Jenson Button a Ron Dennis o tom, jak se bude vyvíjet Formule 1 v příštích letech. Jedna věc zůstane stejná: vůle vítězit.
V rámci akce „60th Cannes Lions International Festival of Creativity“ v jihofrancouzském mondénním letovisku poskytli své názory na dění ve Formuli 1 mistr světa z roku 2009 Jenson Button a předseda představenstva McLaren Group Ron Dennis (šéf týmu McLaren v letech 1981 - 2009).
Co znamená pojem inovace pro McLaren
Ron Dennis (RD): „Je obtížné odpovědět přesně, obecně můžeme jednoduše říct, že to je náš způsob existence. Jestli se nepohybujete vpřed za něčím novým, jestli kontinuálně nevyvíjíte prostředky, jež vám dovolují být stále nejlepší, rychle pohoříte. Ve sportu tak soutěživém, jako je náš, je inovace vším. Inovace přicházejí na svět jako zhmotnění neurčitých myšlenek našich inženýrů, poháněných touhou zvítězit ale také nezbytností najít technická řešení na hranici jejich možností a schopností. Taky zkoumáme celý svět, abychom nacházeli řešení, vzory, myšlenky, programy.“
Enormní kolektivní práce
RD: „ Fanoušci vidí jen závod, kdo dojede do cíle první, nebo druhý. Nedá se však přesně vyčíslit úroveň, na jaké musí být špičkový jezdec, úroveň technologií, snahy, inovací, které je zapotřebí pro jediné kolo závodu Formule 1. Jeden okruh se odjede za pár desítek sekund, a jestli jste jen o jednu sekundu horší, jste jen historií. Triumf nebo porážku určuje mnoho faktorů, mnohem více, než v jiných sportech, nebo v jiném podnikání. Teď nemluvím jenom o sportovních faktorech, mluvím o vědě, fyzice, dizajnu, atd. a zůstat na vrcholu je skutečně těžké. Tak jako v jiných sférách doufáte, že jste konkurenceschopný, ale až do konce nevíte jistě, jestli je to pravda. Ano, statistiky říkají, že jsme vyhráli od roku 1963 jednu velkou cenu ze čtyř. Statistiky nás chválí, ale skutečnost je trochu jiná.“
Jenson Button (JB): „Základem je tým. Miluju závodění, pro mne je to nejdůležitější věc. Vím ale, že v mojí práci je mnoho věcí, které jsou základním kamenem pro úspěch. Věřím, že je důležité být koncentrovaný na to, co umíte dělat a na to, že jste členem týmu. Kolem mě je asi stovka jiných lidí, kteří se mnou spolupracují. Jestli bych nebyl v tomto týmu, nevyhrával bych. A vím, že kdybych neodved svou práci na úrovni, snaha všech lidí by byla zbytečná, neúspěch by byl kolektivní…“
Část inovací je zaměřená na udržitelnost kvality životního prostředí
RD: „Nová pravidla, která budou v platnosti od roku 2014, jsou nejradikálnější změnou ve Formuli 1 za posledních patnáct let. Lidi mají tendenci si myslet, že Formule 1 je neekologická, ale není tomu tak, naše úroveň efektivity je neuvěřitelná, práce na udržitelnosti kvality životního prostředí je enormní. Mnoho inovací, které se používají v běžných automobilech pro každodenní využití, jsou výsledkem našeho výzkumu a vývoje.“
JB: „Vozy budou od roku 2014 mnohem jiné. Nejdřív však musíme pochopit, co je dobré a co ne pro současný vůz, než se vrhneme na vůz pro příští sezonu. Změny budou důležité pro všechny, nový pohon, nová aerodynamika, rekuperace energie a turbo. Náš potenciál nejvíc vidím v motoru, rekuperaci energie a turbu. Zvyknout si na jiné rychlosti nebude lehké.“
Přichází také Formule E
RD: „Jsme dodavateli technologií pro Formuli E, chceme proto, aby byla úspěšná. Závody jsou určeny pro velká města, je to velká výzva. Vozy Formule E nejsou pomalé, infrastruktura bude zřejmě podobná, jako ve Formuli 1, víme, co to znamená z ekonomického hlediska. Nejsem si jist, jestli zvolený model může uspět, přesto mu přeji úspěch.“
