Bridgestone do Valencie přivezl poprvé letošní specifikaci pneumatik. Právě pneumatiky budou v sezóně 2010 hrát klíčovou roli, protože týmy už nebudou muset během závodu tankovat a tak je bude omezovat pouze výkonost pneumatik Bridgestone. Podle odhadů by měly týmy zvládnou zastávky v boxech do tří vteřin a v závodě samotném by mohly stavět pouze jednou.
Jaké specifikace byly přivezeny do Valencie a proč?
Tetsuro Kobayashi - Technický manažer, Bridgestone Motorsport: Do Valencie jsme přivezli měkké a super měkké pneumatiky od suchých směsí, spolu s přechodnými a mokrými pneumatikami. Valencie je ve srovnání s ostatními méně náročný okruh. Přestože je zde mírně drsný povrch, byli jsme zde schopni použít měkčí směsi. Zajímavostí ve Valencii je, že jsou zde namáhány kvůli bočním silám přední pneumatiky, u nichž dochází ke drolení, což nám umožní vyhodnotit naše pneumatiky. Opačný problém nastane na trati v Jerezu, kde budou zátěži vystaveny zejména zadní pneumatiky. Budeme tak příští týden mít možnost ověřit i naše zadní pneumatiky.
První testy tohoto roku se sedmi týmy. Co jste se z tohoto testu naučili?
TK: Za prvé jsme potěšeni, že jsme viděli dobrý potenciál specifikace pro rok 2010, i když je obtížné to posoudit, kvůli zvláštní charakteristice okruhu ve Valencii. Zatím však je náš výkon pneumatik v souladu s naším očekáváním. Domníváme se, že nám příští týden v Jezezu poskytne dobrou příležitost k otestování zadních pneumatik Bridgestone.
Následují dva testy v Jerezu. S jakými specifikacemi se ukážete zde?
TK: Jako primární směs obou testů použijeme střední. K dispozici bude taky tvrdá a měkká směs.
Proč Bridgestone zúžil přední pneumatiky?
TK: Rozhodnutí přejít z drážkových na hladké pneumatiky znamenalo, že přední pneumatiky získaly poměrně více kontaktní plochy v porovnání se zadními. To vyústilo v nežádoucí zvýšení přilnavosti vpředu. Nicméně týmy už pracovaly na monopostech, které byly pro tyto pneumatiky navrženy a tak došlo k ročnímu odkladu zavedení užších předních pneumatik.
Jaké další změny byly provedeny na pneumatikách Bridgestone před letošní sezónou?
TK: Samozřejmě byla mírně upravena konstrukce přední pneumatiky, ale došlo také na změnu té zadní, jejíž nová konstrukce by měla být odolnější. Změny přišly i ve složení s cílem zrychlit zahřívání pneumatik a vzhledem k očekávaným delším stintům, zlepšit jejich odolnost v porovnání se směsmi z roku 2009.
Jak velké množství práce je spojené s navrhováním, vývojem a výrobou nových pneumatik Bridgestone?
TK: Je potřeba hodně úsilí při návrhu a zavádění nových pneumatik. Za prvé je důležité, aby byly pneumatiky bezpečné a vysoce kvalitní. Musí být také schopny odvést práci, pro kterou byly navrženy. Naši technici a konstruktéři v Tokiu byli v loňském roce velmi zaneprázdněni prací na prototypech a zajištění splnění požadavků na jejich kvalitu a výkon. Pouze tehdy, pokud projdou těmito testy, mohou být použity na autech. Je třeba říci, že nám s testováním pomůžou i samotné týmy, protože nám poskytnou nezbytné údaje. Je to proces velké spolupráce a teď se těšíme, až uvidíme nové pneumatiky v akci při závodech.
Jak bude Bridgestone přidělovat typy suchých pneumatik v sezóně 2010?
TK: Jako v roce 2009. Bridgestone hodlá přidělovat pneumatiky ob jednu specifikaci, jako například tvrdé a měkké nebo střední a super měkké. To nebude možné na některých závodech, jako je Monako, kde je velice důležité mít po sobě jdoucí měkké pneumatiky, aby byla zajištěna dostatečná přilnavost na městském okruhu. Typy bude opět určovat Bridgestone, na základě našich zkušeností z předchozích let a údajů obdržených od týmů.
Kolik sad pneumatik budou mít jezdci během víkendu k dispozici?
TK: Počet sad byl v roce 2010 pro každého závodníka na víkend snížen ze 14 na 11. Ty se budou skládat z šesti sad „prime“ a pěti „option“. Dále budou mít jezdci k dispozici čtyři sady přechodných pneumatik a tři sady do mokra. Tohle je z pohledu Bridgestonu pozitivní zpráva, protože budeme muset poskytnout služby dalším týmům a proto děkujeme FIA a týmům za jejich spolupráci.
Jak budou letos pneumatiky od sebe vizuálně odlišeny?
TK: Měkčí z obou směsí bude při závodním víkendu odlišena zelenými pásy na vnějším okraji bočnic. Vyzkoušeli jsme mnoho různých variant a toto místo je nejlépe vidět. Použili jsme zelenou barvu, čímž prokazujeme naši podporu FIA v rámci zelené kampaně.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.