Zástupce ředitele společnosti Renault Sport F1 - Rob White - hovoří o pokroku, který se svými týmy dosáhl v oblasti pohonných jednotek během posledního předsezónního testu minulý týden v Bahrajnu. Co se jim podařilo a co ne? Jaký plán mají před Melbourne a co tam očekávají?
Jaký by druhý test v Bahrajnu z pohledu Renaultu?Rob White: Cílem posledního testu před Austrálií byl dohnat něco ze ztráty z předchozích testů a připravit se na velkou cenu. Chtěli jsme, aby každý ze čtyř našich týmů mohl přistoupit k normálnímu závodnímu víkendu bez jakýchkoliv improvizací ve svých procedurách či činnostech.
Nemůžeme uniknout skutečnosti, že jsme nedokončili celý program u všech týmů a že některé přípravy na Melbourne nebyly kompletní. Na druhou stranu se nám podařilo něco ze všeho: od simulace kvalifikací, startů, závodních vzdáleností a ujetí dlouhých stintů.
Je tedy fér říci, že jsme opět učinili skutečný pokrok. Vyřešili jsme některé dříve identifikované problémy nebo přišli na to, jak si s nimi poradit. Odhalili jsme nové problémy, jak jsme více jezdili - přibyly tak k nevyřešeným položkám a narušili jízdy, což je pro naše týmy zklamáním.
Měli jste tentokrát nějaké vážné potíže?RB: Pokud jde o prostoje, tak jsme mohli vidět, že drobné incidenty se mohou zvrhnout do těch větších a vést k dlouhým dobám nečinnosti. To je příkladem nevyspělosti naší pohonné jednotky. Nemáme všechny ty bezporuchové a nouzové módy, které bychom v této fázi považovali za normální.
To přispívá ke ztrátě času na dráze, když se objeví malý problém. S postupem času očekáváme, že tyto věci budou na naši straně a nebudou vést k větším poruchám v důsledku drobných potíží. Při jízdách tato nevyspělost o sobě dává vědět prostřednictvím výpadků při poskytování krouticího momentu či ovladatelnosti, což jezdcům ztěžuje nalezení výkonnostního limitu auta.
Umístění pohonné jednotky ve voze (foto: Renault Sport F1)
A co klíčového jste se naučili během testovacího období?RB: Začali jsme se v konfiguraci auta více přibližovat tomu, jak jsme motory provozovali na dynamometru ve Viry. Zvýšili jsme úroveň výkonnosti, při níž může být pohonná jednotka provozována, a učinili jsme pokroky v tom, jak řídíme energii v průběhu kola. Zlepšili jsme se také v odstraňování chyb u našeho řídicího systému.
Jaký máte nyní před Melbourne plán?RW: Mezi současností a Melbournem musíme zvládnout mnoho věcí. Potřebujeme spojit vše, co jsme se u všech týmů naučili. Musíme si projít všechna nasbírané data, porovnat je a postavit proti sobě, abychom získali co nejlepší výchozí pozici pro všechny vozy poháněné
Za druhé, musíme pokročit v dávkování krouticího momentu pohonné jednotky tak, jak ho cítí jezdci. To bude zahrnovat softwarové a kalibrační práce, také práci na simulátoru, dynamometru a validaci.
Zatřetí, čelíme logistické výzvě v podobě vyrobení závodních pohonných jednotek a jejich odeslání do Austrálie. Tento proces již probíhá a bude dokončen příští týden.
Lotus a Red Bull byli minulý týden z pohledu ujeté vzdálenosti nejhoršími týmy(foto: Red Bull Racing)
Prošla pohonná jednotka Renault Energy F1-2014 potřebným homologačním procesem?RW: Ano, podstatné dokumenty a referenční pohonná jednotka byla odeslána FIA dle termínu daného sportovními pravidly.
V co doufáte v Melbourne?RW: Víkend v Melbourne bude plný obav. Pokud absolvujeme normální závodní víkend, v němž se budou oba vozy našich týmů dobře jezdit ve všech jeho částech, tak to bude opravdovou úlevou! Doufám, že naše týmy a jezdce budeme moci podpořit, podaří se jim prozkoumat výkonnost vozu a umožní závodu vynést sportovní rozsudek.
Red Bull plánuje požádat Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) o výjimku, která by umožnila jednomu z jejich jezdců, jenž ještě nedosáhl věku 18 let, získat superlicenci a účastnit se závodů Formule 1.
Lewis Hamilton po druhém tréninku na Velké ceně Austrálie překvapil fanoušky, když prozradil svou předpověď ohledně pole position.
Generální ředitel F1 Stefano Domenicali zamíří po úvodní Velké ceně Austrálie do Thajska, aby jednal s organizátory, kteří doufají, že se jim podaří uspořádat závod v ulicích hlavního města Bangkoku.
Integrace Carlose Sainze do týmu Williams probíhá hladce. James Vowles, šéf týmu, popisuje Španěla jako „bojovník poslaný z nebe“ díky jeho pracovní morálce, která skvěle zapadá do hodnot týmu.
Juki Cunoda se podělil o překvapivý moment, kdy mu Red Bull oznámil, že prohrál v závodě o post týmového kolegy Maxe Verstappena s Liamem Lawsonem.
Fernando Alonso po úvodních trénincích v Melbourne k Australské Grand Prix 2025 vyjádřil svou frustraci vůči mediálním rozhovorům a rozhodl se zcela vynechat komentáře. Po prvním tréninku, kde skončil na 8. místě, a po druhém, ve kterém klesl na 13. pozici, jasně odmítl jakékoliv rozhovory s novináři.
Mercedes měl v pátečních trénincích na Velkou cenu Austrálie problémy s optimalizací výkonu mezi měkkými a středními pneumatikami, což ovlivnilo jejich kvalifikační simulace.
Lando Norris byl nejrychlejší v prvním tréninku, ale ve druhém ho předstihl Charles Leclerc, zatímco britský jezdec nadále hledá optimální vyvážení vozu. Max Verstappen se potýkal s nedotáčivostí a obsadil až sedmé místo, což potvrzuje, že Red Bull zatím postrádá konkurenceschopné tempo.
Oliver Bearman se omluvil týmu Haas po své nehodě během prvního tréninku na Velké ceně Austrálie, která ho připravila o druhou část pátečního programu. I přes rozsáhlou opravu vozu se mladý britský nováček na trať nevrátil.
Lewis Hamilton má za sebou první dva tréninky na Velkou cenu Austrálie jako jezdec Ferrari. Po slabším výkonu v prvním tréninku se Hamilton v druhém zlepšil a zajel pátý nejlepší čas. Vasseur klade důraz na Hamiltonovu integraci do týmu.
Lewis Hamilton měl náročný debut za Ferrari během Velké ceny Austrálie. Jeho příchod k týmu z Maranella se stal hlavním tématem víkendu na trati v Albert Parku.
Charles Leclerc zajel v druhém pátečním tréninku na Velkou cenu Austrálie nejrychlejší čas, čímž předstihl oba jezdce McLarenu. Trénink byl plný zajímavých momentů, které naznačují vyrovnaný boj a nepředvídatelný vývoj celého víkendu.