Manažerka týmu Sauber, Monisha Kaltenborn, je původem z Indie. Oficiální web Formule 1 se jí zeptal na její minulost i na očekávání před prvním závodem F1 v Indii.
Co pro vás znamená první Velká cena Indie?Monisha Kaltenborn: Pro mě osobně to bude velmi zajímavá zkušenost. Poprvé totiž budu moct kombinovat svou práci s návštěvou své rodné země. Když pracujete pro tým F1, je vždy velmi zajímavé navštěvovat nové země. Můžete totiž navazovat nová partnerství, v tomto případě s indickými firmami. Ostatní partneři týmu navíc mají šanci proniknout na jiný trh. Jsme potěšeni spoluprácí se společností Amul, jednou z nejsilnějších indických značek. Pro mě je to také dost osobní, protože si jejich výrobky pamatuji z dětství.
Kdy a proč jste opustila Indii?MK: Opustili jsme s rodiči Indii, když mi bylo 8 let. V roce 1979. Neměli jsme žádný závažný důvod k opuštění země, ale v zahraničí tehdy bylo více možností. Rodiče mi chtěli dát lepší vzdělání. Chtěli jsme se usadit v anglicky mluvící zemi, ale nakonec jsme zůstali v Rakousku. Do Vídně jsme zamířili hned po odjezdu z Indie. Strýc mého otce tam totiž pracoval v atomové společnosti. Navíc se nám tam líbilo. Nastoupila jsem tam na rakouskou školu. Podle rodičů to bylo lepší než jít na mezinárodní. Chtěli, abych se naučila místní jazyk a integrovala se do společnosti. Pak jsem ve Vídni vystudovala i práva a přijala rakouské občanství. Má to hodně administrativních výhod. Samozřejmě ale mám k té zemi dost silný vztah. A rakouské občanství mám dodnes, i když momentálně žiji ve Švýcarsku a můj manžel je Němec.
Jaké jsou vaše vzpomínky na dětství v Indii?MK: Mám na Indii velmi pěkné vzpomínky. Hlavně na své prarodiče, kteří mě dlouho rozmazlovali, protože jsem byla jejich jediné vnouče. Mám i pár vzpomínek na indickou školu a na některá přátelství. Chodila jsem do Welham Girls´ High School v Dehradunu, kde jsem se narodila. Je to jedno z nejstarších měst v Indii a leží na severu. Měli jsme doma tři psy, které jsem milovala.
Umíte stále mluvit Hindsky?MK: Má Hindština už není tak dobrá. Nějakou dobu jsem jí totiž vůbec nepoužívala. Ale snažím se to změnit, i na své děti občas mluvím Hindsky. Synovi je 9 let, dceři 6. Chci, aby se ten jazyk naučili. Moji rodiče mě v tom podporují, takže se od nich naučí víc, než ode mě. Učím je tak, že pro některé věci v našem domě používáme pouze hindské názvy. Nikdo v našem domě například neřekne tea (čaj). Říkáme chai.
Jak často jste po emigraci navštěvovala Indii?MK: Po emigraci jsem tam pravidelně jezdila. Když jsem si pak brala svého manžela, svatba proběhla podle našich tradic. Pak přišly děti a návštěv Indie postupně ubývalo. A od doby, co pracuji pro Sauber a pořád jezdím po závodech, jsme tam nebyli. Proto se teď těším, že tam znovu pojedu.
Jaký je podle vás zájem Indů o Formuli 1?MK: Myslím, že velký. Mám dojem, že s každým měsícem zájem stoupá. Čím víc se závod blíží, tím více zájmu média projevují. Pro žádný sport není v Indii snadné prosadit se vedle velmi populárního kriketu. Ale myslím, že po letošní Velké ceně se F1 v Indii prosadí.
Jak je F1 důležitá pro Indii a jak je Indie důležitá pro F1?MK: Letošní kalendář zahrnuje 19 závodů v 18 různých zemích. Je dobře, že je jejich součástí i Indie. Zařazení Indie do kalendáře jen potvrzuje její současnou dobrou ekonomickou situaci. Indie je pro F1 velký trh. Pro mnoho firem navíc nabízí velký potenciál. Navíc, v poslední době máme stále víc a víc dobrých inženýrů. Možná jim závod v Indii pomůže najít místo ve Formuli 1. Jak vidíte, začlenění Indie do seriálu F1 je výhodné pro obě strany.
Máte nějakou charakterovou vlastnost, která se dá popsat jako typicky indická?MK: Jsem klidná a otevřená, to se dá nazvat typicky indickými vlastnostmi. Umím přijmout momentální situaci a najít vhodné řešení. Důležité je nakládat se silami tak, aby nedocházelo k plýtvání energií. V roce 2009 například přišlo ve velmi krátké době několik problémů. Museli jsme se s tím vypořádat.
Před nástupem na svou současnou pozici u Sauberu v roce 2010 jste moc známá nebyla. Jaká je vaše kariérní minulost?MK: Po ukončení studií jsem pracovala pro několik právnických firem ve Vídni a v Německu. V roce 1998 jsem se přestěhovala do Lichtenštejnska, kde jsem dostala práci u společnosti Fritz Kaiser Group. Tam jsem se taky poprvé dostala do styku s Formulí 1. Součástí mé práce bylo dohlížet na spolupráci FKG s týmem Red Bull Sauber. V roce 2000 jsem se přesunula přímo k týmu. V roce 2001 jsem se dostala k představenstvu týmu, takže jsem se zapojila do vnitřních procesů, ale i jednání s FIA, FOM a ostatními týmy.
Jak zatím hodnotíte sezonu 2011 z pohledu týmu?MK: Celkově jsem celkem spokojená. Naším hlavním cílem bylo dosáhnout zlepšení oproti sezoně 2010. První polovina sezony byla silná. Pak nás ale o body začaly připravovat různorodé faktory.
Jaké jsou cíle týmu pro zbytek letošní sezony?MK: To je velmi jednoduchá otázka. Chceme se dostat zpět na šesté místo v Poháru konstruktérů.
Jaká doufáte, že bude první Velká cena Indie?MK: Chtěla bych, aby to byla skvělá sportovní událost a aby Sauber předvedl fanouškům dobrý výkon.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.