Hlavní provozní inženýr Williamsu Mark Gillan se ohlíží za Velkou cenou Kanady. Hodnotí výkonnost monopostu FW34, fungování novinek a přibližuje problémy, s nimiž se tým z Grove musel v Montrealu potýkat.
Kvůli několika nehodám a penalizaci na roštu pro Pastora jsme nemohli pozorovat skutečnou rychlost Williamsu FW34 v Montrealu? Na co měl vůz na okruhu Gillese Villeneuva?Mark Gillan: V pátek jsme měli při dlouhých výjezdech s větším množstvím paliva slušnou rychlost a Pastor byl hodně rychlý v tréninku v sobotu dopoledne s menším množstvím paliva, takže jsme si před kvalifikací celkem věřili.
Oba piloti měli nehody, při nichž poškodili své převodovky, a protože Pastorovi se to stalo v kvalifikaci, dostal za to trest v podobě odsunu o pět míst na roštu před závodem.
Oba piloti na to během svých jednozastávkových strategií hodně tlačili, ale nakonec jsme nebyli tak konkurenceschopní, jako v posledních závodech, což nám ztížilo postup vpřed, ve který jsme doufali.
Hodně úsilí tedy strávíme pitváním dat z víkendu, obzvlášť vlivu změn teplot dráhy a jejího vývoje na výkonnost pneumatik, abychom v budoucnu podle toho dokázali správně reagovat.
Jak fungovala vylepšení, která jste na závod přivezli?MG: Vylepšení aerodynamiky pro Montreal fungovala tak, jak jsme očekávali. Nasadili jsme je na oba vozy.
Williams v Kanadě nasadil nové prohnuté zadní křídlo generující méně přítlaku než předchozí verze (foto: Williams F1 Team)
Nakolik byl Brunův víkend ovlivněn jeho nehodou v pátečním tréninku?MG: Bruno měl problémy v obou pátečních trénincích: v prvním nemohl využívat svůj systém DRS a ve druhém měl nehodu, při níž poškodil tři rohy vozu, přední a zadní křídlo i převodovku.
Mechanici v pátek večer tvrdě pracovali na přestavění vozu a my jsme měli dostatek náhradních dílů, aby jeho vůz zůstal v nejnovější specifikaci a byl připravený pro sobotní dopolední trénink.
Mezi jednou a dvěma zastávkami v závodě to bylo na rozhodnutí těsné. Která strategie byla ze zpětného pohledu nejlepší?MG: Vzhledem k našim startovním pozicím jsme byli s jednozastávkovou strategií spokojeni, musíme se však podívat na to, jak jsme pneumatiky zvládali během stintů, abychom zjistili, zda jsme nemohli být rychlejší.
Montreal je notoricky tvrdý vůči brzdám. Měli jste nějaké problémy s jejích opotřebením na některém z vozů?MG: Montreal je pro brzdy náročný, ale náš brzdový materiál a řešení chlazení fungovaly dobře, takže jsme s nimi během závodu neměli vážnější potíže.
Žádný z pilotů na body tentokrát nedosáhl: Maldonado dojel 13., Senna 17. Brazilec na svého týmového kolegu ztrácel průměrně tři čtvrtě sekundy v každém kole(foto: Williams F1 Team)
Nyní je na řadě Velká cena Evropy. Jaké jsou hlavní výzvy městského okruhu ve Valencii?MG: Konfigurace okruhu ve Valencii klade podobně jako Montreal velké nároky na brzdový systém. Rovněž s přihlédnutím k okolním teplotám vzduchu je těžké zkoušce vystavováno chlazení vozu.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.
Lewis Hamilton se od svého příchodu do Ferrari v roce 2025 potýká s problémy, které budí velkou pozornost. Podle Juana Pabla Montoyi ale nemusí jít jen o výkon jezdce.
Sebastian Vettel podpořil návrat motorů V10 do Formule 1, které podle něj měly nezaměnitelný zvuk a charakter. „Nešlo jen o výkon, ale i o emoce, které dokázaly probudit v každém fanouškovi,“ řekl čtyřnásobný mistr světa.
Pilot Mercedesu upozorňuje, že dosavadní výsledky Andrey Kimiho Antonelliho ve Formuli 1 nemusí plně odrážet skutečný pokrok, kterého mladý nováček během své premiérové sezony dosáhl.
Cadillac se blíží k sestavení své první posádky pro debut ve F1 příští rok a zaměřuje se na kombinaci jezdeckých veteránů s bohatými zkušenostmi.
Sebastian Vettel zpochybnil chystaná pravidla F1 pro rok 2026. Podle něj nemusí zajistit slíbený pokrok ani udržitelnost a hrozí, že kvůli jejich složitosti získají výhodu jen určité týmy.
Po více než deseti letech od svého konce se tým Caterham opět dostává do centra pozornosti s možností návratu do Formule 1.
Bývalý inženýr Maxe Verstappena, Bradley Scanes, odhalil, že jezdec měl taktiku, jak znepříjemnit Lewisovi Hamiltonovi život. Verstappen podle něj využíval plánovaný „power trip“ k testování nervů soupeře.
Podobně jako Michael Schumacher u Mercedesu, i Lewis Hamilton naráží na limity, když jeho styl jízdy nesedí s nastavením vozu Ferrari. Bez dokonalé harmonie mezi jezdcem a monopostem se jeho výkon nedostává na maximální úroveň.
Šéf Mercedesu Toto Wolff věří, že Valtteri Bottas si návrat do Formule 1 zaslouží. Finský závodník se přitom objevuje v souvislosti s týmem Cadillac F1 před jejich debutem v sezóně 2026.
Jonathan Wheatley prohlásil, že tlak spojený s rolí šéfa továrního týmu Audi promění v něco pozitivního. Kick Sauber se mezitím připravuje na přerod v roce 2026.
Ferrari zřejmě naivně očekávalo, že se Lewis Hamilton v Maranellu rychle a bez problémů aklimatizuje. Přechod do italského týmu se však ukazuje jako náročnější, a to i pro zkušeného mistra světa.