Renault Sport F1 na stránkách Lotusu popisuje, jak probíhají přípravy na závod v Indii a jak pracují na nových výfucích využívajících Coanda efektu.
Jak vypadal pracovní program mezi posledním závodem v Koreji a víkendovou velkou cenou Indie?Měli jsme běžný seznam věcí, které se po závodě dělají - včetně obvyklé závodní schůzky - a potom jsme se museli rozhodnout, co dál. Připravit doplňky motoru pro Indii a Abú Zabí. Udělali jsme také spoustu práce na simulacích, abychom vybrali ty nejlepší převodové poměry pro tento závod v souladu s dostupnými aerodynamickými balíky.
Mezitím jsme také kontrolovali čtyři motory, které budou použity během víkendu v Indii během tréninků a závodu. Navíc jsme odvedli velký kus práce na dynamometru a spoustu výpočtů v oddělení designu při simulacích mapování, abychom z Coanda výfuků dostali co nejvíce.
Museli jste něco změit, abyste se s novými výfuky vypořádali?Neexistuje žádná specifická změna co se mechanických procedur týče, kromě toho, že věnujeme více pozornosti částem kolem nového systému a to přesto, že to šlo díky skvělé práci v Enstone relativě dobře. Museli jsme provést pár specifických testů v Koreji, abychom vytvořili zcela nové mapy krouticího momentu a dokončili pár simulací které jsme uskutečnili ve Viry.
Požádali jsme Kimiho, aby udělal spoustu stopování motoru (od 8 000 do 18 000 ot/min) při různých pozicích škrticí klapky, abychom mohli vytvořit správné mapy krouticího momentu a mapy vstřikování pro kvalifikaci a závod. Budeme potřebovat více testování v Indii, abychom potvrdili platnost celé té práce, kterou jsme od Koreje udělali.
Od nových výfuků si Lotus slibuje zlepšení svých výkonů (foto: Lotus F1 Team)
Těšíme se na Indii. Tamější okruh má opravový mix zatáček, ale jeden z nejunikátnějších prvků je rovinka, která se v polovině lomí. Jak tohle ovlivňuje mapování motorů a přípravy?Odezva motoru na točivý moment musí být co nejblíže tomu, co požaduje pilot, bez ohledu na jakýkoliv stav motoru, na otáčky, zařazený rychlostní stupeň, pozici škrticích klapek či boční/vertikální přetížení. To zajistí, že pilot není překvapen extra tlakem, který by způsobil přílišné protáčení kol a nedostatek výkonu, který by ho stál čas.
Tuto práci obvykle nazýváme "mapování motorů", které začíná testováním na dynamometru během zimní přestávky a pokračuje závod po závodu, včetně volna mezi všemi tréninky. Zároveň však musíme brát v úvahu některé extrémní variace přetížení, abychom se ujistili, že nespadne tlak oleje. A dobrým příkladem toho efektu je vršek Le Raidillon ve Spa, kde je olej nadnášen a tlak paliva může klesnout když jedeme málo naložení. Druhý sektor zde v Indii vypadá podobně, benzín jde ze strany na stranu a téměř se nedotýká dna nádrže.
Problémem v Indii je také prach. Je něco, co proti tomu můžete dělat?Minulou sezonu jsme na motorech v pátek využili filtry ve stylu Dakar, protože okolní vzduch byl plný prachu, ale když jsme je vytáhli, zjistili jsme, že tam vlastně tolik písku nebylo. Proto jsme se rozhodli je nevyužít v kvalifikaci a závodě, abychom získali větší rychlost.
Lepší filtrace totiž znamená méně objemové účinnosti. Po závodě jsme byli s tím, jak to fungovalo, celkem spokojení. Vždy se můžeme uchýlit k extrému, když to bude nezbytné, ale v současné chvíli to neplánujeme.
Lewis Hamilton zhodnotil velký balíček vylepšení Ferrari v Rakousku jako krok vpřed, ale nikoli zásadní průlom. Podle něj Scuderia stále ztrácí na nejlepší týmy, zejména v závodním tempu.
Odchod Christiana Hornera z Red Bullu překvapil jak fanoušky, tak celý paddock. Brzy se však objevily teorie, že za jeho náhlým koncem stojí vnitřní napětí uvnitř týmu.
Při jízdě s Ferrari F2008 na Goodwoodu si Felipe Massa neodpustil vtipnou poznámku o svém ztraceném titulu z roku 2008. I po letech tak připomněl kontroverzní finále sezony, které mu uniklo v posledních vteřinách závodu.
Výkonnostní propad Red Bullu s monopostem RB21 nabírá na obrátkách – po sérii nepřesvědčivých výsledků se tým propadl až na čtvrtou příčku Poháru konstruktérů.
Svět Formule 1 celý týden žije odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Své stanovisko k této události už vyjádřil i jeden z mistrů světa.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.