Tento ročník GP Austrálie bude posledním, kdy se v Albert Parkem rozezvučí osmiválcové motory F1, které jsou montovány do monopostů od roku 2006, tato sezona tak pro ně je již osmou. Zástupce výkonného ředitele Renaultu, Rob White, se rozmluvil o životě V8, jejich potenciálním výkonu, kdyby nedošlo k jejich zmrazení a dalších věcech.
Otázka: Co bylo klíčovou evolucí osmiválce od roku 2006?Rob White: Jednoduše by se dalo říci, že zde nebyl žádný vývoj kvůli zmrazení motorů! Nicméně i přesto jsme udělali několik významných změn v používání a požadavcích během osmiválcové éry. Vlastně zde byla skoro každý rok nějaká změna.
Ta první, v roce 2007, byla homologoce nebo zmražení většiny součástí a zavedení limitu otáček motoru. Pak, v roce 2008, byla rozšířena homologace délky obvodu, otáčky byly zredukovány z 19 000 ot/min na 18 000 ot/min a byl zaveden limit 8 motorů na jezdce na sezonu. Nedávno také došlo k vysvětlení pravidel ohledně mapování motorů a jeho využívání.
Díky tomu, že F1 je tím, čím je, bylo velkou výzvou vytvořit nejlepší výkon auta při každé změně pravidel. Zároveň jsme se museli adaptovat na mnohem složitější životní cyklus motoru. Dříve bylo možné nasadit motor dle libosti - mohli jste nasadit nový motor na závod a pak ho nahradit dalším pro příští. To znamenalo, že jste to mohli tlačit až na samotný limit bez braní v potaz budoucí používání.
Limit osmi motorů na sezonu znamená, že některé motory musí být nasazeny do tří závodů. Díky tomu jsme se toho hodně naučili o zvýšení výdrže motorů a dalších komponent bez nějakých technologických změn nebo výkonových penalizací. Výsledkem je, že motory teď mohou najet až 2 500 km bez nějakého výrazného úbytku výkonu. V minulosti motor vydržel lehce nad 350 km, takže teď s ním jsme schopní odjet více než sedmi násobnou vzdálenost než před deseti lety.
O: Bez zmrazení motorů a limitu v počtu otáček, čeho by byl tento motor schopný dosáhnout?RW: Bez omezení otáček bychom mohli pokračovat ve snaze jejich zvyšování. To bychom mohli dělat do té doby, dokud bychom nezačli být limitováni fyzikou spalovacího procesu a klesajícími výnosy způsobenými třením při vyšší rychlosti. Bez nějakých dalších omezení pravidel si dokáži představit, že bychom mohli získat přes 22 000 ot/min a mohli bychom najít dalších 75 koní (tj. asi + 10 %), což odpovídá zrychlení na Monze o 1,5 s na kolo.
Nový (V6) vs starý (V8) motor Renaultu (foto: Renault Sport F1)
Bez provádění vývojové práce je těžké posuzovat, kde by se výkon motoru protínal s limitem technických pravidel. Vyvolalo by to stejný efekt, který jsme sledovali v době zmražení (výfuků, mapování atd.), bylo by to zajímavé a priority by měl každý jiné.
O: Jak rozdílné jsou momentálně motory ve startovním poli od různých výrobců?RW: Mnoho lidí se domnívá, že motory jsou od doby zmražení jejich vývoje podobné. Nicméně všechny jsou poměrně rozdílné, protože jejich specifikace byly zmraženy v době, kdy nebyly ještě tak moc vyvinuty. Technické předpisy jsou přísné a jsou zde nějaké podobné charakteristiky včetně velikosti vrtání a limitu otáček, ale jsou zde další tisíce designových rozhodnutí, která nejsou fixována v pravidlech.
Možná to není jasné, ale v nezmraženém prostředí by bylo více příležitostí smazat rozdílná řešení mezi dodavateli motorů. Příspěvek motoru k výkonnosti auta je při zmražení pravidel tak velký a to i při zmrazené výkonnosti, že asi nikdy neměl větší vliv na auta.
O: Co bylo nejsložitější částí na zoptimalizování nebo na úržbu na současných V8? RW: V motoru Formule 1 nejsou žádné jednoduché subjekty. Všechny ty systémy a části vyžadují velkou pozornost, péči a údržbu. Nicméně nejdůležitější částí na údržbu jsou trvale zatížené části jako například písty, spojovací ojnice a ložiska, kterými proudí síla.
