Nevypadá bojovně, má slabý hlas, ale umí tvrdě vyjednávat a jde si za svým. I proto se jako šéf týmu úspěšně pohybuje ve světě F1 již více než čtyřicet let. Bezpochyby také patří k nejoblíbenějším a nejuznávanějším osobnostem v paddocku Formule 1. Sir Frank Williams si ve svém životě několikrát sáhl na dno, avšak nikdy se nevzdal.
Frank Owen Garbatt Williams je synem válečného pilota RAF a učitelky ve zvláštní škole. Vychovali jej však prarodiče a po rozchodu rodičů, byl poslán na školu do Skotska. Bylo mu tehdy sedm let a brzy se tak musel naučit samostatnosti.
Již od dětství se zajímal o rychlá auta. Osudnou se mu stala jízda v Jaguáru XK015. Od té chvíle si jej motorsport zcela získal. Vyzkoušel si i dráhu závodníka, avšak poměrně brzy se rozhodl, že tuto kariéru ukončí a bude se věnovat obchodní stránce světa rychlých kol.
Stal se zakladatelem a šéfem týmu Williams, se kterým v osmdesátých a devadesátých letech zažil úspěšnou éru s devíti tituly v poháru konstruktérů a sedmi mistry světa. Nezažil však jen hezké chvíle. Mnohokrát prokázal, že je velký bojovník a že se umí odrazit ze dna.
Sir Frank Williams při závodě v Austinu (foto: Williams F1 Team)
Ztráta příteleJeho velkým kamarádem se stal Piers Courage, talentovaný závodník z bohaté britské rodiny se kterým sdílel londýnský byt.
"Byl to velký gentleman. Dnes už na takové myslím nenarazíte. Měl dobré zázemí, vystudoval ty správné školy. Byl okouzlující, velmi zábavý a neuvěřitelně vtipný. Byl i talentovaný a dobrý závodník. Nevím, zda by byl tak dobrý jako Jackie Stewart. Nedostal tu šanci," popsal pro LiZER Motorsports svého dobrého přítele, který zahynul při nehodě na okruhu v Zandvoortu v roce 1970.
Tehdy sedmadvacetiletý Williams osamoceně a nevěřícně ještě dlouhou dobu po nehodě postával na okraji tratě. Přestože to pro něj byla velká osobní ztráta, nijak to prý neovlivnilo jeho přístup k závodění v F1.
8. 3. 1986Ten den, jak sám vždy upozorňuje, řídil příliš rychle vůz Ford Sierra z orkuhu Paula Ricarda na letiště Nice ve Francii. Ztratil však nad autem kontrolu a to se několikrát neovladatelně otočilo. Od té doby je upoután na invalidní vozík. Paradoxem je, že jeho spolujezdec, novinář Peter Windsor, utrpěl jen lehká zranění.
Sir Frank Williams za volantem (foto: Williams F1 Team)
"Život musí jít dál. Byl jsem schopen pokračovat v práci, kterou jsem do té doby dělal. To by pravděpodobně nebylo možné, pokud bych byl něčí zaměstnanec. Celkově to bylo v mnohém užitečné období," odpověděl například na otázku, jak ona nehoda ovlivnila jeho život.
"Mohu hýbat krkem a rameny a mám bicepsy, ale tím to končí. Nemám žádný triceps a moje prsty jsou dost rozbité. Dýchá se mi dobře, vzhledem k okolnostem. Za posledních 25 let jsem měl jen jeden den volna, když jsem dostal chřipku," popsal svůj stav pro suchgoodsports.co.uk. I to ukazuje, že Franka Williamse jen tak něco nezastaví.
Smrt Ayrtona SennyCo se opravdu stalo 1. 5. 1994 v zatáčce Tamburello dodnes není jasné a s největší pravděpodobností se to už ani nikdy nedozvíme. Smrt Ayrtona Senny pro Franka Williamse znamenala ztrátu dalšího přítele. Byl navíc postaven i před soud (stejně jako další lidé z vedení týmu - Head, Frank, či Newey) za neúmyslné zabití. Soud byl ukončen až v roce 2005 a nikdo nebyl shledán vinným.