JB: „Jezdit ve městě je krásné, ale jen jednou za čas, ne ve všech závodech. Klasické okruhy jsou lepší, boj je hezčí, můžete dostat svůj vůz až na limit. Formule 1 má své kouzlo, které nikdy nezmizí, své týmy, historii, vášeň, bude mít stále lepší piloty v boji o vítězství.“
Vztah mezi stájí McLaren a jejími piloty
RD: „Děláme všechno proto, aby byly splněny všechna přání našich pilotů, i ekonomické. Věřím totiž, že Formule 1 je sportem, který vyžaduje totální oddanost, obětování a méně zábavy a rozptýlení. Ze zkušeností vím, že když některý z našich pilotů sleví ve svých cílech, co znamená také být platným členem našeho týmu, jestli začne být k sobě shovívavý, nebo se na sebe koncentruje až příliš, ztrácí všechny vlastnosti vítěze. Pracovat s Jensonem je pro mne potěšením, je to slušný člověk, situaci chápe komplexně a pracuje v týmu. Nemůžu si přát nic lepšího.“
JB: „Když jsem se stal světovým šampionem, věci se změnili, včetně některých sponzorů. Myslím si, že Ron má pravdu. Být lepší, než ostatní, to znamená, že se musíte koncentrovat na svou práci. Mojí prací není jenom závodění, každý pilot si musí uvědomit, co musí udělat pro celý svůj tým a práce je vždy dost.“
Ženy za volantem Formule 1
RD: „Nemyslím si, že se to stane brzy. Formule 1 je sport, který vyžaduje fyzické kvality, které nejsou dominantní u žen. Existují sporty, které jsou pro ženy těžké, Formule 1 je jedním z nich. Nedomnívám se, že je fyzicky možné, aby žena závodila na stejné úrovni, jako muži.“
JB: „To je pravda, Formule 1 vyžaduje od jezdce mnoho fyzických sil, ale domnívám se, že dříve, nebo později k tomu dojde. V Americe už jsou ženy, které vítězí ve vozech Indy, nebo v NASCAR. Chce to jen čas, i když dívky mají méně příležitostí sednout si za závodní volant. Do Formule 1 se jezdec nedostane náhodou, musí být zkušený, já jsem začal jezdit motokáry ve svých sedmi letech a nemyslím si, že by mnoho dívek jezdilo od tak nízkého věku. Ale stane se to, v různých sportech je čím dál víc žen, Formule 1 bude následovat. Výběr je ovšem krutý, z milionů kluků, kteří sní o Formuli 1 je nás v současnosti na trati jenom 22 a všichni chtějí zvítězit.“
Dojet v závodě Formule 1 na druhém místě moc neznamená
RD: „Být první, nic jiného neexistuje. Je jasné, že pořád se nevyhrává. Musíte vědět vyvodit důsledky. Jistě, předtím jsem pyšně řekl, že jsme zvítězili od roku 1963 v jednom závodu ze čtyř. To také znamená, že jsme prohráli ve zbylých třech, takže jsme se v minulosti něco naučili i z neúspěchů. To je na sportu charakteristické, musíte umět prohrávat, musíte se to naučit.“
JB: „Nikdy si nezvyknu prohrávat, i když vím, že nebudu jenom vítězit. Klíčem ke všemu je způsob, jakým se odjede závod. Každý víkend závodíte, vydáte ze sebe to nejlepší a jste si jist, že jste odvedl perfektní práci. Tak aspoň nezáleží příliš na výsledku, odcházíte s malým úsměvem na tváři, protože víte, že jste udělal maximum.“
Budoucnost
RD: „Budoucnost je v analýze dat, v čem jsme pochopitelně experti. Pro nás je velice důležité analyzovat data i v průběhu závodu a přizpůsobit se podle nich v reálném čase. Máme simulační programy, které dokážou analyzovat šest a půl miliardy údajů za jednu milisekundu. To je, jako kdyby jste dali otázku celé populaci na Zemi a dostali jste odpověď od každého člověka za jednu milisekundu. Analýza velkých dat je velmi důležitá pro byznys. Například obchodní síť Wal Mart bude mít možnost v reálném čase sledovat prodej každé položky ve svých obchodech a bude moci vyhodnotit, co ovlivňuje prodej. A nakonec, myslím si, že budoucnost je v Grafenu (Grafen je forma uhlíku strukturou podobná grafitu představující nejpevnější známý materiál na světě). V příštích deseti letech Grafen změní svět, bude ve všech zařízeních kolem.“
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.