Kapacita 50 000 míst na tribunách, přes 5 kilometrů dlouhá trať a průměrná rychlost 200 km/h, tak bude v listopadu vypadat závěrečný závod mistrovství světa formule 1 na okruhu Yas Marina v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech.
Ohromný projekt, jenž spolkl 1, 5 miliardy dolarů je v poslední fázi výstavby, celý areál se mění ze dne na den. Na konci realizace vznikne jeden z nejnákladnějších a zároveň nejpřepychovějších okruhů v kalendáři.Spojené arabské emiráty jsou nejbohatší a nejrychleji se rozvíjejícím zemí na světě. Zejména emiráty Dubaj a Abú Zabí investují miliardy do stavebního průmyslu a vytvářejí nová města doslova každým dnem.Nejvyšší představitelé emirátů nezapomínají, že k obchodu a kultuře patří i sport. A ve kterém sportu se točí nejvíce peněz a nejedná se převážně o kontinentální záležitost? Odpověď zní: formule 1.Abu Zabí bude mít premiéru letos v listopadu. Stavební práce jsou v plném proudu, obrovská investice za 1,5 miliardy dolarů má být ikonou šampionátu.Před dvěma lety zela pláň prázdnotou. Na malém ostrově Yas nebylo nic, co by poukazovalo na přítomnost lidské civilizace. Když došlo mezi Abú Zabí a Mezinárodní automobilovou federací k dohodě o pořádání závodů Grand Prix, hrobové ticho na ostrově vystřídal stavební ruch.Ovšem nejde pouze o supermoderní okruh F1. Na ostrově vyrostou pětihvězdičkové hotely, patnáctiproudové tunely, dálnice, kulturní centra, yacht klub nebo zábavní park Ferrari. Momentálně na celém ostrově pracuje 25 000 dělníků, z toho 6 000 se věnuje stavbě okruhu.Písečný ostrov dosahoval úrovně moře, ale těžká technika na něm tvořila různá převýšení, aby okruh Yas Marina Circuit nepůsobil fádně. Zázemí poskytne neuvěřitelný luxus, hotelem v bezprostřední blízkosti dráhy se může pochlubit pouze Monte Carlo, od listopadu bude mít tuto výhodu i Abú ZabíV hotelu ubytovaní návštěvníci, resp. prominentní osoby, mohou sledovat závod přímo z okna pokoje nebo přejít dráhu po prosklené lávce (určené pouze pro hosty) a během několika málo minut dorazit do paddocku. Hotel s kapacitou 500 hostů bude disponovat šesti luxusními restauracemi a tanečním sálem. Fasáda hotelu Yas Marina je tvořena z 4800 svítících panelů, které v noci rozzáří okolí do modré a červené barvy.„Dosud se okruhy stavěly pouze pro závodníky. Yar Marina Circuit je první, který byl vytvořen v první řadě pro diváky,“ uvedl výkonný ředitel projektu Philippe Gurdjian. Proto jsou tribuny uzpůsobeny požadavkům diváků, ze všech míst jde vidět zhruba 30% tratě. Kompletní pokrytí veškerého dění na dráze i na pitlane obstará několik desítek velkých obrazovek.Bezpečnostním trendem jsou obrovské únikové dráhy podél celé tratě. Tím se divákům oddaluje pohled na monoposty, ale dvorní návrhář okruhů F1 Hermann Tilke tuto záležitost vyřešil šalamounsky. V zatáčce 8, ostré vlásence na konci dlouhé rovinky musí být dlouhá úniková zóna, Tilke proto tribunu zasadil nad únikovou zónu, čímž diváky přiblížil o 100 metrů k zatáčce. Architektonické řešení tribun odkazuje na znaky arabské kultury, podobně na tom jsou i ostatní budovy, výjimku tvoří fluidní tvary hotelu Yas Marina.„Přineste si notebook a my obstaráme zbytek,“ vzkazují pracovníci tiskového centra. Připraveny budou prostory pro 600 novinářů, kterým se dostane maximálního pohodlí.Převratnou novinkou jsou domovy pro jednotlivé týmy. Ti si veškeré své zázemí a motorhomy budují každý závodní víkend. V Abu Zabí však budou mít k dispozici domky uzpůsobené k ubytování i marketingovým akcím. Členové týmu tak nebudou muset podnikat cesty do vzdálených hotelů, volná postel se najde rovnou na okruhu.Po dokončení nezůstane v Abu Zabí ticho po pěšině. Emirát má ambice stát se druhou Dubají, vlastně ji pomalu ale jistě dotahuje. Už nyní se pracuje na rozvojových plánech pro rok 2020 až 2050.Více podrobností o stavbách z celého světa najdete na stránkách www.4stav.cz
Lewis Hamilton se na tiskové konferenci F1 během posledního dne testování vyjadřoval optimisticky, avšak jeho nálada mohla být po závěrečném šachovnicovém praporku výrazně jiná.
