Kimi Räikkönen pro oficiální stránky Formule 1 prozradil, jaké má závodník sny, proč nevnímá svou účast v rally jako neúspěch, proč nepomohl svému týmovému kolegovi Romainovi Grosjeanovi, zda ho těší, že je posledním šampionem za tým Ferrari, co se mu líbí u Lotusu a mnoho dalších věcí.
Kimi, když se podíváš na dobu přesně před rokem - myslel sis, že je možné, aby ses zúčastnil závěrečného ceremoniálu FIA na konci sezony a vyzvedl si trofej pro třetí místo v šampionátu jezdců?K.R.: Ne, pochopitelně ne. Neměl jsem žádná očekávání. Neznal jsem tým ani jejich vůz - jen jsem věděl, že chci odvést co nejlepší práci a pak se uvidí.
Takže trofej byla pěkný přídavek navíc?K.R.: Jistěže to je cílem, ale když jste v úplně nové situaci a nemáte tušení, co (ne)očekávat, tak to berete s úsměvem.
V roce 2012 byl jediný závod, kde jsi nebodoval - Velká cena Číny. Šéf týmu Lotus Eric Boullier říká, že tvojí velkou silou je tvá závodnická šikovnost. Můžeš to vysvětlit? K.R.: Ha, není co vysvětlovat! Je to mnohem jednodušší - dělám co můžu. Pokud to funguje - dobré - ale nemám žádný plán. Je to šikovnost?
Může to být tím, že startuješ pomaleji, ale když to rozjedeš, převálcuješ ostatní? K.R: To zní dost kategoricky. Je to tak: někdy je to složitější než jindy. Někdy máte dobré auto a jindy zase ne. Lidé mají tendenci nechápat jednoduché věci! (smích)
Jsou zde piloti, kteří intensivně trénují. Například Jenson Button se svými triatlony nebo Mark Webber a jeho jízda na kole. Ty nevypadáš, že bys byl tento druh lidí...K.R.: To nevíte - vy nevíte, co dělám! Dělám si svoje věci, ale nemám žádný zájem na tom, abych je někomu vyprávěl! (smích)
Pro mnoho lidí jsi byl pilotem roku 2012. Po dvou letech v rally ses vrátil a jezdil úžasně. Bylo pro tebe rally tak frustrující, že jsi byl po návratu hladový po úspěchu?K.R.: Ne. Věřte tomu nebo ne, stále chci závodit v rally. Užil jsem si to a už od začátku jsem věděl, že to bude těžké. Lidé říkají, že to byl neúspěch. Vůbec ne - začínal jsem s nulovými zkušenostmi a na to jsem si vedl celkem dobře. Jistě, že jsem vyjel z trati, ale každý, kdo si myslí, že by to zvládl lépe - jdi a dokaž to!
Lotus Räikkönenovi vyhovuje (foto: Lotus F1 Team)
Ale být v F1 úspěšný není něco, co by se dalo odmítnout...K.R.: Ale já už jsem to zažil.
Tvůj mladý týmový kolega, Romain Grosjean, měl celkem obtížný rok 2012. Nabídl jsi mu někdy radu nebo jsi se úplně držel zpátky?K.R.: Není to moje věc, takže jsem se držel zpátky. Nejsem tady od toho, abych vysvětloval, co dělat. Každý má svůj způsob a nelze se tak lehce adaptovat na cizí styl. Měl obtížné období, ale to se stává. To je život.
Takže nejsi mistr Jedi, který si vzal učně pod svá křídla?K.R.: Tohle není Hollywood - tohle je Formule 1. Já se snažím vyřešit si svoje věci.
Ve svých 33 letech jsi v současnosti druhým nejstarším pilotem na startovním roštu. Pomáhá vyspělost nebo je to přeceňované?K.R.: To není dobré! (směje se) Jistě, zkušenosti pomáhají, ale nikdy jsem nepoznal, kdy nastane ta chvíle, kdy jich máte dost. Co přijde potom? Pokud odjedete 10000 nebo více závodů, rozhodně si nemyslím, že se nějak výrazně zlepšíte. Myslím, že je důležitější se ohlédnout zpět na zkušenosti z minulých sezon se svým týmem. Pokud máte zkušenosti s týmem a lidmi v něm, to pomáhá.
Ty a Lotus - to vypadá, že pasuje k sobě. Jaké jsou důvody, že to funguje?K.R.: Je to opravdový závodní tým - chtějí závodit a nezáleží jim na dalších věcech. Není moc takových týmů. Je tam o hodně méně politiky než v jiných týmech. Užívám si to tam. Jistě, je hodně věcí, které ten tým nemá - nemáme rozpočet velkých týmů - ale snažíme se odvést co nejlepší práci s tím, co máme.
Kimi připraven vyrazit s novým vozem E21 (foto: Lotus F1 Team)
Podívejme se na rok 2013. První testy v Jerezu vypadaly hodně pozitivně. Můžeš to potvrdit?K.R.: Neměli jsme žádné velké problémy. Největší problém tady (v Barceloně) a v Jerezu je nový software. Ztrácíme všechna data, když jedeme. To není dobré, když testujete a máte problém s určitými částmi a nemůžete to pozorovat v reálném čase. Auto samotné jede velmi dobře - musíme jen opravit ten hloupý datový systém.
Je nějaká oblast, ve které bys chtěl zlepšit vůz?K.R.: Sen každého závodníka je jen o přítlaku. Zrychlí vás to a pomůže udržet pneumatiky.
Po tolika letech v F1 - změnili se tvé ambice? Je tvým cílem stále titul?K.R.: Jinak byste tu nebyl! Pochopitelně musíte být ohledně svých šancí realistický, ale po minulém roce bychom měli mít šanci. Nemáme tolik financí, ale pokud to zvládneme a budeme konzistentní a spolehliví, potom se můžeme dostat do pozice, kde máme malou šanci. Budeme se snažit, ale nic neslibuji.
Co bys považoval za dobrý rok?K.R.: Minulý rok s pár výhrami navíc.
Překvapuje tě, že jsi stále poslední mistr světa za Ferrari?K.R.: Ha! Ano, je to pěkné. Ale jednoho dne se to změní. Možná letos, možná příští rok.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.
Sebastian Vettel je mimo Formuli 1 už tři sezóny a kolem jeho návratu dlouho panovaly spekulace. Nyní učinil konečné rozhodnutí ohledně možného comebacku.
Před deseti lety nás navždy opustil Jules Bianchi. Zemřel na následky zranění z Velké ceny Japonska 2014, která navždy změnila Formuli 1.
Nico Hülkenberg věří, že tým Kick Sauber se stává vážným hráčem ve středu pole. Jak uvedl, od zavedení klíčových vylepšení ve Španělsku tým nepřetržitě zrychluje a získává na sebedůvěře i výkonnosti.
Šéf McLarenu Andrea Stella představil plány na technické vylepšení po testech na Silverstonu. Tým doufá, že novinky pomohou zvýšit výkon a konkurenceschopnost vozu.
Lewis Hamilton se zapojil do práce ve Ferrari, aby pomohl vyřešit zásadní slabinu vozu SF-25. Tým doufá, že díky jeho zkušenostem najde cestu k lepším výkonům.
Franco Colapinto zažívá složitý rok 2025, kdy místo očekávaného průlomu čelí nejistotě ohledně své budoucnosti v Alpine. Neustálé spekulace kolem sedačky mu komplikují cestu vzhůru.
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.