Zástupce ředitele společnosti Renault Sport F1 - Rob White - hovoří o pokroku, který se svými týmy dosáhl v oblasti pohonných jednotek během posledního předsezónního testu minulý týden v Bahrajnu. Co se jim podařilo a co ne? Jaký plán mají před Melbourne a co tam očekávají?
Jaký by druhý test v Bahrajnu z pohledu Renaultu?Rob White: Cílem posledního testu před Austrálií byl dohnat něco ze ztráty z předchozích testů a připravit se na velkou cenu. Chtěli jsme, aby každý ze čtyř našich týmů mohl přistoupit k normálnímu závodnímu víkendu bez jakýchkoliv improvizací ve svých procedurách či činnostech.
Nemůžeme uniknout skutečnosti, že jsme nedokončili celý program u všech týmů a že některé přípravy na Melbourne nebyly kompletní. Na druhou stranu se nám podařilo něco ze všeho: od simulace kvalifikací, startů, závodních vzdáleností a ujetí dlouhých stintů.
Je tedy fér říci, že jsme opět učinili skutečný pokrok. Vyřešili jsme některé dříve identifikované problémy nebo přišli na to, jak si s nimi poradit. Odhalili jsme nové problémy, jak jsme více jezdili - přibyly tak k nevyřešeným položkám a narušili jízdy, což je pro naše týmy zklamáním.
Měli jste tentokrát nějaké vážné potíže?RB: Pokud jde o prostoje, tak jsme mohli vidět, že drobné incidenty se mohou zvrhnout do těch větších a vést k dlouhým dobám nečinnosti. To je příkladem nevyspělosti naší pohonné jednotky. Nemáme všechny ty bezporuchové a nouzové módy, které bychom v této fázi považovali za normální.
To přispívá ke ztrátě času na dráze, když se objeví malý problém. S postupem času očekáváme, že tyto věci budou na naši straně a nebudou vést k větším poruchám v důsledku drobných potíží. Při jízdách tato nevyspělost o sobě dává vědět prostřednictvím výpadků při poskytování krouticího momentu či ovladatelnosti, což jezdcům ztěžuje nalezení výkonnostního limitu auta.
Umístění pohonné jednotky ve voze (foto: Renault Sport F1)
A co klíčového jste se naučili během testovacího období?RB: Začali jsme se v konfiguraci auta více přibližovat tomu, jak jsme motory provozovali na dynamometru ve Viry. Zvýšili jsme úroveň výkonnosti, při níž může být pohonná jednotka provozována, a učinili jsme pokroky v tom, jak řídíme energii v průběhu kola. Zlepšili jsme se také v odstraňování chyb u našeho řídicího systému.
Jaký máte nyní před Melbourne plán?RW: Mezi současností a Melbournem musíme zvládnout mnoho věcí. Potřebujeme spojit vše, co jsme se u všech týmů naučili. Musíme si projít všechna nasbírané data, porovnat je a postavit proti sobě, abychom získali co nejlepší výchozí pozici pro všechny vozy poháněné
Za druhé, musíme pokročit v dávkování krouticího momentu pohonné jednotky tak, jak ho cítí jezdci. To bude zahrnovat softwarové a kalibrační práce, také práci na simulátoru, dynamometru a validaci.
Zatřetí, čelíme logistické výzvě v podobě vyrobení závodních pohonných jednotek a jejich odeslání do Austrálie. Tento proces již probíhá a bude dokončen příští týden.
Lotus a Red Bull byli minulý týden z pohledu ujeté vzdálenosti nejhoršími týmy(foto: Red Bull Racing)
Prošla pohonná jednotka Renault Energy F1-2014 potřebným homologačním procesem?RW: Ano, podstatné dokumenty a referenční pohonná jednotka byla odeslána FIA dle termínu daného sportovními pravidly.
V co doufáte v Melbourne?RW: Víkend v Melbourne bude plný obav. Pokud absolvujeme normální závodní víkend, v němž se budou oba vozy našich týmů dobře jezdit ve všech jeho částech, tak to bude opravdovou úlevou! Doufám, že naše týmy a jezdce budeme moci podpořit, podaří se jim prozkoumat výkonnost vozu a umožní závodu vynést sportovní rozsudek.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.
George Russell potřebuje novou smlouvu na příští sezónu. Güenther Steiner se obává, že jeho požadavky komplikují Mercedesu cestu za získáním Maxe Verstappena.
Adrian Newey zůstává plně koncentrován na projekt vozu Aston Martin pro sezonu 2026, a to i navzdory potížím, které aktuálně tým potkávají. Legendární inženýr tak potvrzuje, že dlouhodobá strategie má pro něj prioritu před krátkodobými výsledky.
Laurent Mekies musí v Red Bullu co nejdříve vyřešit nejistou budoucnost Maxe Verstappena. Jeho rozhodnutí může zásadně ovlivnit nejen tým, ale i rozložení sil v celé Formuli 1.
Christian Horner se během Velké ceny Británie ostře pohádal s Josem Verstappenem. Incident přišel právě v době, kdy Horner čelil spekulacím o konci ve funkci šéfa Red Bullu.
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.
Ferrari oznámilo, že během středečního filmovacího dne na okruhu Mugello usednou do vozu oba jeho jezdci – Lewis Hamilton i Charles Leclerc. Italský tým zde poprvé nasadí nové zadní zavěšení, které má být klíčové před nadcházející Velkou cenou Belgie.
Helmut Marko oznámil, že Max Verstappen může očekávat řadu technických vylepšení před posledními dvěma závody před letní přestávkou. Rakouský poradce Red Bullu potvrdil, že tým připravil několik důležitých upgradů, které by měly pomoci Verstappenovi udržet tempo v boji o šampionát.
Lando Norris označil své vítězství na Velké ceně Velké Británie 2025 za nejdůležitější moment své dosavadní kariéry. Emotivní triumf před domácím publikem pro něj znamená naplnění dlouholetého snu.