Fádní, jednotvárné, neumožňující předjíždění. Takové jsou podle většiny fanoušků okruhy dvorního architekta Formule 1 Hermanna Tilkeho. A právě on a jeho spolupracovník Peter Wahl pro F1 Racing odpověděli na dotazy týkající se navrhování a přípravy nových tratí.
Proč jsou všechny vaše okruhy jednotvárné? Proč neuděláte víc atraktivních pasáží, jako je Eau Rouge ve Spa?Peter Wahl: Jsme za to často kritizováni, ale musíte si uvědomit, že dostaneme nějaký pozemek a ten má své limity. Příkladem je Indie - přesunuli jsme 4 miliony kubických metrů půdy. Lepší by bylo 20 milionů, ale to se zajistit nedá. Chceme udělat zajímavé zatáčky, místa k předjíždění, ale pořád bojujeme s omezeními plynoucími z vlastností půdy a rozpočtem, do kterého se musíme vejít.
Když se Nico Rosberg poprvé projel na okruhu v Indii, hned vám gratuloval k dobře odvedené práci. Proč se ale tolik nepovedly okruhy jako Čína a Korea?Hermann Tilke: Problém je v tom, že pokud dostaneme za úkol postavit okruh, dostaneme většinou požadavek, že se na něm má jezdit F1 i MotoGP. To je další faktor, který nám ztěžuje práci. Proto někde na jednom místě stavíme dvě zatáčky, jako třeba v Indii. Zatáčka číslo 10 má dvě verze, vnitřní se používá pro motorky, vnější pro F1. Obě série mají odlišná pravidla a bezpečtnostní požadavky.
Proto musíme spočítat rychlost, brzdné body a s tím pak pracujeme. Uvedu příklad, pro motocykly je lepší štěrková úniková zóna, F1 preferuje asfaltové únikové zóny.
Nejvíce lidé kritizují právě to, že vaše okruhy vůbec netrestají chybující piloty. Kdysi vedl výjezd z trati k velkým problémům. Proto vyžadovalo projíždění zatáček větší odvahu. Nyní se bez problémů vrátí na trať...Peter Wahl: No, trestat je špatné slovo. Pokud máte štěrkové únikové zóny, riskujete, že vyjedete, zaseknete se a závod pro vás končí. Nyní mohou jezdci svou chybu napravit. Ztratí čas v porovnání se soupeřem, ale může pokračovat. Myslím, že přijít takto o závod bylo stupidní. Nyní navíc mohou jezdci více riskovat.
Proč nemůžeme mít víc zatáček jako je 130R v Suzuce, nebo Copse v Silverstone? Proč je na vašich okruzích tak málo zatáček vyžadujících odvahu?Hermann Tilke: Problém je, že je velmi složité takové zatáčky navrhnout. Ty, které jste zmiňoval, jsou zajímavé právě když trochu víc přidáte plyn. Pak je to výzva. Počítali jsme to a hlavním problémem je, že přítlak vozů se za poslední dobu tolik zlepšil, že už jednoduše není tak složité takové zatáčky projíždět.
Podívejte se na Eau Rouge. Je to skvělá zatáčka, ale vozy jí dnes projíždějí snadněji. Takže jak vidíte, naším problémem jsou neustálé změny pravidel a vývoj vozů.
Novinka v letošním kalendáři, Circuit of the Americas v Austinu, je, jak jinak, dílem Hermanna Tilkeho(Zdroj: thecircuitoftheamericas.com)
Takže jezdci mají vliv na vývoj okruhů?Hermann Tilke: Ano, ale pozitivní. Dávají nám zpětnou odezvu na naše okruhy. Někdy kritizují, ale nikdy neřeknou, že okruh je špatný. Maximálně řeknou, že jedna nebo dvě zatáčky by měly být lepší. Opravdu pouze detaily.
