Fádní, jednotvárné, neumožňující předjíždění. Takové jsou podle většiny fanoušků okruhy dvorního architekta Formule 1 Hermanna Tilkeho. A právě on a jeho spolupracovník Peter Wahl pro F1 Racing odpověděli na dotazy týkající se navrhování a přípravy nových tratí.
Proč jsou všechny vaše okruhy jednotvárné? Proč neuděláte víc atraktivních pasáží, jako je Eau Rouge ve Spa?Peter Wahl: Jsme za to často kritizováni, ale musíte si uvědomit, že dostaneme nějaký pozemek a ten má své limity. Příkladem je Indie - přesunuli jsme 4 miliony kubických metrů půdy. Lepší by bylo 20 milionů, ale to se zajistit nedá. Chceme udělat zajímavé zatáčky, místa k předjíždění, ale pořád bojujeme s omezeními plynoucími z vlastností půdy a rozpočtem, do kterého se musíme vejít.
Když se Nico Rosberg poprvé projel na okruhu v Indii, hned vám gratuloval k dobře odvedené práci. Proč se ale tolik nepovedly okruhy jako Čína a Korea?Hermann Tilke: Problém je v tom, že pokud dostaneme za úkol postavit okruh, dostaneme většinou požadavek, že se na něm má jezdit F1 i MotoGP. To je další faktor, který nám ztěžuje práci. Proto někde na jednom místě stavíme dvě zatáčky, jako třeba v Indii. Zatáčka číslo 10 má dvě verze, vnitřní se používá pro motorky, vnější pro F1. Obě série mají odlišná pravidla a bezpečtnostní požadavky.
Proto musíme spočítat rychlost, brzdné body a s tím pak pracujeme. Uvedu příklad, pro motocykly je lepší štěrková úniková zóna, F1 preferuje asfaltové únikové zóny.
Nejvíce lidé kritizují právě to, že vaše okruhy vůbec netrestají chybující piloty. Kdysi vedl výjezd z trati k velkým problémům. Proto vyžadovalo projíždění zatáček větší odvahu. Nyní se bez problémů vrátí na trať...Peter Wahl: No, trestat je špatné slovo. Pokud máte štěrkové únikové zóny, riskujete, že vyjedete, zaseknete se a závod pro vás končí. Nyní mohou jezdci svou chybu napravit. Ztratí čas v porovnání se soupeřem, ale může pokračovat. Myslím, že přijít takto o závod bylo stupidní. Nyní navíc mohou jezdci více riskovat.
Proč nemůžeme mít víc zatáček jako je 130R v Suzuce, nebo Copse v Silverstone? Proč je na vašich okruzích tak málo zatáček vyžadujících odvahu?Hermann Tilke: Problém je, že je velmi složité takové zatáčky navrhnout. Ty, které jste zmiňoval, jsou zajímavé právě když trochu víc přidáte plyn. Pak je to výzva. Počítali jsme to a hlavním problémem je, že přítlak vozů se za poslední dobu tolik zlepšil, že už jednoduše není tak složité takové zatáčky projíždět.
Podívejte se na Eau Rouge. Je to skvělá zatáčka, ale vozy jí dnes projíždějí snadněji. Takže jak vidíte, naším problémem jsou neustálé změny pravidel a vývoj vozů.
Novinka v letošním kalendáři, Circuit of the Americas v Austinu, je, jak jinak, dílem Hermanna Tilkeho(Zdroj: thecircuitoftheamericas.com)
Takže jezdci mají vliv na vývoj okruhů?Hermann Tilke: Ano, ale pozitivní. Dávají nám zpětnou odezvu na naše okruhy. Někdy kritizují, ale nikdy neřeknou, že okruh je špatný. Maximálně řeknou, že jedna nebo dvě zatáčky by měly být lepší. Opravdu pouze detaily.
Co jste se už naučili od roku 1999, kdy jste postavili svůj první okruh pro F1 v Malajsii? Poučili jste se z chyb, které jste udělali?Peter Wahl: Pořád se snažíme zlepšovat. Možná se v Sepangu pár věcí nepovedlo, ale poučili jsme se z toho. Po závodě na novém okruhu analyzujeme závod a to, co se nám líbí, použijeme v dalším projektu. Máme rádi kritiku, ale jen konstruktivní a férovou. Jen tak se můžeme zlepšovat. Každá trať, kterou jsme postavili po Sepangu, byla krokem vpřed.
