Jenson Button a Ron Dennis o tom, jak se bude vyvíjet Formule 1 v příštích letech. Jedna věc zůstane stejná: vůle vítězit.
V rámci akce „60th Cannes Lions International Festival of Creativity“ v jihofrancouzském mondénním letovisku poskytli své názory na dění ve Formuli 1 mistr světa z roku 2009 Jenson Button a předseda představenstva McLaren Group Ron Dennis (šéf týmu McLaren v letech 1981 - 2009).
Co znamená pojem inovace pro McLaren
Ron Dennis (RD): „Je obtížné odpovědět přesně, obecně můžeme jednoduše říct, že to je náš způsob existence. Jestli se nepohybujete vpřed za něčím novým, jestli kontinuálně nevyvíjíte prostředky, jež vám dovolují být stále nejlepší, rychle pohoříte. Ve sportu tak soutěživém, jako je náš, je inovace vším. Inovace přicházejí na svět jako zhmotnění neurčitých myšlenek našich inženýrů, poháněných touhou zvítězit ale také nezbytností najít technická řešení na hranici jejich možností a schopností. Taky zkoumáme celý svět, abychom nacházeli řešení, vzory, myšlenky, programy.“
Enormní kolektivní práce
RD: „ Fanoušci vidí jen závod, kdo dojede do cíle první, nebo druhý. Nedá se však přesně vyčíslit úroveň, na jaké musí být špičkový jezdec, úroveň technologií, snahy, inovací, které je zapotřebí pro jediné kolo závodu Formule 1. Jeden okruh se odjede za pár desítek sekund, a jestli jste jen o jednu sekundu horší, jste jen historií. Triumf nebo porážku určuje mnoho faktorů, mnohem více, než v jiných sportech, nebo v jiném podnikání. Teď nemluvím jenom o sportovních faktorech, mluvím o vědě, fyzice, dizajnu, atd. a zůstat na vrcholu je skutečně těžké. Tak jako v jiných sférách doufáte, že jste konkurenceschopný, ale až do konce nevíte jistě, jestli je to pravda. Ano, statistiky říkají, že jsme vyhráli od roku 1963 jednu velkou cenu ze čtyř. Statistiky nás chválí, ale skutečnost je trochu jiná.“
Jenson Button (JB): „Základem je tým. Miluju závodění, pro mne je to nejdůležitější věc. Vím ale, že v mojí práci je mnoho věcí, které jsou základním kamenem pro úspěch. Věřím, že je důležité být koncentrovaný na to, co umíte dělat a na to, že jste členem týmu. Kolem mě je asi stovka jiných lidí, kteří se mnou spolupracují. Jestli bych nebyl v tomto týmu, nevyhrával bych. A vím, že kdybych neodved svou práci na úrovni, snaha všech lidí by byla zbytečná, neúspěch by byl kolektivní…“
Část inovací je zaměřená na udržitelnost kvality životního prostředí
RD: „Nová pravidla, která budou v platnosti od roku 2014, jsou nejradikálnější změnou ve Formuli 1 za posledních patnáct let. Lidi mají tendenci si myslet, že Formule 1 je neekologická, ale není tomu tak, naše úroveň efektivity je neuvěřitelná, práce na udržitelnosti kvality životního prostředí je enormní. Mnoho inovací, které se používají v běžných automobilech pro každodenní využití, jsou výsledkem našeho výzkumu a vývoje.“
JB: „Vozy budou od roku 2014 mnohem jiné. Nejdřív však musíme pochopit, co je dobré a co ne pro současný vůz, než se vrhneme na vůz pro příští sezonu. Změny budou důležité pro všechny, nový pohon, nová aerodynamika, rekuperace energie a turbo. Náš potenciál nejvíc vidím v motoru, rekuperaci energie a turbu. Zvyknout si na jiné rychlosti nebude lehké.“
Přichází také Formule E
RD: „Jsme dodavateli technologií pro Formuli E, chceme proto, aby byla úspěšná. Závody jsou určeny pro velká města, je to velká výzva. Vozy Formule E nejsou pomalé, infrastruktura bude zřejmě podobná, jako ve Formuli 1, víme, co to znamená z ekonomického hlediska. Nejsem si jist, jestli zvolený model může uspět, přesto mu přeji úspěch.“
