Kapacita 50 000 míst na tribunách, přes 5 kilometrů dlouhá trať a průměrná rychlost 200 km/h, tak bude v listopadu vypadat závěrečný závod mistrovství světa formule 1 na okruhu Yas Marina v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech.
Ohromný projekt, jenž spolkl 1, 5 miliardy dolarů je v poslední fázi výstavby, celý areál se mění ze dne na den. Na konci realizace vznikne jeden z nejnákladnějších a zároveň nejpřepychovějších okruhů v kalendáři.Spojené arabské emiráty jsou nejbohatší a nejrychleji se rozvíjejícím zemí na světě. Zejména emiráty Dubaj a Abú Zabí investují miliardy do stavebního průmyslu a vytvářejí nová města doslova každým dnem.Nejvyšší představitelé emirátů nezapomínají, že k obchodu a kultuře patří i sport. A ve kterém sportu se točí nejvíce peněz a nejedná se převážně o kontinentální záležitost? Odpověď zní: formule 1.Abu Zabí bude mít premiéru letos v listopadu. Stavební práce jsou v plném proudu, obrovská investice za 1,5 miliardy dolarů má být ikonou šampionátu.Před dvěma lety zela pláň prázdnotou. Na malém ostrově Yas nebylo nic, co by poukazovalo na přítomnost lidské civilizace. Když došlo mezi Abú Zabí a Mezinárodní automobilovou federací k dohodě o pořádání závodů Grand Prix, hrobové ticho na ostrově vystřídal stavební ruch.Ovšem nejde pouze o supermoderní okruh F1. Na ostrově vyrostou pětihvězdičkové hotely, patnáctiproudové tunely, dálnice, kulturní centra, yacht klub nebo zábavní park Ferrari. Momentálně na celém ostrově pracuje 25 000 dělníků, z toho 6 000 se věnuje stavbě okruhu.Písečný ostrov dosahoval úrovně moře, ale těžká technika na něm tvořila různá převýšení, aby okruh Yas Marina Circuit nepůsobil fádně. Zázemí poskytne neuvěřitelný luxus, hotelem v bezprostřední blízkosti dráhy se může pochlubit pouze Monte Carlo, od listopadu bude mít tuto výhodu i Abú ZabíV hotelu ubytovaní návštěvníci, resp. prominentní osoby, mohou sledovat závod přímo z okna pokoje nebo přejít dráhu po prosklené lávce (určené pouze pro hosty) a během několika málo minut dorazit do paddocku. Hotel s kapacitou 500 hostů bude disponovat šesti luxusními restauracemi a tanečním sálem. Fasáda hotelu Yas Marina je tvořena z 4800 svítících panelů, které v noci rozzáří okolí do modré a červené barvy.„Dosud se okruhy stavěly pouze pro závodníky. Yar Marina Circuit je první, který byl vytvořen v první řadě pro diváky,“ uvedl výkonný ředitel projektu Philippe Gurdjian. Proto jsou tribuny uzpůsobeny požadavkům diváků, ze všech míst jde vidět zhruba 30% tratě. Kompletní pokrytí veškerého dění na dráze i na pitlane obstará několik desítek velkých obrazovek.Bezpečnostním trendem jsou obrovské únikové dráhy podél celé tratě. Tím se divákům oddaluje pohled na monoposty, ale dvorní návrhář okruhů F1 Hermann Tilke tuto záležitost vyřešil šalamounsky. V zatáčce 8, ostré vlásence na konci dlouhé rovinky musí být dlouhá úniková zóna, Tilke proto tribunu zasadil nad únikovou zónu, čímž diváky přiblížil o 100 metrů k zatáčce. Architektonické řešení tribun odkazuje na znaky arabské kultury, podobně na tom jsou i ostatní budovy, výjimku tvoří fluidní tvary hotelu Yas Marina.„Přineste si notebook a my obstaráme zbytek,“ vzkazují pracovníci tiskového centra. Připraveny budou prostory pro 600 novinářů, kterým se dostane maximálního pohodlí.Převratnou novinkou jsou domovy pro jednotlivé týmy. Ti si veškeré své zázemí a motorhomy budují každý závodní víkend. V Abu Zabí však budou mít k dispozici domky uzpůsobené k ubytování i marketingovým akcím. Členové týmu tak nebudou muset podnikat cesty do vzdálených hotelů, volná postel se najde rovnou na okruhu.Po dokončení nezůstane v Abu Zabí ticho po pěšině. Emirát má ambice stát se druhou Dubají, vlastně ji pomalu ale jistě dotahuje. Už nyní se pracuje na rozvojových plánech pro rok 2020 až 2050.Více podrobností o stavbách z celého světa najdete na stránkách www.4stav.cz
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.