Dále jsou vaše okruhy kritizovány za to, že se na nich nedá předjíždět. Indie může být zajímavý okruh, ale v závodě chyběla akce.Hermann Tilke: Když se podíváte na zatáčku č. 3, uvidíte, že jsme jí rozšířili na vjezdu do zatáčky, která má slepý vrchol. Proběhlo to po dlouhé diskuzi s FIA a jezdci. Teď se tam dá lépe předjíždět. Navíc nabízí víc možností projetí zatáčky. Když máte za sebou auto soupeře, musíte si hlídat vnitřek. Ten za vámi ale bude mít širší nájezd a tím pádem rychlejší výjezd. Tato zatáčka podporuje předjíždění. Taková je teorie.
Jsem přesvědčený o tom, že to funguje, ale ne vždy. Podívejte třeba na vlásenku na Hockenheimringu. Rozšířili jsme jí a funguje to. Pokaždé se tam předjíždí. Vozy F1 jezdí v pořadí od nejrychlejšího po nejpomalejší, takže dokud nemáte rozdíl v pneumatikách, nebo někdo neudělá chybu, nic se nestane. Tomu se nedá vyhnout.
Sepang, první okruh, který Tilke pro F1 postavil(Zdroj: Scuderia Ferrari)
Sir Jackie Stewart říká, že chyba je v tom, že všechny tratě stavíte vy. Proč máte v F1 monopol?Tilke: Nemáme. Singapur jsme nepostavili my. Myslím, že je to tím, že děláme méně chyb než ostatní. Postavili jsme víc než 60 tratí. Za poslední roky jsme neudělali špatnou práci. Pokud by tomu tak bylo, tak bychom tolik nestavěli.
Řekněte něco o nové trati v New Jersey, kde se pojede v roce 2013.Wahl: Okruh je u řeky Hudson, západním směrem od Manhattanu. Bude stát na strmém svahu s převýšením 60 metrů. Budou tam opravdu rychlé pasáže, maximální rychlost bude dosahovat až 320 km/hod. Budou tam stát budova boxů. V přízemí budou garáže a patro bude dočasné, podobně jako v Monaku. Z pohledu převýšení to bude podobné okruhu Spa, ale bude mít povahu Monaka. Představte si kombinaci těch dvou v New Yorku. Bude to také zelený závod. Autem se tam nedostanete.
A jaká je situace v Soči, kde se poprvé pojede příští rok?Tilke: Okruh bude stát uprostřed olympijské vesnice. Povede okolo stadionů pro zimní Hry v roce 2014. Budeme mít permanentní boxy a hlavní tribunu. Ostatní bude dočasné. Soči je skvělé místo, jsou tam slušné hotely a jezdí tam hodně turistů.
Poslední otázka: Jaký okruh na světě je váš nejoblíbenější?Tilke: To musí být Nürburgring Nordschleife.
Liam Lawson čelí nejistotě ohledně své budoucnosti ve Formuli 1 a soustředí se na svůj výkon v autě. Přesto se postupně zlepšuje a získává cenné zkušenosti na trati.
Carlos Sainz prozradil klíčové důvody svého přestupu do Williamsu a naznačil, co hrálo roli při jeho rozhodování o budoucnosti ve Formuli 1.
Sam Bird komentoval nejistou budoucnost Yukiho Tsunody v Red Bullu, která po závodě v Singapuru působí ještě tíživěji.
Lewis Hamilton a Frédéric Vasseur spolupracují už od Hamiltonových začátků v juniorských kategoriích. Sedminásobný mistr světa promluvil o společné spolupráci.
Jenson Button se vyjádřil k nedávnému souboji mezi jezdci McLarenu v Singapuru a přinesl svůj pohled na to, jak by měl jeden z jezdců situaci vnímat.
Manažer Nicolas Todt se v nedávném rozhovoru otevřeně vyjádřil k budoucnosti Charlese Leclerca ve Ferrari.
Güenther Steiner varuje McLaren před napětím mezi jejich jezdci, které podle něj může brzy vyústit v problémy.
Lewis Hamilton zveřejnil na sociálních sítích dojemný příspěvek, kterým vzdal poctu svému zesnulému buldokovi Roscoeovi.
Lance Stroll je často terčem kritiky a pochybností o svých výkonech i místě ve Formuli 1. Nedávno však prozradil, jak se s tlakem a negativními hlasy dokáže vyrovnat.
Lando Norris po závodě v Singapuru reagoval na otázku o možném návratu Maxe Verstappena do boje o titul.
Carlos Sainz v nedávném rozhovoru vyzdvihl svého krajana Marca Márqueze a přirovnal ho k legendě Formule 1. Zároveň otevřeně promluvil o problému, který podle něj trápí současné přenosy F1.
Johnny Herbert, bývalý pilot F1 a současný komisař FIA, představil svůj pohled na možnou budoucnost nedávno odvolaného šéfa Red Bullu Christiana Hornera.