Jan Charouz se minulý týden stal dalším Čechem, který nastoupil do oficiálního závodního víkendu Formule 1. Pro server F1news.cz exkluzívně odpověděl na celou řadu zajímavých dotazů: Jaký měl program? Jak se choval monopost HRT F111 a jak se liší od Renaultu R31? Kde ztrácel a kde naopak získával na mladou hvězdu Red Bullu Daniela Ricciarda?
Co všechno předcházelo usednutí do vozu F1? Jak dlouho jste studoval manuál volantu?JCh: Volant jsem naštěstí znal už z Abú Zabí. On je hodně podobný tomu z Renaultu, tak mi zase netrvalo dlouho se ho jej naučit.
Jaký byl váš program?JCh: Testovat gumy na závod, aby inženýři věděli, kolik vydrží. U pneumatik se určují stupně opotřebení, které se dělí na 1., 2. a 3. stupeň. Poslední a tedy nejhorší stupeň číslo 3 znamená, že gumy už skoro nedrží a jsou víc než o dvě vteřiny pomalejší, než na jejich začátku.
Absolvoval jste čtyři stinty: jeden na tvrdé a zbytek se střední směsí. Vnímal jste rozdíly?JCh: Jel jsem asi 3 kola na tvrdé směsi, která byla na HRT F111 s menším přítlakem nevhodná. Zbytek jsem odjel na střední směsi, abychom zjistili, jak dlouho vydrží.
Po několika málo kolech jste hlásil problémy s přehříváním střední směsi, čím to bylo? Příliš abrazivní asfalt, nevhodné nastavení zadního zavěšení či scházející přítlak na zádi monopostu F111?JCh: Všechno dohromady. Monopost HRT F111 má problém s přehříváním zadních gum kvůli malému přítlaku a horší trakci. Proto jsem zajel pro změnu nastavení, tak aby bylo auto méně agresivní na zadek.
Honza v Brazílii s vozem HRT F111 (foto: HRT)
Co se týče nastavování, co všechno jste měnili mezi jednotlivými výjezdy? Světlou výšku, příčný stabilizátor (anti-roll bar), nastavení tlumičů?JCh: Měnili jsme světlou výšku, celé auto šlo o něco níže, změkčovali jsme zadní stabilizátor a snižovali přítlak na předním křídle, abychom co nejvíce ochránili zadek auta.
Co bylo příčinou nekonzistence v zajížděných časech krom toho, že jste občas musel pustit soupeře s rychlejším vozem?JCh: Hledaní prostoru pro zajetí rychlého kola neboli pro takzvaný cool down lap - to znamená jedno kolo cca o 6 vteřin pomaleji, aby trochu vychladly gumy. Pak se dá jet rychleji. Dělají to všichni, hlavně třeba v kvalifikaci. Jednou se jede rychlé kolo, pak pomalá a takto se to opakuje pořád dokola.
Co zajímavého jste se dozvěděl ze zkoumání telemetrie? V kterých místech jste například na Ricciarda nejvíce ztrácel: při brzdění do první zatáčky, v rychlosti při průjezdu 6./7. zatáčky, odlišnou stopou v desáté zatáčce nebo …?JCh: Nejvíce jsem ztrácel v zatáčce 6 a 7. Je to rychlé a hodně technické. Pár drobností na jiných místech díky neznalosti trati. Naopak třeba v zatáčce číslo 11, která byla skoro naplno a "off-camber" [s negativním sklonem, opačně klopená - pozn. red.] jsem byl rychlejší.
Jak se u HRT F111 ovládá DRS – po celou dobu aktivace máte tlačítko na volantu zmáčknuté, nebo zmáčknete podruhé před brzděním?JCh: Jedním stiskem se systém DRS zapne. Tlačítko se nachází nahoře vlevo na volantu. Pak se samo vypne při brzdění nebo ubrání plynu pod 80 %.
V Abú Zabí s Renaultem R31 (foto: Lotus Renault GP)
DRS se při brzdění automaticky deaktivuje, ale je pravda, že je třeba jej manuálně zavřít kvůli sloučení proudů vzduchu na zadním křídle a získání potřebného přítlaku pro počáteční fázi brzdění?JCh: V Brazílii není třeba ho opět vypínat manuálně. V Abú Zabí se třeba muselo vypínat před brzděním do zatáčky 16, protože se brzdí v zatáčce a auto je jinak zatížené na různých stranách, tím pádem je méně stabilní.
Také se aktivuje za první a vypíná před druhou zatáčkou, protože se zde jede naplno ale bez DRS. Je to o něco těžší, je proto lepší mít připravený prst na tlačítku, protože pak už není čas jej hledat, DRS vypínám poslepu a koukám do další zatáčky.
Používá HRT u svého motoru Cosworth foukání při nesešlápnutém plynovém pedálu?JCh: Ano, používá, ale není tak účinné, jak by mohlo být.
Je z pohledu techniky na voze F111, co vás zaujalo? Popř. detail, o kterém se podle vás nikde nepsalo?JCh: Mají zajímavé prvky v předávání informací týmu během závodu bez použití rádia. Nechci ale vyzradit týmové tajemství.
U Renaultu mají ale větší vychytávky, třeba quick brake ballance change, což znamená, že nemění brzdné rozložení normálním kolečkem, ale pákou nalevo v monokoku. Malé posunutí o 0,3 % anebo velké posunutí o 2,5 %. Vhod přijde hlavně kvůli KERSu, který hodně ovlivňuje brzdění. Taky se potom dá rychle měnit brzdné rozložení do různých zatáček na trati, což se hodí.
Na boxové zídce (druhý zprava) se šéfem HRT Colinem Kollesem (vpravo)(foto: HRT)
V čem je při průjezdu rychlejšími zatáčkami vůz HRT F111 jiný než Renault R31? Je přetáčivější?JCh: To ani ne, má akorát menší přítlak, takže zatáčku projedete o něco pomaleji.
Čtenáře zajímá váš soukromý život – cítíte se po testech v F1 v Abú Zabí a tréninku v Brazílii být více obletován holkami? Jste momentálně zadaný?JCh: Ano, ale mám snoubenku, takže mám smůlu (smích).
Teď mám ještě nějaké testování v USA, které si prodloužím malou dovolenou. Přes Silvestra pojedu na hory a hned od ledna mi už začíná zimní příprava, která bude o to tvrdší, když je tu možnost, že bych mohl jet Formuli 1.
Před časem jste se dal na magisterské studium – jaký obor jste si vybral a kde? Máte v Brazílii nějaké učení s sebou – zápočty se blíží?JCh: Měl jsem ho sebou, ale nebyl na to čas ani nálada. Soustředil jsem se hlavně na testy. Teď budu muset přes zimu máknout, abych to stihl. Studuji na Vysoké škole finanční a správní a naštěstí mám individuální studijní plán, takže jsou ve škole docela chápaví.
Příprava sedačky v Brazílii (foto: HRT)
Na otázky, kde a za koho budete příští rok závodit, je nejspíše ještě brzy. Kde byste si přál příští rok působit? Jaká je šance, že bychom vás mohli vídávat během závodních víkendů F1?JCh: Šance samozřejmě je, ale zatím nevím jak veliká. Možností je více: od WSR, Le Mans, Indy nebo Formuli 1 - a to ať už jako testovací, třetí nebo hlavni jezdec.
Už jste někdy zavítal na server F1news.cz?JCh: Ano, občas kouknu. Ale více sleduji zahraniční servery, jako je Autosport.
Honzo, děkujeme za zajímavý rozhovor a přejeme mnoho úspěchů do příští sezóny!
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.