Ředitel traťového provozu Lotusu Alan Permane hovoří o pneumatikových strategií a vysvětluje, proč je někdy lepší jezdit s poškozeným vozem - jako včera v případě Kimiho Räikkönena - než je vyměnit.
Jaká pro vás byla Velká cena Číny?Alan Permane: Šlo o závod plný různých události a dobrou zábavu, abych byl upřímný. S Kimi jsme zažili zajímavý start, kde jsme přišli o několik míst, která získal Romain.
Jakmile jsme se dostali na tvrdší pneumatiky, vyvíjelo se to pro Kimiho dost hladce, ačkoliv jsme se vůbec nemohli dostat před Lewise [Hamiltona], byť jsme měli podobnou závodní rychlost nebo jsme byli dokonce o něco rychlejší než on.
Kimiho jsme k jeho poslední zastávce povolali velmi brzy - přesně na limitu toho, co podle něj bylo možné pohodlně zvládnout, a to znamenalo, že jsme ho [Lewise] přeskočili. Pak to bylo o hlídání pneumatik a Kimi odvedl výbornou práci, když dojel pro velmi dobré druhé místo.
Vzhledem k tomu, co se zde Kimimu přihodilo minulý rok, kdy mu odešly pneumatiky, a ke konci závodu ztratil několik míst, nebyla to riskantní strategie?AP: Letos jsme stmelenější a hodně jsme se toho minule o opotřebení pneumatiky při této filozofii jejich výkonnosti naučili.
Bylo to o limitu - co jsme mohli zvládnout. Na více než to jsme neměli, ale určitě to nebylo tak riskantní jako minulý rok, kdy jsme věděli, že tlačíme na hranice, abychom viděli, co je možné dosáhnout.
Jak velkou škodu představovalo poškození Kimiho nosu?AP: Přišel o celkem dost karbonu z křídla, i když jeho část byla dost odolná - držela se na nose a nechtěla odpadnout. Při každé zastávce jsme si znovu přehrávali záběry předního křídla, abychom spočítali pokles přítlaku a předešli škodám. Očekáváme, že jsme kvůli poškození ztráceli 0,25 sekundy na kolo.
Proč jste přední křídlo během zastávky v boxech nevyměnili?AP: Pořád jsme jezdili dobře i bez jeho výměny, chvílemi jsme dokonce byli nejrychlejším vozem na dráze, takže jsme viděli, že auto je stále dobré.
Poškozená přední část Räikkönenova Lotusu po dojezdu do cíle(foto: Lotus F1 Team)
Poškození bylo hendikepem, ale ne tak velkým, aby nás oprávnilo k výměně křídla, což vyžaduje dalších šest či sedm sekund během samotné zastávky. Navíc je třeba přičíst další riziko, které se týká možných problémů, jež by mohly vzniknout kvůli tomu, že vůz stojí kolem deseti sekund v boxech.
Jaký byl Romainův závod?AP: Romain se trápil s pneumatikami o trochu více než Kimi. O něco více využíval své zadní pneumatiky, takže na to nemohl tolik tlačit. Připočtěte si k tomu zásek v provozu, kvůli kterému to měl těžké.
Dojel na bodech, což je vždy skvělé, všichni bychom si nicméně přáli, aby získával více bodů, než je k dispozici za deváté místo.
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.