Pokud budete prohlížet fotografie týmu Red Bull, jistě narazíte na jeho práci. Vladimír Rys je totiž jedním ze dvou českých fotografů s akreditací do paddocku Formule 1. V rozhovoru pro F1news.cz jsme si popovídali o jeho zkušenostech a práci s fotoaparátem na okruzích.
Vím, že váš kolega Jiří Křenek si během svého prvního závodu F1 strkal do uší "vajgly", protože neměl špunty. Tak ho tehdy zvuk monopostů překvapil. Jaké bylo vaše první setkání s královnou motorsportu?Vladimír Rys: Ano, Jirka mi tu historku vyprávěl. Samozřejmě zvuk je to první, co vás u Formule 1 prostě dostane. Proto si myslím, že je velká škoda, že letošní vozy už tak hlučné nebudou. Moje první setkání bylo podobné. Také mě nenapadlo si vzít zacpávky do uší a také mě okamžitě uchvátila ta síla a vibrace zvuku spojená s neuvěřitelnou akcelerací monopostů.
Je nějaký závod, na který obzvlášť rád vzpomínáte?VR: Poslední závod Michaela Schumachera ve Ferrari v Brazílii v roce 2006. Byl to neuvěřitelný stres. Do poslední chvíle jsme nevěděli, kdo získá titul, na jakém místě dojede Schumacher a zda bude nový mistr světa vůbec na pódiu. Pro fotografa prostě horor, zachytit to všechno vizuálně. Pří té spoustě možných scénářů to nakonec ale dopadlo docela dobře a fotky byly také pěkné. Podobný stres ale zažíváme téměř při každém velkém finále. Tento závod byl však obzvlášť náročný, přesto na něj vzpomínám velice rád.
Podle pravidel FIA musíte pro zisk stálé akreditace v předchozí sezóně navštívit minimálně 14 závodů a v tištěných médiích publikovat nejméně 240 fotografií. Je náročné tyto podmínky splnit?VR: Velice náročné. Už jen návštěva čtrnácti závodů vyjde na nákladech přes 20tisíc Euro. F1 je drahý sport, většina závodů je dnes mimoevropských, ne jako tomu bylo před deseti nebo patnácti lety, kdy jste mohl půlku závodů objet autem po Evropě. A novin a časopisů, kde byste mohli otisknout vaše fotografie, neustále ubývá. I proto si myslím, že se během posledních let počet fotografů, především těch na volné noze jako jsem já, zmenšil skoro na polovinu.
Kolik závodů běžně navštěvujete?VR: Loni jsem objel 18 závodů. Letos to bude také tak, vynechám pouze Čínu.
Který okruh máte nejraději?VR: Jsem velký fanda tradičních okruhů. Miluji Imolu, která už ale bohužel v kalendáři několik let není. Moje oblíbené okruhy jsou Monza a Monako, ale také Abú Zabí a Singapur.
Jak se vám líbí nové monoposty a především jejich nosy?VR: Záleží na konkrétním monopostu. Osobně si například myslím, že RB10 je jedno z nejhezčích aut, které Red Bull doteď postavil. Sice jim to ještě zatím s tou spolehlivostí neklape, ale věřím, že nejpozději v Barceloně budou opět jedním z favoritů na vítězství.
Rychlost a emoce zachycené obrazem (foto: Red Bull Racing)
Který vůz je vaším nejoblíbenějším vůbec?VR: Černo-zlatý John Player Special Lotus. Nádherné auto s nádhernými barvami. Třemi slovy: klasika, nadčasovost a krása.
Jak se vám spolupracuje se Sebastianem Vettelem? VR: Velmi dobře. Není velkým fanouškem fotografování, ale to je možná i lepší, protože mě příliš nevnímá, je soustředěný a já mám díky tomu prostor na svoji práci. Panuje mezi námi respekt. Dává mi nutný prostor a přístup k sobě a já toho naopak nezneužívám.
