Svou závodní kariéru prožil v dobách, kdy hořící vůz a smrt kolegů a kamarádů nebyla ničím neobvyklým - naopak to byla nedílná součást jeho profesního života. Jackie Stewart se však rozhodl, že to tak být nemusí a že závodění je sport, při kterém nemusejí umírat lidé. Ze začátku se mu smáli a nebrali jej vážně. On se však nevzdal a navždy změnil obraz Formule 1.
Je trojnásobným mistrem světa a říkalo se mu létající Skot. Mimo to se však nesmazatelně vryl do historie Formule 1 také díky svým úspěšným snahám o zlepšení bezpečnosti na závodních okruzích.
Na přelomu padesátých a šedesátých let se o bezpečnosti na okruzích nedalo mluvit. Žádné bariéry, diváci směli stát kdekoliv, žádní záchranáři, kožené helmy, kanystry benzínu volně ležící v boxech... To vše si pochopitelně vybíralo vysokou daň - lidské životy.
Většina lidí to brala jako nedílnou součást tohoto sportu a domnívali se, že s tím nelze nic udělat. Ne však Jackie Stewart. Pro něj vše změnila především nehoda při závodě ve Spa v roce 1966. Počasí bylo strašné, avšak to pořadatelům nezabránilo v tom závod odstartovat. Mnohá auta postupně končila mimo trať a ani jeho vůz nebyl výjimkou.
"Zůstal jsem zaklíněn v autě asi půl hodiny. Střídavě jsem byl a nebyl při vědomí, lidé, co mě vyprošťovali si půjčovali nářadí z vozů diváků, aby mě dostali ven. A já potom musel najít někoho, aby zavolal sanitku, která se při cestě ztratila. Byla by to vtipná příhoda, ale když se to stane vám, pochopíte, že ten systém je zkrátka celý špatně," vzpomíná pro BBC bývalý skotský závodník.
V tu chvíli si prý uvědomil, že pokud se o něj tento sport nedokáže postarat, musí se o ten sport postarat sám. Připravil si do auta nářadí, závodníci začali platit záchranáře, kteří jezdili na okruhy. Ani to však prozatím nezastavilo smrtelné nehody, které měly přijít.
Brzy přišel šok. Skotský talent a mistr světa z let 1963 a 1965 Jim Clark zahynul při závodě Formule 2 na Hockenheimu... Pro piloty a celou komunitu to byla pořádně ledová sprcha a mezi piloty se stupňoval vztek, obavy a všichni se cítili v ohrožení.
"Jim Clark zemřel! Naprosto jasně kvůli problému na voze. Okolo tratě nebyla žádná bariéra a před vámi byl les! Jimy zemřel a jeho auto bylo kompletně zničeno po nárazu do stromů! To zkrátka nebylo přípustné," popisuje pro BBC Stewart.
"Závodní auta nejsou určená k létání," řekl před bojkotemVC Německa na Nürburgingu Jackie Stewart(foto: Lucky Strike BAR Honda)
Následovala další řada tragických nehod a bylo jasné, že se něco musí změnit. Jackie Stewart založil jezdeckou asociaci a začal bojovat především za bezpečnější okruhy s bariérami. Piloti začali nosit odolnější helmy, ohnivzdorné overaly, bezpečnostní pásy...
Nebylo to však lehké. Často se potýkal s nepochopením a nebyl příliš oblíbený, protože vlastně žádal o to, aby pořadatelé na jednotlivých okruzích utráceli peníze. A vyvrcholilo to bojkotem závodu v belgickém Spa. Nestartovali také na německém Nürburgringu.
Nejprve nikdo nevěřil, že by něco takového divákům a celém sportu udělali, ale od té chvíle začali brát asociaci vážně. "Byl bych mnohem populárnější, kdybych ohledně bezpečnosti nic nedělal a mlčel. Byl bych možná mrtvý, ale populární," nechal se slyšet.
Negativních reakcí na svou osobu se snažil nevšímat. "Nemohli říkat, že jsem zbabělec, protože jsem tou dobou vyhrával závody," uvedl. Vyhrál jich 27 z 99 a stal se třikrát mistrem světa (v roce 1969, 71 a 73).
