Kapacita 50 000 míst na tribunách, přes 5 kilometrů dlouhá trať a průměrná rychlost 200 km/h, tak bude v listopadu vypadat závěrečný závod mistrovství světa formule 1 na okruhu Yas Marina v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech.
Ohromný projekt, jenž spolkl 1, 5 miliardy dolarů je v poslední fázi výstavby, celý areál se mění ze dne na den. Na konci realizace vznikne jeden z nejnákladnějších a zároveň nejpřepychovějších okruhů v kalendáři.Spojené arabské emiráty jsou nejbohatší a nejrychleji se rozvíjejícím zemí na světě. Zejména emiráty Dubaj a Abú Zabí investují miliardy do stavebního průmyslu a vytvářejí nová města doslova každým dnem.Nejvyšší představitelé emirátů nezapomínají, že k obchodu a kultuře patří i sport. A ve kterém sportu se točí nejvíce peněz a nejedná se převážně o kontinentální záležitost? Odpověď zní: formule 1.Abu Zabí bude mít premiéru letos v listopadu. Stavební práce jsou v plném proudu, obrovská investice za 1,5 miliardy dolarů má být ikonou šampionátu.Před dvěma lety zela pláň prázdnotou. Na malém ostrově Yas nebylo nic, co by poukazovalo na přítomnost lidské civilizace. Když došlo mezi Abú Zabí a Mezinárodní automobilovou federací k dohodě o pořádání závodů Grand Prix, hrobové ticho na ostrově vystřídal stavební ruch.Ovšem nejde pouze o supermoderní okruh F1. Na ostrově vyrostou pětihvězdičkové hotely, patnáctiproudové tunely, dálnice, kulturní centra, yacht klub nebo zábavní park Ferrari. Momentálně na celém ostrově pracuje 25 000 dělníků, z toho 6 000 se věnuje stavbě okruhu.Písečný ostrov dosahoval úrovně moře, ale těžká technika na něm tvořila různá převýšení, aby okruh Yas Marina Circuit nepůsobil fádně. Zázemí poskytne neuvěřitelný luxus, hotelem v bezprostřední blízkosti dráhy se může pochlubit pouze Monte Carlo, od listopadu bude mít tuto výhodu i Abú ZabíV hotelu ubytovaní návštěvníci, resp. prominentní osoby, mohou sledovat závod přímo z okna pokoje nebo přejít dráhu po prosklené lávce (určené pouze pro hosty) a během několika málo minut dorazit do paddocku. Hotel s kapacitou 500 hostů bude disponovat šesti luxusními restauracemi a tanečním sálem. Fasáda hotelu Yas Marina je tvořena z 4800 svítících panelů, které v noci rozzáří okolí do modré a červené barvy.„Dosud se okruhy stavěly pouze pro závodníky. Yar Marina Circuit je první, který byl vytvořen v první řadě pro diváky,“ uvedl výkonný ředitel projektu Philippe Gurdjian. Proto jsou tribuny uzpůsobeny požadavkům diváků, ze všech míst jde vidět zhruba 30% tratě. Kompletní pokrytí veškerého dění na dráze i na pitlane obstará několik desítek velkých obrazovek.Bezpečnostním trendem jsou obrovské únikové dráhy podél celé tratě. Tím se divákům oddaluje pohled na monoposty, ale dvorní návrhář okruhů F1 Hermann Tilke tuto záležitost vyřešil šalamounsky. V zatáčce 8, ostré vlásence na konci dlouhé rovinky musí být dlouhá úniková zóna, Tilke proto tribunu zasadil nad únikovou zónu, čímž diváky přiblížil o 100 metrů k zatáčce. Architektonické řešení tribun odkazuje na znaky arabské kultury, podobně na tom jsou i ostatní budovy, výjimku tvoří fluidní tvary hotelu Yas Marina.„Přineste si notebook a my obstaráme zbytek,“ vzkazují pracovníci tiskového centra. Připraveny budou prostory pro 600 novinářů, kterým se dostane maximálního pohodlí.Převratnou novinkou jsou domovy pro jednotlivé týmy. Ti si veškeré své zázemí a motorhomy budují každý závodní víkend. V Abu Zabí však budou mít k dispozici domky uzpůsobené k ubytování i marketingovým akcím. Členové týmu tak nebudou muset podnikat cesty do vzdálených hotelů, volná postel se najde rovnou na okruhu.Po dokončení nezůstane v Abu Zabí ticho po pěšině. Emirát má ambice stát se druhou Dubají, vlastně ji pomalu ale jistě dotahuje. Už nyní se pracuje na rozvojových plánech pro rok 2020 až 2050.Více podrobností o stavbách z celého světa najdete na stránkách www.4stav.cz
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.