Vladimír Rys:
Narodil se 20. 7. 1978 v Praze
K fotografování se dostal přes svého dědečka, který byl profesionálním fotografem
Zpočátku fotografoval pro Československý sport či Hattrick
V roce 2002 se přesunul do Německa, kde fotil i fotbalovou Bundesligu
Od roku 2004-2010 fotografoval pro agenturu Getty Images, která ho vyslala i na závody F1
4x se zúčastnil Olympijských her, fotografoval také leteckou soutěž Red Bull Air Race
Nyní je jedním z pěti fotografů týmu Red Bull Racing
Má na svém kontě řadu fotografických ocenění
Více informací či fotografií naleznete na jeho stránkách
Lewis Hamilton má za sebou první dva tréninky na Velkou cenu Austrálie jako jezdec Ferrari. Po slabším výkonu v prvním tréninku se Hamilton v druhém zlepšil a zajel pátý nejlepší čas. Vasseur klade důraz na Hamiltonovu integraci do týmu.
Lewis Hamilton měl náročný debut za Ferrari během Velké ceny Austrálie. Jeho příchod k týmu z Maranella se stal hlavním tématem víkendu na trati v Albert Parku.
Charles Leclerc zajel v druhém pátečním tréninku na Velkou cenu Austrálie nejrychlejší čas, čímž předstihl oba jezdce McLarenu. Trénink byl plný zajímavých momentů, které naznačují vyrovnaný boj a nepředvídatelný vývoj celého víkendu.
Sezóna Formule 1 konečně odstartovala v Melbourne, kde Velká cena Austrálie slibuje napínavý souboj. Odborníci se pokusili předpovědět, kdo má největší šanci na vítězství v úvodním závodě roku.
Lando Norris si v samotném závěru prvního tréninku při startu sezóny F1 2025 v Melbourne zajistil nejrychlejší čas a odsunul Carlose Sainze na druhou příčku. Lewis Hamilton se ve svém debutu za Ferrari musel spokojit až s 12. místem.
Oficiální trailer k dlouho očekávanému filmu "F1", ve kterém si Brad Pitt zahraje hlavní roli, byl konečně zveřejněn. Trailer byl vydán ve spolupráci Apple TV, Warner Bros a Formule 1.
Zimní přestávka je za námi a první trénink na Velkou cenu Austrálie začíná už za pár hodin. Předtím ale Formule 1 stihla naladit fanoušky novou znělkou k letošnímu 75. ročníku mistrovství světa.
Lewis Hamilton tvrdí, že neprožívá žádný tlak na to, aby dokazoval svou hodnotu, když se poprvé představí za volantem Ferrari na úvodním závodě sezóny v Austrálii. Přesto bude mít silnou konkurenci, a tak je otázkou, jak se legendární jezdec vyrovná s novými výzvami v novém týmu.
Lando Norris má před sebou největší výzvu kariéry – boj o titul mistra světa F1 v roce 2025. Přesto zůstává opatrný a své šance hodnotí s rozvahou.
Lewis Hamilton zahajuje novou éru své kariéry ve Formuli 1, když poprvé oblékne barvy Ferrari při Velké ceně Austrálie. Společně s ním se na startovním roštu objeví řada dalších jezdců v nových týmech, ale právě Hamiltonův debut v ikonickém rudém monopostu budí největší pozornost.
Toto Wolff, šéf Mercedesu, uvedl, že již nejedná o přestupu Maxe Verstappena z Red Bullu. Po spekulacích o změně týmu pro Verstappena se Mercedes zaměřuje na jiné strategické cíle.
George Russell přiznal, že nečeká, že by byl rychlejší než jeho nový týmový kolega, nováček Andrea Kimi Antonelli. Britský jezdec tvrdí, že se dnes necítí rychlejší než při svém debutu ve Formuli 1 v roce 2019, a jedinou výhodou, kterou přináší, jsou zkušenosti nasbírané během šesti let v šampionátu.