Ředitel traťového provozu Lotusu Alan Permane se ohlíží za Velkou cenou Japonska a přibližuje, co od černozlatých vozů budeme moci čekat o tomto víkendu v Indii, kde 16. závodem pokračuje letošní šampionát Formule 1.
Jaký máš pocit po Velké ceně Japonska?Alan Permane: Po naší výkonnosti v Suzuce můžeme být hodně pozitivní. Romain zažil fantastický den: vedl 26 kol a část závodu to vypadalo, že by mohl opravdu bojovat o vítězství.
Kimi dokázal předvést podobnou rychlost na čistém vzduchu, jak se nádherně probíjel dopředu na trati, kde je předjíždění výzvou. Po velmi dobré výkonnosti v Japonsku i předtím v Koreji míříme k dalším dvěma závodům s dobrým sebevědomím.
Co si myslíš o Buddhově mezinárodním okruhu?AP: Jde o dobrou trať se směsicí výzev, ale nic obzvlášť těžkého. Nachází se tam část s prudkým stoupáním do třetí zatáčky, po níž následuje dlouhá rovinka, dlouhá klopená pravotočivá zatáčka a rychlé změny směru při projíždění zatáček 5 - 9 a 13 - 14.
Očekáváme, že by na tomto okruhu měl vůz E21 fungovat dobře. Ačkoliv jak jsme viděli v Suzuce, nemůžeme soutěžit na tvrdých pneumatikách, našemu vozu obecně více vyhovují měkčí směsi, proto se hodně těšíme, že v tomto závodě budeme pokračovat v silných výkonech.
Romain Grosjean dojel v Koreji i v Suzuce na třetím místě (foto: Lotus F1 Team)
Netrápili jste se loni s nedostatkem přilnavosti a maximální rychlostí?AP: Předjíždění pomocí DRS je v Indii obtížné. Loni tam byly dvě DRS zóny, ale ani přes jednu dlouhou rovinku to není pro předjíždění nejjednodušší místo. V minulých závodech jsme však viděli několik dobrých útočných manévrů a měkčí alokace by měly při odlišných úrovních degradace různých vozů předjíždění nahrávat.
Jak velký rozdíl by měla tvořit upravená alokace pneumatik?AP: Změna z tvrdých na měkké minulý rok na středně-tvrdé a měkké by měly vést k celkem odlišnému závodu, v němž tvrdé pneumatiky vedly k jednozastávkovým strategiím. Rozdíl mezi pneumatikami loni znamenal, že se všichni kvalifikovali na měkké a po jediné zastávce závodili na tvrdé směsi.
Letos měkká a středně-tvrdá směs zpřístupní různé strategické obměny. Protože jsou letošní pneumatiky o stupeň měkčí než minulý rok, máme měkčí pneumatik jak pro kvalifikaci, tak i pro závod. Díky rozdělení strategií na dvě a tří zastávky může být závod mnohem zajímavější.
Kolik se toho stále učíte o tom, jak z pneumatik dostat maximum výkonnosti - obzvlášť kvůli tomu, že se uprostřed sezóny změnily konstrukce?AP: I bez jakékoliv změny bychom stále přicházeli na to, jak z nich dostávat tu nejlepší výkonnost, protože v této oblasti se nikdy nepřestáváte učit. V Suzuce, kde jsme v noci z pátku na sobotu udělali v nastavení změny, jsme se toho o pneumatikách rozhodně dozvěděli více, a toto poznání si vezeme do Indie.
Lotus se zlepšuje také při zastávkách v boxech (foto: Lotus F1 Team)
Nezměnila se trochu v poslední době mezi týmy relativní výkonnost?AP: Z našeho pohledu není pochyb o tom, že vůz s dlouhým rozvorem naší výkonnosti pomohl. Těžko se to vzhledem k tak podstatné změně vyjadřuje čísly, potvrzuje to však veškerou naši práci odvedenou na simulátoru a při modelování v této oblasti.
Kvalifikujeme se lépe, lepší jsme při závodech a v posledních třech závodech jsme stanuli na pódiu na různých tratích od Singapuru po Suzuku, a ty jsou tak odlišné, jak jen okruhy odlišné můžete mít: jeden je městský okruh, který se jezdí na super-měkkých pneumatikách a další velmi rychlý, plynulý okruh na tvrdých.
Je ale jasné, že E21 funguje dobře na všech typech tratí. Připočtěte si to k našemu stoupajícímu poznání pneumatik, několika aerodynamickým úpravám a oběma jezdcům, kteří jsou ve formě - zkrátka vypadáme dobře.
Patří zastávky v boxech k další oblastí, kde se tým v poslední době zlepšil?AP: Stále bojujete s tím, abyste zastávky zvládali co nejrychleji, ale zároveň i spolehlivě. Když se na to podíváte, tak tomu věnují všechny týmy spoustu času.
My jsme udělali pokrok ve dvou oblastech: v novém vybavení a v samotné výkonnosti mechaniků. Máme program, kdy zastávky neúnavně cvičíme a neustále vyhodnocujeme procedury a rychlost zastávek. Tým na tom tvrdě pracuje, proto je příjemné pozorovat, že se to vyplácí.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.
Zak Brown promluvil o kontroverzním rozhodnutí z Las Vegas a nastínil, že i FIA měla k uloženému trestu určité výhrady. Šéf McLarenu přitom naznačil, že situace byla složitější, než by se na první pohled zdálo.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na Velkou cenu Kataru, když těsně porazil týmového kolegu Landa Norrise. McLaren tak naznačil, že v Kataru může očekávat další těsný souboj svých jezdců.