Murray Walker strávil v televizním studiu komentováním závodů více než 53 let a na tuto práci nezanevřel ani po svém oficiálním odchodu. Je pravým motocyklovým a automobilovým nadšencem. Svět F1 považuje za svůj domov a v Británii ho lidé dodnes milují a obdivují.
Narodil se do motoristické rodiny v Birminghamu. Jeho otec byl závodník na motocyklech. Po skončení druhé světové války, ve které se Murray připojil k tankovému oddílu, šel v otcových stopách a začal také závodit na motorce. "Nebyl jsem však dost dobrý, abych uspokojil sám sebe," vzpomíná pro BBC Walker. A tak o světě rychlých kol začal mluvit.
První závod F1, který spolukomentoval byla Velká cena Británie v roce 1949. A Murray se poté později připojil ke svému otci, který tou dobou také komentoval. Začínal však u svých oblíbených motorek, například Isle of Man TT či rallycross.
V říjnu oslaví 89. narozeniny. Dodnes však příležitostně vypomáhá s komentářem týmu BBC. Jak sám Walker uvedl, hodně lidí mu říká, že by měl relaxovat a odpočinout si, on však prý mimo jiné nenávidí především jednu věc - nicnedělání.
Jeho styl je legendární a dokáže vás se židle zvednout i při relativně nudném závodě. Pomáhal mu k tomu jeho dramatický a dráždivý hlas. "Udělal celý svět formule 1 ještě zajímavějším, než vlastně ve skutečnosti je," usmívá se David Couthard a Jake Humphrey (moderátor F1) se smíchem dodává, že mít jeho práci není záviděníhodné, protože vždy budete srovnávaní s legendou, jakou je právě Walker.
Po celou dobu svého působení v TV Walker vždy komentoval ve stoje. A důsledkem toho byl schopen využít nejen svůj hlas, ale rovnou celé tělo. Slavný je start závodů v jeho podání : Jedno světlo, druhé světlo, třetí světlo, čtvrté světlo, páté světlo a teď jedeme, jedeme, jedeme!!!"
Start Velké ceny Austrálie 2005 (foto: Panasonic Toyota Racing)
Neméně slavná byla éra jeho spolupráce s mistrem světa z roku 1976 Jamesem Huntem, která trvala třináct let. Ačkoliv nebyli zrovna přátelé, Walkerův osobitý popis dění na trati a Huntovi osobní a hluboké vědomosti sklízely u diváků velký úspěch.
V komentátorském stanovišti však mnohdy probíhaly boje o mikrofon. "Ne vždy jsem poslouchal producenty, ale v boxu jsem byl zkrátka posedlý tím, co jsem dělal," popisuje Walker.
V dokumentu o své osobě například Walker přiznal, že Huntovi nikdy nedával k nahlédnutí své poznámky, naopak je různě zakrýval. "Stydím se za to, ale můj přístup byl takový, že jsem při práci na všech těch poznámkách potil krev a nevěděl jsem, proč by z nich měl lenoch a pohodář jako James Hunt profitovat," vzpomíná.
Prožil život v okouzlujícím světě bohatství, krásy a rychlosti. To byla však jen jedna část, Walker měl i rodinný život, další práci v reklamě a spousta času strávil také na cestách. Byl zkrátka vždy velmi zaneprázdněný člověk.
Sbírka takzvaných murraismů (zdroj: Youtube)
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.