Úvodní závod šampionátu 2021 Velká cena Bahrajnu je za námi. Ačkoli vyhrál zkušený Lewis Hamilton s Mercedesem, je to zřejmě Red Bull, kdo má v této sezóně prozatím o něco lépe připravený vůz.
Předpoklady z předsezónního testování se tak po prvním závodu letošní sezóny potvrdily. Nová pravidla pro rok 2021 zredukovala plochu podvozku monopostů, podvozek může mít méně deflektorů upravujících proudění vzduchu a k redukci došlo též v oblasti zadního difuzoru, díky čemuž mají vozy horší přítlak než v sezóně 2020. A Mercedes, respektive stáje, jež u svých vozů použily stejnou koncepci jako Mercedes - například Aston Martin, nová pravidla zřejmě „poškodila“ více než Red Bull.
Co se dvou odlišných filozofií týče, Mercedes a stáje, kterým dodává motory, zvolily koncepci delšího monopostu, který nemá jakkoli skloněný podvozek. Takový vůz je silný především na rovinkách, kde je díky své délce stabilnější a dokáže nabrat vyšší rychlost než vozy s filozofií, jejíž hlavním představitelem je Red Bull. Ten používá monopost kratší a v zatáčkách hbitější. Navíc monoposty Red Bullu mají značný sklon, přední část vozu je blíže k asfaltu než zadní. Díky sklonu lépe funguje zadní difuzor, produkuje vyšší přítlak. Do prvního závodu nebylo jasné, kterou ze zmíněných filozofií nová pravidla zasáhnou více. Týmový šéf Aston Martinu prohlásil, že Red Bull na konkurenci díky změně pravidel získal jednu sekundu na každé zajeté kolo. Na okruzích, kde je méně rovinek (např. Monako) tato výhoda může být ještě markantnější.
A proč novými pravidly trpí právě Mercedes? Četné deflektory na bocích podvozku v minulých sezónách zajišťovaly, že vzduch, který protékal pod vozem, utěsnily. Vzduch se tedy pod monopost dostal skrze přední přítlačné křídlo, postupoval pod celým vozem a z podvozku unikl až skrze zadní difuzor. Vůz tak měl dobrý přítlak jak v přední, tak v zadní části. Nyní, když vozy nemohou mít tolik deflektorů, se delším monopostům daří hůř udržet vzduch pod celou délkou monopostu tak, aby po stranách neunikl pryč. Zadní difuzor proto nepracuje tak dobře a jeho zhoršená výkonnost je o to markantnější, že došlo ještě k jeho zkrácení. Red Bull, který má vůz kratší, nemá mít s úniky vzduchu proudícího pod podlahou takový problém a jeho zadní difuzor plní funkci lépe.
Možná vás napadne, proč Mercedes a ostatní týmy se shodnou filozofií nezvednou zadní část vozu stejně jako Red Bull. To ale není možné. Celá aerodynamika vozu se odvíjí od toho, na základě jaké filozofie byl navržen. Pokud by Mercedes pouze zvedl zadní část svého monopostu, aerodynamika jako celek by přestala fungovat úplně.
Vzhledem k tomu, že jsou nyní vozy Red Bullu a Mercedesu podobně rychlé, dá se zatím předpokládat, že budou muset celou sezónu pracovat na konstantním vylepšování, aby nad druhým týmem získaly sebemenší výhodu. Snaha o neustálé zlepšování se zřejmě promítne v příští sezóně, kdy se bude jezdit s vozy připravenými dle nových pravidel. Red Bull ani Mercedes se tak v této sezóně zřejmě nebudou moci věnovat vývoji nových monopostů tak brzy a intenzívně, jak by chtěli, což na stranu druhou může ocenit konkurence, která neúčastníc se souboje o titul, bude moci na nový vůz zaměřit svoji pozornost dříve.
Konkurenceschopnost monopostů Red Bullu však týmu nespadla do klína z nebe. Red Bull zlepšil stabilitu zadní části vozu, představil zcela nové a lepší zavěšení, jež zlepšilo nejen chování vozu, ale též aerodynamickou účinnost. Verstappen a Pérez tak mají mít letos předvídatelnější vůz než loni. Honda též investovala velké úsilí do toho, aby se její motor přiblížil k výkonnosti Mercedesu. Dle slov Lewise Hamiltona je motor Hondy dokonce výkonnější, avšak toto tvrzení je nutné brát s rezervou.
Yuki Tsunoda stojí před rozhodujícím obdobím své kariéry u Red Bullu. Jezdec i tým potvrdili, kdy padne definitivní rozhodnutí.
Bývalý mechanik Red Bullu, Calum Nicholas, odhalil nové a zajímavé detaily o dění během kontroverzní Velké ceny Abu Dhabi 2021.
Guenther Steiner se po Velké ceně Mexika opět dostal do centra pozornosti, když vyzdvihl skvělý výkon Olivera Bearmana.
Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.
Po působivém výkonu Olivera Bearmana v Mexiku Martin Brundle vyzdvihl jeho talent a rychlý rozvoj. Podle něj patří mladý Brit mezi jezdce, kteří by mohli zaujmout, pokud se objeví nové šance ve špičkových týmech.
George Russell po podpsisu nové smlouvy s Mercedesem prozradil detaily i ohledně jeho manažeerského týmu.
Valtteri Bottas absolvoval 112 kol na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez při testovacím programu s týmem Mercedes. Pro finského závodníka šlo o důležitou příležitost znovu usednout do monopostu Formule 1 před novou sezonou s Cadillacem.
Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.