Průměrný pilot (nikoliv svými schopnostmi) startující v sezóně 2021 ve Formuli 1 se narodil v roce 1993, má za sebou více než šest sezón a na svém kontě má 116 závodů v F1. Průměrný věk jezdců se od loni nezměnil, ale průměrná zkušenost se zvýšila.
Pro sezónu 2021 došlo ke čtyřem změnám na poli jezdeckém. Tři ostřílení piloti (Romain Grosjean, Kevin Magnussen a Daniil Kvyat) ztratili místo, stejně jako Alexander Albon, který odjezdil jen dvě sezóny. Na jejich místo nastoupí tři mladí nováčci (Nikita Mazepin, Mick Schumacher a Yuki Tsunoda) a vracející se matador Fernando Alonso. Právě návrat Španěla způsobil, že navzdory třem nově příchozím, se průměrná zkušenost ve srovnání s loňským rokem ještě zvýšila.
Předpoklady přijaté pro přípravu této statistiky
Pro přípravu této statistiky byly učiněny následující předpoklady. Uvádím věk pilota v daném roce a neberu v úvahu přesné datum narození. Počet sezón na účtu daného jezdce je stanoven takovým způsobem, že pokud odjel maximálně 2/3 dané sezóny (bez ohledu na to, kolik závodů), pak jsem mu ve statistikách dal 0,5 sezóny. Pokud odjel víc, jak 2/3 závodů nebo kompletní sezónu, započten má celý rok. Průměrný věk pilotů Formule 1 se oproti minulému roku nezměnil a udržuje se od roku 2017 navzdory různým změnám v sestavách týmů na čísle 28. Již druhý rok po sobě se průměrná zkušenost výrazně zvýšila, což je nyní 6,2 sezóny a 116,8 závodů. Před rokem to bylo 5,5 sezón a 107 závodů, před dvěma lety 5 sezón a 97 závodů. Co tato čísla ukazují? Mladí jezdci stále vstupují do F1, ale nahrazují ty méně zkušené, uvedená čísla zvyšuje pokračující přítomnost zkušených veteránů. Jméno - rok narození - sezony - počet závodů Kimi Raikkonen 1979 18 329 Fernando Alonso 1981 17 311 Lewis Hamilton 1985 14 266 Sebastian Vettel 1987 13,5 257 Sergio Perez 1990 10 191 Daniel Ricciardo 1989 9,5 188 Valtteri Bottas 1989 8 156 Max Verstappen 1997 6 119 Carlos Sainz 1994 6 118 Lance Stroll 1998 4 78 Esteban Ocon 1996 3,5 67 Pierre Gasly 1996 3,5 64 Charles Leclerc 1997 3 59 Ant. Giovinazzi 1993 2,5 40 Lando Norris 1999 2 38 George Russell 1998 2 38 Nicholas Latifi 1995 1 17 Nikita Mazepin 1999 0 0 Mick Schumacher 1999 0 0 Yuki Tsunoda 2000 0 0
Počet startů ke konci roku 2020 Kimi Raikkonen je v současnosti nejzkušenějším pilotem startovního pole a v loňském roce překonal Rubense Barrichella. Fernando Alonso, který se vrací do F1 po přestávce, má za sebou o něco méně závodů. Oba debutovali v roce 2001.
V sezóně 2007 debutovali také Vettel a Hamilton, kteří v loňském roce překročili hranici 250 startů. Zmínění čtyři jezdci výrazně nadhodnocují průměrný počet startů v závodech F1. Méně než 100 závodů absolvovalo jedenáct jezdců. Jedná se o mladé piloty, kteří nedávno debutovali nebo se chystají na první start.
Kimi Raikkonen - 329 Fernando Alonso - 311 Lewis Hamilton - 266 Sebastian Vettel - 257 Sergio Perez - 191 Daniel Ricciardo - 188 Valtteri Bottas - 156 Max Verstappen - 119 Carlos Sainz - 118 Lance Stroll - 78 Esteban Ocon - 67 Pierre Gasly - 64 Charles Leclerc - 59 Antonio Giovinazzi - 40 Lando Norris - 38 George Russell - 38 Nicholas Latifi - 17 Nikata Mazepin - 0 Mick Schumacher - 0 Yuki Tsunoda - 0
Jak staří jsou jezdci F1?
Mezi nejstarším Räikkönenem a nejmladším Tsunodou je rozdíl 21 let. Fin oslaví v roce 2021 své 42. narozeniny a je nejstarším pilotem startovního pole. Mezi jezdci sezóny 2021 se jeden narodil v 70. letech, pět v 80. letech, třináct v 90. letech a jeden v roce 2000. Raikkonen a Alonso tak výrazně nadhodnocují jejich průměrné stáří.
Noví hráči pro sezónu 2021
Jak jsme zmínili v úvodu, pro sezónu 2021 došlo u týmů F1 ke čtyřem změnám. Zkušený Alonso se vrací s dvouletou smlouvou v týmu Alpine. Kromě něj budou mít debut tři jezdci. Yuki Tsunoda bude vůbec prvním jezdcem F1, který se narodil v roce 2000. Schumacher a Mazepin jsou od něj jen o rok starší.
Kdo má nejzkušenější tým?
Jezdci Mercedesu mají v průměru odjetých nejvíce sezón a závodů. Stáje Alpine a Alfa Romeo jsou na pomyslných stupních vítězů, kde průměr nafoukli dva veteráni. Opačným extrémem je tým Haas, oba jeho jezdci se chystají na svůj debut v F1.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.
Zak Brown promluvil o kontroverzním rozhodnutí z Las Vegas a nastínil, že i FIA měla k uloženému trestu určité výhrady. Šéf McLarenu přitom naznačil, že situace byla složitější, než by se na první pohled zdálo.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na Velkou cenu Kataru, když těsně porazil týmového kolegu Landa Norrise. McLaren tak naznačil, že v Kataru může očekávat další těsný souboj svých jezdců.