Bridgestone do Valencie přivezl poprvé letošní specifikaci pneumatik. Právě pneumatiky budou v sezóně 2010 hrát klíčovou roli, protože týmy už nebudou muset během závodu tankovat a tak je bude omezovat pouze výkonost pneumatik Bridgestone. Podle odhadů by měly týmy zvládnou zastávky v boxech do tří vteřin a v závodě samotném by mohly stavět pouze jednou.
Jaké specifikace byly přivezeny do Valencie a proč?
Tetsuro Kobayashi - Technický manažer, Bridgestone Motorsport: Do Valencie jsme přivezli měkké a super měkké pneumatiky od suchých směsí, spolu s přechodnými a mokrými pneumatikami. Valencie je ve srovnání s ostatními méně náročný okruh. Přestože je zde mírně drsný povrch, byli jsme zde schopni použít měkčí směsi. Zajímavostí ve Valencii je, že jsou zde namáhány kvůli bočním silám přední pneumatiky, u nichž dochází ke drolení, což nám umožní vyhodnotit naše pneumatiky. Opačný problém nastane na trati v Jerezu, kde budou zátěži vystaveny zejména zadní pneumatiky. Budeme tak příští týden mít možnost ověřit i naše zadní pneumatiky.
První testy tohoto roku se sedmi týmy. Co jste se z tohoto testu naučili?
TK: Za prvé jsme potěšeni, že jsme viděli dobrý potenciál specifikace pro rok 2010, i když je obtížné to posoudit, kvůli zvláštní charakteristice okruhu ve Valencii. Zatím však je náš výkon pneumatik v souladu s naším očekáváním. Domníváme se, že nám příští týden v Jezezu poskytne dobrou příležitost k otestování zadních pneumatik Bridgestone.
Následují dva testy v Jerezu. S jakými specifikacemi se ukážete zde?
TK: Jako primární směs obou testů použijeme střední. K dispozici bude taky tvrdá a měkká směs.
Proč Bridgestone zúžil přední pneumatiky?
TK: Rozhodnutí přejít z drážkových na hladké pneumatiky znamenalo, že přední pneumatiky získaly poměrně více kontaktní plochy v porovnání se zadními. To vyústilo v nežádoucí zvýšení přilnavosti vpředu. Nicméně týmy už pracovaly na monopostech, které byly pro tyto pneumatiky navrženy a tak došlo k ročnímu odkladu zavedení užších předních pneumatik.
Jaké další změny byly provedeny na pneumatikách Bridgestone před letošní sezónou?
TK: Samozřejmě byla mírně upravena konstrukce přední pneumatiky, ale došlo také na změnu té zadní, jejíž nová konstrukce by měla být odolnější. Změny přišly i ve složení s cílem zrychlit zahřívání pneumatik a vzhledem k očekávaným delším stintům, zlepšit jejich odolnost v porovnání se směsmi z roku 2009.
Jak velké množství práce je spojené s navrhováním, vývojem a výrobou nových pneumatik Bridgestone?
TK: Je potřeba hodně úsilí při návrhu a zavádění nových pneumatik. Za prvé je důležité, aby byly pneumatiky bezpečné a vysoce kvalitní. Musí být také schopny odvést práci, pro kterou byly navrženy. Naši technici a konstruktéři v Tokiu byli v loňském roce velmi zaneprázdněni prací na prototypech a zajištění splnění požadavků na jejich kvalitu a výkon. Pouze tehdy, pokud projdou těmito testy, mohou být použity na autech. Je třeba říci, že nám s testováním pomůžou i samotné týmy, protože nám poskytnou nezbytné údaje. Je to proces velké spolupráce a teď se těšíme, až uvidíme nové pneumatiky v akci při závodech.
Jak bude Bridgestone přidělovat typy suchých pneumatik v sezóně 2010?
TK: Jako v roce 2009. Bridgestone hodlá přidělovat pneumatiky ob jednu specifikaci, jako například tvrdé a měkké nebo střední a super měkké. To nebude možné na některých závodech, jako je Monako, kde je velice důležité mít po sobě jdoucí měkké pneumatiky, aby byla zajištěna dostatečná přilnavost na městském okruhu. Typy bude opět určovat Bridgestone, na základě našich zkušeností z předchozích let a údajů obdržených od týmů.
Kolik sad pneumatik budou mít jezdci během víkendu k dispozici?
TK: Počet sad byl v roce 2010 pro každého závodníka na víkend snížen ze 14 na 11. Ty se budou skládat z šesti sad „prime“ a pěti „option“. Dále budou mít jezdci k dispozici čtyři sady přechodných pneumatik a tři sady do mokra. Tohle je z pohledu Bridgestonu pozitivní zpráva, protože budeme muset poskytnout služby dalším týmům a proto děkujeme FIA a týmům za jejich spolupráci.
Jak budou letos pneumatiky od sebe vizuálně odlišeny?
TK: Měkčí z obou směsí bude při závodním víkendu odlišena zelenými pásy na vnějším okraji bočnic. Vyzkoušeli jsme mnoho různých variant a toto místo je nejlépe vidět. Použili jsme zelenou barvu, čímž prokazujeme naši podporu FIA v rámci zelené kampaně.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.