Ředitel traťového provozu Lotusu Alan Perman hovoří o přípravách týmu na Singapur. V čem je pro ně první asijský závod náročný a co bude na voze E21 jiné než v předchozích podnicích?
Co je největší výzvou Singapuru?Alan Permane: Díky pomalým rychlostem na okruhu jde o nejdelší závod v roce z pohledu celkového času. Na rozdíl od Monaka se stále jede plných 300 km závodní vzdálenosti, což je fyzicky náročné i pro piloty. Vzhledem k tomu, že se jedná o městský okruh, tak se dráha během víkendu poměrně rychle vyvíjí. Ne sice tak, jako v Monaku, ale dostatečně na to, abyste to museli vzít v potaz.
Vkládá noční závod do hry další dimenzi?AP: Závodění v noci je samozřejmě změnou oproti normálu, jde však o závod, který si týmy a piloti opravdu užívají a rozhodně to nezpůsobuje žádné problémy. Teplota dráhy zůstává relativně neměnná kolem třiceti stupňů, i když se setmí. I když tedy není příliš horko, nikdy se zároveň neochladí během jízd, kdy se to počítá, tj. v kvalifikaci a v závodě.
Co je zde od auta vyžadováno?AP: Jezdíme s maximálním přítlakem, abychom uspokojili stop-start povahu okruhu. Zapotřebí je celkově dobrý balík. Důležitá je trakce, stejně jako schopnost rychle měnit směr a agilita.
Rovněž potřebujete vůz, který je dobrý při jízdě přes obrubníky, i když desátá zatáčka s tradičně velkými obrubníky byla letos změněna. Znamená to, že to možná nebude hrát tak významnou roli v našich úvahách vzhledem k relativně hladkým zbývajícím obrubníkům.
S opotřebením brzdového materiálu v Sinapuru není problém, horší to je s chlazením(foto: Lotus F1 Team)
Tradičně se zde hovoří i o brzdách.AP: Singapur vlastně není náročný z pohledu opotřebení brzd, ale spíše z pohledu zvládání teplot. Není tam moc tvrdých brzdných zón, ale frekvence brzdění společně s nedostatkem rovinek, kde by mohly vychladnout, vede nevyhnutelně k tomu, že je [brzdový] systém provozovaný za celkem vysokých teplot. Jde o něco, čemu týmu musí věnovat pozornost, ale pro nás to není žádným větším zdrojem obav.
Předjíždění bývá v Singapuru vždy náročné, ale letos bude zavedena druhá DRS zóna - jaký to bude mít dopad?AP: Další DRS zóna podél boxové uličky je velmi krátká, proto nečekáme, že bude mít pro předjíždění velký význam. Může jezdci pomoci přiblížit se vozu před sebou v úvodních zatáčkách. Ale i původní část od páté do sedmé zatáčky je pro předjetí celkem náročnou, takže je nepravděpodobné, že by měla velký vliv.
Jak velký důraz to pak klade na kvalifikaci?AP: Stejně jako v Monaku či v Maďarsku není pochyb o tom, že je na tomto okruhu kvalifikace důležitější než na většině jiných tratích. Přidělení super-měkké a středně-tvrdé směsi tomu potenciálně také nahrává.
V kvalifikaci zřejmě použijeme super-měkkou směs a v závodě středně-tvrdou. Vzhledem k tomu, že je pevnost letošní středně-tvrdé směsi relativně podobná loňské měkká a týmy navíc mají větší poznání v oblasti zvládání degradace, tak očekáváme, že předjíždění bude přinejmenším obtížné.
V Singapuru se po Monze týmy vracejí k balíkům pro vysoký přítlak, Lotus se na tuto změnu těší (foto: Lotus F1 Team)
Dočkáme se na voze o tomto víkendu něčeho odlišného?AP: Vrátíme se ke konfiguraci pro vysoký přítlak a přeneseme určité úpravy předního křídla, které jsme nasadili v posledních závodech pro nízký přítlak. Kromě toho půjde o obvyklé věci u balíku, o kterém dle našich výkonů víme, že fungoval dobře v Německu a v Maďarsku.
Ve Spa a v Monze jsme neprožili ty nejskvělejší víkendy, takže se těšíme na návrat k okruhům pro větší přítlak, které nás čekají v příštích několika závodech. Naším cílem v nich bude návrat na pódium.
Evropská sezóna skončila a do konce sezóny čekají rušné zámořské závody, které se pojedou po týdnu bez přestávky. Jak to ovlivňuje tým?AP: Myslím, že to je individuální. Osobně si užívám zámořské závody, a to, že po sobě hned následují, někdo ale může upřednostňovat, když je dělí víkend. Každý se na Singapur určitě těší, jde o jeden z vrcholů sezóny.
V Asii krátce po něm máme několik dalších závodů, jež jsou taky zajímavé. Jde o celkem dlouhou sezónu - jsem si jistý, že se v polovině listopadu už všichni budeme těšit na přestávku. Momentálně nás ale čeká několik dobře umístěných závodů po slušné srpnové pauze, na Singapur se moc těšíme.
Liam Lawson čelí nejistotě ohledně své budoucnosti ve Formuli 1 a soustředí se na svůj výkon v autě. Přesto se postupně zlepšuje a získává cenné zkušenosti na trati.
Carlos Sainz prozradil klíčové důvody svého přestupu do Williamsu a naznačil, co hrálo roli při jeho rozhodování o budoucnosti ve Formuli 1.
Sam Bird komentoval nejistou budoucnost Yukiho Tsunody v Red Bullu, která po závodě v Singapuru působí ještě tíživěji.
Lewis Hamilton a Frédéric Vasseur spolupracují už od Hamiltonových začátků v juniorských kategoriích. Sedminásobný mistr světa promluvil o společné spolupráci.
Jenson Button se vyjádřil k nedávnému souboji mezi jezdci McLarenu v Singapuru a přinesl svůj pohled na to, jak by měl jeden z jezdců situaci vnímat.
Manažer Nicolas Todt se v nedávném rozhovoru otevřeně vyjádřil k budoucnosti Charlese Leclerca ve Ferrari.
Güenther Steiner varuje McLaren před napětím mezi jejich jezdci, které podle něj může brzy vyústit v problémy.
Lewis Hamilton zveřejnil na sociálních sítích dojemný příspěvek, kterým vzdal poctu svému zesnulému buldokovi Roscoeovi.
Lance Stroll je často terčem kritiky a pochybností o svých výkonech i místě ve Formuli 1. Nedávno však prozradil, jak se s tlakem a negativními hlasy dokáže vyrovnat.
Lando Norris po závodě v Singapuru reagoval na otázku o možném návratu Maxe Verstappena do boje o titul.
Carlos Sainz v nedávném rozhovoru vyzdvihl svého krajana Marca Márqueze a přirovnal ho k legendě Formule 1. Zároveň otevřeně promluvil o problému, který podle něj trápí současné přenosy F1.
Johnny Herbert, bývalý pilot F1 a současný komisař FIA, představil svůj pohled na možnou budoucnost nedávno odvolaného šéfa Red Bullu Christiana Hornera.