Mistr světa a mezi piloty Formule 1 veterán - Španěl Fernando Alonso - bude v sezóně 2021 jezdit za Renault. V týmu nahradí odcházejícího Daniela Ricciarda. Ačkoli je Alonsovi již devětatřicet let, tak stále platí za velmi konkurenceschopného pilota. Po odchodu z F1 vyhrál v posledních dvou letech dvakrát čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans, čtyřiadvacetihodinovku v Daytoně a stal se mistrem světa ve vytrvalostních závodech. Údajně neztratil ani svoji rychlost, ani hlad, který ho žene za úspěchem.
Alonsovým negativem je však dle četných prohlášení jeho povaha. Podle svědectví, která přinesla britská BBC, v podstatě vyjma Jensona Buttona, s žádným týmovým kolegou ideálně nevycházel, vzpomeňme na duely s Hamiltonem v McLarenu. Když se mu nedaří, v týmu panuje napjatá atmosféra.
Na druhou stranu, když Fernando bojuje o titul, tým svými postoji, jednáními a nadšením skvěle motivuje. V předešlém článku jsem psal o tom, jak Renaultu nevyšel jeho pětiletý plán, kdy měl již letošní sezónu jezdit po boku Red Bullu a Ferrari. Fernando Alonso je bezesporu osoba, která i ze špatného vozu dokáže získat maximum, a tak by mohl továrnímu týmu pomoci ve vysněném umístění do třetího místa v Poháru konstruktérů.
Zřejmě by pro Renault bylo vhodnější, kdyby podepsal mladého nadějného jezdce, se kterým by se dalo v případě společného progresu počítat i do budoucna, avšak poté, co Anthoine Hubert loni tragicky zahynul v závodě Formule 2, se v juniorce Renaultu nenachází nikdo, kdo by se v nejbližší době do Formule 1 mohl probojovat. Mimo to si opravdu nemyslím, že by bylo pro ambice týmu nejlepším krokem, kdyby k Estebanu Oconovi, dvanáctému jezdci loňské sezony, posadili nezkušeného mladíka. Takový tým by měl co dělat, aby se prosadil ve středu pole, natož v jeho čele. Než se potvrdilo podepsání Alonsa, spekulovalo se o tom, že by za Renault mohl jezdit znovu Nico Hülkenberg. Ačkoli jeho výsledky zcela jistě nebyly špatné, zřejmě není takovou zárukou jako respektovaný a především motivovaný Alonso. Je nutné připomenout, že Španěl je vyhlášen i konzistentností svých výsledků. Naopak Hülkenberg se za svoji kariéru některých chyb, přičítaných ztrátě motivace, dopustil. A vzpomeňme, že přesně o to Francouzům jde. Renault investoval v posledních pěti letech do Formule 1 velké peníze a počítal s tím, že již v roce 2020 bude patři do trojice nejúspěšnějších týmů, což se mu stále nedaří. Potřebuje proto úspěch co nejdříve, a přestože se s Alonsem nedá počítat v dlouhodobém horizontu, pro aktuální situaci týmu se jeho angažmá skvěle hodí.
Na druhé straně, proč Fernando Alonso přijal nabídku Renaultu?Dalo by se říci, že má ve Formuli 1 stále nedodělanou práci, je jedním z nejambicióznějších a současně nejrozporuplnějších jezdců. Když z odcházel z F1, ozývaly se hlasy, dle kterých byl přeceňovaným pilotem, který má to nejlepší už dávno za sebou. A Fernando se kritiku bude snažit umlčet. Po podepsání smlouvy prohlásil, že Renault je pro něj jeho rodina, a že nejmilejší vzpomínky z F1 má spojené právě s tímto týmem. "V Renaultu jsem vyhrál své dva tituly, ale nyní se dívám dopředu. S pýchou a intenzivními emocemi se tak vracím do týmu, který mi na začátku mé kariéry dal šanci, a který mi nyní dal šanci jim vše splatit." Alonsova motivace je trojí, přičemž všechny tyto složky bych viděl, že sehrály stejnou roli. Alonso má, na rozdíl od Michaela Schumachera, pro kterého byl comeback skutečně srdeční záležitostí, co dokazovat. S Renaultem nebude bojovat o titul, avšak mohl by mít příležitost k tomu, aby bojoval o pódiová umístění. A kdo ví, třeba v nějakém bláznivém závodě i o první místo.
Druhým motivačním bodem jsou peníze, jak jinak. Ve Formuli 1 si za rok vydělá tolik, jako jinde za pět a více let. Úspěšní piloti jsou placeni velmi slušně a Alonso zcela jistě stále platí za eso, které přinese stáji velkou pozornost.
Třetím motivačním bodem je pak dle mého možnost dlouhodobé spolupráce s Renaultem i po konci aktivní kariéry coby závodního jezdce. Alonso má závodění v krvi, a tak zřejmě nebude chtít jít chvíli po čtyřicítce do důchodu. Dle mého názoru je pro něho opětovné obnovení či stmelení vztahů uvnitř Renaultu skvělým tahem, který mu otevře dveře k tomu, aby se po skončení kariéry ujal nějaké významné role uvnitř závodního týmu.
Alonsův vztah s Renaultem možná nebude takový, jako byl vztah Michaela Schumachera a Ferrari, ale i kontroverzního Španěla si budou Francouzi předcházet. Už jen skutečnost, že bude v jejich týmu je dalším zviditelněním, kterého není nikdy dost.
Forbes zveřejnil žebříček nejlépe placených pilotů F1 za sezonu 2025, přičemž příjmy rozdělil na základní platy a bonusy, které často výrazně převyšují samotný plat a umožňují i jezdcům bez titulu mistra světa výrazně zvýšit celkové příjmy.
Verstappen Racing podle dostupných informací uzavřel víceletou spolupráci s Mercedesem. Partnerství má být klíčovým pilířem dlouhodobých ambicí týmu Maxe Verstappena.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.