Zástupce ředitele společnosti Renault Sport F1 - Rob White - hovoří o pokroku, který se svými týmy dosáhl v oblasti pohonných jednotek během posledního předsezónního testu minulý týden v Bahrajnu. Co se jim podařilo a co ne? Jaký plán mají před Melbourne a co tam očekávají?
Jaký by druhý test v Bahrajnu z pohledu Renaultu?Rob White: Cílem posledního testu před Austrálií byl dohnat něco ze ztráty z předchozích testů a připravit se na velkou cenu. Chtěli jsme, aby každý ze čtyř našich týmů mohl přistoupit k normálnímu závodnímu víkendu bez jakýchkoliv improvizací ve svých procedurách či činnostech.
Nemůžeme uniknout skutečnosti, že jsme nedokončili celý program u všech týmů a že některé přípravy na Melbourne nebyly kompletní. Na druhou stranu se nám podařilo něco ze všeho: od simulace kvalifikací, startů, závodních vzdáleností a ujetí dlouhých stintů.
Je tedy fér říci, že jsme opět učinili skutečný pokrok. Vyřešili jsme některé dříve identifikované problémy nebo přišli na to, jak si s nimi poradit. Odhalili jsme nové problémy, jak jsme více jezdili - přibyly tak k nevyřešeným položkám a narušili jízdy, což je pro naše týmy zklamáním.
Měli jste tentokrát nějaké vážné potíže?RB: Pokud jde o prostoje, tak jsme mohli vidět, že drobné incidenty se mohou zvrhnout do těch větších a vést k dlouhým dobám nečinnosti. To je příkladem nevyspělosti naší pohonné jednotky. Nemáme všechny ty bezporuchové a nouzové módy, které bychom v této fázi považovali za normální.
To přispívá ke ztrátě času na dráze, když se objeví malý problém. S postupem času očekáváme, že tyto věci budou na naši straně a nebudou vést k větším poruchám v důsledku drobných potíží. Při jízdách tato nevyspělost o sobě dává vědět prostřednictvím výpadků při poskytování krouticího momentu či ovladatelnosti, což jezdcům ztěžuje nalezení výkonnostního limitu auta.
Umístění pohonné jednotky ve voze (foto: Renault Sport F1)
A co klíčového jste se naučili během testovacího období?RB: Začali jsme se v konfiguraci auta více přibližovat tomu, jak jsme motory provozovali na dynamometru ve Viry. Zvýšili jsme úroveň výkonnosti, při níž může být pohonná jednotka provozována, a učinili jsme pokroky v tom, jak řídíme energii v průběhu kola. Zlepšili jsme se také v odstraňování chyb u našeho řídicího systému.
Jaký máte nyní před Melbourne plán?RW: Mezi současností a Melbournem musíme zvládnout mnoho věcí. Potřebujeme spojit vše, co jsme se u všech týmů naučili. Musíme si projít všechna nasbírané data, porovnat je a postavit proti sobě, abychom získali co nejlepší výchozí pozici pro všechny vozy poháněné
Za druhé, musíme pokročit v dávkování krouticího momentu pohonné jednotky tak, jak ho cítí jezdci. To bude zahrnovat softwarové a kalibrační práce, také práci na simulátoru, dynamometru a validaci.
Zatřetí, čelíme logistické výzvě v podobě vyrobení závodních pohonných jednotek a jejich odeslání do Austrálie. Tento proces již probíhá a bude dokončen příští týden.
Lotus a Red Bull byli minulý týden z pohledu ujeté vzdálenosti nejhoršími týmy(foto: Red Bull Racing)
Prošla pohonná jednotka Renault Energy F1-2014 potřebným homologačním procesem?RW: Ano, podstatné dokumenty a referenční pohonná jednotka byla odeslána FIA dle termínu daného sportovními pravidly.
V co doufáte v Melbourne?RW: Víkend v Melbourne bude plný obav. Pokud absolvujeme normální závodní víkend, v němž se budou oba vozy našich týmů dobře jezdit ve všech jeho částech, tak to bude opravdovou úlevou! Doufám, že naše týmy a jezdce budeme moci podpořit, podaří se jim prozkoumat výkonnost vozu a umožní závodu vynést sportovní rozsudek.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.
Max Verstappen vybojoval pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu před Carlosem Sainzem. Šampionát vedoucí Oscar Piastri skončil až devátý poté, co způsobil poslední červenou vlajku kvalifikace.
Helmut Marko považuje nové regulace pro rok 2026 za ideální šanci pro Isacka Hadjara postoupit do Red Bullu. Otázkou zůstává, zda je nováček připraven zvládnout tlak a zdokonalit se v klíčových oblastech závodění.
Třetí trénink v Baku ovládl Lando Norris, který i přes náročné větrné podmínky překonal Maxe Verstappena a Oscara Piastriho.
Juan Pablo Montoya věří, že Max Verstappen jednoho dne usedne do Ferrari, ale nejprve pravděpodobně zamíří do Mercedesu a cesta k italskému týmu potrvá nejméně pět let.
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.