Svou závodní kariéru prožil v dobách, kdy hořící vůz a smrt kolegů a kamarádů nebyla ničím neobvyklým - naopak to byla nedílná součást jeho profesního života. Jackie Stewart se však rozhodl, že to tak být nemusí a že závodění je sport, při kterém nemusejí umírat lidé. Ze začátku se mu smáli a nebrali jej vážně. On se však nevzdal a navždy změnil obraz Formule 1.
Je trojnásobným mistrem světa a říkalo se mu létající Skot. Mimo to se však nesmazatelně vryl do historie Formule 1 také díky svým úspěšným snahám o zlepšení bezpečnosti na závodních okruzích.
Na přelomu padesátých a šedesátých let se o bezpečnosti na okruzích nedalo mluvit. Žádné bariéry, diváci směli stát kdekoliv, žádní záchranáři, kožené helmy, kanystry benzínu volně ležící v boxech... To vše si pochopitelně vybíralo vysokou daň - lidské životy.
Většina lidí to brala jako nedílnou součást tohoto sportu a domnívali se, že s tím nelze nic udělat. Ne však Jackie Stewart. Pro něj vše změnila především nehoda při závodě ve Spa v roce 1966. Počasí bylo strašné, avšak to pořadatelům nezabránilo v tom závod odstartovat. Mnohá auta postupně končila mimo trať a ani jeho vůz nebyl výjimkou.
"Zůstal jsem zaklíněn v autě asi půl hodiny. Střídavě jsem byl a nebyl při vědomí, lidé, co mě vyprošťovali si půjčovali nářadí z vozů diváků, aby mě dostali ven. A já potom musel najít někoho, aby zavolal sanitku, která se při cestě ztratila. Byla by to vtipná příhoda, ale když se to stane vám, pochopíte, že ten systém je zkrátka celý špatně," vzpomíná pro BBC bývalý skotský závodník.
V tu chvíli si prý uvědomil, že pokud se o něj tento sport nedokáže postarat, musí se o ten sport postarat sám. Připravil si do auta nářadí, závodníci začali platit záchranáře, kteří jezdili na okruhy. Ani to však prozatím nezastavilo smrtelné nehody, které měly přijít.
Brzy přišel šok. Skotský talent a mistr světa z let 1963 a 1965 Jim Clark zahynul při závodě Formule 2 na Hockenheimu... Pro piloty a celou komunitu to byla pořádně ledová sprcha a mezi piloty se stupňoval vztek, obavy a všichni se cítili v ohrožení.
"Jim Clark zemřel! Naprosto jasně kvůli problému na voze. Okolo tratě nebyla žádná bariéra a před vámi byl les! Jimy zemřel a jeho auto bylo kompletně zničeno po nárazu do stromů! To zkrátka nebylo přípustné," popisuje pro BBC Stewart.
"Závodní auta nejsou určená k létání," řekl před bojkotemVC Německa na Nürburgingu Jackie Stewart(foto: Lucky Strike BAR Honda)
Následovala další řada tragických nehod a bylo jasné, že se něco musí změnit. Jackie Stewart založil jezdeckou asociaci a začal bojovat především za bezpečnější okruhy s bariérami. Piloti začali nosit odolnější helmy, ohnivzdorné overaly, bezpečnostní pásy...
Nebylo to však lehké. Často se potýkal s nepochopením a nebyl příliš oblíbený, protože vlastně žádal o to, aby pořadatelé na jednotlivých okruzích utráceli peníze. A vyvrcholilo to bojkotem závodu v belgickém Spa. Nestartovali také na německém Nürburgringu.
Nejprve nikdo nevěřil, že by něco takového divákům a celém sportu udělali, ale od té chvíle začali brát asociaci vážně. "Byl bych mnohem populárnější, kdybych ohledně bezpečnosti nic nedělal a mlčel. Byl bych možná mrtvý, ale populární," nechal se slyšet.
Negativních reakcí na svou osobu se snažil nevšímat. "Nemohli říkat, že jsem zbabělec, protože jsem tou dobou vyhrával závody," uvedl. Vyhrál jich 27 z 99 a stal se třikrát mistrem světa (v roce 1969, 71 a 73).
Závodní kariéru opustil po tragické nehodě jeho týmového kolegy Francoise Ceverta během kvalifikace na VC USA. Do svého stého závodu už Jackie Stewart nenastoupil. Jeho zájem o motorsport tím však neskončil a angažuje se v něm až do dnešních dní.
