Designér Red Bullu pro Auto Motor und Sport srovnává mistry světa, kteří jezdili s jeho vozy, s novým čtyřnásobným šampionem Sebastianem Vettelem. Vrací se k rozdílným strategiím pro své piloty v Indii a vyjadřuje se také k novým pravidlům, která vstoupí příští rok v platnost.
Který gen spojuje všechny vícenásobné mistry světa?Adrian Newey: Schopnost jezdit na limitu a zároveň rozumět tomu, co při tom dělají. Když vystoupí z vozu, všechno si pamatují. A učí se ze všeho, co při jízdě pochytí.
Je to k Vettelovi nefér projevovat méně respektu kvůli tomu, že v posledních pěti letech seděl v nejlepším voze?AN: Formule 1 je týmovým sportem. Muž a stroj. Oddělovat jedno od druhého a tvrdit, že to je pouze autem či pilotem, je ztrátou času. Čtyři tituly mistra světa v řadě nevyhrajete bez skvělého vozu a skvělého jezdce.
Jak bys srovnal Vettela s ostatními šampiony, kteří řídili tvé vozy?AN: V detailech se všichni liší. Každý má svůj způsob, jak k věcem přistupuje. to je lidské. Co mají společného? Jsou nadpřirozeně talentovaní, bystří a inteligentní. Vědí, proč jsou rychlí.
Poskytují tito jezdci lepší zpětnou vazbu?AN: Zpětná vazba Sebastiana je velmi důležitá pro vývoj vozu. Ale nepodceňujte příspěvek, který poskytuje Mark Webber. Je zajímavé, že Mark vnímá menší aerodynamické změny vozu dříve a podrobněji než Sebastian. Má jemnější cit.
V čem Vettel vyčnívá nejvíce?AN: Ve svém umění zajíždět závody. Předjíždí mnohem odhodlaněji než dříve. To celé se odvíjí od motokár. Počítá se to, co se kdo naučí, když byla auta složitější.
Po paddocku se obvykle prochází se svou červenou složkou a zkoumá vozy soupeřů(foto: Red Bull Racing)
Když se vrátíme k závodu v Indii: která strategie byla lepší - startovat na tvrdší či měkčí směsi?AN: Když jsme v sobotu ráno hovořili o strategii, nebylo to vůbec jasné, která strategie bude lepší. Po pátečních trénincích jsme věděli, že toho měkčí pneumatiky moc nevydrží. Věděli jsme, že se Sebastian propadne hluboko do pole, když začne na měkké směsi. Lépe s nimi ale bude předjíždět, proto jsme na voze snížili přítlak a nastavili mu delší sedmý převodový stupeň.
U Marka jsme věděli, že se celkem brzy dostane na čistý vzduch a bude moci jezdit svým tempem. U Sebastiana vše záleželo na tom, jak rychle se dostane skrz provoz. Vyřešil to skvěle.
Proč Webber nazul měkčí pneumatiky pro střední stint a nenechal si je nakonec?AN: Mark si vybudoval takový náskok, že mohl dvakrát zastavit v rychlém sledu, aniž by ho někdo připravil o pozici. Bylo jasné, že jsme se měkkých pneumatik chtěli zbavit uprostřed závodu, abychom se vyhnuli nebezpečí při výjezdu safety caru. Mark tím byl ohrožen. Jeho strategie by v případě výjezdu zpomalovacího vozu byla nevýhodná bez ohledu na to, kdy by vyjel na trať.
Opakovaly se u něj problémy s alternátorem z loňského roku?AN: To ještě nevíme.
Co musel dělat Vettel, aby se stejným problémům vyhnul?AN: Řekli jsme mu, aby změnil ve voze celou řadu nastavení, aby šetřil proudem. Například aby už nepoužíval KERS. Při tom vedení, které jsme měli, jsme si mohli dovolit ztrácet trochu času na kolo.
U Vettela nastaly okamžiky hrůzy dvě a půl hodiny před startem. Co se tam dělo s převodovkou?AN: V olejovém okruhu jsme našli nečistoty a domnívali jsme se, že mohou pocházet z přesuvníku. Jakmile jsme převodovku rozebrali, ukázalo se, že máme pravdu. Mohli jsme ten díl vyměnit, až tehdy, když k nám vůz dorazil z Parc fermé a potvrdil naše podezření.
Proč se veškeré problémy objevují na Webberově voze?AN: Co k tomu mám říct? Můžu vás jen ujistit o tom, že veškeré konspirační teorie jsou nesmysly. Vozy jsou identické. Musí mít asi smůlu.
Adrianovi Neweymu je nejmilejší jeho vůz RB6 z roku 2010 (foto: Red Bull Racing)
Který vůz z rodiny od RB5 po RB9 je ti nejmilejší?AN: Hm, to je těžká otázka. Asi RB6, protože nám v roce 2010 přinesl první titul mistrů světa.
A technicky nejdokonalejší?AN: Samozřejmě RB5 z roku 2009. Tehdy jsme pravidla přečetli lépe než naši soupeři, byť jsme na něm neměli dvojitý difuzor. Stále si myslím, že je nelegální. Kromě toho šlo o velmi dobrý balík. Jako tým jsme však nebyli připraveni využít jeho potenciál naplno, tak jako dnes.
Budiž pro RB5 chválou, že všichni jeho následovníci byli evolucí. Můžete se také podívat na zbytek pole. Vezměte vozy z roku 2009 a namalujte je na bílo. Udělejte totéž s letošními vozy. Pokud byste je pak dali vedle sebe, pak byste přišli na to, že je RB5 otcem mnoha z nich.
V roce 2014 dojde znovu k velkým změnám v pravidlech. Hrozí znovu, že pravidla přečtete lépe než vaši kolegové?AN: Co můžu říci? Kdokoliv při změně pravidlech dochází ke vzrušení. Může to zatočit s celým polem. V roce 2014 nás čekají velké změny v aerodynamice, byť tak velké jako v roce 2009 nebudou.
Ale dochází také k změně ve formátu motorů, a ty se týkají také nás, inženýrů pro šasi, protože musíme všechny ty prvky umístit do vozu. Může se stát, že některý z výrobců motorů bude mít podstatnou výhodu ve srovnání s ostatními. Svou roli také bude hrát spolehlivost. Zůstává otevřených celkem hodně otázek.
Co převažuje: kouzlo nové výzvy či frustrace z dalších restrikcí?AN: Hlavně restrikce. Na první pohled si myslíte, že toho bude hodně nového. Když si ale podrobně pročítáte pravidla, tak si všímáte, jak moc jste omezeni. Nos, výfuky, zadní křídlo.
Budou nové vozy vypadat ošklivě?AN: Nová pravidla ztěžují postavení hezkého auta.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.