Ross Brawn na oficiálních stránkách Mercedesu hovoří o problémech s novým vozem, jeho výkonnosti, průběhu dosavadního testování a o tom, co můžeme od týmu v nejbližší době čekat.
Jaký je váš názor na odložení Velké ceny Bahrajnu?Ross Brawn: Rozhodnutí odložit Velkou cenu Bahrajnu bylo určitě správné. Bahrajn má momentálně své vlastní priority a je správné, že tamní obyvatelé jsou schopni spolupracovat na vyřešení situace bez velké slávy, která nevyhnutelně souvisí s prvním závodem nové sezóny Formule 1.
Ve světle zrušení testů v Bahrajnu, jak vypadá váš upravený testovací plán?RB: Od středy 9. března do soboty 12. března se vracíme do Barcelony k poslednímu čtyřdennímu testování. Nico bude jezdit s MGP W02 ve středu a v sobotu, zatímco Michael ve čtvrtek a v pátek.
Bude čas navíc před prvním závodem výhodou pro tým?RB: Na náš vývojový program to nemá žádný vliv, protože jsme velké vylepšení plánovali mezi Bahrajnem a Melbourne. Dva týdny navíc nám samozřejmě poskytnou dobrou příležitost přeskupit síly a všem týmům dají více času na přípravu před příletem do Melbourne k prvnímu závodu. Specifikace vozu pro Melbourne zůstává taková, jakou jsme plánovali.
Čeho jste dosáhli během posledního testu v Barceloně minulý týden?RB: Barcelona byla posledním testem, kde jsme jezdili s naší prvotní specifikací vozu. Ujeli jsme téměř 500 km na den, což je o 50 % více, než byl v testech do té doby náš denní průměr. Byl to dobrý týden, využili jsme příležitost dokončit základní práce na nastavení, rozvinout naše porozumění toho, jak během jednoho kola dostat co nejvíce z pneumatik, a vylepšit naši výkonnost při delších jízdách. Úspěšně jsme na první pokus završili dvě simulace závodu s Michaelem a Nicem, auto přitom dojelo v dobrém stavu a bez problémů.
Po Jerezu jste se zmínil, že na voze jsou určité kompromisy. O co se jednalo a ubíraly vozu výkonnost?RB: Největší výzvou byl pro nás problém s chlazením. Krátkodobé úpravy, které jsme provedly na prvotní specifikaci vozu, výkonnost vozu celkem snižovaly. Řešení designu bočnic je součástí našeho balíku vylepšení, získáme tím před prvním závodem zpět ztracenou výkonnost.
Tým v Barceloně testoval různé variace předního křídla. Co bylo účelem této práce?RB: Přední křídlo, které jsme používali v Barceloně, není součástí naše finální závodní specifikace, ale podobá se křídlu, které nasadíme v Melbourne. Naše předchozí křídlo hodně vycházelo z loňské verze, zatímco křídlo, které jsme používali v Barceloně, se více podobá našemu letošnímu návrhu. Využili jsme příležitosti k prozkoumání a potvrzení našeho [vývojového] směru před konečným odsouhlasením závodní specifikace křídla.
Hovořilo se o tom, že ve výkonnosti na ty nejrychlejší týmy trochu ztrácíte. Dělá vám to starosti?RB: To je pravdivé. Dobře si uvědomujeme, jak jsme na tom současně s rychlostí vozu, jaký odstup nás dělí od předních týmů a proč tomu tak je. Zahrnuje to i ty kompromisy, které jsme museli zvolit kvůli problémům s chlazením. Naším záměrem vždy bylo představit vůz v základní specifikaci, abychom se mohli více soustředit na balík vylepšení. To nevyhnutelně vede k tomu, že v rychlosti ztrácíme více, než lidé mohli očekávat. Protože ale znám všechny skutečnosti, jsem klidný, pokud jde o naši současnou pozici a potřebný vývoj.
Co říkali po testech v Barceloně piloti?RB: Jak Michael, tak i Nico, opouštěli Barcelonu s mnohem lepším chápání toho, jak využívat pneumatiky a přizpůsobit svůj jízdní styl tak, aby z nových směsí Pirelli dostali co nejvíce. Hodně jsme se soustředili na přípravu pilotů na závodní scénáře včetně simulací závodů a kvalifikace s využitím KERSu a nastavitelného zadního křídla. Oba piloti byli s naším pokrokem spokojeni.
