Bridgestone do Valencie přivezl poprvé letošní specifikaci pneumatik. Právě pneumatiky budou v sezóně 2010 hrát klíčovou roli, protože týmy už nebudou muset během závodu tankovat a tak je bude omezovat pouze výkonost pneumatik Bridgestone. Podle odhadů by měly týmy zvládnou zastávky v boxech do tří vteřin a v závodě samotném by mohly stavět pouze jednou.
Jaké specifikace byly přivezeny do Valencie a proč?
Tetsuro Kobayashi - Technický manažer, Bridgestone Motorsport: Do Valencie jsme přivezli měkké a super měkké pneumatiky od suchých směsí, spolu s přechodnými a mokrými pneumatikami. Valencie je ve srovnání s ostatními méně náročný okruh. Přestože je zde mírně drsný povrch, byli jsme zde schopni použít měkčí směsi. Zajímavostí ve Valencii je, že jsou zde namáhány kvůli bočním silám přední pneumatiky, u nichž dochází ke drolení, což nám umožní vyhodnotit naše pneumatiky. Opačný problém nastane na trati v Jerezu, kde budou zátěži vystaveny zejména zadní pneumatiky. Budeme tak příští týden mít možnost ověřit i naše zadní pneumatiky.
První testy tohoto roku se sedmi týmy. Co jste se z tohoto testu naučili?
TK: Za prvé jsme potěšeni, že jsme viděli dobrý potenciál specifikace pro rok 2010, i když je obtížné to posoudit, kvůli zvláštní charakteristice okruhu ve Valencii. Zatím však je náš výkon pneumatik v souladu s naším očekáváním. Domníváme se, že nám příští týden v Jezezu poskytne dobrou příležitost k otestování zadních pneumatik Bridgestone.
Následují dva testy v Jerezu. S jakými specifikacemi se ukážete zde?
TK: Jako primární směs obou testů použijeme střední. K dispozici bude taky tvrdá a měkká směs.
Proč Bridgestone zúžil přední pneumatiky?
TK: Rozhodnutí přejít z drážkových na hladké pneumatiky znamenalo, že přední pneumatiky získaly poměrně více kontaktní plochy v porovnání se zadními. To vyústilo v nežádoucí zvýšení přilnavosti vpředu. Nicméně týmy už pracovaly na monopostech, které byly pro tyto pneumatiky navrženy a tak došlo k ročnímu odkladu zavedení užších předních pneumatik.
Jaké další změny byly provedeny na pneumatikách Bridgestone před letošní sezónou?
TK: Samozřejmě byla mírně upravena konstrukce přední pneumatiky, ale došlo také na změnu té zadní, jejíž nová konstrukce by měla být odolnější. Změny přišly i ve složení s cílem zrychlit zahřívání pneumatik a vzhledem k očekávaným delším stintům, zlepšit jejich odolnost v porovnání se směsmi z roku 2009.
Jak velké množství práce je spojené s navrhováním, vývojem a výrobou nových pneumatik Bridgestone?
TK: Je potřeba hodně úsilí při návrhu a zavádění nových pneumatik. Za prvé je důležité, aby byly pneumatiky bezpečné a vysoce kvalitní. Musí být také schopny odvést práci, pro kterou byly navrženy. Naši technici a konstruktéři v Tokiu byli v loňském roce velmi zaneprázdněni prací na prototypech a zajištění splnění požadavků na jejich kvalitu a výkon. Pouze tehdy, pokud projdou těmito testy, mohou být použity na autech. Je třeba říci, že nám s testováním pomůžou i samotné týmy, protože nám poskytnou nezbytné údaje. Je to proces velké spolupráce a teď se těšíme, až uvidíme nové pneumatiky v akci při závodech.
Jak bude Bridgestone přidělovat typy suchých pneumatik v sezóně 2010?
TK: Jako v roce 2009. Bridgestone hodlá přidělovat pneumatiky ob jednu specifikaci, jako například tvrdé a měkké nebo střední a super měkké. To nebude možné na některých závodech, jako je Monako, kde je velice důležité mít po sobě jdoucí měkké pneumatiky, aby byla zajištěna dostatečná přilnavost na městském okruhu. Typy bude opět určovat Bridgestone, na základě našich zkušeností z předchozích let a údajů obdržených od týmů.
Kolik sad pneumatik budou mít jezdci během víkendu k dispozici?
TK: Počet sad byl v roce 2010 pro každého závodníka na víkend snížen ze 14 na 11. Ty se budou skládat z šesti sad „prime“ a pěti „option“. Dále budou mít jezdci k dispozici čtyři sady přechodných pneumatik a tři sady do mokra. Tohle je z pohledu Bridgestonu pozitivní zpráva, protože budeme muset poskytnout služby dalším týmům a proto děkujeme FIA a týmům za jejich spolupráci.
Jak budou letos pneumatiky od sebe vizuálně odlišeny?
TK: Měkčí z obou směsí bude při závodním víkendu odlišena zelenými pásy na vnějším okraji bočnic. Vyzkoušeli jsme mnoho různých variant a toto místo je nejlépe vidět. Použili jsme zelenou barvu, čímž prokazujeme naši podporu FIA v rámci zelené kampaně.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.