James Key loni opustil pozici technického ředitele Sauberu a v září se připojil k sesterskému týmu Red Bullu, týmu Toro Rosso. Jak je na tom tým z technického hlediska a jak se mu v novém působišti líbí prozradil v rozhovoru pro F1 Racing.
Je skvělé tě zase vidět v paddocku s Toro Rosso. Jak se to vlastně zrodilo?James Key: Upřímně to bylo za pět minut dvanáct. Už jsem měl své plány a najednou se ozvalo Toro Rosso. Kontakty mezi námi byly pozitivní a už pro mě není neznámá situace, když chce malý tým udělat krok vpřed. Když jsem viděl areál ve Faenze, který je mimochodem větší, než bych čekal, byl jsem ohromen. Zvažoval jsem to, probral to i se svojí ženou a došel k závěru, že to bude skvělá výzva. Je tu velký tlak, ale pozitivní atmosféra.
Do Toro Rosso přicházíš ze Sauberu, dají se tyto týmy srovnat?JK: Jsou si velmi podobné. Tohle je třetí tým, pro který pracuji (předtím už Key pracoval pro Force Indii) a každý z nich má svá specifika. Ale když jsem pracoval pro tři odlišné týmy ve třech různých zemích - což je celkem složité - jsou zde i kulturní rozdíly. Cíle Toro Rosso jsou trochu odlišné než cíle Sauberu, ale co se týče zdrojů, je na tom nepatrně lépe, jelikož má více zaměstnanců a má i větší zázemí. Na některých věcech ale potřebují dost zapracovat.
Bydlíš teď v Itálii?JK: No, náš větrný tunel a aerodynamické oddělení jsou v Bicesteru ve Velké Británii. Čas tak budu trávit v poměru 60:40 nebo 70:30, tam i tam, hlavně ale v Itálii. Moje rodina ale zůstane v Británii. Musím říct, že ve Švýcarsku jsme si to opravdu užili.
Když přijdeš k týmu jako nový technický ředitel, stane se, že si hned řekneš: "Tohle musím udělat takhle?"JK: Ano. Mám určitý seznam a ten se pak upravuje podle toho, jak to jde. Přijít k týmu v září bylo z mnoha důvodů obtížné. Za prvé, sezona byla už více než za polovinou. Ohledně vývoje tak už byla většina věcí hotová. Ohledně letošního vozu se dalo dost věcí ještě upravit, pokud jsem je promyslel dost rychle. Také jsem potřeboval rychle navštívit zařízení v Itálii a Anglii.
První měsíc jsem se tak soustředil jen na tohle. Také se musíte naučit, jak to v týmu chodí, jaká je zde kultura. V malém týmu musíte lidi dobře znát. Musíte být přímo na místě a vidět je pracovat. Pak až můžete říct: Tohle je ta správná osoba pro tohle a tenhle by měl zase dělat to. Základní otázky ale jsou: Jak jsme na tom s aerodynamikou? Jak jsme na tom se simulátorem? Jak jsme na tom s přípravami na rok 2014? Jak přistupujeme k zavěšení?
Letošní vůz Key příliš ovlivnit nemohl, oproti loňskému je ale podle něj lepší(Foto: Scuderia Toro Rosso)
A s dosavadním přístupem k letošnímu vozu jsi spokojen?JK: Ano. Z mechanického hlediska je na tom určitě lépe než loňský vůz. Přistupovali k němu stejně, jako bych to udělal já, kdybych se k týmu připojil dříve. Možná bych pár maličkostí udělal trochu jinak, ale to, co zatím máme, je dobré.
Mluvil jsi o potenciálu týmu, má nějaké limity?JK: Myslím že ano. Čím blíže jste ke špičce, tím je složitější dělat velké kroky. Tým je stále relativně mladý, což někdy není tak úplně bráno v potaz. I když základ týmu vychází z Minardi, během posledních tří let se tým hodně rozvinul.
Máme spoustu nadšení a lidí, kteří by chtěli tým vidět lépe pracovat, ale stále to chce zlepšení. Je to více práce celého týmu, než jednotlivých oddělení. To není kritika, ale tak to prostě chodí, když něco vybudujete rychle. Určitě už jsme na tom lépe než s loňským vozem. Ohledně mechanických věcí můžeme dělat rychlejší rozhodnutí. Ohledně aerodynamiky taky, ale bude to trvat o něco déle.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.