Trojnásobný šampión formule 1 navždy zůstane v srdci všech fanoušků. Nepochybně patří mezi nejlepší závodníky všech dob, ale k velkým lidem patří velké činy. Někdy i ne zcela v duchu fair play…
Grand Prix Portugalska 1988, 2. kolo, cílová rovinka: V rychlosti 300 kmh/h nasazuje Alain Prost na předjetí. Vedoucí Ayrton Senna dobře ví, že Prost je rychlejší a vítězstvím by mu zkomplikoval cestu za tolik vysněným mistrovským titulem.
Alain Prost využívá větrného pytle a dostává se na brazilcovu úroveň. Senna jej nehodlá před sebe pustit a natlačuje svého týmového kolegu na centimetry od boxové zídky. V ohromné rychlosti jen těsně míjí ukazatele pro jezdce, které drží v rukou mechanici. Jeden z nich musí rychle trhnout rukou a černou tabuli zase schovat, jinak by došlo ke střetu. Kdyby oba vozy kolidovaly, mohlo to mít tragické následky.
Prost se před Sennu nakonec dostal, ale za tento nebezpečný manévr sklidil Senna velkou vlnu kritiky. Ukázal, že pro vítězství je schopen udělat cokoliv. Jinak klidný Prost neudržel nervy a po závodě Sennovi řekl, že pokud po titulu tolik touží, ať si ho nechá.
„Balestre mě okradl o titul za rok 1989. Loni (1990) jsme se s činovníky ještě před zahájením kvalifikačního tréninku dohodli, že první bude startovat z vnějšku, to znamená z výhodnější poloviny dráhy, opačně než rok přední. Ale po kvalifikaci Balestre nařídil, že se nic měnit nebude. Mě zase strčil na špatnou stranu. Byl jsem natolik zklamaný, že jsem si slíbil: Jestli první místo po startu ztratím, půjdu si pro něj v první zatáčce, Prost do ní nezahne přede mnou. Bez ohledu na výsledek. A to se stalo. Byl to důsledek politikaření a hloupých rozhodnutí.“
V tu chvíli se k němu každý obrátil zády. Všichni kroutili hlavou nad tím, jak mohl riskovat v horším případě svůj život jen proto, aby získal titul. Jackie Stewart, Sennův velký obdivovatel, neměl pro tento čin pochopení. Ayrton pod palbou kritiky vzal svůj výrok zpět a odvolal se na špatnou angličtinu, avšak bylo již pozdě.
S Prostem se dostal do křížku ještě několikrát. Například v Grand Prix Německa 1991 jej nekompromisně vytlačil mimo trať a Francouz závod nedokončil. Přísahal, že příště Sennu vytlačí z dráhy on. Díky tomu se setkal nepochopením od většiny pozorovatelů, kteří Prosta znali jako klidného a vyrovnaného jezdce.
Senna věřil v Boha a zároveň věřil, že právě talent a rychlost mu nadělil sám Bůh. Jediný smysl života pro něj bylo vítězství a titul mistra světa, proto jeho cestu za úspěchem provázeli četné kolize a havárie. Ayrton Senna nebyl žádným „svatouškem“, ale díky své povaze si získal srdce miliónů fanoušků po celém světě. Není pochyb, že patří k těm nejlepším.
„Závodění, rychlost, touha být vždy nejlepší mě provázejí celý život. Všechno ostatní šlo stranou.“
Foto: Lucky Strike B.A.R Honda, www.f1-facts.com
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.