Technický ředitel Lotusu Nick Chester pro F1 Racing hovoří o personálních změnách, předsezónních problémech, o vztahu s Renaultem či o asymetrickém řešení nosu jejich letošního monopostu E22.
Lotus prožil rušné mezi sezónami rušné období, když odešlo několik klíčových zaměstnanců. Jak těžké bylo vyvinout zcela nové auto ve světle těchto změn?Nick Chester: Bylo to trochu výzvou - ztratili jsme několik dobrých lidí, ale několik dobrých lidí se k nám zase přidalo. Přišli jsme o [šéfa aerodynamiky] Dirka de Beera, který odešel k Ferrari, ale z Ferrari jsme přetáhli Nicolase Hennela, který jej nahradil.
Máme tady silné jádro dobrých lidí. Martin Tolliday je skvělým hlavním designérem a mnoho lidí tady působí už celkem dost let, což nám poskytuje dostatečnou kontinuitu pro odvádění dobré práce.
I přes veškeré ty změny ve jménech si váš tým uchovává reputaci lidí opravdu posedlých závoděním.NCh: Jako tým už pracujeme dlouho a závodění milujeme. Když k něčemu dojde, dokážeme na to dobře zareagovat. Dále na to tlačíme.
Jak velký vliv měla na vývoj vozu pro rok 2014 finanční nejistota týmu?NCh: Z pohledu návrhu neměla velký vliv, protože jsme začali už před 2,5 lety, proto byl design ke konci loňského roku už hodně vyspělý. Stálo nás to pár zaškobrtnutí ve výrobě, což zimu ztížilo. Dokázali jsme se s tím ale vypořádat, absolvovali natáčecí den a testy v Bahrajnu.
Pak jsme narazili na spoustu stejných problémů, které řešily i ostatní týmy Renaultu. Museli jsme si jimi ale projít. Myslíme si, že jsme odvedli dobrou práci, což je patrné zejména s dalším zlepšením Renaultu.
Technický ředitel Lotusu Nick Chester (foto: Lotus F1 Team)
Byli jste překvapeni rozsahem počátečních obtíží vzhledem k množství času, které měly týmy a výrobci motorů k přípravě na nová technická pravidla?NCh: Je to legrační... Při designu vozu vám určité věci dělají starosti. Počítáte s tím, že budete mít některé problémy a že naleznete řešení.
Existují různé oblasti, jako například chlazení, kde čekáte hodně potíží - to ale nakonec vyšlo opravdu dobře. A pak máte další oblasti, které se stanou obtížnými, ačkoli v nich problémy neočekáváte. Nejde o známé neznámé, ale o neznámé neznámé.
Chybí vám blízký vztah s Renaultem, z něhož jste se těšili - byť jste motor a šasi nikdy nenavrhovali a nevyráběli pod jednou střechou?NCh: Jakožto tovární tým jsme v polovině let 2000. měli s Renaultem skvělý vztah a užili jsme si velkých úspěchů. Hodně kluků, kteří v oné éře působili u Renault Sport, tam jsou stále, a hodně designérů z té doby zůstalo u nás. To nám umožnilo pokračovat na stejné vlně.
Nyní už nemáme takovou váhu, jakou jsme jako tovární tým mívali, ale veškerá technická spolupráce je podobná, takže jsme brzy odvedli spoustu práce na zakomponování motoru. Zatímco Renault plánoval motor, poskytoval nám informace pro auto. V určitém smyslu jsme pracovali paralelně, ale naše silné svazky nám hodně pomohly.
Proč jste vynechali první test a kdy jste si uvědomili, že ho nestihnete?NCh: Trápili jsme se ve výrobě s tím, abychom měli všechny díly včas. Jde o komplikované auto a bylo třeba vyrobit spoustu dílů. Hodně jsme se snažili, abychom byli připraveni, ale několik týdnů před prvním testem začalo být zřejmé, že to je zkrátka nezvládnutelné.
Jedinečná asymetrie v přední části Lotusu E22 (foto: Lotus F1 Team)
Šli jste do velmi neobvyklého řešení nosu, byť někteří tvrdí, že nejde o obzvlášť kritickou oblast auta. Jak moc to bylo z vaší strany odvážné?NCh: Ze strukturálního pohledu je to velmi odvážné. Není jednoduché zajistit, aby taková struktura fungovala a prošla nárazovým testem.
Z pohledu aerodynamiky už tak odvážná není, protože jsme s ní v aerodynamickém tunelu dosahovali velmi dobrou výkonnost. Pro nás šlo o zřejmou volbu a hezky vyčnívá. Najít dost času na tom, abychom ji přiměli k fungování ze strukturálního hlediska, bylo náročné, takže jsme s tím začali velmi brzy.
Jste si svým řešením jisti? Jak náročná by byla změna návrhu z pohledu dopadu na celkový koncept vozu?NCh: Byla by velmi náročná, protože jít do nového konceptu nosu by znamenalo jeho opětovnou homologaci, další nárazové testy atd. Není to jednoduché a vyžadovalo by to několik měsíců.
Na našem současném nose je příjemné to, že neoslabil vývoj předního křídla. Stále pozorujeme dobré zisky. Momentálně u nás nevidím žádný důvod, proč bychom od něj měli upustit. Musíte mít ale otevřenou mysl, sledovat, co dělají všichni ostatní, a jak se vaše auto chová na dráze.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.