rFactor je v našich končinách velmi dobře známý a oblíbený PC simulátor. Slyšeli jste ale už o rFactoru Pro? Jak se liší od běžného rFactoru? Na jakém hardwaru běží? Jak probíhá skenování tratí pro týmy F1? Používají při jeho tvorbě CFD? Jak je ověřována věrohodnost výsledků simulátoru? Nejen na tyto dotazy odpovídá Chris Hoyle - technický ředitel rFactoru Pro.
English version
Na úvod je vysvětlím, že za dobře známým rFactorem stojí společnost ISI, rFactor Pro je separátním produktem, za kterým stojí zcela jiní vývojáři a není běžně dostupný.
Mohl bys nám říct, jaký je rozdíl mezi hráčům velmi dobře známým rFactorem a rFactorem Pro? Používají stejný fyzikální model? Co mají společné?CH: rFactor [dále už jen rF - pozn. aut.] Pro používá grafický a zvukový engine z rFactoru2. rF Pro umožňuje kompletně nahradit fyzikální engine, umožňuje použití modelu vozu vytvořeného v Dymole, SIMPACKu, Simulinku, C++ atd. rF Pro také umožňuje modelovat a integrovat části vozů s využitím interního enginu rF Pro, což je užitečné pro týmy, které vytvářejí svůj vlastní model od nuly – mohou vyvinout a testovat komponenty izolovaně a současně dosáhnout korelace dat, což snižuje riziko a urychluje vývoj.
Se kterými týmy F1 spolupracujete?CH: O tom nemůžu hovořit.
Dobrá, kolik jich aspoň je?CH: Další otázku [tohle z Chrise zkrátka nedostanu, naštěstí tohle proběhlo za oboustranného smíchu. Vím ale, že jejich produkt využívá minimálně polovina startovního roštu včetně např. Red Bullu či Force Indie. Lotus otázku nákupu nového simulátoru v těchto dnech právě řeší - pozn. aut.]
Schéma jednoho z pluginů rFactoru Pro - Simulinku
Když jsem hovořil s některými zástupci týmů F1, řekli mi, že přesné a detailní mapy jsou velkým problémem při nákupu simulátoru. Poskytujete také naskenované tratě? Musíte kvůli tomu platit zvláštní poplatek Berniemu Ecclestonovi za přístup na okruhy?CH: Ano a ano – ačkoliv jsou to tratě, kterým platíme, ne panu Ecclestonovi. Tento proces je velmi drahý a velmi se liší od skenování tratí pro hry. Proskenujeme celý okruh během dvou kol díky vysokorychlostnímu skeneru, který je umístěn na dodávku jedoucí kolem 30 km/hod. To nám umožňuje zachytit celou trať za téměř konstantních GPS podmínek. GPS obsahuje jednotku setrvačné navigace, která zvyšuje přesnost, když projíždíme v [GPS – pozn. aut.] stínu stromů či pod mosty.
Jaké jsou výhody rFactoru proti konkurenci, jako je např. iRacing?CH: iRacing se podle mě zaměřuje spíše na herní trh, ale tohle je spíše otázka pro ISI [tvůrce “obyčejného” rFactoru – pozn. autora].
Předběhl hardware simulátory nebo stále dokážete plně využít vícejádrových procesorů a stream-procesorů grafických karet?CH: Jsme limitování hardwarem. Náš nejnovější systém běží na chlazených a přetaktovaných 4,2 GHz čtyřjádrových PC pro každý projektor. Typicky používáme 3 – 5 projektorů, každý s vlastním PC, spojené do jednoho celistvého obrazu na zakulacené projekční ploše, která je vzdálena 3 – 5 metrů od pilota.
Čím máme více výkonu, tím můžeme používat více grafických detail. Také to vyžaduje 120Hz projekci, což znamená, že potřebujeme dvakrát vyšší výkon, abychom mohli provozovat stejnou trať jako na 60Hz monitorech.
Zvlášť vyčleněný hardware používáme pro model vozidla a pohyblivé ovládání, pokud ho simulátor obsahuje. Složitost modelu je taktéž omezena výkonem hardwaru: potřebujete minimální dobu na integrování každého časového kroku, takže čím máš více výkonu hardwarového výkonu, tím komplexnější model můžeš použít. Zvláště fyzikální modely pneumatik a zavěšení či spolupráce se šasi mohou vyžadovat hodně dodatečného výkonu.
Používáte CFD nebo spolupracujete s nějakou CFD společností pro vylepšení fyziky rF Pro, jeho aerodynamické části?CH: Ne, ale naši klienti to dělají.
Jak ověřujete výsledky simulace s realitou?CH: Korelaci s reálným světem dosahujeme porovnáváním výsledků telemetrie ze simulátoru s daty, která získávají z aero-tunelů, CFD či testováním na trati.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.