Zástupce ředitele společnosti Renault Sport F1 - Rob White - hovoří o pokroku, který se svými týmy dosáhl v oblasti pohonných jednotek během posledního předsezónního testu minulý týden v Bahrajnu. Co se jim podařilo a co ne? Jaký plán mají před Melbourne a co tam očekávají?
Jaký by druhý test v Bahrajnu z pohledu Renaultu?Rob White: Cílem posledního testu před Austrálií byl dohnat něco ze ztráty z předchozích testů a připravit se na velkou cenu. Chtěli jsme, aby každý ze čtyř našich týmů mohl přistoupit k normálnímu závodnímu víkendu bez jakýchkoliv improvizací ve svých procedurách či činnostech.
Nemůžeme uniknout skutečnosti, že jsme nedokončili celý program u všech týmů a že některé přípravy na Melbourne nebyly kompletní. Na druhou stranu se nám podařilo něco ze všeho: od simulace kvalifikací, startů, závodních vzdáleností a ujetí dlouhých stintů.
Je tedy fér říci, že jsme opět učinili skutečný pokrok. Vyřešili jsme některé dříve identifikované problémy nebo přišli na to, jak si s nimi poradit. Odhalili jsme nové problémy, jak jsme více jezdili - přibyly tak k nevyřešeným položkám a narušili jízdy, což je pro naše týmy zklamáním.
Měli jste tentokrát nějaké vážné potíže?RB: Pokud jde o prostoje, tak jsme mohli vidět, že drobné incidenty se mohou zvrhnout do těch větších a vést k dlouhým dobám nečinnosti. To je příkladem nevyspělosti naší pohonné jednotky. Nemáme všechny ty bezporuchové a nouzové módy, které bychom v této fázi považovali za normální.
To přispívá ke ztrátě času na dráze, když se objeví malý problém. S postupem času očekáváme, že tyto věci budou na naši straně a nebudou vést k větším poruchám v důsledku drobných potíží. Při jízdách tato nevyspělost o sobě dává vědět prostřednictvím výpadků při poskytování krouticího momentu či ovladatelnosti, což jezdcům ztěžuje nalezení výkonnostního limitu auta.
Umístění pohonné jednotky ve voze (foto: Renault Sport F1)
A co klíčového jste se naučili během testovacího období?RB: Začali jsme se v konfiguraci auta více přibližovat tomu, jak jsme motory provozovali na dynamometru ve Viry. Zvýšili jsme úroveň výkonnosti, při níž může být pohonná jednotka provozována, a učinili jsme pokroky v tom, jak řídíme energii v průběhu kola. Zlepšili jsme se také v odstraňování chyb u našeho řídicího systému.
Jaký máte nyní před Melbourne plán?RW: Mezi současností a Melbournem musíme zvládnout mnoho věcí. Potřebujeme spojit vše, co jsme se u všech týmů naučili. Musíme si projít všechna nasbírané data, porovnat je a postavit proti sobě, abychom získali co nejlepší výchozí pozici pro všechny vozy poháněné
Za druhé, musíme pokročit v dávkování krouticího momentu pohonné jednotky tak, jak ho cítí jezdci. To bude zahrnovat softwarové a kalibrační práce, také práci na simulátoru, dynamometru a validaci.
Zatřetí, čelíme logistické výzvě v podobě vyrobení závodních pohonných jednotek a jejich odeslání do Austrálie. Tento proces již probíhá a bude dokončen příští týden.
Lotus a Red Bull byli minulý týden z pohledu ujeté vzdálenosti nejhoršími týmy(foto: Red Bull Racing)
Prošla pohonná jednotka Renault Energy F1-2014 potřebným homologačním procesem?RW: Ano, podstatné dokumenty a referenční pohonná jednotka byla odeslána FIA dle termínu daného sportovními pravidly.
V co doufáte v Melbourne?RW: Víkend v Melbourne bude plný obav. Pokud absolvujeme normální závodní víkend, v němž se budou oba vozy našich týmů dobře jezdit ve všech jeho částech, tak to bude opravdovou úlevou! Doufám, že naše týmy a jezdce budeme moci podpořit, podaří se jim prozkoumat výkonnost vozu a umožní závodu vynést sportovní rozsudek.
Sedminásobný mistr světa dokázal posunout svůj vůz několik příček vpřed a nakonec dokončil závod v Las Vegas desátý.
Christian Horner se podle zpráv řadí mezi hlavní kandidáty na post šéfa týmu Aston Martin, poté co současný CEO Andy Cowell pravděpodobně odejde kvůli neshodám s Adrianem Neweym.
McLaren přiblížil důvody, které v Las Vegas vedly k porušení technických předpisů, a svým jezdcům se za vzniklé komplikace omluvil.
McLaren utrpěl tvrdou ránu po diskvalifikaci, která výrazně otřásla bojem o titul. Tým, který dlouho vedl šampionát, se nyní musí vypořádat nejen se ztrátou cenných bodů, ale i s rostoucím tlakem Maxe Verstappena.
Max Verstappen si vítězstvím udržel šance v boji o titul. Lando Norris však odjíždí ze závodu s ještě bezpečnějším náskokem v čele šampionátu.
George Russell, Andrea Kimi Antonelli a Carlos Sainz si udrží své pozice na startovním roštu Velké ceny Las Vegas.
Charles Leclerc po deštivé kvalifikaci v Las Vegas přiznal, že podmínky byly velmi náročné. Přesto zůstává odhodlaný a soustředí se na nadcházející závod.
Lewis Hamilton má před sebou v Las Vegas Grand Prix mimořádně těžký úkol. Pokud chce uspět, bude muset využít každou šanci a jet naprosto bezchybně.
Lando Norris vybojoval v mokré kvalifikaci na Velkou cenu Las Vegas pole position před Maxem Verstappenem, když skvěle zvládl náročné podmínky.
Nasazení nového motoru pro Maxe Verstappena v Brazílii rozpoutalo spor o to, zda úpravy zaměřené spíše na výkon než na spolehlivost spadají do limitu rozpočtu.
Lando Norris byl nejrychlejší ve druhém tréninku v Las Vegas, ale připouští, že mnoho soupeřů nedokončilo své simulace kvalifikace.
Charles Leclerc se po druhém tréninku na Velké ceně Las Vegas ocitl pod drobnohledem komisařů FIA, kteří vyšetřili jednu událost. Po provedeném šetření nebyly proti němu přijaty žádné další kroky.