Letošní nováček Lotus si zatím drží desátou pozici v Poháru konstruktérů před Virginem a HRT. Podle technického ředitele Mika Gascoyna chtějí ale příští rok zlepšení.
Nedávno jste prodloužil smlouvu s Lotusem o dalších pět let.Mike Gascoyne: Ano, dohodli jsme se už dříve, ale z různých důvodů jsme to zatím neoznámili. Byl to záměr, mít tým permanentně zde. Vrátil jsem se do Norfolku kde jsem vyrůstal. Je to nádherné místo. Prodloužení kontraktu z toho vyplynulo samo.
Jste tedy spokojen s touto částí Vaší kariéry?Ano, je to úžasný pocit, vybudovat tým od nuly, tím spíše když pracuji s tak dobrými lidmi. A samozřejmě je tu také projekt GP2, který také vedu. Je skvělé dělat to, co vás baví a v čem jste dobří. Díky tomu mám pořád dostatek motivace.
Zdá se, že jste v trochu jiné roli než u Renaultu a Toyoty. Souhlasíte s tím?Tak například v Renaultu jsem se cítil jako doma. Velice úzce jsem spolupracoval s Flaviem Briatorem, hodně jsme cestovali, uzavřeli mnoho dohod a kontraktů. Například angažování Fernanda Alonsa.
U Toyoty jsem se cítil spíše jako najatá zbraň, byl jsem něco jako šerif v pohraničním městě. Mým úkolem bylo střílet psance, ale jakmile jsem to udělal, nenechali mě práci dokončit. Byl jsem tam, abych jim pomohl s problémy, ale dlouhodobě se mnou spolupracovat nechtěli.
Tady u Lotusu je to jiné. Hodně lidí říkalo, že jsem spíš manažer než inženýr. Ale to není pravda, řídil jsem všechny technické porady, schůze. Ale mám opravdu hodně práce, takže toho hodně toho budou muset převzít noví lidé, Mark Smith, Dieter Gass, nebo Jody Eggington. Mám toho tolik, že bych jenom vždy k něčemu přičichl, což by nebylo efektivní. Nyní je odpovědnost na nich.
Důležité však je, že o nich víte, že jsou lidmi, kteří svou práci dělají přesně tak, jak byste ji dělali vy, akorát do toho vnášejí čerstvější, mladší perspektivu. Plně jim proto věřím, nechám věci na nich, ať si je organizují nezávisle na mě - pouze mě stručně informují, co se děje. Já se pak samozřejmě můžu soustředit na věci dlouhodobého významu, co se týče pilotů, dalších formulových sérií, mládežnických vývojových programů - strategie šlape ve prospěch týmu, jako například smlouvy na převodovky a motory. Trávím podstatně více času těmito věcmi.
Máte k Lotusu citové pouto už od prvního dne?Ano, zejména když si uvědomíte, co všechno jsme jako tým dokázali. Před rokem byly naše továrny prázdně, nikdo netušil, jak nám závodění půjde. Odvedli jsme velký kus práce.
Teď k tomu přibude ještě tým v GP2, ale s našimi dosavadními zkušenostmi by to mělo být snažší.
Myslíte, že už u Lotusu zůstanete?Ano. Byl bych rád, kdyby naše spolupráce trvala déle než je na papíře, i když by to nejspíš znamenalo smířit se s nižším postavením. Na druhou stranu, tato pozice je velice náročná, takže nemám čas na jiné věci které bych chtěl dělat, takže myslím, že jednoho dne to uvítám.
Po GP Japonska tým oznámil, že bude od příštího roku používat převodovky Red Bullu. Je to důležitý krok?Ano, protože ty, které jsme používali letos jsou zoufale nespolehlivé. Red Bull nám nabídl to, co potřebujeme, lehkou a spolehlivou převodovku. Tím, že nebudeme muset stále řešit problémy týkající se převodovek se budeme moci více soustředit na vývoj ostatních částí auta. Věřím, že nám to přinese zlepšení.
Půjdete v roce 2011 do zavěšení typu pull-rod?Ano.
Bude pro Vás velká výzva, mít stejnou techniku jako vítězný Red Bull?Víte, mnoho lidí to pasuje na souboj Adrian Newey vs. Mike Gascoyne. Tak to ale není, Red Bull není na rozdíl od nás nový tým, mají zkušenosti, lepší techniku a také vyšší rozpočet. Ale i když nebudeme tak dobří jako oni, budeme se stále zlepšovat, tomu věřím. Možná že je jednou i doženeme. O tom to všechno je. Renault nám nebyl schopen okamžitě poskytnout tak dobré řešení, tak jsme prostě změnili dodavatele.
Mark Smith pořád pracuje pro Force Indii, nezkoušel jste ho sehnat dřív?Chtěl bych, ale existuje mezi nimi smlouva, takže nemohu dělat nic jiného, než čekat. Stejně se jednou dostanete do situace, kdy se musíte sami sebe zeptat: "Má smysl ho pořád platit?" Možná to má smysl pro týmy s velkými rozpočty, ale pro nás?
Jak to bude s jezdci pro příští sezonu?Myslím, že už brzy dojde k oznámení jezdeckého složení pro příští rok. Rozhodně nehodláme najmout dva úplné nováčky po tom, co jsme strávili první rok práce se zkušenou dvojicí jezdců. To by mohlo narušit správný chod týmu a také výkonnost.
Budete během pátečních tréninků používat třetí jezdce?Když teď máme i svůj tým v GP2, která navíc bude používat stejné pneumatiky jako my, tak si myslím, že nebude důvod nějakého dobrého jezdce nevyzkoušet. To může mít rozhodující vliv na výběr potencionálních pilotů F1.
Takže věříte, že stejné pneumatiky budou pro jezdce výhodou?Ano, protože s nimi budou mít piloti GP2 zkušenosti, bude tak pro ně jednodušší se přeadaptovat na vůz F1.
V Japonsku tým dosáhl svého zatím nejlepšího výsledku, dvanáctého místa. Znamená to pro tým hodně?To zcela jistě ano. Posunulo nás hlavně to, že už ve druhém kole bylo mimo závod šest jezdců z jiných týmů. Ale i tak, měli jsme silný víkend. Když vezmeme v potaz, že jsme oproti ostatním týmům začali s přípravami na sezonu až o tři měsíce později, tak je to skutečně dobrá práce.
Jak to bylo po psychycké stránce? Přece jen jste svůj nejlepší výsledek zajeli až na konci sezony.Říkal jsem Tonymu Fernandesovi (šéf týmu), že na to desáté místo máme. A potvrdili jsme ho. No a jestli to bylo na začátku nebo na konci sezony, na tom už nezáleží.
Tři závody zbývají do konce sezony. Chcete pokračovat tak jako doposud?Ano, přesně proto máme v týmu dva zkušené piloty, kteří nedělají chyby. Občas se něco stane, buď v pozitivním, nebo i negativním slova smyslu. Například Japonsko je dokonalým příkladem pozitivní náhody. Vždy je pro nás velký úspěch, když dojedou oba naše vozy do cíle.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.