Hlavní konstruktér mistrovského Red Bullu Adrian Newey hodnotí v rozhovoru pro španělský El País vozy soupeřů a hovoří o své práci, kariéře i tom, v čem spočívá síla jeho posledního výtvoru - monopostu RB7.
Soupeři velmi pečlivě analyzovali váš design a snaží se jej okopírovat - těší vás to nebo spíše irituje?Adrian Newey: Abych řekl pravdu, tak obojí zároveň. Na jedné straně to je lichotivé, protože kdyby si jich nikdo nevšímal, znamenalo by to, že jsou pomalé. Současné týmy však za současných podmínek dokáží velmi rychle okopírovat jakékoliv řešení, a to se mi moc nelíbí.
Co vás na tom trápí - že Red Bull něco vyvine a ostatní jednoduše okopírují váš nápad?AN: To se do určité míry děje. Výzvou je udržet se před ostatními.
Který vůz na vás letos udělal největší dojem?AN: Renault - jejich systém výfuků nemá nic společného s ostatními. Do hloubky jsem to ani já nezkoumal, ale cesta, kterou si zvolili, se naprosto liší od zbytku pole. Byli velmi odvážní a to je vždy dobré. Ostatní jen rozvíjeli dřívější koncepty. Ponechám-li stranou Red Bull, Renault přišel s největší změnou.
Sebastian Vettel v Turecku s nejnovějším vozem, který navrhl Newey - s Red Bullem RB7
A váš názor na Ferrari a McLaren?AN: Ferrari je obyčejné auto. McLaren tvrdě pracoval na bočnicích, které jsou odlišné, ale změna je podle mě spíše vizuální než jakákoliv jiná. Pro aerodynamiku to není až tak podstatné. Myslím si, že většina týmů rozvíjela své předchozí modely.
Většina soupeřů věří, že jedno z tajemství vašeho úspěch spočívá ve sklonu vozu, větší světlé výšce vzadu.AN: Tento směr jsem si vybral minulý rok a letos jsme se pro něj rozhodli znovu.
Kolem formy McLarenu bylo v Austrálii hodně otázek, ale je neustále rychlejší. Je to váš nejnepříjemnější soupeř?AN: Zdá se, že jsou nejkonkurenceschopnější ze všech. Sezónu začali špatně, ale během první tří závodů byli velmi rychlí, což je vždy dáno vývojem vozu. Mají dostatek zdrojů a jsou velmi nebezpeční.
Na co se zaměřujete při vývoji vozu?AN: Výzvu představují různé oblasti, ale aerodynamika má větší váhu - obzvlášť v oblasti difuzoru a předního křídla, to jsou nejcitlivější prvky.
Jak kombinujete počítačový design (CAD) s počítačovou dynamiku kapalin (CFD)?AN: CAD je metodou, kterou využíváme pro návrh a pomocí CFD hodnotíme jeho aerodynamickou efektivitu. Já jinak stále pracuji na kreslícím prkně nebo ho využíváme jako prostředek komunikace, spojení mezi mými náčrty a kluky. Vyrostl jsem s tužkou a papírem, nezměnil jsem se. Asi jsem jediný, kdo navrhuje tímto způsobem.
Poslední instrukce před výjezdem na trať
Kreslíte ve skutečné velikosti?AN: Kreslíme v určitém měřítku, což je podle mě nejlepší kompromis. Umožňuje vám to pohodlně pracovat bez příliš malých či příliš velkých částí. V tom je má metoda dobrá, umožňuje vám kreslit volnou rukou a vidět vše na kreslícím prkně. Kreslení volnou rukou je mnohem rychlejší než na počítači, máte také gumu, kterou můžete ihned smazat to, co chcete. S tužkou a papírem je vše mnohem intuitivnější.
Není to divné - být inženýrem v F1 a vyvarovat se počítačů?AN: Jsem určitým druhem dinosaura.
Někteří uvádějí, že další tajemstvím nadvlády Red Bullu spočívá ve využívání odlišného mapování motoru pro kvalifikaci a pro závod, pomocí něhož optimalizujete v sobotu díky výfukovým plynům výkonnost difuzoru.AN: Myslím, že to stejně dělá většina týmů.
A co to přední křídlo? Většina si argumentuje tím, že se prohýbá více, než je povoleno, ale že prochází testy FIA a ona ho nedokáže zakázat.AN: Prohýbání křídel a limity jsou přesně dány. Už to začíná unavovat.
Říkali jste, že vaše auto je rychlé jako celek a že neexistuje jediný prvek, kterým byste převyšovali konkurenci.AN: Přesně tak. Lidé mají sklon poukazovat na to či ono. Minulý rok na zavěšení, pak na flexibilní křídla a další. Výkonnost vozu F1 ale ve skutečnosti není dána jedním faktorem, ale jejich celkovou integrací. Jak návrh aerodynamiky přední části ovlivňuje střední a zadní část monopostu, jak v souladu s ní funguje zavěšení atd.
Adrian Newey před 19 lety, kdy působil u Williamsu
Co požadujete od inženýra, který chce pracovat v Red Bullu?AN: Hledáme brilantní, tvořivé lidi schopné řešit problémy.
Pocházíte z doby, kdy konstruktéři mohli navrhnout celé auto, nyní je to však specializované. Jste svým způsobem výjimkou?AN: Já jsem měl velké štěstí. Poprvé mě ve světě automobilů zaměstnal tým Fittipaldiho jako pomocný inženýr, pak jsem ale také pracoval jako aerodynamik, designér a inženýr, což byste dnes v jedné osobě velmi těžko hledali. Lidé se dnes příliš brzy specializují a na své pozici stráví celý zbytek života.
Vy a Ross Brawn jste jediní, kdo vyhrál titul ve třech různých týmech. Na který z nich jste nejvíce hrdý?AN: Vítězství s Williamsem bylo zvláštní, protože bylo první. Ale z mnoha důvodů pociťuji větší uspokojení z titulu s Red Bullem, protože Williams a McLaren již byli zavedené týmy, když jsem u nich nastoupil. Měli prostředky na to, aby se vrátili do čela. Red Bull byl novým projektem, který se rozbíhával, stálo to mnohem více práce. Musel jsem dát dohromady celkovou strukturu, nejen návrh auta. Určitým způsobem se jednalo o velkou výzvu, která se nemusela zdařit a mohla mi zničit kariéru, takže jsem rád, že se to podařilo.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.