Nevypadá bojovně, má slabý hlas, ale umí tvrdě vyjednávat a jde si za svým. I proto se jako šéf týmu úspěšně pohybuje ve světě F1 již více než čtyřicet let. Bezpochyby také patří k nejoblíbenějším a nejuznávanějším osobnostem v paddocku Formule 1. Sir Frank Williams si ve svém životě několikrát sáhl na dno, avšak nikdy se nevzdal.
Frank Owen Garbatt Williams je synem válečného pilota RAF a učitelky ve zvláštní škole. Vychovali jej však prarodiče a po rozchodu rodičů, byl poslán na školu do Skotska. Bylo mu tehdy sedm let a brzy se tak musel naučit samostatnosti.
Již od dětství se zajímal o rychlá auta. Osudnou se mu stala jízda v Jaguáru XK015. Od té chvíle si jej motorsport zcela získal. Vyzkoušel si i dráhu závodníka, avšak poměrně brzy se rozhodl, že tuto kariéru ukončí a bude se věnovat obchodní stránce světa rychlých kol.
Stal se zakladatelem a šéfem týmu Williams, se kterým v osmdesátých a devadesátých letech zažil úspěšnou éru s devíti tituly v poháru konstruktérů a sedmi mistry světa. Nezažil však jen hezké chvíle. Mnohokrát prokázal, že je velký bojovník a že se umí odrazit ze dna.
Sir Frank Williams při závodě v Austinu (foto: Williams F1 Team)
Ztráta příteleJeho velkým kamarádem se stal Piers Courage, talentovaný závodník z bohaté britské rodiny se kterým sdílel londýnský byt.
"Byl to velký gentleman. Dnes už na takové myslím nenarazíte. Měl dobré zázemí, vystudoval ty správné školy. Byl okouzlující, velmi zábavý a neuvěřitelně vtipný. Byl i talentovaný a dobrý závodník. Nevím, zda by byl tak dobrý jako Jackie Stewart. Nedostal tu šanci," popsal pro LiZER Motorsports svého dobrého přítele, který zahynul při nehodě na okruhu v Zandvoortu v roce 1970.
Tehdy sedmadvacetiletý Williams osamoceně a nevěřícně ještě dlouhou dobu po nehodě postával na okraji tratě. Přestože to pro něj byla velká osobní ztráta, nijak to prý neovlivnilo jeho přístup k závodění v F1.
8. 3. 1986Ten den, jak sám vždy upozorňuje, řídil příliš rychle vůz Ford Sierra z orkuhu Paula Ricarda na letiště Nice ve Francii. Ztratil však nad autem kontrolu a to se několikrát neovladatelně otočilo. Od té doby je upoután na invalidní vozík. Paradoxem je, že jeho spolujezdec, novinář Peter Windsor, utrpěl jen lehká zranění.
Sir Frank Williams za volantem (foto: Williams F1 Team)
"Život musí jít dál. Byl jsem schopen pokračovat v práci, kterou jsem do té doby dělal. To by pravděpodobně nebylo možné, pokud bych byl něčí zaměstnanec. Celkově to bylo v mnohém užitečné období," odpověděl například na otázku, jak ona nehoda ovlivnila jeho život.
"Mohu hýbat krkem a rameny a mám bicepsy, ale tím to končí. Nemám žádný triceps a moje prsty jsou dost rozbité. Dýchá se mi dobře, vzhledem k okolnostem. Za posledních 25 let jsem měl jen jeden den volna, když jsem dostal chřipku," popsal svůj stav pro suchgoodsports.co.uk. I to ukazuje, že Franka Williamse jen tak něco nezastaví.
Smrt Ayrtona SennyCo se opravdu stalo 1. 5. 1994 v zatáčce Tamburello dodnes není jasné a s největší pravděpodobností se to už ani nikdy nedozvíme. Smrt Ayrtona Senny pro Franka Williamse znamenala ztrátu dalšího přítele. Byl navíc postaven i před soud (stejně jako další lidé z vedení týmu - Head, Frank, či Newey) za neúmyslné zabití. Soud byl ukončen až v roce 2005 a nikdo nebyl shledán vinným.
V rozhovoru pro BBC však přiznal, že do určité míry vinu cítí, protože to byl jeho tým a jeho jméno, které bylo na voze. "Nedali jsme mu vůz, který chtěl a nechali jsme ho na holičkách," dodal také.
"Nejsmutnější bylo jej ztratit. Ale další věcí je, že jsme přišli o podívanou dvou špičkových pilotů - Senny a Schumachera. Jaké by to byly závody!"
Říkejte mi SirePsal se rok 1999 a Frank Williams se stal prvním šéfem týmu F1, který byl pasován královnou na Sira. Toto ocenění získal za své služby britskému motorsportu.
Od Maldonada dostal Willliams krásný dárek k narozeninám (foto: Williams F1 Team)
Letos oslavil Sir Frank Williams sedmdesáté narozeniny. A Pastor Maldonado mu k nim nadělil krásný dárek - první vítězství jeho týmu po osmi letech. A i když je F1 silně soutěživá, v paddocku v Barceloně snad nebyl nikdo, kdo by to Williamsu/Williamsovi nepřál.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.