Úvodní závod šampionátu 2021 Velká cena Bahrajnu je za námi. Ačkoli vyhrál zkušený Lewis Hamilton s Mercedesem, je to zřejmě Red Bull, kdo má v této sezóně prozatím o něco lépe připravený vůz.
Předpoklady z předsezónního testování se tak po prvním závodu letošní sezóny potvrdily. Nová pravidla pro rok 2021 zredukovala plochu podvozku monopostů, podvozek může mít méně deflektorů upravujících proudění vzduchu a k redukci došlo též v oblasti zadního difuzoru, díky čemuž mají vozy horší přítlak než v sezóně 2020. A Mercedes, respektive stáje, jež u svých vozů použily stejnou koncepci jako Mercedes - například Aston Martin, nová pravidla zřejmě „poškodila“ více než Red Bull.
Co se dvou odlišných filozofií týče, Mercedes a stáje, kterým dodává motory, zvolily koncepci delšího monopostu, který nemá jakkoli skloněný podvozek. Takový vůz je silný především na rovinkách, kde je díky své délce stabilnější a dokáže nabrat vyšší rychlost než vozy s filozofií, jejíž hlavním představitelem je Red Bull. Ten používá monopost kratší a v zatáčkách hbitější. Navíc monoposty Red Bullu mají značný sklon, přední část vozu je blíže k asfaltu než zadní. Díky sklonu lépe funguje zadní difuzor, produkuje vyšší přítlak. Do prvního závodu nebylo jasné, kterou ze zmíněných filozofií nová pravidla zasáhnou více. Týmový šéf Aston Martinu prohlásil, že Red Bull na konkurenci díky změně pravidel získal jednu sekundu na každé zajeté kolo. Na okruzích, kde je méně rovinek (např. Monako) tato výhoda může být ještě markantnější.
A proč novými pravidly trpí právě Mercedes? Četné deflektory na bocích podvozku v minulých sezónách zajišťovaly, že vzduch, který protékal pod vozem, utěsnily. Vzduch se tedy pod monopost dostal skrze přední přítlačné křídlo, postupoval pod celým vozem a z podvozku unikl až skrze zadní difuzor. Vůz tak měl dobrý přítlak jak v přední, tak v zadní části. Nyní, když vozy nemohou mít tolik deflektorů, se delším monopostům daří hůř udržet vzduch pod celou délkou monopostu tak, aby po stranách neunikl pryč. Zadní difuzor proto nepracuje tak dobře a jeho zhoršená výkonnost je o to markantnější, že došlo ještě k jeho zkrácení. Red Bull, který má vůz kratší, nemá mít s úniky vzduchu proudícího pod podlahou takový problém a jeho zadní difuzor plní funkci lépe.
Možná vás napadne, proč Mercedes a ostatní týmy se shodnou filozofií nezvednou zadní část vozu stejně jako Red Bull. To ale není možné. Celá aerodynamika vozu se odvíjí od toho, na základě jaké filozofie byl navržen. Pokud by Mercedes pouze zvedl zadní část svého monopostu, aerodynamika jako celek by přestala fungovat úplně.
Vzhledem k tomu, že jsou nyní vozy Red Bullu a Mercedesu podobně rychlé, dá se zatím předpokládat, že budou muset celou sezónu pracovat na konstantním vylepšování, aby nad druhým týmem získaly sebemenší výhodu. Snaha o neustálé zlepšování se zřejmě promítne v příští sezóně, kdy se bude jezdit s vozy připravenými dle nových pravidel. Red Bull ani Mercedes se tak v této sezóně zřejmě nebudou moci věnovat vývoji nových monopostů tak brzy a intenzívně, jak by chtěli, což na stranu druhou může ocenit konkurence, která neúčastníc se souboje o titul, bude moci na nový vůz zaměřit svoji pozornost dříve.
Konkurenceschopnost monopostů Red Bullu však týmu nespadla do klína z nebe. Red Bull zlepšil stabilitu zadní části vozu, představil zcela nové a lepší zavěšení, jež zlepšilo nejen chování vozu, ale též aerodynamickou účinnost. Verstappen a Pérez tak mají mít letos předvídatelnější vůz než loni. Honda též investovala velké úsilí do toho, aby se její motor přiblížil k výkonnosti Mercedesu. Dle slov Lewise Hamiltona je motor Hondy dokonce výkonnější, avšak toto tvrzení je nutné brát s rezervou.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.