Bridgestone do Valencie přivezl poprvé letošní specifikaci pneumatik. Právě pneumatiky budou v sezóně 2010 hrát klíčovou roli, protože týmy už nebudou muset během závodu tankovat a tak je bude omezovat pouze výkonost pneumatik Bridgestone. Podle odhadů by měly týmy zvládnou zastávky v boxech do tří vteřin a v závodě samotném by mohly stavět pouze jednou.
Jaké specifikace byly přivezeny do Valencie a proč?
Tetsuro Kobayashi - Technický manažer, Bridgestone Motorsport: Do Valencie jsme přivezli měkké a super měkké pneumatiky od suchých směsí, spolu s přechodnými a mokrými pneumatikami. Valencie je ve srovnání s ostatními méně náročný okruh. Přestože je zde mírně drsný povrch, byli jsme zde schopni použít měkčí směsi. Zajímavostí ve Valencii je, že jsou zde namáhány kvůli bočním silám přední pneumatiky, u nichž dochází ke drolení, což nám umožní vyhodnotit naše pneumatiky. Opačný problém nastane na trati v Jerezu, kde budou zátěži vystaveny zejména zadní pneumatiky. Budeme tak příští týden mít možnost ověřit i naše zadní pneumatiky.
První testy tohoto roku se sedmi týmy. Co jste se z tohoto testu naučili?
TK: Za prvé jsme potěšeni, že jsme viděli dobrý potenciál specifikace pro rok 2010, i když je obtížné to posoudit, kvůli zvláštní charakteristice okruhu ve Valencii. Zatím však je náš výkon pneumatik v souladu s naším očekáváním. Domníváme se, že nám příští týden v Jezezu poskytne dobrou příležitost k otestování zadních pneumatik Bridgestone.
Následují dva testy v Jerezu. S jakými specifikacemi se ukážete zde?
TK: Jako primární směs obou testů použijeme střední. K dispozici bude taky tvrdá a měkká směs.
Proč Bridgestone zúžil přední pneumatiky?
TK: Rozhodnutí přejít z drážkových na hladké pneumatiky znamenalo, že přední pneumatiky získaly poměrně více kontaktní plochy v porovnání se zadními. To vyústilo v nežádoucí zvýšení přilnavosti vpředu. Nicméně týmy už pracovaly na monopostech, které byly pro tyto pneumatiky navrženy a tak došlo k ročnímu odkladu zavedení užších předních pneumatik.
Jaké další změny byly provedeny na pneumatikách Bridgestone před letošní sezónou?
TK: Samozřejmě byla mírně upravena konstrukce přední pneumatiky, ale došlo také na změnu té zadní, jejíž nová konstrukce by měla být odolnější. Změny přišly i ve složení s cílem zrychlit zahřívání pneumatik a vzhledem k očekávaným delším stintům, zlepšit jejich odolnost v porovnání se směsmi z roku 2009.
Jak velké množství práce je spojené s navrhováním, vývojem a výrobou nových pneumatik Bridgestone?
TK: Je potřeba hodně úsilí při návrhu a zavádění nových pneumatik. Za prvé je důležité, aby byly pneumatiky bezpečné a vysoce kvalitní. Musí být také schopny odvést práci, pro kterou byly navrženy. Naši technici a konstruktéři v Tokiu byli v loňském roce velmi zaneprázdněni prací na prototypech a zajištění splnění požadavků na jejich kvalitu a výkon. Pouze tehdy, pokud projdou těmito testy, mohou být použity na autech. Je třeba říci, že nám s testováním pomůžou i samotné týmy, protože nám poskytnou nezbytné údaje. Je to proces velké spolupráce a teď se těšíme, až uvidíme nové pneumatiky v akci při závodech.
Jak bude Bridgestone přidělovat typy suchých pneumatik v sezóně 2010?
TK: Jako v roce 2009. Bridgestone hodlá přidělovat pneumatiky ob jednu specifikaci, jako například tvrdé a měkké nebo střední a super měkké. To nebude možné na některých závodech, jako je Monako, kde je velice důležité mít po sobě jdoucí měkké pneumatiky, aby byla zajištěna dostatečná přilnavost na městském okruhu. Typy bude opět určovat Bridgestone, na základě našich zkušeností z předchozích let a údajů obdržených od týmů.