Jackieho Stewarta potkáte v paddocku i dnes(foto: Jana Šrámková)
Po něm se zlepšování bezpečnosti ujali další. Nezapomenutelný je například profesor Sid Watkins, lékař a bojovník za bezpečnost, který zemřel minulý týden. "Když jsem já dělal své kroky ohledně bezpečnosti, bylo to v začátcích. Sid to po mě převzal a povznesl to na úplně jinou úroveň. Nemyslím si, že by to někdo jiný než on dokázal," řekl pro Sky Sports Stewart.
Mnoho pilotů dodnes říká, že je důležité tuto éru nezapomenout a uvědomovat si, jak dlouhá byla cesta k současné podobě F1. Otázka bezpečnosti je a zřejmě vždy bude aktuální. Dokazují to smrtelné nehody z jiných motoristických sérií.
Kolize se nevyhýbají ani F1, (jak ukázala například nehoda Romaina Grosjeana s Fernandem Alonsem na startu VC Belgie) kde jsme smrtelné nehody byli naposledy svědky před osmnácti lety. Jackie Stewart byl však prvním, který si stál za svým a tvrdil, že motorsport může zůstat motorsportem a zároveň při něm nemusejí umírat lidé.
Max Verstappen si dopřává luxus na nejvyšší úrovni. Po nedávném přírůstku v podobě superjachty si nyní pořídil i nový soukromý tryskáč. Šampion F1 tak rozšiřuje svou flotilu exkluzivních dopravních prostředků.
Bernie Ecclestone nevěří v dlouhou budoucnost Lewise Hamiltona ve Ferrari. Podle něj sedminásobný šampion nevydrží v týmu ani dva roky a kritizuje i jeho extravagantní styl oblékání.
Toto Wolff má jasnou vizi pro budoucnost týmu Mercedes. Po příchodu mladého Antonelliho, v kombinaci s novou značkou, chce tým znovu zaujmout místo na vrcholu Formule 1 a začít znovu vyhrávat.
Lewis Hamilton zůstává nejoblíbenějším jezdcem ve světě Formule 1, a to v takové míře, že jeho fanouškovská základna překračuje i hranice rivalit. Bývalý mistr světa Nico Rosberg prozradil, že jeho vlastní dcery fandí čerstvé posile Ferrari, čímž naznačil, že Hamiltonova popularita sahá až do jeho nejbližšího okolí.
Šéf Mercedesu Toto Wolff prozradil, že když se slavný pilot dozvěděl o novém partnerství týmu s Adidas pro sezónu F1 2025, střídaly se u něj slzy se smíchem.
Piero Ferrari, syn slavného Enza Ferrariho, podle PlanetF1 jasně odmítl spekulace, že by Lewis Hamilton přišel do Scuderie příliš pozdě. Podle něj má britský šampion stále co nabídnout a věk není překážkou úspěchu.
Jenson Button prošel během své kariéry ve Formuli 1 mnoha výzvami, a zatímco v roce 2007 závodil za Hondu, jeho šance na úspěch byly minimální.
Sledování Formule 1 by se v USA mohlo brzy změnit. Kromě tradičních televizních kanálů a služby F1 TV se do boje o vysílací práva údajně zapojí i Netflix. Pokud uspěje, fanoušci by mohli závody sledovat přímo na populární streamovací platformě.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari způsobil nevídaný zájem o soukromé testování formule 1, který překonal všechny dosavadní reakce na přestupy jiných jezdců.
Max Verstappen už čtyři roky dominuje Formuli 1 a stejnou nadvládu si drží i ve výši svého platu. Podle serveru Racing News 365 si v nadcházející sezóně přijde na 65 milionů dolarů, tedy více než 1,5 miliardy korun. Těsně za ním je Lewis Hamilton, který si ve Ferrari vydělá o pět milionů méně. Tyto částky však představují pouze základní mzdu – nezahrnují bonusy, příjmy z reklamy ani další komerční aktivity jezdců.
Sebastian Vettel a Lewis Hamilton patřili k největším rivalům moderní éry Formule 1. Během patnácti let soupeření na trati mezi nimi nechyběly napínavé momenty, ostré souboje ani slovní přestřelky.
Sauber Motorsport otevře v tomto roce nové technické centrum ve Velké Británii, což je klíčový krok v jejich přípravách na přechod k Audi jako oficiálnímu továrnímu týmu ve Formuli 1 od roku 2026.