Nevypadá bojovně, má slabý hlas, ale umí tvrdě vyjednávat a jde si za svým. I proto se jako šéf týmu úspěšně pohybuje ve světě F1 již více než čtyřicet let. Bezpochyby také patří k nejoblíbenějším a nejuznávanějším osobnostem v paddocku Formule 1. Sir Frank Williams si ve svém životě několikrát sáhl na dno, avšak nikdy se nevzdal.
Frank Owen Garbatt Williams je synem válečného pilota RAF a učitelky ve zvláštní škole. Vychovali jej však prarodiče a po rozchodu rodičů, byl poslán na školu do Skotska. Bylo mu tehdy sedm let a brzy se tak musel naučit samostatnosti.
Již od dětství se zajímal o rychlá auta. Osudnou se mu stala jízda v Jaguáru XK015. Od té chvíle si jej motorsport zcela získal. Vyzkoušel si i dráhu závodníka, avšak poměrně brzy se rozhodl, že tuto kariéru ukončí a bude se věnovat obchodní stránce světa rychlých kol.
Stal se zakladatelem a šéfem týmu Williams, se kterým v osmdesátých a devadesátých letech zažil úspěšnou éru s devíti tituly v poháru konstruktérů a sedmi mistry světa. Nezažil však jen hezké chvíle. Mnohokrát prokázal, že je velký bojovník a že se umí odrazit ze dna.
Sir Frank Williams při závodě v Austinu (foto: Williams F1 Team)
Ztráta příteleJeho velkým kamarádem se stal Piers Courage, talentovaný závodník z bohaté britské rodiny se kterým sdílel londýnský byt.
"Byl to velký gentleman. Dnes už na takové myslím nenarazíte. Měl dobré zázemí, vystudoval ty správné školy. Byl okouzlující, velmi zábavý a neuvěřitelně vtipný. Byl i talentovaný a dobrý závodník. Nevím, zda by byl tak dobrý jako Jackie Stewart. Nedostal tu šanci," popsal pro LiZER Motorsports svého dobrého přítele, který zahynul při nehodě na okruhu v Zandvoortu v roce 1970.
Tehdy sedmadvacetiletý Williams osamoceně a nevěřícně ještě dlouhou dobu po nehodě postával na okraji tratě. Přestože to pro něj byla velká osobní ztráta, nijak to prý neovlivnilo jeho přístup k závodění v F1.
8. 3. 1986Ten den, jak sám vždy upozorňuje, řídil příliš rychle vůz Ford Sierra z orkuhu Paula Ricarda na letiště Nice ve Francii. Ztratil však nad autem kontrolu a to se několikrát neovladatelně otočilo. Od té doby je upoután na invalidní vozík. Paradoxem je, že jeho spolujezdec, novinář Peter Windsor, utrpěl jen lehká zranění.
Sir Frank Williams za volantem (foto: Williams F1 Team)
"Život musí jít dál. Byl jsem schopen pokračovat v práci, kterou jsem do té doby dělal. To by pravděpodobně nebylo možné, pokud bych byl něčí zaměstnanec. Celkově to bylo v mnohém užitečné období," odpověděl například na otázku, jak ona nehoda ovlivnila jeho život.
"Mohu hýbat krkem a rameny a mám bicepsy, ale tím to končí. Nemám žádný triceps a moje prsty jsou dost rozbité. Dýchá se mi dobře, vzhledem k okolnostem. Za posledních 25 let jsem měl jen jeden den volna, když jsem dostal chřipku," popsal svůj stav pro suchgoodsports.co.uk. I to ukazuje, že Franka Williamse jen tak něco nezastaví.
Smrt Ayrtona SennyCo se opravdu stalo 1. 5. 1994 v zatáčce Tamburello dodnes není jasné a s největší pravděpodobností se to už ani nikdy nedozvíme. Smrt Ayrtona Senny pro Franka Williamse znamenala ztrátu dalšího přítele. Byl navíc postaven i před soud (stejně jako další lidé z vedení týmu - Head, Frank, či Newey) za neúmyslné zabití. Soud byl ukončen až v roce 2005 a nikdo nebyl shledán vinným.
V rozhovoru pro BBC však přiznal, že do určité míry vinu cítí, protože to byl jeho tým a jeho jméno, které bylo na voze. "Nedali jsme mu vůz, který chtěl a nechali jsme ho na holičkách," dodal také.
"Nejsmutnější bylo jej ztratit. Ale další věcí je, že jsme přišli o podívanou dvou špičkových pilotů - Senny a Schumachera. Jaké by to byly závody!"
Říkejte mi SirePsal se rok 1999 a Frank Williams se stal prvním šéfem týmu F1, který byl pasován královnou na Sira. Toto ocenění získal za své služby britskému motorsportu.
Od Maldonada dostal Willliams krásný dárek k narozeninám (foto: Williams F1 Team)
Letos oslavil Sir Frank Williams sedmdesáté narozeniny. A Pastor Maldonado mu k nim nadělil krásný dárek - první vítězství jeho týmu po osmi letech. A i když je F1 silně soutěživá, v paddocku v Barceloně snad nebyl nikdo, kdo by to Williamsu/Williamsovi nepřál.
Ferrari zřejmě naivně očekávalo, že se Lewis Hamilton v Maranellu rychle a bez problémů aklimatizuje. Přechod do italského týmu se však ukazuje jako náročnější, a to i pro zkušeného mistra světa.
Kvůli místním předpisům nebude tým Stake F1 závodit pod svým obvyklým názvem během Velké ceny Nizozemska na okruhu Zandvoort. Tým tak dočasně upraví své označení, aby vyhověl regulacím platným v zemi pořadatele.
Film Brada Pitta z prostředí F1 by se měl podle zpráv objevit na digitálních platformách ještě tento měsíc. Fanoušci tak dostanou příležitost sledovat očekávaný titul online.
Čtyřnásobný mistr světa Alain Prost během Festivalu rychlosti v Goodwoodu otevřeně chválil Oscara Piastriho.
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.