Věříte, že se vám podařilo vyřešit problémy se spolehlivostí, které jste zažívali?RB: Ano. Přirozeně očekáváte, že s novým vozem zažijete i chyby, naštěstí jsme měli jen několik těch, kvůli nimž muselo auto stát, takže to nemělo podstatný dopad na náš program. Vzdálenost, kterou jsme urazili, je dobrá: doposud 4 300 km během tří testů. Samozřejmě, že čím více kilometrů ujedete, tím máte větší šanci na identifikaci problémů a jejich řešení před tím, než se rozjede sezóna.
Co vás po Barceloně povzbuzuje?RB: Barcelona byla zatím určitě naším nejlepším testem a od představení MGP W02 ve Valencii děláme neustále pokroky. Spolehlivost vozu je nyní lepší a daří se nám i s připravovaným balíkem vylepšení, která bychom měli na vůz nasadit ke čtvrtému a poslednímu testu v Barceloně.
Po dosažení čtvrté příčky v loňské sezóně je cílem týmu zlepšení. Bude MGP W02 dostatečně dobrý na to, aby mohl soupeřit s nejlepšími třemi týmy, jakmile začne sezóna?RB: Na to je stále ještě příliš brzy, jsem si však jistý, že po posledním testu v Barceloně už budeme všichni vědět více. Máme velmi dobrý základ, na němž můžeme stavět. Náš tým dělá velmi hezké pokroky a Stříbrný šíp nabírá na síle. Naším cílem zůstává učinění pokroku proti loňskému roku a soupeření s nejlepšími.
Předsezónní testy ve Formuli 1 trvají pouhé tři dny, což podle některých jezdců není dostatečné. Zatímco inženýři získávají cenná data, piloti mají pocit, že strávili za volantem příliš málo času. Fernando Alonso a Carlos Sainz proto volají po změně a upozorňují na nesrovnalost s jinými vrcholovými sporty.
Lewis Hamilton se na tiskové konferenci F1 během posledního dne testování vyjadřoval optimisticky, avšak jeho nálada mohla být po závěrečném šachovnicovém praporku výrazně jiná.
Liam Lawson má za sebou svůj první oficiální test jako pilot Red Bullu. Po odchodu Sergia Péreze se mu podařilo porazit bývalého týmového kolegu z Racing Bulls, Jukiho Cunodu, v souboji o místo partnera Maxe Verstappena.
Dnes v Bahrajnu skončily třídenní předsezónní testy, přičemž nejrychlejší čas dnešního dne a testování zajel George Russell. Všem testovacím dnům dominuje čas Carlose Sainze.
Lewis Hamilton se ostře ohradil proti kritice Eddieho Jordana, který zpochybnil rozhodnutí Ferrari angažovat jeho namísto Carlose Sainze. Sedminásobný šampion Formule 1 dal jasně najevo, že ho podobné názory nezajímají, a poznamenal, že necítí potřebu reagovat na „starší, v konečném důsledku bílé muže“.
Studio Lego vytvořilo věrnou repliku v měřítku 1:1, která má upoutat pozornost a vzbudit nadšení před uvedením speciální stavebnice SF-24 Lego.
Lewis Hamilton, sedminásobný mistr světa Formule 1, čelí těžkému období, kdy se zdá, že vše, čemu věřil a za co se v posledních letech zasazoval, se během několika týdnů zhroutilo. Pilot Ferrari vyjádřil znepokojení nad kroky amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho administrativy, ale ujistil, že i nadále bude bojovat za rovnost a inkluzi.
Max Verstappen je s novým monopostem RB21 zatím spokojený, ale zároveň varuje svůj tým. Připomíná, že i loňské zimní testy vypadaly slibně, přesto se sezóna 2024 nevyvíjela podle očekávání.
Páteční předsezónní testy Formule 1 v Bahrajnu narušil kuriózní incident – trať musela být dočasně uzavřena červenou vlajkou poté, co se na ní objevilo rozbité okno.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché zlehčil význam úprav, které tým plánuje otestovat v závěrečném dni testů v Bahrajnu.
Předsezónní testy v Bahrajnu pokračovaly i dnes, přičemž dopolední mírný déšť zpomalil testování na zhruba hodinu. Nejrychlejším jezdcem dne se stal Carlos Sainz ve voze Williams.
Formule 1 se po zimní pauze opět vrací zpět na závodní dráhu. Dva týdny před úvodním závodem sezóny v Austrálii se odjel první den předsezónních testů v Bahrajnu. Nejrychlejší byl Norris.