Zástupce technického ředitele společnosti Renault Sport F1 - Rob White - hovoří o nových pohonných jednotkách. Neztratí vozy svou rychlost? Jak ovlivní závody a jak se velká změna dotkla samotného výrobce motorů?
Jak moc se budou lišit pohonné jednotky různých výrobců motorů?Rob White: Musíme si představit, že v rámci technických a sportovních omezení existuje optimální řešení a že různí soutěžící k tomuto optimu přistoupí různě, alespoň na počátku. U všech odlišných projektů pohonných jednotek se nevyzrálost projeví tak, že bude docházet k rychlým změnám ve výkonnosti.
A jako na počátku každé radikální technické změny očekáváme, že k pokrokům bude docházet extrémně rychle. Relativní rychlost mezi soutěžícími se proto může měnit rychleji, než jsme zvyklí. Neměli bychom však podceňovat zkrátka to, jak soutěživé jsou týmy F1 - pokroky budou těžkopádné, ale přitom velké, a konvergence k optimálnímu řešení bude rychlá.
Udrží si vozy svou rychlost po zavedení nových pravidel?RW: Krátká odpověď zní: ano. To, co z počátku bylo akademickou otázkou, začínalo mít mnohem reálnější obrysy z každého pohledu, nemusíme si však dělat obavy. Samozřejmě se stále pohybujeme ve virtuálním světě a nikoliv na dráze, ale když jsme měřili výkonnost pohonné jednotky na testovací stolici, vyrovnali jsme se těm nejoptimističtějším odhadům.
Věříme, že pohonná jednotka bude hodně výkonná a bude to více než stačit na to, aby vozy učinila rychlými. Způsob, jakým budou vozy tento výkon poskytovat, bude kvůli letošním pravidlům týkající se pohonných jednotek a aerodynamiky odlišný. Jízdní zážitek bude docela jiný, ale na dráze budeme určitě moci pozorovat skutečnou rychlost.
Srovnání starého a zbrusu nového turbomotoru Renaultu (foto: Renault Sport F1)
A stále se bude v roce 2014 závodit?RB: Letos bude mnoho faktorů, které povedou k nepředvídatelným výsledkům a z pohledu mnoha lidí, nepředvídatelné výsledky jsou pro sportovní události dobré. Některé základní prvky si udržíme: 22 vozů na roštu, a když světla zhasnou, tak vyhraje ten, kdo bude první v cíli. Mezitím se bude na trati bojovat o pozice, což znamená, že půjde o skutečné závodění.
Způsob, jakým týmy budou závody zvládat, bude tvořit jeden z velkých rozdílů mezi rokem 2013 a 2014. Je nutné říci, že existuje několik různých způsobů, jak k tomu přistoupit, a to povede k různým scénářům v řízení energie a výkonu. I když je odlišná sada nástrojů, které máme k dispozici, tak základy závodů zůstávají podobné. Nakonec to je na pilotech, aby využili příležitosti, které se jim nabízejí.
Budou muset jezdci změnit kvůli novým pravidlům svůj styl?RW: Piloti jsou úžasně schopní při odhalování limitu výkonnostní křivky vozu a přizpůsobit svůj jízdní styl, aby těchto limitů dosahovali. V minulosti byli jezdci vždy mistry v přizpůsobování se různým systémům, jako například F-kanály, KERS atd. bez nějakých velkých obtíží.
Vždy je parádní pozorovat, jak blízko se dokážou dostat k teoretickým limitům. Nemyslím si, že se bude hovořit o tom, zda jezdci jsou či nejsou "inteligentní" - je to o přizpůsobení se, tak jakoby to dělali bez jakékoliv jiné změny.
Jednotlivé součásti nové pohonné jednotky (foto: Renault Sport F1)
Jak se Renault Sport F1 musel přizpůsobit výzvě nových pohonných jednotek?RB: Na rovinu musím uvést, že jsme museli posílit organizaci a osvěžit infrastrukturu ve Viry, abychom se přizpůsobili zcela novému prostředí pohonných jednotek. Přijali jsem další lidi, někteří z naší mateřské společnosti vypomáhali svými schopnostmi a zkušenostmi existujícímu týmu ve Viry.
