Technický ředitel Lotusu hovoří o přípravách na další závod, který se pojede v Rakousku. Jaká data má k dispozici a jaké novinky chystá? Nick Chester také poodhaluje první detaily o voze E23 pro příští sezónu - má představovat velký pokrok v oblasti výkonnosti i spolehlivosti.
Rozbor po Kanadě nemohl být moc příjemný.Nick Chester: Je fér říci, že jsme s naši výkonností v Kanadě spokojeni nebyli. Měli jsme během víkendu několik potíží s Pastorovým vozem, mohli jsme za ně my a Renault Sport F1, zatímco Romain se trápil se závodní rychlostí a zaznamenal problém se svým zadním křídlem.
říci, že tyto potíže zevrubně prošetřujeme, je nedostatečné. Pastorovy problémy v závodě se týkaly čidla pohonné jednotky. Jde pouze o drobný díl ve voze, ale problém měl velkou odezvu. Měl namířeno k dojezdu do cíle na slušně bodované pozici.
U Romainova vozu jsme potíž s křídlem identifikovali a přijali preventivní opatření, aby k ní už nedošlo. Každé odstoupení bolí všechny lidi v Enstone a naše partnery. Budeme na to dále tlačit, dokud se nevrátíme na příkladné úrovni spolehlivosti, z níž jsme se těšili v minulých sezónách.
Jak bys ohodnotil okruh ve Spielbergu?NCh: Jeho konfigurace vyžaduje na voze balík pro střední přítlak. Co se týče požadavků, podobá se Bahrajnu: několik slušných rovinek, pak vnitřní část se středně-rychlými zatáčkami. Jde tedy o nižší přítlak, než na některých jiných tratích kalendáře.
Analýza povrchu provedená Pirelli poukazuje na relativně málo drsný, jemný asfalt - proto znovu uvidíme měkkou a super-měkkou kombinaci.
Pastor Maldonado ani Romain Grosjean kvůli technickým problémům v Kanadě do cíle nedojeli, v Rakousku si Lotus bude snažit spravit chuť (foto: Lotus F1 Team)
Jak náročnou výzvou je porozumět novému okruhu?NCh: Může to být celkem těžké, i když pokud jde o Rakouska, dříve jsme ho už navštěvovali. Závodilo se tam v letech 1997 - 2003, takže mám jisté poznání, z něhož můžeme těžit. Máme zejména informace týkající se jízdních stop, což zpřesňuje naše simulace.
Naproti tomu u zcela nového okruhu to je složitější, protože jízdní stopy musíme vytvářet, abychom mohli provozovat simulace, a bez skutečné jízdní linie simulované zatáčky nebudou 100%. Z Rakouska už máme skutečná data, základní simulace tedy můžeme provádět celkem snadno.
Ani jeden z vašich jezdců na této dráze v F1 nejezdil, jak to mění váš přístup?NCh: Směřujete to k delším jízdám a velká část prvního tréninku bude o tom, abyste umožnili Pastorovi a Romainovi se okruh učit. Protože jsme tam nebyli přes 10 let, věci jako vývoj povrchu dráhy mohou být výzvou, protože v průběhu víkendu budeme poznávat, jak se čistí. To má dopad na nastavení.
Jaké jsou poslední vývojové novinky pro Rakousko?NCh: Máme několik aerodynamických vylepšení a odvedli jsme další práci na brzdění. V brzdných zónách se dá stále nalézt dost času - klíčem k odemčení tohoto potenciálu je umožnit, aby nejnovější brake-by-wire systém poskytoval pilotům lepší zpětnou vazbu.
Na voze E22 se objeví několik vylepšení, Lotus ale již pracuje na jeho nástupci E23, který má představovat významný pokrok ve výkonnosti i spolehlivosti (foto: Lotus F1 Team)
Na co se zaměřujete při vývoji letošního vozu a toho pro rok 2015?NCh: V roce 2015 nedojde k žádným významným změnám v pravidlech, cokoliv tedy uděláme s letošním vozem, bude přínosné také pro příští auto. Letos se toho hodně učíme, byť jde někdy o tvrdé lekce.
Věříme, že toho z E22 ještě hodně dostaneme a budeme ji dále rozvíjet. S návrhem E23 jsme už hodně pokročili, mělo by jít o významný pokrok ve výkonnosti i v oblasti spolehlivosti, se kterou jsme se my a Renault Sport F1 na začátku této generace pravidel trápili.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.