Co jste se už naučili od roku 1999, kdy jste postavili svůj první okruh pro F1 v Malajsii? Poučili jste se z chyb, které jste udělali?Peter Wahl: Pořád se snažíme zlepšovat. Možná se v Sepangu pár věcí nepovedlo, ale poučili jsme se z toho. Po závodě na novém okruhu analyzujeme závod a to, co se nám líbí, použijeme v dalším projektu. Máme rádi kritiku, ale jen konstruktivní a férovou. Jen tak se můžeme zlepšovat. Každá trať, kterou jsme postavili po Sepangu, byla krokem vpřed.
Dále jsou vaše okruhy kritizovány za to, že se na nich nedá předjíždět. Indie může být zajímavý okruh, ale v závodě chyběla akce.Hermann Tilke: Když se podíváte na zatáčku č. 3, uvidíte, že jsme jí rozšířili na vjezdu do zatáčky, která má slepý vrchol. Proběhlo to po dlouhé diskuzi s FIA a jezdci. Teď se tam dá lépe předjíždět. Navíc nabízí víc možností projetí zatáčky. Když máte za sebou auto soupeře, musíte si hlídat vnitřek. Ten za vámi ale bude mít širší nájezd a tím pádem rychlejší výjezd. Tato zatáčka podporuje předjíždění. Taková je teorie.
Jsem přesvědčený o tom, že to funguje, ale ne vždy. Podívejte třeba na vlásenku na Hockenheimringu. Rozšířili jsme jí a funguje to. Pokaždé se tam předjíždí. Vozy F1 jezdí v pořadí od nejrychlejšího po nejpomalejší, takže dokud nemáte rozdíl v pneumatikách, nebo někdo neudělá chybu, nic se nestane. Tomu se nedá vyhnout.
Sepang, první okruh, který Tilke pro F1 postavil(Zdroj: Scuderia Ferrari)
Sir Jackie Stewart říká, že chyba je v tom, že všechny tratě stavíte vy. Proč máte v F1 monopol?Tilke: Nemáme. Singapur jsme nepostavili my. Myslím, že je to tím, že děláme méně chyb než ostatní. Postavili jsme víc než 60 tratí. Za poslední roky jsme neudělali špatnou práci. Pokud by tomu tak bylo, tak bychom tolik nestavěli.
Řekněte něco o nové trati v New Jersey, kde se pojede v roce 2013.Wahl: Okruh je u řeky Hudson, západním směrem od Manhattanu. Bude stát na strmém svahu s převýšením 60 metrů. Budou tam opravdu rychlé pasáže, maximální rychlost bude dosahovat až 320 km/hod. Budou tam stát budova boxů. V přízemí budou garáže a patro bude dočasné, podobně jako v Monaku. Z pohledu převýšení to bude podobné okruhu Spa, ale bude mít povahu Monaka. Představte si kombinaci těch dvou v New Yorku. Bude to také zelený závod. Autem se tam nedostanete.
A jaká je situace v Soči, kde se poprvé pojede příští rok?Tilke: Okruh bude stát uprostřed olympijské vesnice. Povede okolo stadionů pro zimní Hry v roce 2014. Budeme mít permanentní boxy a hlavní tribunu. Ostatní bude dočasné. Soči je skvělé místo, jsou tam slušné hotely a jezdí tam hodně turistů.
Poslední otázka: Jaký okruh na světě je váš nejoblíbenější?Tilke: To musí být Nürburgring Nordschleife.
Max Verstappen vynechává mediální den před Velkou cenou Miami, jeho soukromý letoun vyrazil z Francie do USA teprve před několika hodinami. Okamžitě se tak rozšířily spekulace, že nizozemský šampion a jeho partnerka Kelly Piquet možná právě přivítali na svět svého prvního potomka.
Po krátké pauze a nabírání sil po náročné trojici závodů je tu další adrenalinová jízda – Formule 1 se o víkendu vrací na scénu Velkou cenou Miami, kde se očekává další dramatické dějství sezóny 2025.
Racing Bulls představil pro Velkou cenu Miami jednorázové růžovo-bílé zbarvení monopostů inspirované novou příchutí Red Bull Summer Edition. Své zbarvení představil i Sauber.
Ferrari představilo pro Velkou cenu Miami speciální lakování. Zatímco někteří oceňují moderní prvky značky HP, jiní kritizují design jako nevyvážený a chaotický.
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.