Protrpěný šampionát, čtyřiceti bodová ztráta na Hamiltona, přesto všechno Fernando nepropadá depresím a se vztyčenou hlavou míří na Monzu.
Rozbouřené hladiny, omývající Apeninský poloostrov, pomalu sklouzávají do normálu. Všichni s napětím očekávají rozhodnutí Světové rady FIA a připravují se na víkendové kláni v královském parku, v Monze. Pino Allievi využil ticha před bouří a pro Gazzettu dello Sport a vyzpovídal jednoho z protagonistů obou událostí, Fernanda Alonsa.
Fernando, jsme v nejdůležitějším týdnu celého roku: jedno kláni dnes v Paříži a další v neděli v Monze. Začněme v Paříži.„Nechci se k té věci již vracet, očekávám verdikt v klidu, uvidíme. Já i moji inženýři se plně koncentrujeme na nedělní závod, který je pro nás opravdu důležitý“.
Bez chyb ve Spa, byste se dneska cítil mnohem klidněji?„Výjezd mimo dráhu byl vyvrcholením špatného dne. V první zatáčce do mě vrazil Barrichello, ve skutečnosti pro mě závod skončil již tam. Ale situace v šampionátu se mění dost často, ještě není nic rozhodnuto a i já zůstávám stále ve hře, nevzdávám se a ani nejsem zlomený“.
Pařížská událost má zárodek v Hockenheimu, mluvil jste s Massou po tomto závodě?„Samozřejmě, mluvíme spolu po všech Velkých cenách. Diskutujeme spolu o startech, nemám možnost sledovat jeho start, stejně jako on ten můj, rozebíráme pit stopy, chování vozu, jednoduše jsme aktivní součásti týmu. Mám telefonní číslo na Felipeho, během Mistrovství světa ve fotbale jsme si posílali zprávy, je mezi námi normální vztah. Také po Grand Prix Německa, jsme spolu normálně mluvili“.
Když se řekne Monza, co Vám jako první přijde na mysl?„Měl jsem obtížné roky, když jsem s Renaultem bojoval o titul proti Ferrari, ale zároveň to byly krásné momenty. V mistrovství mám tři královny mezi tratěmi, Monza, Monako a Suzuka. Pohár za vítězství na Monze z roku 2007 patří mezi ty nejcennější. Chybí mi úspěch s Ferrari, v neděli se budu snažit to změnit".
Co je rozhodující pro vítězství v Monze?„Důležité jsou obě zatáčky Lesmo, která se projíždějí střední rychlostí s vozem, který nemá téměř žádnou přilnavost. Pak je to start, který je 80% závodu. Do první zatáčky je to hodně daleko, můžete hodně získat, ale taky ztratit. První šikana je trychtýř“.
Jak zajet čas na pole position?„Vše je v brzdění. Jezdí se s malými křídly, abychom měli správnou rychlost. Je tak pět míst na brzdy, kde se musí zpomalit z 300 na 60, pokud brzdíte o pět metrů později, získáte dvě desetiny, pokud brzdíte později o metrů šest, nevejdete se do zatáčky a ztratíte čas. Ten limit není jednoduché trefit“.
Nezdá se Vám divné, že Ferrari je projednáváno v Paříži, zatímco incident mezi Schumacherem a Barrichellem v Maďarsku, FIA ani neprodiskutovala?„Jako vždy, důležité incidenty se opomíjejí a ty malé na sebe strhávají pozornost“.
A pokud byste byl na místě Barrichella?„Udělal bych to samé, neustoupil bych. Pokud začnete předjížděcí manévru, nebo naopak bráníte pozici, musíte to dotáhnout až do konce a on to provedl dobře. Jsou piloti, kteří jsou agresivní a ti méně agresivní. Michael patří mezi ty, kteří vám nic nedarují. Trochu to přehnal, ale pak jsou tu komisaři, co o tom rozhodují“.
Udělal jste někdy něco podobného?„Nevzpomínám si. Vždy nechávám trošinku místa. Pokud, bojuji o desáté místo, toho prostoru nechávám o trochu více".
V ideálním kole, jaký je rozdíl mezi simulátorem a realitou?„Obvykle tak tři, čtyři desetiny. Přesně tak jako na okruhu“.
Tento rok jste odjel dobré závody, ale také jste často chyboval. Souhlasíte?„Ano. Také v minulosti jsem dělal chyby, ale ve Ferrari je všechno jiné, Ferrari je ve velkém zájmu médií a na chyby se tu poukazuje více než kde jinde“.
Chyba, která vás nejvíce mrzela?„Ta v Monte Carlu. Měl jsem auto na vítězství. Monako je speciální trať, Ferrari tu čeká na úspěch řadu let“.
V Číně jste ulil start…„To se mi nikdy nestalo. Viděl jsem zhaslá světla, odstartoval jsem, ale ta světla nebyla tak úplně zhaslá“.
Jste ten typ pilota, který má dobrou zpětnou vazbu. Mluvíte s techniky, i když je vůz v garáži?„Ano, dělám to, posílám lidem zprávy, o tom co mě právě napadlo“.
V boji o titul jsou dvě dvojice. Hamilton – Button z McLarenu a Webber – Vettel z Red Bullu, doufáte v to, že se vzájemně připraví o body?„Je nepředvídatelné, co se přihodí“.
Očekával jste, že by Webber, byl tak silný?„Od začátku roku všichni mluvili jen o Vettelovi, ale bylo mi jasné, že Webber je na stejné úrovni. To se také potvrdilo“.
A McLaren?„Jednou nahoře, jednou dole, záleží na charakteristice okruhu“.
V čem se Ferrari odlišuje od Renaultu čí McLarenu?„Renault je milá, silná a konkurenceschopná společnost. Ale není ani tak velká ani tak důležitá, jako Ferrari. Ve Ferrari je normou boj o světové tituly, zatímco u Renaultu byly ty dva tituly spíše výjimkou. McLaren je velice silný, je na vysoké úrovni, chce vyhrávat stejně jako Ferrari. Ale je tam odlišná filozofie. Ve Ferrari je více srdce, více vášně, více prostoru na všechno, je to taková rodina. Doufám, že zůstanou pořád takoví. Zvítězit ve Ferrari znamená udělat radost milionům fanouškům po celém světě, je to jedinečný zážitek“.
Je pravda, že jste v srpnu vyhrál cyklistický závod?„Ano, takový mini-etapový závod, 350 km v pěti dnech. V Asturii jsme si s kamarády zorganizovali takové malé povyražení. Cyklistika se mi moc líbí. Od malička jsem měl rád výlety na kole s mým tátou. V současné době mi to hodně pomáhá v přípravě, střídám kolo s tělocvičnou“.
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.