Technický ředitel Lotusu hovoří o přípravách na další závod, který se pojede v Rakousku. Jaká data má k dispozici a jaké novinky chystá? Nick Chester také poodhaluje první detaily o voze E23 pro příští sezónu - má představovat velký pokrok v oblasti výkonnosti i spolehlivosti.
Rozbor po Kanadě nemohl být moc příjemný.Nick Chester: Je fér říci, že jsme s naši výkonností v Kanadě spokojeni nebyli. Měli jsme během víkendu několik potíží s Pastorovým vozem, mohli jsme za ně my a Renault Sport F1, zatímco Romain se trápil se závodní rychlostí a zaznamenal problém se svým zadním křídlem.
říci, že tyto potíže zevrubně prošetřujeme, je nedostatečné. Pastorovy problémy v závodě se týkaly čidla pohonné jednotky. Jde pouze o drobný díl ve voze, ale problém měl velkou odezvu. Měl namířeno k dojezdu do cíle na slušně bodované pozici.
U Romainova vozu jsme potíž s křídlem identifikovali a přijali preventivní opatření, aby k ní už nedošlo. Každé odstoupení bolí všechny lidi v Enstone a naše partnery. Budeme na to dále tlačit, dokud se nevrátíme na příkladné úrovni spolehlivosti, z níž jsme se těšili v minulých sezónách.
Jak bys ohodnotil okruh ve Spielbergu?NCh: Jeho konfigurace vyžaduje na voze balík pro střední přítlak. Co se týče požadavků, podobá se Bahrajnu: několik slušných rovinek, pak vnitřní část se středně-rychlými zatáčkami. Jde tedy o nižší přítlak, než na některých jiných tratích kalendáře.
Analýza povrchu provedená Pirelli poukazuje na relativně málo drsný, jemný asfalt - proto znovu uvidíme měkkou a super-měkkou kombinaci.
Pastor Maldonado ani Romain Grosjean kvůli technickým problémům v Kanadě do cíle nedojeli, v Rakousku si Lotus bude snažit spravit chuť (foto: Lotus F1 Team)
Jak náročnou výzvou je porozumět novému okruhu?NCh: Může to být celkem těžké, i když pokud jde o Rakouska, dříve jsme ho už navštěvovali. Závodilo se tam v letech 1997 - 2003, takže mám jisté poznání, z něhož můžeme těžit. Máme zejména informace týkající se jízdních stop, což zpřesňuje naše simulace.
Naproti tomu u zcela nového okruhu to je složitější, protože jízdní stopy musíme vytvářet, abychom mohli provozovat simulace, a bez skutečné jízdní linie simulované zatáčky nebudou 100%. Z Rakouska už máme skutečná data, základní simulace tedy můžeme provádět celkem snadno.
Ani jeden z vašich jezdců na této dráze v F1 nejezdil, jak to mění váš přístup?NCh: Směřujete to k delším jízdám a velká část prvního tréninku bude o tom, abyste umožnili Pastorovi a Romainovi se okruh učit. Protože jsme tam nebyli přes 10 let, věci jako vývoj povrchu dráhy mohou být výzvou, protože v průběhu víkendu budeme poznávat, jak se čistí. To má dopad na nastavení.
Jaké jsou poslední vývojové novinky pro Rakousko?NCh: Máme několik aerodynamických vylepšení a odvedli jsme další práci na brzdění. V brzdných zónách se dá stále nalézt dost času - klíčem k odemčení tohoto potenciálu je umožnit, aby nejnovější brake-by-wire systém poskytoval pilotům lepší zpětnou vazbu.
Na voze E22 se objeví několik vylepšení, Lotus ale již pracuje na jeho nástupci E23, který má představovat významný pokrok ve výkonnosti i spolehlivosti (foto: Lotus F1 Team)
Na co se zaměřujete při vývoji letošního vozu a toho pro rok 2015?NCh: V roce 2015 nedojde k žádným významným změnám v pravidlech, cokoliv tedy uděláme s letošním vozem, bude přínosné také pro příští auto. Letos se toho hodně učíme, byť jde někdy o tvrdé lekce.
Věříme, že toho z E22 ještě hodně dostaneme a budeme ji dále rozvíjet. S návrhem E23 jsme už hodně pokročili, mělo by jít o významný pokrok ve výkonnosti i v oblasti spolehlivosti, se kterou jsme se my a Renault Sport F1 na začátku této generace pravidel trápili.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.