Rozhovor: Monisha Kaltenborn o sobě, Sauberu a o Velké ceně Indie

Sauber
Sauber, foto: Sauber Motorsport AG
Pavel Šašek 23. října 2011 16:45
Sdílej:

Manažerka týmu Sauber, Monisha Kaltenborn, je původem z Indie. Oficiální web Formule 1 se jí zeptal na její minulost i na očekávání před prvním závodem F1 v Indii.

Co pro vás znamená první Velká cena Indie?Monisha Kaltenborn: Pro mě osobně to bude velmi zajímavá zkušenost. Poprvé totiž budu moct kombinovat svou práci s návštěvou své rodné země. Když pracujete pro tým F1, je vždy velmi zajímavé navštěvovat nové země. Můžete totiž navazovat nová partnerství, v tomto případě s indickými firmami. Ostatní partneři týmu navíc mají šanci proniknout na jiný trh. Jsme potěšeni spoluprácí se společností Amul, jednou z nejsilnějších indických značek. Pro mě je to také dost osobní, protože si jejich výrobky pamatuji z dětství. 

Kdy a proč jste opustila Indii?MK: Opustili jsme s rodiči Indii, když mi bylo 8 let. V roce 1979. Neměli jsme žádný závažný důvod k opuštění země, ale v zahraničí tehdy bylo více možností. Rodiče mi chtěli dát lepší vzdělání. Chtěli jsme se usadit v anglicky mluvící zemi, ale nakonec jsme zůstali v Rakousku. Do Vídně jsme zamířili hned po odjezdu z Indie. Strýc mého otce tam totiž pracoval v atomové společnosti. Navíc se nám tam líbilo. Nastoupila jsem tam na rakouskou školu. Podle rodičů to bylo lepší než jít na mezinárodní. Chtěli, abych se naučila místní jazyk a integrovala se do společnosti. Pak jsem ve Vídni vystudovala i práva a přijala rakouské občanství. Má to hodně administrativních výhod. Samozřejmě ale mám k té zemi dost silný vztah. A rakouské občanství mám dodnes, i když momentálně žiji ve Švýcarsku a můj manžel je Němec. 

Jaké jsou vaše vzpomínky na dětství v Indii?MK: Mám na Indii velmi pěkné vzpomínky. Hlavně na své prarodiče, kteří mě dlouho rozmazlovali, protože jsem byla jejich jediné vnouče. Mám i pár vzpomínek na indickou školu a na některá přátelství. Chodila jsem do Welham Girls´ High School v Dehradunu, kde jsem se narodila. Je to jedno z nejstarších měst v Indii a leží na severu. Měli jsme doma tři psy, které jsem milovala.

Umíte stále mluvit Hindsky?MK: Má Hindština už není tak dobrá. Nějakou dobu jsem jí totiž vůbec nepoužívala. Ale snažím se to změnit, i na své děti občas mluvím Hindsky. Synovi je 9 let, dceři 6. Chci, aby se ten jazyk naučili. Moji rodiče mě v tom podporují, takže se od nich naučí víc, než ode mě. Učím je tak, že pro některé věci v našem domě používáme pouze hindské názvy. Nikdo v našem domě například neřekne tea (čaj). Říkáme chai. 

Jak často jste po emigraci navštěvovala Indii?MK: Po emigraci jsem tam pravidelně jezdila. Když jsem si pak brala svého manžela, svatba proběhla podle našich tradic. Pak přišly děti a návštěv Indie postupně ubývalo. A od doby, co pracuji pro Sauber a pořád jezdím po závodech, jsme tam nebyli. Proto se teď těším, že tam znovu pojedu. 

Jaký je podle vás zájem Indů o Formuli 1?MK: Myslím, že velký. Mám dojem, že s každým měsícem zájem stoupá. Čím víc se závod blíží, tím více zájmu média projevují. Pro žádný sport není v Indii snadné prosadit se vedle velmi populárního kriketu. Ale myslím, že po letošní Velké ceně se F1 v Indii prosadí.

Jak je F1 důležitá pro Indii a jak je Indie důležitá pro F1?MK: Letošní kalendář zahrnuje 19 závodů v 18 různých zemích. Je dobře, že je jejich součástí i Indie. Zařazení Indie do kalendáře jen potvrzuje její současnou dobrou ekonomickou situaci. Indie je pro F1 velký trh. Pro mnoho firem navíc nabízí velký potenciál. Navíc, v poslední době máme stále víc a víc dobrých inženýrů. Možná jim závod v Indii pomůže najít místo ve Formuli 1. Jak vidíte, začlenění Indie do seriálu F1 je výhodné pro obě strany.

Máte nějakou charakterovou vlastnost, která se dá popsat jako typicky indická?MK: Jsem klidná a otevřená, to se dá nazvat typicky indickými vlastnostmi. Umím přijmout momentální situaci a najít vhodné řešení. Důležité je nakládat se silami tak, aby nedocházelo k plýtvání energií. V roce 2009 například přišlo ve velmi krátké době několik problémů. Museli jsme se s tím vypořádat.

Před nástupem na svou současnou pozici u Sauberu v roce 2010 jste moc známá nebyla. Jaká je vaše kariérní minulost?MK: Po ukončení studií jsem pracovala pro několik právnických firem ve Vídni a v Německu. V roce 1998 jsem se přestěhovala do Lichtenštejnska, kde jsem dostala práci u společnosti Fritz Kaiser Group. Tam jsem se taky poprvé dostala do styku s Formulí 1. Součástí mé práce bylo dohlížet na spolupráci FKG s týmem Red Bull Sauber. V roce 2000 jsem se přesunula přímo k týmu. V roce 2001 jsem se dostala k představenstvu týmu, takže jsem se zapojila do vnitřních procesů, ale i jednání s FIA, FOM a ostatními týmy. 

Jak zatím hodnotíte sezonu 2011 z pohledu týmu?MK: Celkově jsem celkem spokojená. Naším hlavním cílem bylo dosáhnout zlepšení oproti sezoně 2010. První polovina sezony byla silná. Pak nás ale o body začaly připravovat různorodé faktory. 

Jaké jsou cíle týmu pro zbytek letošní sezony?MK: To je velmi jednoduchá otázka. Chceme se dostat zpět na šesté místo v Poháru konstruktérů. 

Jaká doufáte, že bude první Velká cena Indie?MK: Chtěla bych, aby to byla skvělá sportovní událost a aby Sauber předvedl fanouškům dobrý výkon.

Témata:
Stalo se
Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.

Novinky
Carlos Sainz s Ferrari SF-23 v Belgii

F1 2025: Nová technická směrnice FIA pro flexi křídla je připravena

V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.

Novinky
Lewis Hamitlon při testech v Barceloně (2025)

Ferrari udělá něco "bezprecedentního" pro příští test Lewise Hamiltona v Barceloně

Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.