JB: „Jezdit ve městě je krásné, ale jen jednou za čas, ne ve všech závodech. Klasické okruhy jsou lepší, boj je hezčí, můžete dostat svůj vůz až na limit. Formule 1 má své kouzlo, které nikdy nezmizí, své týmy, historii, vášeň, bude mít stále lepší piloty v boji o vítězství.“
Vztah mezi stájí McLaren a jejími piloty
RD: „Děláme všechno proto, aby byly splněny všechna přání našich pilotů, i ekonomické. Věřím totiž, že Formule 1 je sportem, který vyžaduje totální oddanost, obětování a méně zábavy a rozptýlení. Ze zkušeností vím, že když některý z našich pilotů sleví ve svých cílech, co znamená také být platným členem našeho týmu, jestli začne být k sobě shovívavý, nebo se na sebe koncentruje až příliš, ztrácí všechny vlastnosti vítěze. Pracovat s Jensonem je pro mne potěšením, je to slušný člověk, situaci chápe komplexně a pracuje v týmu. Nemůžu si přát nic lepšího.“
JB: „Když jsem se stal světovým šampionem, věci se změnili, včetně některých sponzorů. Myslím si, že Ron má pravdu. Být lepší, než ostatní, to znamená, že se musíte koncentrovat na svou práci. Mojí prací není jenom závodění, každý pilot si musí uvědomit, co musí udělat pro celý svůj tým a práce je vždy dost.“
Ženy za volantem Formule 1
RD: „Nemyslím si, že se to stane brzy. Formule 1 je sport, který vyžaduje fyzické kvality, které nejsou dominantní u žen. Existují sporty, které jsou pro ženy těžké, Formule 1 je jedním z nich. Nedomnívám se, že je fyzicky možné, aby žena závodila na stejné úrovni, jako muži.“
JB: „To je pravda, Formule 1 vyžaduje od jezdce mnoho fyzických sil, ale domnívám se, že dříve, nebo později k tomu dojde. V Americe už jsou ženy, které vítězí ve vozech Indy, nebo v NASCAR. Chce to jen čas, i když dívky mají méně příležitostí sednout si za závodní volant. Do Formule 1 se jezdec nedostane náhodou, musí být zkušený, já jsem začal jezdit motokáry ve svých sedmi letech a nemyslím si, že by mnoho dívek jezdilo od tak nízkého věku. Ale stane se to, v různých sportech je čím dál víc žen, Formule 1 bude následovat. Výběr je ovšem krutý, z milionů kluků, kteří sní o Formuli 1 je nás v současnosti na trati jenom 22 a všichni chtějí zvítězit.“
Dojet v závodě Formule 1 na druhém místě moc neznamená
RD: „Být první, nic jiného neexistuje. Je jasné, že pořád se nevyhrává. Musíte vědět vyvodit důsledky. Jistě, předtím jsem pyšně řekl, že jsme zvítězili od roku 1963 v jednom závodu ze čtyř. To také znamená, že jsme prohráli ve zbylých třech, takže jsme se v minulosti něco naučili i z neúspěchů. To je na sportu charakteristické, musíte umět prohrávat, musíte se to naučit.“
JB: „Nikdy si nezvyknu prohrávat, i když vím, že nebudu jenom vítězit. Klíčem ke všemu je způsob, jakým se odjede závod. Každý víkend závodíte, vydáte ze sebe to nejlepší a jste si jist, že jste odvedl perfektní práci. Tak aspoň nezáleží příliš na výsledku, odcházíte s malým úsměvem na tváři, protože víte, že jste udělal maximum.“
Budoucnost
RD: „Budoucnost je v analýze dat, v čem jsme pochopitelně experti. Pro nás je velice důležité analyzovat data i v průběhu závodu a přizpůsobit se podle nich v reálném čase. Máme simulační programy, které dokážou analyzovat šest a půl miliardy údajů za jednu milisekundu. To je, jako kdyby jste dali otázku celé populaci na Zemi a dostali jste odpověď od každého člověka za jednu milisekundu. Analýza velkých dat je velmi důležitá pro byznys. Například obchodní síť Wal Mart bude mít možnost v reálném čase sledovat prodej každé položky ve svých obchodech a bude moci vyhodnotit, co ovlivňuje prodej. A nakonec, myslím si, že budoucnost je v Grafenu (Grafen je forma uhlíku strukturou podobná grafitu představující nejpevnější známý materiál na světě). V příštích deseti letech Grafen změní svět, bude ve všech zařízeních kolem.“
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.