Clark, Moss, Hunt, Mansell a Hill, co jméno, to legenda. Za celou éru historie F1 bylo mnoho Britů, kteří dosáhli různých úspěchů ve formuli 1, včetně vítězství. Ovšem zvítězit přímo na domácí velké ceně se povedlo jen některým z nich.
Anglie byla považována za srdce motorsportu a tudíž každý Brit v F1 usiloval, aby se zviditelnil právě v této královské třídě závodních vozů. Pokud navíc dosáhnul vítězství v domácí zemi, jeho kredit tím výrazně stoupnul. Za ty roku už britská GP pomohla vytvořit nejednu legendu v F1, které jsou dodnes fanoušky velmi uctívaní.
Jedním z nich je NIGEL MANSELL, který závodil v letech 1980-1995. Je považován za krále domácích hrdinů. Jak říkají sami Angličané: „Náš Nigel se vyšvihnul na korunovaného v Silverstone, zejména jeho předtím nespatřenou zuřivostí s agresivním stylem závodění. Nárokoval naší podporu a my mu ji vždy věnovali, což nám odměnil kolem navíc v plné rychlosti. Vnímáme ho jako postupně stoupající hvězdu, která i přes různé překážky dosáhla vrcholu, tj. titulu mistra světa“.
Začínal svůj debut v Lotusu se startovním číslem 43 v roce 1980. Jeho první větší blýsknutí nastalo až v Monaku 1984, kde dokonce vedl, ale po chybě na mokru dostal smyk a havaroval. O dva roky poději se zdálo, že má téměř jistý titul v kategorii jezdců, když už jezdil za tým Williams, ale smůla mu ho opět nedopřála. Až v roce 1992 dominoval v týmu Williams celému startovnímu poli a získal trofej nejvyšší. Celkem vyhrál britskou GP čtyřikrát!
Dalším věhlasným závodníkem je JAMES HUNT, který závodil v letech 1973-1979. Byl považován za opravdového sportovního playboye se značným šarmem a divokým životním stylem, který uměl brnknout na tu správnou strunu u svých fanoušků. Domácí GP vyhrál ale jen jednou. Kromě známého duelu s Niki Laudou, se kterým bojoval o titul mistra světa po 3 roky, uspěl jen jednou, a to v roce 1976. Nutno říci, že mu však napomohla Laudova nehoda na Nürburgringu, protože pak Rakušan nemohl několik závodů startovat. Přesto šlo o velmi hezký souboj až do konce sezony. Úcta britských fandů byla taková, že v roce 1976 dokonce hrozili výtržností v důsledku strachu, zda bude umožněn opakovaný start v Brands Hatch. Kromě těchto nejlepších let v týmu McLaren dokázal vyhrát i s papírově slabším vozem Hesketh.
Novodobější hrdina je DAMON HILL, který závodil v letech 1992-1998 a navázal tak na tradici svého otce. Sice doma zvítězil také jen jednou, ale britští fandové s ním prožívali každou těžkost, která ho potkávala na cestě za jeho eventuálním úspěchem v roce 1996. Jeho souboje s Michaelem Schumacherem, ale i týmovým kolegou dávaly vyznít nelehkosti vysněné mety. Široká britská veřejnost ho však podporovávala celou sezonu a byl pro ni bezpochyby opravdovým lidským šampionem.
Ze starší doby nemůžeme nezmínit ještě další dvě věhlasné legendy. Jednak sir STIRLING MOSS, který závodil v letech 1954-1961 a JIM CLARK, jenž byl zástupcem další generace a závodil v letech 1960-1968. Prvně jmenovaný je mužem, kterému je přisuzováno největší proslavení F1 v Británii, ačkoliv nikdy nevyhrál titul mistra světa. Důvodem je zejména to, že předtím, než přišel Moss do F1, byly obecně Britové považováni za spíše horší jezdce. Ovšem on toto povědomí prolomil a tím přepsal pravidla. Na domácím okruhu vyhrál dvakrát a i přes 40 let od skončení jeho kariéry, je jeho jméno stále velmi známo.
Druhý zmíněný JIM CLARK je bezpochyby považován za nejskvělejšího britského jezdce. Postrádal možná trochu Mansellovy přebujelosti, ale měl daleko více přirozených schopností než jeho národní kolegové. Někteří říkají, že byl nejvíce nadaný závodník, který kdy usedl za volant F1. Bohužel jeho užívání úspěchu bylo přerušeno fatální nehodou při které tragicky zahynul. Domácí závod vyhrál pětkrát, přičemž celou svou kariéru zasvětil Týmu Lotus a Colinu Chapmanovi. S ním také získal dva tituly mistra světa v roce 1963 a 1965, přičemž v osudném posledním roce směřoval k třetímu. Stojí za zmínku i to, že v roce 1965 navíc vyhrál i slavný závod v Indianapolis. Jak jinak, než s Lotusem...
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.