Navíc jsme měli podporu specialistů Renaultu a vyhrazené zdroje mimo naši základnu, jako například materiálovou laboratoř. V továrně došlo k vylepšením současných zařízení a k investicím do nových, které byly přizpůsobené vývoji pohonných jednotek a jejich subsystémům včetně přímého vstřikování, přeplňování a elektrickému příslušenství.
Paralelně jsme vytvořili nová zařízení u Mecachrome včetně nového dynamometru, kde budeme pohonné jednotky schvalovat před odesláním na trať.
Fotografie nového F1 V6 turbomotoru Renaultu najdete zde.
Max Verstappen vysvětlil, proč na Nürburgringu testoval Ferrari GT3 pod přezdívkou „Franz Hermann“ a že překonání traťového rekordu nebylo jeho cílem. Šlo mu hlavně o zážitek a vyzkoušení vozu na legendární trati.
Lewis Hamilton čelí po přestupu z Mercedesu do Ferrari náročným výzvám jak technickým, tak psychologickým. Změna týmu, která měla znamenat novou kapitolu, se ukázala být mnohem složitější, než se očekávalo.
FIA ustoupila kritice jezdců a upravila pravidla pro trestání nevhodného chování, když snížila vysoké pokuty o polovinu. Tvrdé postihy tak nově nebudou hrozit za emotivní výlevy během závodu, ale zůstanou zachovány například za urážky oficiálních osob.
Charles Leclerc kvůli zdravotním potížím vynechá media day před Velkou cenou Emilia Romagna v Imole, ale Ferrari očekává jeho návrat do vozu v pátek. Tým zároveň přiveze první technické upgrady a doufá v lepší výsledky.
Lewis Hamilton je bezesporu jednou z nejvlivnějších osobností ve světě Formule 1, což potvrzuje i jeho nejnovější lukrativní smlouva s velkým sponzorem. Tento obchod ukazuje, jak silná a ceněná je jeho jméno nejen na trati, ale i mimo ni.
Franco Colapinto nastupuje do formule 1 uprostřed sezony a má pět závodů, včetně víkendové GP v Imole, aby si u týmu Alpine vybojoval trvalé místo. I přes smíšené výsledky v roce 2024 musí podat maximální výkon, jinak mu hrozí návrat na lavičku náhradníků.
McLaren patří mezi týmy, které na nadcházející Velkou cenu Emilia Romagna v Imole plánují představit výrazné technické vylepšení svých vozů. Tyto upgrady by měly pomoci týmu udržet tempo v aktuálně vyrovnaném poli a posílit jejich šance v pokračující sezoně.
Frederic Vasseur varuje, že plánované zpřísnění pravidel ohledně takzvaných flexibilních křídel může zásadně ovlivnit pořadí na čele F1. Podle šéfa Ferrari jde o citlivou oblast, kde někteří soupeři balancují na hraně legality, a změna by mohla odhalit dosud skryté rozdíly.
Ford zůstává pevně oddaný Formuli 1 i partnerství s Red Bullem, a to i v případě, že Max Verstappen po roce 2025 tým opustí. Podle šéfa Ford Performance Marka Rushbrooka je jejich spolupráce strategickým krokem s dlouhodobou vizí, nezávislým na jednotlivých jezdcích.
Lewis Hamilton se po těžkém adaptačním období ve Ferrari postupně zlepšuje a zkracuje rozdíl vůči Charlesi Leclercovi. Jeho cílem ale není jen porazit týmového kolegu, ale vyhrávat závody. Tifosi ho nadále podporují.
Adrian Newey přirovnal pravidla pro sezonu 2026 k technické revoluci z roku 2022. Podle něj nabízejí víc prostoru pro inovace, než se původně zdálo.
Charles Leclerc je spokojený se směrem nastavení SF-25, který odpovídá jeho stylu, ale stále hledá úpravy pro lepší zvládnutí chování letošního monopostu.