Průměrný pilot (nikoliv svými schopnostmi) startující v sezóně 2021 ve Formuli 1 se narodil v roce 1993, má za sebou více než šest sezón a na svém kontě má 116 závodů v F1. Průměrný věk jezdců se od loni nezměnil, ale průměrná zkušenost se zvýšila.
Pro sezónu 2021 došlo ke čtyřem změnám na poli jezdeckém. Tři ostřílení piloti (Romain Grosjean, Kevin Magnussen a Daniil Kvyat) ztratili místo, stejně jako Alexander Albon, který odjezdil jen dvě sezóny. Na jejich místo nastoupí tři mladí nováčci (Nikita Mazepin, Mick Schumacher a Yuki Tsunoda) a vracející se matador Fernando Alonso. Právě návrat Španěla způsobil, že navzdory třem nově příchozím, se průměrná zkušenost ve srovnání s loňským rokem ještě zvýšila.
Předpoklady přijaté pro přípravu této statistiky
Pro přípravu této statistiky byly učiněny následující předpoklady. Uvádím věk pilota v daném roce a neberu v úvahu přesné datum narození. Počet sezón na účtu daného jezdce je stanoven takovým způsobem, že pokud odjel maximálně 2/3 dané sezóny (bez ohledu na to, kolik závodů), pak jsem mu ve statistikách dal 0,5 sezóny. Pokud odjel víc, jak 2/3 závodů nebo kompletní sezónu, započten má celý rok. Průměrný věk pilotů Formule 1 se oproti minulému roku nezměnil a udržuje se od roku 2017 navzdory různým změnám v sestavách týmů na čísle 28. Již druhý rok po sobě se průměrná zkušenost výrazně zvýšila, což je nyní 6,2 sezóny a 116,8 závodů. Před rokem to bylo 5,5 sezón a 107 závodů, před dvěma lety 5 sezón a 97 závodů. Co tato čísla ukazují? Mladí jezdci stále vstupují do F1, ale nahrazují ty méně zkušené, uvedená čísla zvyšuje pokračující přítomnost zkušených veteránů. Jméno - rok narození - sezony - počet závodů Kimi Raikkonen 1979 18 329 Fernando Alonso 1981 17 311 Lewis Hamilton 1985 14 266 Sebastian Vettel 1987 13,5 257 Sergio Perez 1990 10 191 Daniel Ricciardo 1989 9,5 188 Valtteri Bottas 1989 8 156 Max Verstappen 1997 6 119 Carlos Sainz 1994 6 118 Lance Stroll 1998 4 78 Esteban Ocon 1996 3,5 67 Pierre Gasly 1996 3,5 64 Charles Leclerc 1997 3 59 Ant. Giovinazzi 1993 2,5 40 Lando Norris 1999 2 38 George Russell 1998 2 38 Nicholas Latifi 1995 1 17 Nikita Mazepin 1999 0 0 Mick Schumacher 1999 0 0 Yuki Tsunoda 2000 0 0
Počet startů ke konci roku 2020 Kimi Raikkonen je v současnosti nejzkušenějším pilotem startovního pole a v loňském roce překonal Rubense Barrichella. Fernando Alonso, který se vrací do F1 po přestávce, má za sebou o něco méně závodů. Oba debutovali v roce 2001.
V sezóně 2007 debutovali také Vettel a Hamilton, kteří v loňském roce překročili hranici 250 startů. Zmínění čtyři jezdci výrazně nadhodnocují průměrný počet startů v závodech F1. Méně než 100 závodů absolvovalo jedenáct jezdců. Jedná se o mladé piloty, kteří nedávno debutovali nebo se chystají na první start.
Kimi Raikkonen - 329 Fernando Alonso - 311 Lewis Hamilton - 266 Sebastian Vettel - 257 Sergio Perez - 191 Daniel Ricciardo - 188 Valtteri Bottas - 156 Max Verstappen - 119 Carlos Sainz - 118 Lance Stroll - 78 Esteban Ocon - 67 Pierre Gasly - 64 Charles Leclerc - 59 Antonio Giovinazzi - 40 Lando Norris - 38 George Russell - 38 Nicholas Latifi - 17 Nikata Mazepin - 0 Mick Schumacher - 0 Yuki Tsunoda - 0
Jak staří jsou jezdci F1?
Mezi nejstarším Räikkönenem a nejmladším Tsunodou je rozdíl 21 let. Fin oslaví v roce 2021 své 42. narozeniny a je nejstarším pilotem startovního pole. Mezi jezdci sezóny 2021 se jeden narodil v 70. letech, pět v 80. letech, třináct v 90. letech a jeden v roce 2000. Raikkonen a Alonso tak výrazně nadhodnocují jejich průměrné stáří.
Noví hráči pro sezónu 2021
Jak jsme zmínili v úvodu, pro sezónu 2021 došlo u týmů F1 ke čtyřem změnám. Zkušený Alonso se vrací s dvouletou smlouvou v týmu Alpine. Kromě něj budou mít debut tři jezdci. Yuki Tsunoda bude vůbec prvním jezdcem F1, který se narodil v roce 2000. Schumacher a Mazepin jsou od něj jen o rok starší.
Kdo má nejzkušenější tým?
Jezdci Mercedesu mají v průměru odjetých nejvíce sezón a závodů. Stáje Alpine a Alfa Romeo jsou na pomyslných stupních vítězů, kde průměr nafoukli dva veteráni. Opačným extrémem je tým Haas, oba jeho jezdci se chystají na svůj debut v F1.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.