Ředitel traťového provozu Lotusu Alan Permane se ohlíží za Velkou cenou Japonska a přibližuje, co od černozlatých vozů budeme moci čekat o tomto víkendu v Indii, kde 16. závodem pokračuje letošní šampionát Formule 1.
Jaký máš pocit po Velké ceně Japonska?Alan Permane: Po naší výkonnosti v Suzuce můžeme být hodně pozitivní. Romain zažil fantastický den: vedl 26 kol a část závodu to vypadalo, že by mohl opravdu bojovat o vítězství.
Kimi dokázal předvést podobnou rychlost na čistém vzduchu, jak se nádherně probíjel dopředu na trati, kde je předjíždění výzvou. Po velmi dobré výkonnosti v Japonsku i předtím v Koreji míříme k dalším dvěma závodům s dobrým sebevědomím.
Co si myslíš o Buddhově mezinárodním okruhu?AP: Jde o dobrou trať se směsicí výzev, ale nic obzvlášť těžkého. Nachází se tam část s prudkým stoupáním do třetí zatáčky, po níž následuje dlouhá rovinka, dlouhá klopená pravotočivá zatáčka a rychlé změny směru při projíždění zatáček 5 - 9 a 13 - 14.
Očekáváme, že by na tomto okruhu měl vůz E21 fungovat dobře. Ačkoliv jak jsme viděli v Suzuce, nemůžeme soutěžit na tvrdých pneumatikách, našemu vozu obecně více vyhovují měkčí směsi, proto se hodně těšíme, že v tomto závodě budeme pokračovat v silných výkonech.
Romain Grosjean dojel v Koreji i v Suzuce na třetím místě (foto: Lotus F1 Team)
Netrápili jste se loni s nedostatkem přilnavosti a maximální rychlostí?AP: Předjíždění pomocí DRS je v Indii obtížné. Loni tam byly dvě DRS zóny, ale ani přes jednu dlouhou rovinku to není pro předjíždění nejjednodušší místo. V minulých závodech jsme však viděli několik dobrých útočných manévrů a měkčí alokace by měly při odlišných úrovních degradace různých vozů předjíždění nahrávat.
Jak velký rozdíl by měla tvořit upravená alokace pneumatik?AP: Změna z tvrdých na měkké minulý rok na středně-tvrdé a měkké by měly vést k celkem odlišnému závodu, v němž tvrdé pneumatiky vedly k jednozastávkovým strategiím. Rozdíl mezi pneumatikami loni znamenal, že se všichni kvalifikovali na měkké a po jediné zastávce závodili na tvrdé směsi.
Letos měkká a středně-tvrdá směs zpřístupní různé strategické obměny. Protože jsou letošní pneumatiky o stupeň měkčí než minulý rok, máme měkčí pneumatik jak pro kvalifikaci, tak i pro závod. Díky rozdělení strategií na dvě a tří zastávky může být závod mnohem zajímavější.
Kolik se toho stále učíte o tom, jak z pneumatik dostat maximum výkonnosti - obzvlášť kvůli tomu, že se uprostřed sezóny změnily konstrukce?AP: I bez jakékoliv změny bychom stále přicházeli na to, jak z nich dostávat tu nejlepší výkonnost, protože v této oblasti se nikdy nepřestáváte učit. V Suzuce, kde jsme v noci z pátku na sobotu udělali v nastavení změny, jsme se toho o pneumatikách rozhodně dozvěděli více, a toto poznání si vezeme do Indie.
Lotus se zlepšuje také při zastávkách v boxech (foto: Lotus F1 Team)
Nezměnila se trochu v poslední době mezi týmy relativní výkonnost?AP: Z našeho pohledu není pochyb o tom, že vůz s dlouhým rozvorem naší výkonnosti pomohl. Těžko se to vzhledem k tak podstatné změně vyjadřuje čísly, potvrzuje to však veškerou naši práci odvedenou na simulátoru a při modelování v této oblasti.
Kvalifikujeme se lépe, lepší jsme při závodech a v posledních třech závodech jsme stanuli na pódiu na různých tratích od Singapuru po Suzuku, a ty jsou tak odlišné, jak jen okruhy odlišné můžete mít: jeden je městský okruh, který se jezdí na super-měkkých pneumatikách a další velmi rychlý, plynulý okruh na tvrdých.
Je ale jasné, že E21 funguje dobře na všech typech tratí. Připočtěte si to k našemu stoupajícímu poznání pneumatik, několika aerodynamickým úpravám a oběma jezdcům, kteří jsou ve formě - zkrátka vypadáme dobře.
Patří zastávky v boxech k další oblastí, kde se tým v poslední době zlepšil?AP: Stále bojujete s tím, abyste zastávky zvládali co nejrychleji, ale zároveň i spolehlivě. Když se na to podíváte, tak tomu věnují všechny týmy spoustu času.
My jsme udělali pokrok ve dvou oblastech: v novém vybavení a v samotné výkonnosti mechaniků. Máme program, kdy zastávky neúnavně cvičíme a neustále vyhodnocujeme procedury a rychlost zastávek. Tým na tom tvrdě pracuje, proto je příjemné pozorovat, že se to vyplácí.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.