rFactor je v našich končinách velmi dobře známý a oblíbený PC simulátor. Slyšeli jste ale už o rFactoru Pro? Jak se liší od běžného rFactoru? Na jakém hardwaru běží? Jak probíhá skenování tratí pro týmy F1? Používají při jeho tvorbě CFD? Jak je ověřována věrohodnost výsledků simulátoru? Nejen na tyto dotazy odpovídá Chris Hoyle - technický ředitel rFactoru Pro.
English version
Na úvod je vysvětlím, že za dobře známým rFactorem stojí společnost ISI, rFactor Pro je separátním produktem, za kterým stojí zcela jiní vývojáři a není běžně dostupný.
Mohl bys nám říct, jaký je rozdíl mezi hráčům velmi dobře známým rFactorem a rFactorem Pro? Používají stejný fyzikální model? Co mají společné?CH: rFactor [dále už jen rF - pozn. aut.] Pro používá grafický a zvukový engine z rFactoru2. rF Pro umožňuje kompletně nahradit fyzikální engine, umožňuje použití modelu vozu vytvořeného v Dymole, SIMPACKu, Simulinku, C++ atd. rF Pro také umožňuje modelovat a integrovat části vozů s využitím interního enginu rF Pro, což je užitečné pro týmy, které vytvářejí svůj vlastní model od nuly – mohou vyvinout a testovat komponenty izolovaně a současně dosáhnout korelace dat, což snižuje riziko a urychluje vývoj.
Se kterými týmy F1 spolupracujete?CH: O tom nemůžu hovořit.
Dobrá, kolik jich aspoň je?CH: Další otázku [tohle z Chrise zkrátka nedostanu, naštěstí tohle proběhlo za oboustranného smíchu. Vím ale, že jejich produkt využívá minimálně polovina startovního roštu včetně např. Red Bullu či Force Indie. Lotus otázku nákupu nového simulátoru v těchto dnech právě řeší - pozn. aut.]
Schéma jednoho z pluginů rFactoru Pro - Simulinku
Když jsem hovořil s některými zástupci týmů F1, řekli mi, že přesné a detailní mapy jsou velkým problémem při nákupu simulátoru. Poskytujete také naskenované tratě? Musíte kvůli tomu platit zvláštní poplatek Berniemu Ecclestonovi za přístup na okruhy?CH: Ano a ano – ačkoliv jsou to tratě, kterým platíme, ne panu Ecclestonovi. Tento proces je velmi drahý a velmi se liší od skenování tratí pro hry. Proskenujeme celý okruh během dvou kol díky vysokorychlostnímu skeneru, který je umístěn na dodávku jedoucí kolem 30 km/hod. To nám umožňuje zachytit celou trať za téměř konstantních GPS podmínek. GPS obsahuje jednotku setrvačné navigace, která zvyšuje přesnost, když projíždíme v [GPS – pozn. aut.] stínu stromů či pod mosty.
Jaké jsou výhody rFactoru proti konkurenci, jako je např. iRacing?CH: iRacing se podle mě zaměřuje spíše na herní trh, ale tohle je spíše otázka pro ISI [tvůrce “obyčejného” rFactoru – pozn. autora].
Předběhl hardware simulátory nebo stále dokážete plně využít vícejádrových procesorů a stream-procesorů grafických karet?CH: Jsme limitování hardwarem. Náš nejnovější systém běží na chlazených a přetaktovaných 4,2 GHz čtyřjádrových PC pro každý projektor. Typicky používáme 3 – 5 projektorů, každý s vlastním PC, spojené do jednoho celistvého obrazu na zakulacené projekční ploše, která je vzdálena 3 – 5 metrů od pilota.
Čím máme více výkonu, tím můžeme používat více grafických detail. Také to vyžaduje 120Hz projekci, což znamená, že potřebujeme dvakrát vyšší výkon, abychom mohli provozovat stejnou trať jako na 60Hz monitorech.
Zvlášť vyčleněný hardware používáme pro model vozidla a pohyblivé ovládání, pokud ho simulátor obsahuje. Složitost modelu je taktéž omezena výkonem hardwaru: potřebujete minimální dobu na integrování každého časového kroku, takže čím máš více výkonu hardwarového výkonu, tím komplexnější model můžeš použít. Zvláště fyzikální modely pneumatik a zavěšení či spolupráce se šasi mohou vyžadovat hodně dodatečného výkonu.
Používáte CFD nebo spolupracujete s nějakou CFD společností pro vylepšení fyziky rF Pro, jeho aerodynamické části?CH: Ne, ale naši klienti to dělají.
Jak ověřujete výsledky simulace s realitou?CH: Korelaci s reálným světem dosahujeme porovnáváním výsledků telemetrie ze simulátoru s daty, která získávají z aero-tunelů, CFD či testováním na trati.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.
Rivalové na okruhu v Miami se nemusí obávat, že by lesklá helma Landa Norrise ve tvaru disko koule narušila jejich výhled. Tento extravagantní design je podle jezdce spíše zábavný, než praktický pro závodní účely.
Max Verstappen a Kelly Piquet čekají své první dítě a je možné, že miminko už přišlo na svět. S touto radostnou novinkou se však pojí i otázka, jaké národnosti jejich dítě bude, vzhledem k různým kulturním kořenům obou rodičů.
George Russell hodnotí start sezóny Mercedesu jako příjemné překvapení, ale stále má obavy ohledně závodního tempa. Britský pilot se obává, že problémy z Džiddy by se mohly opakovat i v Miami.