Designér Red Bull Adrian Newey v rozhovoru pro AMuS přiznává, že při vývoji naslouchali spíše Markovi Webberovi, který byl vůči aerodynamickým změnám citlivější. Vysvětluje, proč zúžení předního křídla představuje obrovskou změnu a proč s novými pravidly může jeho tým ztratit nejvíce ze všech.
Pomohl Red Bullu návrat k loňským konstrukcím pneumatik?Adrian Newey: Pomohl, i když jsme byli na dobré cestě k ovládnutí pneumatik 2013. Auta, která byla na zádi nastavena tvrději, profitovala z toho, že pneumatiky 2012 umožňovaly jezdit vpředu s nižší světlou výškou. Čím níže, tím to je lepší v rychlých zatáčkách.
Co tedy bylo problematické u pneumatik pro rok 2013?AN: Byly velmi citlivé na vysoké odstředivé síly. S velkým množstvím paliva ve voze se nedalo projíždět naplno rychlými zatáčkami, aniž byste je nezničili. Pneumatiky 2012 v tomto ohledu reagovaly lépe. Protože naše auto bylo v rychlých zatáčkách silné, těžili jsme z toho.
Jakou roli hráli piloti?AN: Piloti pneumatikám rozuměli velmi dobře. Hodně toho na nich natrénovali. Klíčové bylo přizpůsobit pneumatikám auto. Cílem bylo je nepřetěžovat. A i když to nebylo možné, existovala řešení. Soustředíte se na to, abyste pneumatiky využívaly ve fázích, kdy nejsou tolik zatěžovány. Pro to existují aerodynamická a mechanická řešení. Uměním je spojit obojí.
Některé týmy tvrdí, že po návratu k loňským pneumatikám musely posunout těžiště přítlaku více dozadu, čímž byly znevýhodněny. Jak tomu bylo u vás?AN: My jsme s naším těžištěm přítlaku hýbat nemuseli. Problémy ostatních týmů tedy nemůžu komentovat.
Red Bull musel naslouchat při vývoji aerodynamiky spíše Markovi Webberovi, auta však nepřizpůsoboval stylu pouze jednoho ze svých jezdců (foto: Red Bull Racing)
Ovlivňoval jízdní styl Sebastiana Vettela design vozu? Soustředili jste se kvůli tomu více na foukání do difuzoru?AN: Neřekl bych, že byl tou hnací sílou. Vyvíjeli jsme vůz tímto směrem, protože naše přesvědčení potvrzovaly aerodynamický tunel a CFD simulace. Naše rozhovory s Vettelem a Webberem o vývoji vozu nás v tom utvrzovaly, nevedly nás jiným směrem.
Musím říci, že Mark Webber je citlivější než Sebastian, pokud jde o aerodynamické změny vozu. Proto jsme museli naslouchat spíše jemu. Vývoj vozu není nikdy šitý na míru jednoho pilota.
Proč měl Red Bull v Singapuru takovou převahu?AN: Těžko se mi na to odpovídá. Nevím, co tam dělali ostatní.
Vaše auto získávalo zejména v pomalých zatáčkách, tedy ve fázích, kdy výfuky tak silně nefoukají. Jakou roli hraje software motoru?AN: Obrovskou. Má vliv na ovladatelnost, krouticí moment a tvorbu výfukových plynů. Je náš motor jiný? To nedokážu říct. V tomto ohledu toho vím o motorech konkurence velmi málo.
Red Bull se svou aerodynamickou koncepcí dominuje F1 od roku 2009. Jak velké je riziko, že tomu tak v roce 2014 nebude?AN: Největším problémem příštího ročníku je užší přední křídlo. O 150 mm méně se nezdá být moc, jde však o obrovský rozdíl, protože bočnice křídla se nyní nacházejí uprostřed předních pneumatik. Vyžaduje to hodně práce tohle odčinit. Musíte se rozhodnout, jestli vzduch povedete vnitřkem nebo po vnějšku.
Druhou výzvou umístit do auta motor se svým příslušenstvím. Tato pohonná jednotka je komplikovanou potvorou. Instalace je zhruba dva až třikrát náročnější než u současných V8.
Se změnou výfuků může Red Bull ztratit nejvíce, protože dokázal nejlépe využívat výhody foukání(foto: Renault Sport F1)
Bude v roce 2014 ještě možné nastavit auto tak, jak jste to dělali doposud se všemi svými auty?AN: To ještě nedokážu říci. Na jedné straně už prakticky nebudeme moci výfuky využívat k utěsnění difuzoru. Jednak kvůli tomu, že budeme mít už pouze jednu koncovku, která ústí pod zadním křídlem, a pak také kvůli tomu, že turbo ubírá hodně výkonu z výfukových plynů.
My jsme měli výfuky do naší aerodynamiky zapojeny rozhodně lépe než většina ostatních týmů. Proto také můžeme nejvíce ztratit. Na druhou stranu jsem už své vozy stavěl i bez foukání do difuzoru. Nějak to fungovalo. Pokusím se o to znovu.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.