Liam Lawson má za sebou svůj první oficiální test jako pilot Red Bullu. Po odchodu Sergia Péreze se mu podařilo porazit bývalého týmového kolegu z Racing Bulls, Jukiho Cunodu, v souboji o místo partnera Maxe Verstappena.
Dnes v Bahrajnu skončily třídenní předsezónní testy, přičemž nejrychlejší čas dnešního dne a testování zajel George Russell. Všem testovacím dnům dominuje čas Carlose Sainze.
Lewis Hamilton se ostře ohradil proti kritice Eddieho Jordana, který zpochybnil rozhodnutí Ferrari angažovat jeho namísto Carlose Sainze. Sedminásobný šampion Formule 1 dal jasně najevo, že ho podobné názory nezajímají, a poznamenal, že necítí potřebu reagovat na „starší, v konečném důsledku bílé muže“.
Studio Lego vytvořilo věrnou repliku v měřítku 1:1, která má upoutat pozornost a vzbudit nadšení před uvedením speciální stavebnice SF-24 Lego.
Lewis Hamilton, sedminásobný mistr světa Formule 1, čelí těžkému období, kdy se zdá, že vše, čemu věřil a za co se v posledních letech zasazoval, se během několika týdnů zhroutilo. Pilot Ferrari vyjádřil znepokojení nad kroky amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho administrativy, ale ujistil, že i nadále bude bojovat za rovnost a inkluzi.
Max Verstappen je s novým monopostem RB21 zatím spokojený, ale zároveň varuje svůj tým. Připomíná, že i loňské zimní testy vypadaly slibně, přesto se sezóna 2024 nevyvíjela podle očekávání.
Páteční předsezónní testy Formule 1 v Bahrajnu narušil kuriózní incident – trať musela být dočasně uzavřena červenou vlajkou poté, co se na ní objevilo rozbité okno.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché zlehčil význam úprav, které tým plánuje otestovat v závěrečném dni testů v Bahrajnu.
Předsezónní testy v Bahrajnu pokračovaly i dnes, přičemž dopolední mírný déšť zpomalil testování na zhruba hodinu. Nejrychlejším jezdcem dne se stal Carlos Sainz ve voze Williams.
Formule 1 se po zimní pauze opět vrací zpět na závodní dráhu. Dva týdny před úvodním závodem sezóny v Austrálii se odjel první den předsezónních testů v Bahrajnu. Nejrychlejší byl Norris.
Před rokem Lewis Hamilton šokoval motorsportový svět oznámením přestupu do Ferrari. Po nějaké době si fanoušci začínají zvykat na jeho nové působiště a brzy jej uvidí v akci. I když už žije v Itálii, kde si rád dopřeje místní speciality, přiznává, že si musí dávat pozor na svou oblíbenou pizzu, aby se vešel do závodní sedačky.