V rozhovoru pro BBC však přiznal, že do určité míry vinu cítí, protože to byl jeho tým a jeho jméno, které bylo na voze. "Nedali jsme mu vůz, který chtěl a nechali jsme ho na holičkách," dodal také.
"Nejsmutnější bylo jej ztratit. Ale další věcí je, že jsme přišli o podívanou dvou špičkových pilotů - Senny a Schumachera. Jaké by to byly závody!"
Říkejte mi SirePsal se rok 1999 a Frank Williams se stal prvním šéfem týmu F1, který byl pasován královnou na Sira. Toto ocenění získal za své služby britskému motorsportu.
Od Maldonada dostal Willliams krásný dárek k narozeninám (foto: Williams F1 Team)
Letos oslavil Sir Frank Williams sedmdesáté narozeniny. A Pastor Maldonado mu k nim nadělil krásný dárek - první vítězství jeho týmu po osmi letech. A i když je F1 silně soutěživá, v paddocku v Barceloně snad nebyl nikdo, kdo by to Williamsu/Williamsovi nepřál.
Oscar Piastri zazářil v Bahrajnu a vítězstvím v dramatickém závodě formule 1 zdramatizoval boj o titul – na týmového kolegu Landa Norrise ztrácí už jen tři body.
Po dominantním závodě v Japonsku prožívá zatím Max Verstappen v Bahrajnu nečekaný zlom – místo suverénního tempa čelil náhlému propadu formy a zcela jiné realitě.
Po zklamání v kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu, kde Lando Norris skončil až na 6. místě, šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil plnou podporu svému jezdci.
Po vítězství v Bahrajnu přiznal Max Verstappen, že Red Bull momentálně ztrácí na McLaren zhruba půl sekundy na kolo a trápí se s vyvážením i přilnavostí vozu. Přesto zůstává klidný a místo paniky spoléhá na očekávaný balík vylepšení, který dorazí až v Imole.
Na přilbě legendy F1 Sira Jackieho Stewarta přibylo další slavné jméno, mezi podpisy, které ji zdobí, nechybí ani iniciály Michaela Schumachera. Unikátní helma, podepsaná řadou osobností motorsportu, půjde do dražby a výtěžek poputuje na dobročinné účely.
Lando Norris odstartuje do VC Bahrajnu 2025 až ze šesté příčky se ztrátou čtyř desetin na týmového kolegu Piastriho. Přiznal, že nerozumí tomu, proč z rychlého McLarenu MCL39 nedokáže dostat maximum.
George Russell a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizaci v podobě ztráty jednoho místa na startu za předčasný výjezd do boxů během červené vlajky v kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu.
Zatímco Ferrari slavilo skvělý výkon Charlese Leclerca, Lewis Hamilton musel po kvalifikaci na okruhu v Bahrajnu spolknout hořkou pilulku – zajel až devátý nejrychlejší čas.
Max Verstappen odstartuje do Velké ceny Bahrajnu ze sedmé pozice. V kvalifikaci ho brzdily technické potíže, stěžoval si na špatný pocit z brzd a nedostatek přilnavosti, kvůli kterým nemohl zajet lepší čas.
Oscar Piastri si v dramatické kvalifikaci vyjel pole position pro Velkou cenu Bahrajnu, když ustál těsný tlak soupeřů v závěru. Přestože McLaren vypadal dominantně, finální souboj o čelo byl napínavější, než se čekalo.
Oscar Piastri dominoval třetímu tréninku na Grand Prix v Bahrajnu, když zajel čas 1:31.646. Tento výkon mu zajistil první místo, přičemž na druhého jezdce mimo tým McLaren měl náskok přes osm desetin sekundy.
Lando Norris vede před nedělní Velkou cenou Bahrajnu o 13 bodů před týmovým kolegou Oscarem Piastrim z McLarenu. Max Verstappen je jen o bod za Piastrim, což vytváří napjatý trojstranný souboj o titul, který začíná nabírat reálné kontury.