Ředitel traťového provozu Lotusu Alan Perman hovoří o přípravách týmu na Singapur. V čem je pro ně první asijský závod náročný a co bude na voze E21 jiné než v předchozích podnicích?
Co je největší výzvou Singapuru?Alan Permane: Díky pomalým rychlostem na okruhu jde o nejdelší závod v roce z pohledu celkového času. Na rozdíl od Monaka se stále jede plných 300 km závodní vzdálenosti, což je fyzicky náročné i pro piloty. Vzhledem k tomu, že se jedná o městský okruh, tak se dráha během víkendu poměrně rychle vyvíjí. Ne sice tak, jako v Monaku, ale dostatečně na to, abyste to museli vzít v potaz.
Vkládá noční závod do hry další dimenzi?AP: Závodění v noci je samozřejmě změnou oproti normálu, jde však o závod, který si týmy a piloti opravdu užívají a rozhodně to nezpůsobuje žádné problémy. Teplota dráhy zůstává relativně neměnná kolem třiceti stupňů, i když se setmí. I když tedy není příliš horko, nikdy se zároveň neochladí během jízd, kdy se to počítá, tj. v kvalifikaci a v závodě.
Co je zde od auta vyžadováno?AP: Jezdíme s maximálním přítlakem, abychom uspokojili stop-start povahu okruhu. Zapotřebí je celkově dobrý balík. Důležitá je trakce, stejně jako schopnost rychle měnit směr a agilita.
Rovněž potřebujete vůz, který je dobrý při jízdě přes obrubníky, i když desátá zatáčka s tradičně velkými obrubníky byla letos změněna. Znamená to, že to možná nebude hrát tak významnou roli v našich úvahách vzhledem k relativně hladkým zbývajícím obrubníkům.
S opotřebením brzdového materiálu v Sinapuru není problém, horší to je s chlazením(foto: Lotus F1 Team)
Tradičně se zde hovoří i o brzdách.AP: Singapur vlastně není náročný z pohledu opotřebení brzd, ale spíše z pohledu zvládání teplot. Není tam moc tvrdých brzdných zón, ale frekvence brzdění společně s nedostatkem rovinek, kde by mohly vychladnout, vede nevyhnutelně k tomu, že je [brzdový] systém provozovaný za celkem vysokých teplot. Jde o něco, čemu týmu musí věnovat pozornost, ale pro nás to není žádným větším zdrojem obav.
Předjíždění bývá v Singapuru vždy náročné, ale letos bude zavedena druhá DRS zóna - jaký to bude mít dopad?AP: Další DRS zóna podél boxové uličky je velmi krátká, proto nečekáme, že bude mít pro předjíždění velký význam. Může jezdci pomoci přiblížit se vozu před sebou v úvodních zatáčkách. Ale i původní část od páté do sedmé zatáčky je pro předjetí celkem náročnou, takže je nepravděpodobné, že by měla velký vliv.
Jak velký důraz to pak klade na kvalifikaci?AP: Stejně jako v Monaku či v Maďarsku není pochyb o tom, že je na tomto okruhu kvalifikace důležitější než na většině jiných tratích. Přidělení super-měkké a středně-tvrdé směsi tomu potenciálně také nahrává.
V kvalifikaci zřejmě použijeme super-měkkou směs a v závodě středně-tvrdou. Vzhledem k tomu, že je pevnost letošní středně-tvrdé směsi relativně podobná loňské měkká a týmy navíc mají větší poznání v oblasti zvládání degradace, tak očekáváme, že předjíždění bude přinejmenším obtížné.
V Singapuru se po Monze týmy vracejí k balíkům pro vysoký přítlak, Lotus se na tuto změnu těší (foto: Lotus F1 Team)
Dočkáme se na voze o tomto víkendu něčeho odlišného?AP: Vrátíme se ke konfiguraci pro vysoký přítlak a přeneseme určité úpravy předního křídla, které jsme nasadili v posledních závodech pro nízký přítlak. Kromě toho půjde o obvyklé věci u balíku, o kterém dle našich výkonů víme, že fungoval dobře v Německu a v Maďarsku.
Ve Spa a v Monze jsme neprožili ty nejskvělejší víkendy, takže se těšíme na návrat k okruhům pro větší přítlak, které nás čekají v příštích několika závodech. Naším cílem v nich bude návrat na pódium.
Evropská sezóna skončila a do konce sezóny čekají rušné zámořské závody, které se pojedou po týdnu bez přestávky. Jak to ovlivňuje tým?AP: Myslím, že to je individuální. Osobně si užívám zámořské závody, a to, že po sobě hned následují, někdo ale může upřednostňovat, když je dělí víkend. Každý se na Singapur určitě těší, jde o jeden z vrcholů sezóny.
V Asii krátce po něm máme několik dalších závodů, jež jsou taky zajímavé. Jde o celkem dlouhou sezónu - jsem si jistý, že se v polovině listopadu už všichni budeme těšit na přestávku. Momentálně nás ale čeká několik dobře umístěných závodů po slušné srpnové pauze, na Singapur se moc těšíme.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.