Když Rubens Barrichello odstartoval na okruhu v Kyalami, poblíž Johannesburgu, aby zahájil svůj trénink na GP Jižní Afriky v roce 1993, jako dvacetiletý mladíček ani netušil, že o 15 let později přepíše podstatnou část dějin ve formuli 1.
Na počátku bylo hlavním cílem nováčka, aby se předvedl co nejlépe, spolehlivě a věrohodně coby budoucí konkurent mezi jezdci. Hned na poprvé se kvalifikoval ve svém voze Jordan-Hart jako čtrnáctý, dokonce přede daleko zkušenějším Gerhardem Bergerem na Ferrari. Tím získal dosti respektu hned na začátku své kariéry, přestože jezdil v závodě uprostřed závodního pole, než ho definitivně zradila porucha převodovky.
V současné době je to jeden z nejzkušenějších jezdců F1 vůbec a navíc se svou Hondou dosáhnul své 257 GP, čímž definitivně překonal dlouholetý rekord Riccarda Patreseho z roku 1993.
Jak sám vzpomíná: „Můj první závod v Kyalami se mi zdá jako by byl včera. Nikdy nezapomenu, jak jsem usedl do vozu Jordan EJ193 na počátku kvalifikace, dívající se na monitor v depu. Na moment jsem cítil jako bych seděl doma na pohovce. Tento rekord pro mě mnoho znamená. Měl jsem doposud dlouhou kariéru v F1 a mám plno skvělých vzpomínek, ale necítím se dnes odlišně oproti tehdejšímu rozpoložení.“ Barrichellova inspirace, aby se stal závodníkem, měla své počátky již ve sledování tehdejších hvězd jako Ayrton Senna na okruhu Interlagos.
„Největší zkušeností, kterou jsem se naučil v dobách u Jordanu, bylo jak se vyvinout z chlapecké rychlosti do mužské. Přijel jsem tam ve dvaceti, kdy na mě nebyl kladen takový tlak a vše mi přišlo velmi přirozené.“
V roce 1997 přešel do nově vzniklého týmu Steward-Ford a hned se blýsknul skvělým výsledkem během deštivého závodu, druhým místem v Monaku. To opět zvedlo jeho reputaci.
Sám Jackie Steward prohlásil: „V naší závodní době byly dva společné skvělé úspěchy. Jeden z nich byl právě v Monaku 1997, kde se prokousával kupředu z desáté pozice a nikdo ho před sebe nepustil zadarmo. Další byla v roce 1999 během velké ceny Evropy, kde Johnny Herbert a Rubens Barrichello dojeli první a třetí. Nejsem překvapen, že právě Rubens se stal nejzkušenějším jezdcem v historii, protože byl vždy stabilní.“
Na konci roku 1999 přišla velká nabídka v jeho kariéře. Dostal 6 mil. USD za podpis dlouhodobé smlouvy s Ferrari a převzal roli odcházejícího předchůdce Eddieho Irvina. To bylo spojení, které mu přineslo devět vítězných GP a pozici přímo za Schumacherem v mistrovství světa v letech 2002 a 2004.
„Byl to vyplněný sen, jezdit za Ferrari. Byl to velmi zvláštní moment vidět mé jméno napsané na straně vozu. V týmu bylo plno skvělých lidí, pochopitelně bylo nepopsatelné pracovat vedle Schumachera. Je to nejlepší závodník, kterého jsem potkal a má mimořádně přirozený talent v dostání rychlosti z auta.“
Když Patrese komentoval velkou cenu Turecka v TV, prohlásil: „Budu cítit smutek, samozřejmě“. Dnes již čtyřiapadesátiletý Ital vyhrál ve srovnání s Barrichellem jen 6 závodů od svého nástupu do F1 v roce 1977 do doby než v roce 1993 definitivně skončil. „Byl jsem potěšen držet rekord tak dlouho, ale rekordy jsou od toho, aby byly pokořovány a tudíž jedinou věc, kterou mohu říct je, že blahopřeji Rubensovi, že to dokázal. Doposud měl dlouhou kariéru a tento rekord znamená, že pokud jste schopen se udržet v F1 tak dlouho, znamená to, že dělal svou práci velmi dobře a vše bylo oceněno lidmi kolem něj.“ V současné době nemá Barrichello zájem skončit, naopak hodlá dosáhnout vysněné třísté GP. Historický pohled ukazuje srovnání Barrichella s ostatními jezdci následovně:
Nejvíce startů má tedy Rubens Barrichello, který od roku 1993 odjel -257 závodů s 9 vítězstvími. Druhý je zmíněný Riccardo Patrese 1977-93, s 256 závody a 6 vítězstvími. Třetí Michael Schumacher 1991-2006 s 248 starty a 91 vítězstvími. Čtvrtý je dosud aktivní David Coulthard od 1994 s 232 GP a 13 vítězstvími. Pátý je Gerhard Berger 1984-97 s 210 závody a 10 vítězstvími. Šestý je Andrea de Cesaris 1980-94 s 208 závody, ale bez vítězství. Za ním, tedy sedmý, je trojnásobný mistr světa Nelson Piquet 1978-91 s 204 starty a 23 vítězstvími. Osmý je Jean Alesi 1989-2001 s 201 starty a jedním vítězstvím z GP Kanady v roce 1995 na Ferrari, i když se štěstím poté co Schumacherovi zazlobilo na chvíli řazení v jeho Benettonu. Devátý je stále aktivní Giancarlo Fisichella od 1996 se 198 závody a třemi vítězstvími. Poslední v top 10 je čtyřnásobný mistr světa Alain Prost 1980-93 se 199 závody a 51 vítězstvími.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.