Martin Whitmarsh odpovídá na dotazy týkající se poslední Velké ceny Malajsie. Jak si v ní podle něj McLaren vedl? Proč Lewis nestahoval Alonsa s Pérezem a dostal podle něj Mexičan šanci na Ferrari zaútočit? Měl být závod v úvodu kvůli dešti přerušen? Proč za smíšených podmínek nezazářil Button, jak jsme u něj byli zvyklí?
Jak hodnotíš závod?Martin Whitmarsh: Nebyl to ten nejskvělejší pracovní den, ale musíte uznat, že to byl skvělý den pro sport a pogratulovat Ferrari a smeknout před Sauberem. Pro nás to byl jeden z těch dní, kdy jsme museli omezovat škody.
Nemyslím si, že bychom udělali něco dramaticky špatného. S Lewisem jsme stavěli ve správnou dobu, stejně jako Alonso. Jenže kvůli dvojité zastávce Ferrari jsme byli při té zastávce zavřeni v boxu.
Pokud bychom Lewise vypustili dříve, bylo by to nebezpečné, museli jsme jej pozdržet, a tak se Fernando dostal před Lewise. Za těchto podmínek se může stát cokoliv a myslím, že i tak to byl pro Lewise dobrý den, protože získal body.
Pro Jensona vzhledem k tomu, že přišel o své přední křídlo, to už tak dobrý den nebyl. Zkoušeli jsme poté několik věcí a nemyslím si, že bychom některou z nich litovali, jen ztrátu toho předního křídla. Ale to je motosport.
Jsme ve vedení šampionátu konstruktérů a naši piloti jsou celkově druzí a třetí. Překvapivě vede Alonso, což byste před Austrálii nepředpokládali. Myslím, že ti, které lidé považují za nejvážnější uchazeče o titul, moc bodů nezískali. Takže celkově - ano, chtěli jsme vyhrát, ale mohlo to dopadnout i hůře.
Lewis Hamilton byl v Malajsii s třetím místem spokojenější než v Austrálii(foto: Vodafone McLaren Mercedes)
Byl jsi překvapen, že Jenson udělal takovou chybu, nachytal se a přišel o své křídlo?MW: Za těchto podmínek se může stát cokoliv. Byla to tak trochu chyba, ale bylo to velmi obtížné a on nedokázal jezdit rychle.
Byl jsi překvapený tím, že na volné trati Ferrari a Sauber Lewisovi stále ujížděli?MW: Pérez byl na tvrdší sadě, která se zdála být velmi trvanlivou. Očividně je dostal do provozní teploty a byl nejrychlejším vozem na dráze. Zahřejte pneumatiky za takových podmínek a pak se může stát cokoliv.
Myslím, že Lewis měl docela konzistentní rychlost a na přechodných pneumatikách a tvrdé směsi hladkých jsme na tom byli dobře, akorát jsme nebyli rychlejší než oni. Pérez byl nejrychlejším klukem, takže pro něj to byl hodně velký den. Skvělý den pro Sauber a pro sport.
Jak moc se podle tebe snažil Sauber vyhrát závod?MW: Rád bych si myslel, že se snažil hodně a vyjel zeširoka... Musím říci - a neměl bych - že jsem přemýšlel o radiokomunikaci, k níž mohlo dojít, když se Sergio přibližoval, a v zájmu sportu doufám, že dostal plnou příležitost. Doufám v to a nemám důvod věřit něčemu jinému.
McLaren měl závod dobře rozjetý, po přerušení však o vedení přišel(foto: Vodafone McLaren Mercedes)
Co bys řekl fanouškům, kteří si myslí, že závod neměl být přerušen?MW: Vzhledem k tomu, jak se to vyvíjelo, byl bych moc rád, kdyby přerušený nebyl, ale abych byl férový, myslím, že volba Charlieho Whitinga byla správná. Zastavení závodu, když jsme byli na první a druhé pozici a v dobré formě pro nás nebylo dobré, ale myslím, že se jednalo o správnou věc.
Snadno by zakrátko mohlo jezdit jen deset vozů a mnohem víc by skončilo v bariéře. Venku to bylo zrádné a i na mokrých pneumatikách můžete snadno vyletět v důsledku aquaplaningu. Navíc některá auta byla stále na přechodných, takže by podle mě brzy k jedné či ke dvěma haváriím došlo.
Jenson často ve smíšených podmínkách exceluje a zpočátku byl na čerstvé sadě mnohem rychlejší než všichni ostatní. Co se stalo potom?MW: Myslím, že dojel pole a zůstal v té fázi trčet za Maldonadem, přičemž mu vychladly pneumatiky. Neměl vůbec žádnou přilnavost na předních pneumatikách.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.