Závodní kariéru opustil po tragické nehodě jeho týmového kolegy Francoise Ceverta během kvalifikace na VC USA. Do svého stého závodu už Jackie Stewart nenastoupil. Jeho zájem o motorsport tím však neskončil a angažuje se v něm až do dnešních dní.
Jackieho Stewarta potkáte v paddocku i dnes(foto: Jana Šrámková)
Po něm se zlepšování bezpečnosti ujali další. Nezapomenutelný je například profesor Sid Watkins, lékař a bojovník za bezpečnost, který zemřel minulý týden. "Když jsem já dělal své kroky ohledně bezpečnosti, bylo to v začátcích. Sid to po mě převzal a povznesl to na úplně jinou úroveň. Nemyslím si, že by to někdo jiný než on dokázal," řekl pro Sky Sports Stewart.
Mnoho pilotů dodnes říká, že je důležité tuto éru nezapomenout a uvědomovat si, jak dlouhá byla cesta k současné podobě F1. Otázka bezpečnosti je a zřejmě vždy bude aktuální. Dokazují to smrtelné nehody z jiných motoristických sérií.
Kolize se nevyhýbají ani F1, (jak ukázala například nehoda Romaina Grosjeana s Fernandem Alonsem na startu VC Belgie) kde jsme smrtelné nehody byli naposledy svědky před osmnácti lety. Jackie Stewart byl však prvním, který si stál za svým a tvrdil, že motorsport může zůstat motorsportem a zároveň při něm nemusejí umírat lidé.
Oscar Piastri zazářil v Bahrajnu a vítězstvím v dramatickém závodě formule 1 zdramatizoval boj o titul – na týmového kolegu Landa Norrise ztrácí už jen tři body.
Po dominantním závodě v Japonsku prožívá zatím Max Verstappen v Bahrajnu nečekaný zlom – místo suverénního tempa čelil náhlému propadu formy a zcela jiné realitě.
Po zklamání v kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu, kde Lando Norris skončil až na 6. místě, šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil plnou podporu svému jezdci.
Po vítězství v Bahrajnu přiznal Max Verstappen, že Red Bull momentálně ztrácí na McLaren zhruba půl sekundy na kolo a trápí se s vyvážením i přilnavostí vozu. Přesto zůstává klidný a místo paniky spoléhá na očekávaný balík vylepšení, který dorazí až v Imole.
Na přilbě legendy F1 Sira Jackieho Stewarta přibylo další slavné jméno, mezi podpisy, které ji zdobí, nechybí ani iniciály Michaela Schumachera. Unikátní helma, podepsaná řadou osobností motorsportu, půjde do dražby a výtěžek poputuje na dobročinné účely.
Lando Norris odstartuje do VC Bahrajnu 2025 až ze šesté příčky se ztrátou čtyř desetin na týmového kolegu Piastriho. Přiznal, že nerozumí tomu, proč z rychlého McLarenu MCL39 nedokáže dostat maximum.
George Russell a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizaci v podobě ztráty jednoho místa na startu za předčasný výjezd do boxů během červené vlajky v kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu.
Zatímco Ferrari slavilo skvělý výkon Charlese Leclerca, Lewis Hamilton musel po kvalifikaci na okruhu v Bahrajnu spolknout hořkou pilulku – zajel až devátý nejrychlejší čas.
Max Verstappen odstartuje do Velké ceny Bahrajnu ze sedmé pozice. V kvalifikaci ho brzdily technické potíže, stěžoval si na špatný pocit z brzd a nedostatek přilnavosti, kvůli kterým nemohl zajet lepší čas.
Oscar Piastri si v dramatické kvalifikaci vyjel pole position pro Velkou cenu Bahrajnu, když ustál těsný tlak soupeřů v závěru. Přestože McLaren vypadal dominantně, finální souboj o čelo byl napínavější, než se čekalo.
Oscar Piastri dominoval třetímu tréninku na Grand Prix v Bahrajnu, když zajel čas 1:31.646. Tento výkon mu zajistil první místo, přičemž na druhého jezdce mimo tým McLaren měl náskok přes osm desetin sekundy.
Lando Norris vede před nedělní Velkou cenou Bahrajnu o 13 bodů před týmovým kolegou Oscarem Piastrim z McLarenu. Max Verstappen je jen o bod za Piastrim, což vytváří napjatý trojstranný souboj o titul, který začíná nabírat reálné kontury.