Pokud budete prohlížet fotografie týmu Red Bull, jistě narazíte na jeho práci. Vladimír Rys je totiž jedním ze dvou českých fotografů s akreditací do paddocku Formule 1. V rozhovoru pro F1news.cz jsme si popovídali o jeho zkušenostech a práci s fotoaparátem na okruzích.
Vím, že váš kolega Jiří Křenek si během svého prvního závodu F1 strkal do uší "vajgly", protože neměl špunty. Tak ho tehdy zvuk monopostů překvapil. Jaké bylo vaše první setkání s královnou motorsportu?Vladimír Rys: Ano, Jirka mi tu historku vyprávěl. Samozřejmě zvuk je to první, co vás u Formule 1 prostě dostane. Proto si myslím, že je velká škoda, že letošní vozy už tak hlučné nebudou. Moje první setkání bylo podobné. Také mě nenapadlo si vzít zacpávky do uší a také mě okamžitě uchvátila ta síla a vibrace zvuku spojená s neuvěřitelnou akcelerací monopostů.
Je nějaký závod, na který obzvlášť rád vzpomínáte?VR: Poslední závod Michaela Schumachera ve Ferrari v Brazílii v roce 2006. Byl to neuvěřitelný stres. Do poslední chvíle jsme nevěděli, kdo získá titul, na jakém místě dojede Schumacher a zda bude nový mistr světa vůbec na pódiu. Pro fotografa prostě horor, zachytit to všechno vizuálně. Pří té spoustě možných scénářů to nakonec ale dopadlo docela dobře a fotky byly také pěkné. Podobný stres ale zažíváme téměř při každém velkém finále. Tento závod byl však obzvlášť náročný, přesto na něj vzpomínám velice rád.
Podle pravidel FIA musíte pro zisk stálé akreditace v předchozí sezóně navštívit minimálně 14 závodů a v tištěných médiích publikovat nejméně 240 fotografií. Je náročné tyto podmínky splnit?VR: Velice náročné. Už jen návštěva čtrnácti závodů vyjde na nákladech přes 20tisíc Euro. F1 je drahý sport, většina závodů je dnes mimoevropských, ne jako tomu bylo před deseti nebo patnácti lety, kdy jste mohl půlku závodů objet autem po Evropě. A novin a časopisů, kde byste mohli otisknout vaše fotografie, neustále ubývá. I proto si myslím, že se během posledních let počet fotografů, především těch na volné noze jako jsem já, zmenšil skoro na polovinu.
Kolik závodů běžně navštěvujete?VR: Loni jsem objel 18 závodů. Letos to bude také tak, vynechám pouze Čínu.
Který okruh máte nejraději?VR: Jsem velký fanda tradičních okruhů. Miluji Imolu, která už ale bohužel v kalendáři několik let není. Moje oblíbené okruhy jsou Monza a Monako, ale také Abú Zabí a Singapur.
Jak se vám líbí nové monoposty a především jejich nosy?VR: Záleží na konkrétním monopostu. Osobně si například myslím, že RB10 je jedno z nejhezčích aut, které Red Bull doteď postavil. Sice jim to ještě zatím s tou spolehlivostí neklape, ale věřím, že nejpozději v Barceloně budou opět jedním z favoritů na vítězství.
Rychlost a emoce zachycené obrazem (foto: Red Bull Racing)
Který vůz je vaším nejoblíbenějším vůbec?VR: Černo-zlatý John Player Special Lotus. Nádherné auto s nádhernými barvami. Třemi slovy: klasika, nadčasovost a krása.
Jak se vám spolupracuje se Sebastianem Vettelem? VR: Velmi dobře. Není velkým fanouškem fotografování, ale to je možná i lepší, protože mě příliš nevnímá, je soustředěný a já mám díky tomu prostor na svoji práci. Panuje mezi námi respekt. Dává mi nutný prostor a přístup k sobě a já toho naopak nezneužívám.
Vladimír Rys:
Narodil se 20. 7. 1978 v Praze
K fotografování se dostal přes svého dědečka, který byl profesionálním fotografem
Zpočátku fotografoval pro Československý sport či Hattrick
V roce 2002 se přesunul do Německa, kde fotil i fotbalovou Bundesligu
Od roku 2004-2010 fotografoval pro agenturu Getty Images, která ho vyslala i na závody F1
4x se zúčastnil Olympijských her, fotografoval také leteckou soutěž Red Bull Air Race
Nyní je jedním z pěti fotografů týmu Red Bull Racing
Má na svém kontě řadu fotografických ocenění
Více informací či fotografií naleznete na jeho stránkách
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.
Formule 1 se po letech vrací na portugalskou půdu. Fanoušky čeká návrat atraktivní destinace, která se v sezonách 2027 a 2028 znovu objeví v kalendáři královny motorsportu.
Charles Leclerc se ohlíží za sezonou 2025 s kombinací spokojenosti a kritického pohledu. Poté přinesl svůj pohled na budoucnost.
První sezona Lewise Hamiltona ve Ferrari byla poznamenána výzvami a adaptací na nový tým, přičemž výrazné úspěchy se objevily jen zřídka. Insideři odhalili, jaký je skutečný stav vztahů a atmosféra uvnitř týmu.
Třídenní akce McLaren F1 Teamu a společnosti Allwyn proměnila pražské Holešovice v interaktivní centrum Formule 1. Fanouškům nabídla bezplatný a otevřený pohled do světa F1.
Honda Racing poprvé poodhalila zvukovou identitu své pohonné jednotky pro Formuli 1 od roku 2026. Krátká zvuková ukázka nabízí autentický náhled na to, jaký projev budou mít monoposty nové generace
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.