Ředitel traťového provozu Lotusu Alan Permane hovoří o pneumatikových strategií a vysvětluje, proč je někdy lepší jezdit s poškozeným vozem - jako včera v případě Kimiho Räikkönena - než je vyměnit.
Jaká pro vás byla Velká cena Číny?Alan Permane: Šlo o závod plný různých události a dobrou zábavu, abych byl upřímný. S Kimi jsme zažili zajímavý start, kde jsme přišli o několik míst, která získal Romain.
Jakmile jsme se dostali na tvrdší pneumatiky, vyvíjelo se to pro Kimiho dost hladce, ačkoliv jsme se vůbec nemohli dostat před Lewise [Hamiltona], byť jsme měli podobnou závodní rychlost nebo jsme byli dokonce o něco rychlejší než on.
Kimiho jsme k jeho poslední zastávce povolali velmi brzy - přesně na limitu toho, co podle něj bylo možné pohodlně zvládnout, a to znamenalo, že jsme ho [Lewise] přeskočili. Pak to bylo o hlídání pneumatik a Kimi odvedl výbornou práci, když dojel pro velmi dobré druhé místo.
Vzhledem k tomu, co se zde Kimimu přihodilo minulý rok, kdy mu odešly pneumatiky, a ke konci závodu ztratil několik míst, nebyla to riskantní strategie?AP: Letos jsme stmelenější a hodně jsme se toho minule o opotřebení pneumatiky při této filozofii jejich výkonnosti naučili.
Bylo to o limitu - co jsme mohli zvládnout. Na více než to jsme neměli, ale určitě to nebylo tak riskantní jako minulý rok, kdy jsme věděli, že tlačíme na hranice, abychom viděli, co je možné dosáhnout.
Jak velkou škodu představovalo poškození Kimiho nosu?AP: Přišel o celkem dost karbonu z křídla, i když jeho část byla dost odolná - držela se na nose a nechtěla odpadnout. Při každé zastávce jsme si znovu přehrávali záběry předního křídla, abychom spočítali pokles přítlaku a předešli škodám. Očekáváme, že jsme kvůli poškození ztráceli 0,25 sekundy na kolo.
Proč jste přední křídlo během zastávky v boxech nevyměnili?AP: Pořád jsme jezdili dobře i bez jeho výměny, chvílemi jsme dokonce byli nejrychlejším vozem na dráze, takže jsme viděli, že auto je stále dobré.
Poškozená přední část Räikkönenova Lotusu po dojezdu do cíle(foto: Lotus F1 Team)
Poškození bylo hendikepem, ale ne tak velkým, aby nás oprávnilo k výměně křídla, což vyžaduje dalších šest či sedm sekund během samotné zastávky. Navíc je třeba přičíst další riziko, které se týká možných problémů, jež by mohly vzniknout kvůli tomu, že vůz stojí kolem deseti sekund v boxech.
Jaký byl Romainův závod?AP: Romain se trápil s pneumatikami o trochu více než Kimi. O něco více využíval své zadní pneumatiky, takže na to nemohl tolik tlačit. Připočtěte si k tomu zásek v provozu, kvůli kterému to měl těžké.
Dojel na bodech, což je vždy skvělé, všichni bychom si nicméně přáli, aby získával více bodů, než je k dispozici za deváté místo.
Druhý den testů Formule 1 před novou sezonou je tu. Ten by mohl odhalit více z výkonnosti různých týmů, protože první den byl spíše instalační a prověřovala se technika. Nyní by se jezdci do toho mohli pořádně opřít a hledat limity vozu.
Formule 1 se po zimní pauze opět vrací zpět na závodní dráhu. Dva týdny před úvodním závodem sezóny v Austrálii se odjel první den předsezónních testů v Bahrajnu. Nejrychlejší byl Norris.
Před rokem Lewis Hamilton šokoval motorsportový svět oznámením přestupu do Ferrari. Po nějaké době si fanoušci začínají zvykat na jeho nové působiště a brzy jej uvidí v akci. I když už žije v Itálii, kde si rád dopřeje místní speciality, přiznává, že si musí dávat pozor na svou oblíbenou pizzu, aby se vešel do závodní sedačky.
Mladý Ital Kimi Antonelli zažívá svůj debut na oficiálních předsezónních testech F1. V Bahrajnu sdílí vůz Mercedesu W16 s Georgem Russellem a během tří dnů si poprvé vyzkouší intenzitu přípravy na novou sezónu.
Liam Lawson se stal prvním, kdo z týmu vyzkoušel nový monopost Red Bull RB21 při zahájení předsezónních testů v Bahrajnu. Dopolední část testovacího dne patřila právě jemu, než vůz odpoledne převzal úřadující šampion Max Verstappen.
Před nadcházející sezónou 2025 se naplno rozběhne testování Formule 1. Týmy a jezdci nyní usilovně ladí své vozy a strategie, aby byli připraveni na další vzrušující ročník plný napínavých závodů a nečekaných momentů.
S okamžitou platností se nový tým Cadillac v rámci Formule 1 připojí k TWG Motorsports, nové divizi TWG Global. Tato akvizice zahrnuje i Andretti Global, který se účastní závodů v IndyCar, Formuli E a Indy Nxt, dále Spire v NASCAR Cup, Wayne Taylor Racing v IMSA a Walkinshaw Andretti v australských supersportech.
Tento týden v Bahrajnu poutají veškerou pozornost Lewis Hamilton a Charles Leclerc, kteří se účastní klíčového testování. Ferrari, které si v zimní přestávce zajistilo sedminásobného mistra světa, se stalo hlavním tématem motorsportových diskuzí.
Red Bull odhalil svůj nový monopost RB21, se kterým Max Verstappen bude usilovat o pátý titul mistra světa v řadě. Tým představil svůj vůz těsně před začátkem testů v Bahrajnu, čímž se stal posledním, kdo odkryl vůz pro nadcházející sezónu.
Alpine představil svůj monopost AP25 poprvé na dráze v Sachíru během filmovacího dne. Tyto dny slouží nejen k ověření funkčnosti nových monopostů, ale i k jejich oficiálnímu představení na dráze.
Michael Schumacher ukončil svou kariéru ve Formuli 1 na konci roku 2006 jako jeden z nejúspěšnějších jezdců historie, když dosáhl téměř všech možných triumfů v tomto sportu.
Lewis Hamilton čelí ve Ferrari obrovské výzvě – v legendárním týmu z Maranella se pokusí dosáhnout historického osmého titulu mistra světa, zatímco očekávání fanoušků i tlak konkurence neustále rostou.