Ředitel traťového provozu Lotusu Alan Permane hovoří o pneumatikových strategií a vysvětluje, proč je někdy lepší jezdit s poškozeným vozem - jako včera v případě Kimiho Räikkönena - než je vyměnit.
Jaká pro vás byla Velká cena Číny?Alan Permane: Šlo o závod plný různých události a dobrou zábavu, abych byl upřímný. S Kimi jsme zažili zajímavý start, kde jsme přišli o několik míst, která získal Romain.
Jakmile jsme se dostali na tvrdší pneumatiky, vyvíjelo se to pro Kimiho dost hladce, ačkoliv jsme se vůbec nemohli dostat před Lewise [Hamiltona], byť jsme měli podobnou závodní rychlost nebo jsme byli dokonce o něco rychlejší než on.
Kimiho jsme k jeho poslední zastávce povolali velmi brzy - přesně na limitu toho, co podle něj bylo možné pohodlně zvládnout, a to znamenalo, že jsme ho [Lewise] přeskočili. Pak to bylo o hlídání pneumatik a Kimi odvedl výbornou práci, když dojel pro velmi dobré druhé místo.
Vzhledem k tomu, co se zde Kimimu přihodilo minulý rok, kdy mu odešly pneumatiky, a ke konci závodu ztratil několik míst, nebyla to riskantní strategie?AP: Letos jsme stmelenější a hodně jsme se toho minule o opotřebení pneumatiky při této filozofii jejich výkonnosti naučili.
Bylo to o limitu - co jsme mohli zvládnout. Na více než to jsme neměli, ale určitě to nebylo tak riskantní jako minulý rok, kdy jsme věděli, že tlačíme na hranice, abychom viděli, co je možné dosáhnout.
Jak velkou škodu představovalo poškození Kimiho nosu?AP: Přišel o celkem dost karbonu z křídla, i když jeho část byla dost odolná - držela se na nose a nechtěla odpadnout. Při každé zastávce jsme si znovu přehrávali záběry předního křídla, abychom spočítali pokles přítlaku a předešli škodám. Očekáváme, že jsme kvůli poškození ztráceli 0,25 sekundy na kolo.
Proč jste přední křídlo během zastávky v boxech nevyměnili?AP: Pořád jsme jezdili dobře i bez jeho výměny, chvílemi jsme dokonce byli nejrychlejším vozem na dráze, takže jsme viděli, že auto je stále dobré.
Poškozená přední část Räikkönenova Lotusu po dojezdu do cíle(foto: Lotus F1 Team)
Poškození bylo hendikepem, ale ne tak velkým, aby nás oprávnilo k výměně křídla, což vyžaduje dalších šest či sedm sekund během samotné zastávky. Navíc je třeba přičíst další riziko, které se týká možných problémů, jež by mohly vzniknout kvůli tomu, že vůz stojí kolem deseti sekund v boxech.
Jaký byl Romainův závod?AP: Romain se trápil s pneumatikami o trochu více než Kimi. O něco více využíval své zadní pneumatiky, takže na to nemohl tolik tlačit. Připočtěte si k tomu zásek v provozu, kvůli kterému to měl těžké.
Dojel na bodech, což je vždy skvělé, všichni bychom si nicméně přáli, aby získával více bodů, než je k dispozici za deváté místo.
Lewis Hamilton zhodnotil velký balíček vylepšení Ferrari v Rakousku jako krok vpřed, ale nikoli zásadní průlom. Podle něj Scuderia stále ztrácí na nejlepší týmy, zejména v závodním tempu.
Odchod Christiana Hornera z Red Bullu překvapil jak fanoušky, tak celý paddock. Brzy se však objevily teorie, že za jeho náhlým koncem stojí vnitřní napětí uvnitř týmu.
Při jízdě s Ferrari F2008 na Goodwoodu si Felipe Massa neodpustil vtipnou poznámku o svém ztraceném titulu z roku 2008. I po letech tak připomněl kontroverzní finále sezony, které mu uniklo v posledních vteřinách závodu.
Výkonnostní propad Red Bullu s monopostem RB21 nabírá na obrátkách – po sérii nepřesvědčivých výsledků se tým propadl až na čtvrtou příčku Poháru konstruktérů.
Svět Formule 1 celý týden žije odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Své stanovisko k této události už vyjádřil i jeden z mistrů světa.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.