Trojnásobný šampión formule 1 navždy zůstane v srdci všech fanoušků. Nepochybně patří mezi nejlepší závodníky všech dob, ale k velkým lidem patří velké činy. Někdy i ne zcela v duchu fair play…
Grand Prix Portugalska 1988, 2. kolo, cílová rovinka: V rychlosti 300 kmh/h nasazuje Alain Prost na předjetí. Vedoucí Ayrton Senna dobře ví, že Prost je rychlejší a vítězstvím by mu zkomplikoval cestu za tolik vysněným mistrovským titulem.
Alain Prost využívá větrného pytle a dostává se na brazilcovu úroveň. Senna jej nehodlá před sebe pustit a natlačuje svého týmového kolegu na centimetry od boxové zídky. V ohromné rychlosti jen těsně míjí ukazatele pro jezdce, které drží v rukou mechanici. Jeden z nich musí rychle trhnout rukou a černou tabuli zase schovat, jinak by došlo ke střetu. Kdyby oba vozy kolidovaly, mohlo to mít tragické následky.
Prost se před Sennu nakonec dostal, ale za tento nebezpečný manévr sklidil Senna velkou vlnu kritiky. Ukázal, že pro vítězství je schopen udělat cokoliv. Jinak klidný Prost neudržel nervy a po závodě Sennovi řekl, že pokud po titulu tolik touží, ať si ho nechá.
„Balestre mě okradl o titul za rok 1989. Loni (1990) jsme se s činovníky ještě před zahájením kvalifikačního tréninku dohodli, že první bude startovat z vnějšku, to znamená z výhodnější poloviny dráhy, opačně než rok přední. Ale po kvalifikaci Balestre nařídil, že se nic měnit nebude. Mě zase strčil na špatnou stranu. Byl jsem natolik zklamaný, že jsem si slíbil: Jestli první místo po startu ztratím, půjdu si pro něj v první zatáčce, Prost do ní nezahne přede mnou. Bez ohledu na výsledek. A to se stalo. Byl to důsledek politikaření a hloupých rozhodnutí.“
V tu chvíli se k němu každý obrátil zády. Všichni kroutili hlavou nad tím, jak mohl riskovat v horším případě svůj život jen proto, aby získal titul. Jackie Stewart, Sennův velký obdivovatel, neměl pro tento čin pochopení. Ayrton pod palbou kritiky vzal svůj výrok zpět a odvolal se na špatnou angličtinu, avšak bylo již pozdě.
S Prostem se dostal do křížku ještě několikrát. Například v Grand Prix Německa 1991 jej nekompromisně vytlačil mimo trať a Francouz závod nedokončil. Přísahal, že příště Sennu vytlačí z dráhy on. Díky tomu se setkal nepochopením od většiny pozorovatelů, kteří Prosta znali jako klidného a vyrovnaného jezdce.
Senna věřil v Boha a zároveň věřil, že právě talent a rychlost mu nadělil sám Bůh. Jediný smysl života pro něj bylo vítězství a titul mistra světa, proto jeho cestu za úspěchem provázeli četné kolize a havárie. Ayrton Senna nebyl žádným „svatouškem“, ale díky své povaze si získal srdce miliónů fanoušků po celém světě. Není pochyb, že patří k těm nejlepším.
„Závodění, rychlost, touha být vždy nejlepší mě provázejí celý život. Všechno ostatní šlo stranou.“
Foto: Lucky Strike B.A.R Honda, www.f1-facts.com
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.