Kolik sad pneumatik budou mít jezdci během víkendu k dispozici?
TK: Počet sad byl v roce 2010 pro každého závodníka na víkend snížen ze 14 na 11. Ty se budou skládat z šesti sad „prime“ a pěti „option“. Dále budou mít jezdci k dispozici čtyři sady přechodných pneumatik a tři sady do mokra. Tohle je z pohledu Bridgestonu pozitivní zpráva, protože budeme muset poskytnout služby dalším týmům a proto děkujeme FIA a týmům za jejich spolupráci.
Jak budou letos pneumatiky od sebe vizuálně odlišeny?
TK: Měkčí z obou směsí bude při závodním víkendu odlišena zelenými pásy na vnějším okraji bočnic. Vyzkoušeli jsme mnoho různých variant a toto místo je nejlépe vidět. Použili jsme zelenou barvu, čímž prokazujeme naši podporu FIA v rámci zelené kampaně.
McLaren oznámil, že tým ponese od následující sezony název McLaren Mastercard F1 Team, čímž Mastercard posiluje své partnerství a angažovanost v týmu. Nové partnerství přináší nejen finanční podporu, ale i příležitosti pro technologické inovace a fanouškovské projekty.
Sergio Pérez po bolestném konci v Red Bullu našel novou motivaci a v roce 2026 se vrátí do Formule 1 jako jezdec nováčka Cadillac. Zkušený Mexičan tak dostane šanci na restart kariéry i podíl na budování ambiciózního projektu od základů.
Sergio Pérez po těžkém konci u Red Bullu strávil letošní rok pauzou, aby si odpočinul a zhodnotil svou kariéru, než se vrátí do F1 s Cadillacem. Mexický pilot je přesvědčen, že díky tréninku a plánovanému testování bude připraven podávat výkony od prvního závodu sezony 2026.
Alex Brundle označil angažování Valtteriho Bottase a Sergia Péreze za správný krok pro Cadillac, i když by rád viděl místo pro mladého nebo amerického jezdce.
Generální ředitel týmu Cadillac F1 Dan Towriss se vyjádřil k spekulacím ohledně možného přesunu Christiana Hornera, zdůrazňujíc, že tým je plně zaměřen na budování vlastního projektu.
Jolyon Palmer se zastal Lewise Hamiltona a tvrdí, že jeho výkony nevypadají špatně kvůli nedostatku rychlosti, ale kvůli sérii drobných chyb, které ovlivnily výsledky.
Cadillac oficiálně oznámil, že jeho piloty pro debut v F1 v roce 2026 budou Sergio Pérez a Valtteri Bottas. Tým sází na tuto zkušenou dvojici, aby co nejlépe zvládl náročný vstup do světového šampionátu.
Andrea Stella očekává, že druhá polovina sezony 2025 bude pro McLaren mnohem náročnější, zejména kvůli rostoucí síle soupeřů, především Ferrari. Po dominanci v první polovině roku si tým nemůže dovolit polevit a musí být připraven na tvrdý boj o každý bod.
Zkušený pilot Formule 1 Sergio Pérez se spojí s Valtterim Bottasem, když Cadillac nasadí tuto zkušenou dvojici do své debutové sezony v roce 2026.
Emerson Fittipaldi Jr., syn legendárního šampiona Formule 1, přiznal, že jeho obdiv k Maxu Verstappenovi se zrodil během kontroverzního finále sezony 2021 v Abú Dhabí.
Jolyon Palmer míní, že těsný bodový rozdíl mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim není jen odrazem jejich výkonů, ale i výsledkem štěstí. Podle něj Norrisovi v několika případech výrazně pomohly okolnosti, které mu umožnily zůstat v těsném kontaktu s týmovým kolegou.
James Allison varuje, že i po změně pravidel v roce 2026 zůstanou pneumatiky hlavním limitem výkonu monopostů. Podle něj bude strategie a práce s degradací klíčovější než samotné technické inovace.