Například písty jsou namáhány více než 8 000 krát větší silou než je gravitace. Jejich váha je pouhých 250 g, ale když se motor točí na 18 000 ot/min (tj. 300 otáček za sekundu!), tak akcelerace na písty a ojnice vyvíjí sílu 2 tun.
Motor Renault zabudovaný v monopostu (foto: Renault ČR)
O: Musíte mít nějakou hodně působivou statistiku ohledně motorů...RW: Motor může produkovat více než 750 koní a top speed je více než 330 km/h, což není daleko od rychlosti malého privátního letadla. Akcelerace z 0 na 60 km/h trvá 1,6 s, což je přibližně jako u bojového letounu F-16. Z 0 na 100 km/h akceleruje ta 2,5s, z 0 na 200 km/h za 5,1 s a z 0 na 300 za 12 s, záleží ale na aerodynamickém nastavení a zpřevodování.
A to vše navzdory váze pouhých 95 kg. Teplo, které motory produkují a které pak odchází výfuky dosahuje 1 000 °C. Abych vám dal nějakou představu, tak vulkanická láva má mezi 700 °C a 1 200 °C!
Red Bull plánuje požádat Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) o výjimku, která by umožnila jednomu z jejich jezdců, jenž ještě nedosáhl věku 18 let, získat superlicenci a účastnit se závodů Formule 1.
Lewis Hamilton po druhém tréninku na Velké ceně Austrálie překvapil fanoušky, když prozradil svou předpověď ohledně pole position.
Generální ředitel F1 Stefano Domenicali zamíří po úvodní Velké ceně Austrálie do Thajska, aby jednal s organizátory, kteří doufají, že se jim podaří uspořádat závod v ulicích hlavního města Bangkoku.
Integrace Carlose Sainze do týmu Williams probíhá hladce. James Vowles, šéf týmu, popisuje Španěla jako „bojovník poslaný z nebe“ díky jeho pracovní morálce, která skvěle zapadá do hodnot týmu.
Juki Cunoda se podělil o překvapivý moment, kdy mu Red Bull oznámil, že prohrál v závodě o post týmového kolegy Maxe Verstappena s Liamem Lawsonem.
Fernando Alonso po úvodních trénincích v Melbourne k Australské Grand Prix 2025 vyjádřil svou frustraci vůči mediálním rozhovorům a rozhodl se zcela vynechat komentáře. Po prvním tréninku, kde skončil na 8. místě, a po druhém, ve kterém klesl na 13. pozici, jasně odmítl jakékoliv rozhovory s novináři.
Mercedes měl v pátečních trénincích na Velkou cenu Austrálie problémy s optimalizací výkonu mezi měkkými a středními pneumatikami, což ovlivnilo jejich kvalifikační simulace.
Lando Norris byl nejrychlejší v prvním tréninku, ale ve druhém ho předstihl Charles Leclerc, zatímco britský jezdec nadále hledá optimální vyvážení vozu. Max Verstappen se potýkal s nedotáčivostí a obsadil až sedmé místo, což potvrzuje, že Red Bull zatím postrádá konkurenceschopné tempo.
Oliver Bearman se omluvil týmu Haas po své nehodě během prvního tréninku na Velké ceně Austrálie, která ho připravila o druhou část pátečního programu. I přes rozsáhlou opravu vozu se mladý britský nováček na trať nevrátil.
Lewis Hamilton má za sebou první dva tréninky na Velkou cenu Austrálie jako jezdec Ferrari. Po slabším výkonu v prvním tréninku se Hamilton v druhém zlepšil a zajel pátý nejlepší čas. Vasseur klade důraz na Hamiltonovu integraci do týmu.
Lewis Hamilton měl náročný debut za Ferrari během Velké ceny Austrálie. Jeho příchod k týmu z Maranella se stal hlavním tématem víkendu na trati v Albert Parku.
Charles Leclerc zajel v druhém pátečním tréninku na Velkou cenu Austrálie nejrychlejší čas, čímž předstihl oba jezdce McLarenu. Trénink byl plný zajímavých momentů, které naznačují vyrovnaný boj a nepředvídatelný vývoj celého víkendu.