James Key loni opustil pozici technického ředitele Sauberu a v září se připojil k sesterskému týmu Red Bullu, týmu Toro Rosso. Jak je na tom tým z technického hlediska a jak se mu v novém působišti líbí prozradil v rozhovoru pro F1 Racing.
Je skvělé tě zase vidět v paddocku s Toro Rosso. Jak se to vlastně zrodilo?James Key: Upřímně to bylo za pět minut dvanáct. Už jsem měl své plány a najednou se ozvalo Toro Rosso. Kontakty mezi námi byly pozitivní a už pro mě není neznámá situace, když chce malý tým udělat krok vpřed. Když jsem viděl areál ve Faenze, který je mimochodem větší, než bych čekal, byl jsem ohromen. Zvažoval jsem to, probral to i se svojí ženou a došel k závěru, že to bude skvělá výzva. Je tu velký tlak, ale pozitivní atmosféra.
Do Toro Rosso přicházíš ze Sauberu, dají se tyto týmy srovnat?JK: Jsou si velmi podobné. Tohle je třetí tým, pro který pracuji (předtím už Key pracoval pro Force Indii) a každý z nich má svá specifika. Ale když jsem pracoval pro tři odlišné týmy ve třech různých zemích - což je celkem složité - jsou zde i kulturní rozdíly. Cíle Toro Rosso jsou trochu odlišné než cíle Sauberu, ale co se týče zdrojů, je na tom nepatrně lépe, jelikož má více zaměstnanců a má i větší zázemí. Na některých věcech ale potřebují dost zapracovat.
Bydlíš teď v Itálii?JK: No, náš větrný tunel a aerodynamické oddělení jsou v Bicesteru ve Velké Británii. Čas tak budu trávit v poměru 60:40 nebo 70:30, tam i tam, hlavně ale v Itálii. Moje rodina ale zůstane v Británii. Musím říct, že ve Švýcarsku jsme si to opravdu užili.
Když přijdeš k týmu jako nový technický ředitel, stane se, že si hned řekneš: "Tohle musím udělat takhle?"JK: Ano. Mám určitý seznam a ten se pak upravuje podle toho, jak to jde. Přijít k týmu v září bylo z mnoha důvodů obtížné. Za prvé, sezona byla už více než za polovinou. Ohledně vývoje tak už byla většina věcí hotová. Ohledně letošního vozu se dalo dost věcí ještě upravit, pokud jsem je promyslel dost rychle. Také jsem potřeboval rychle navštívit zařízení v Itálii a Anglii.
První měsíc jsem se tak soustředil jen na tohle. Také se musíte naučit, jak to v týmu chodí, jaká je zde kultura. V malém týmu musíte lidi dobře znát. Musíte být přímo na místě a vidět je pracovat. Pak až můžete říct: Tohle je ta správná osoba pro tohle a tenhle by měl zase dělat to. Základní otázky ale jsou: Jak jsme na tom s aerodynamikou? Jak jsme na tom se simulátorem? Jak jsme na tom s přípravami na rok 2014? Jak přistupujeme k zavěšení?
Letošní vůz Key příliš ovlivnit nemohl, oproti loňskému je ale podle něj lepší(Foto: Scuderia Toro Rosso)
A s dosavadním přístupem k letošnímu vozu jsi spokojen?JK: Ano. Z mechanického hlediska je na tom určitě lépe než loňský vůz. Přistupovali k němu stejně, jako bych to udělal já, kdybych se k týmu připojil dříve. Možná bych pár maličkostí udělal trochu jinak, ale to, co zatím máme, je dobré.
Mluvil jsi o potenciálu týmu, má nějaké limity?JK: Myslím že ano. Čím blíže jste ke špičce, tím je složitější dělat velké kroky. Tým je stále relativně mladý, což někdy není tak úplně bráno v potaz. I když základ týmu vychází z Minardi, během posledních tří let se tým hodně rozvinul.
Máme spoustu nadšení a lidí, kteří by chtěli tým vidět lépe pracovat, ale stále to chce zlepšení. Je to více práce celého týmu, než jednotlivých oddělení. To není kritika, ale tak to prostě chodí, když něco vybudujete rychle. Určitě už jsme na tom lépe než s loňským vozem. Ohledně mechanických věcí můžeme dělat rychlejší rozhodnutí. Ohledně aerodynamiky taky, ale bude to trvat o něco déle.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.