Renault Sport F1 na stránkách Lotusu popisuje, jak probíhají přípravy na závod v Indii a jak pracují na nových výfucích využívajících Coanda efektu.
Jak vypadal pracovní program mezi posledním závodem v Koreji a víkendovou velkou cenou Indie?Měli jsme běžný seznam věcí, které se po závodě dělají - včetně obvyklé závodní schůzky - a potom jsme se museli rozhodnout, co dál. Připravit doplňky motoru pro Indii a Abú Zabí. Udělali jsme také spoustu práce na simulacích, abychom vybrali ty nejlepší převodové poměry pro tento závod v souladu s dostupnými aerodynamickými balíky.
Mezitím jsme také kontrolovali čtyři motory, které budou použity během víkendu v Indii během tréninků a závodu. Navíc jsme odvedli velký kus práce na dynamometru a spoustu výpočtů v oddělení designu při simulacích mapování, abychom z Coanda výfuků dostali co nejvíce.
Museli jste něco změit, abyste se s novými výfuky vypořádali?Neexistuje žádná specifická změna co se mechanických procedur týče, kromě toho, že věnujeme více pozornosti částem kolem nového systému a to přesto, že to šlo díky skvělé práci v Enstone relativě dobře. Museli jsme provést pár specifických testů v Koreji, abychom vytvořili zcela nové mapy krouticího momentu a dokončili pár simulací které jsme uskutečnili ve Viry.
Požádali jsme Kimiho, aby udělal spoustu stopování motoru (od 8 000 do 18 000 ot/min) při různých pozicích škrticí klapky, abychom mohli vytvořit správné mapy krouticího momentu a mapy vstřikování pro kvalifikaci a závod. Budeme potřebovat více testování v Indii, abychom potvrdili platnost celé té práce, kterou jsme od Koreje udělali.
Od nových výfuků si Lotus slibuje zlepšení svých výkonů (foto: Lotus F1 Team)
Těšíme se na Indii. Tamější okruh má opravový mix zatáček, ale jeden z nejunikátnějších prvků je rovinka, která se v polovině lomí. Jak tohle ovlivňuje mapování motorů a přípravy?Odezva motoru na točivý moment musí být co nejblíže tomu, co požaduje pilot, bez ohledu na jakýkoliv stav motoru, na otáčky, zařazený rychlostní stupeň, pozici škrticích klapek či boční/vertikální přetížení. To zajistí, že pilot není překvapen extra tlakem, který by způsobil přílišné protáčení kol a nedostatek výkonu, který by ho stál čas.
Tuto práci obvykle nazýváme "mapování motorů", které začíná testováním na dynamometru během zimní přestávky a pokračuje závod po závodu, včetně volna mezi všemi tréninky. Zároveň však musíme brát v úvahu některé extrémní variace přetížení, abychom se ujistili, že nespadne tlak oleje. A dobrým příkladem toho efektu je vršek Le Raidillon ve Spa, kde je olej nadnášen a tlak paliva může klesnout když jedeme málo naložení. Druhý sektor zde v Indii vypadá podobně, benzín jde ze strany na stranu a téměř se nedotýká dna nádrže.
Problémem v Indii je také prach. Je něco, co proti tomu můžete dělat?Minulou sezonu jsme na motorech v pátek využili filtry ve stylu Dakar, protože okolní vzduch byl plný prachu, ale když jsme je vytáhli, zjistili jsme, že tam vlastně tolik písku nebylo. Proto jsme se rozhodli je nevyužít v kvalifikaci a závodě, abychom získali větší rychlost.
Lepší filtrace totiž znamená méně objemové účinnosti. Po závodě jsme byli s tím, jak to fungovalo, celkem spokojení. Vždy se můžeme uchýlit k extrému, když to bude nezbytné, ale v současné chvíli to neplánujeme.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.