Murray Walker strávil v televizním studiu komentováním závodů více než 53 let a na tuto práci nezanevřel ani po svém oficiálním odchodu. Je pravým motocyklovým a automobilovým nadšencem. Svět F1 považuje za svůj domov a v Británii ho lidé dodnes milují a obdivují.
Narodil se do motoristické rodiny v Birminghamu. Jeho otec byl závodník na motocyklech. Po skončení druhé světové války, ve které se Murray připojil k tankovému oddílu, šel v otcových stopách a začal také závodit na motorce. "Nebyl jsem však dost dobrý, abych uspokojil sám sebe," vzpomíná pro BBC Walker. A tak o světě rychlých kol začal mluvit.
První závod F1, který spolukomentoval byla Velká cena Británie v roce 1949. A Murray se poté později připojil ke svému otci, který tou dobou také komentoval. Začínal však u svých oblíbených motorek, například Isle of Man TT či rallycross.
V říjnu oslaví 89. narozeniny. Dodnes však příležitostně vypomáhá s komentářem týmu BBC. Jak sám Walker uvedl, hodně lidí mu říká, že by měl relaxovat a odpočinout si, on však prý mimo jiné nenávidí především jednu věc - nicnedělání.
Jeho styl je legendární a dokáže vás se židle zvednout i při relativně nudném závodě. Pomáhal mu k tomu jeho dramatický a dráždivý hlas. "Udělal celý svět formule 1 ještě zajímavějším, než vlastně ve skutečnosti je," usmívá se David Couthard a Jake Humphrey (moderátor F1) se smíchem dodává, že mít jeho práci není záviděníhodné, protože vždy budete srovnávaní s legendou, jakou je právě Walker.
Po celou dobu svého působení v TV Walker vždy komentoval ve stoje. A důsledkem toho byl schopen využít nejen svůj hlas, ale rovnou celé tělo. Slavný je start závodů v jeho podání : Jedno světlo, druhé světlo, třetí světlo, čtvrté světlo, páté světlo a teď jedeme, jedeme, jedeme!!!"
Start Velké ceny Austrálie 2005 (foto: Panasonic Toyota Racing)
Neméně slavná byla éra jeho spolupráce s mistrem světa z roku 1976 Jamesem Huntem, která trvala třináct let. Ačkoliv nebyli zrovna přátelé, Walkerův osobitý popis dění na trati a Huntovi osobní a hluboké vědomosti sklízely u diváků velký úspěch.
V komentátorském stanovišti však mnohdy probíhaly boje o mikrofon. "Ne vždy jsem poslouchal producenty, ale v boxu jsem byl zkrátka posedlý tím, co jsem dělal," popisuje Walker.
V dokumentu o své osobě například Walker přiznal, že Huntovi nikdy nedával k nahlédnutí své poznámky, naopak je různě zakrýval. "Stydím se za to, ale můj přístup byl takový, že jsem při práci na všech těch poznámkách potil krev a nevěděl jsem, proč by z nich měl lenoch a pohodář jako James Hunt profitovat," vzpomíná.
Prožil život v okouzlujícím světě bohatství, krásy a rychlosti. To byla však jen jedna část, Walker měl i rodinný život, další práci v reklamě a spousta času strávil také na cestách. Byl zkrátka vždy velmi zaneprázdněný člověk.
Sbírka takzvaných murraismů (zdroj: Youtube)
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.