Průměrný pilot (nikoliv svými schopnostmi) startující v sezóně 2021 ve Formuli 1 se narodil v roce 1993, má za sebou více než šest sezón a na svém kontě má 116 závodů v F1. Průměrný věk jezdců se od loni nezměnil, ale průměrná zkušenost se zvýšila.
Pro sezónu 2021 došlo ke čtyřem změnám na poli jezdeckém. Tři ostřílení piloti (Romain Grosjean, Kevin Magnussen a Daniil Kvyat) ztratili místo, stejně jako Alexander Albon, který odjezdil jen dvě sezóny. Na jejich místo nastoupí tři mladí nováčci (Nikita Mazepin, Mick Schumacher a Yuki Tsunoda) a vracející se matador Fernando Alonso. Právě návrat Španěla způsobil, že navzdory třem nově příchozím, se průměrná zkušenost ve srovnání s loňským rokem ještě zvýšila.
Předpoklady přijaté pro přípravu této statistiky
Pro přípravu této statistiky byly učiněny následující předpoklady. Uvádím věk pilota v daném roce a neberu v úvahu přesné datum narození. Počet sezón na účtu daného jezdce je stanoven takovým způsobem, že pokud odjel maximálně 2/3 dané sezóny (bez ohledu na to, kolik závodů), pak jsem mu ve statistikách dal 0,5 sezóny. Pokud odjel víc, jak 2/3 závodů nebo kompletní sezónu, započten má celý rok. Průměrný věk pilotů Formule 1 se oproti minulému roku nezměnil a udržuje se od roku 2017 navzdory různým změnám v sestavách týmů na čísle 28. Již druhý rok po sobě se průměrná zkušenost výrazně zvýšila, což je nyní 6,2 sezóny a 116,8 závodů. Před rokem to bylo 5,5 sezón a 107 závodů, před dvěma lety 5 sezón a 97 závodů. Co tato čísla ukazují? Mladí jezdci stále vstupují do F1, ale nahrazují ty méně zkušené, uvedená čísla zvyšuje pokračující přítomnost zkušených veteránů. Jméno - rok narození - sezony - počet závodů Kimi Raikkonen 1979 18 329 Fernando Alonso 1981 17 311 Lewis Hamilton 1985 14 266 Sebastian Vettel 1987 13,5 257 Sergio Perez 1990 10 191 Daniel Ricciardo 1989 9,5 188 Valtteri Bottas 1989 8 156 Max Verstappen 1997 6 119 Carlos Sainz 1994 6 118 Lance Stroll 1998 4 78 Esteban Ocon 1996 3,5 67 Pierre Gasly 1996 3,5 64 Charles Leclerc 1997 3 59 Ant. Giovinazzi 1993 2,5 40 Lando Norris 1999 2 38 George Russell 1998 2 38 Nicholas Latifi 1995 1 17 Nikita Mazepin 1999 0 0 Mick Schumacher 1999 0 0 Yuki Tsunoda 2000 0 0
Počet startů ke konci roku 2020 Kimi Raikkonen je v současnosti nejzkušenějším pilotem startovního pole a v loňském roce překonal Rubense Barrichella. Fernando Alonso, který se vrací do F1 po přestávce, má za sebou o něco méně závodů. Oba debutovali v roce 2001.
V sezóně 2007 debutovali také Vettel a Hamilton, kteří v loňském roce překročili hranici 250 startů. Zmínění čtyři jezdci výrazně nadhodnocují průměrný počet startů v závodech F1. Méně než 100 závodů absolvovalo jedenáct jezdců. Jedná se o mladé piloty, kteří nedávno debutovali nebo se chystají na první start.
Kimi Raikkonen - 329 Fernando Alonso - 311 Lewis Hamilton - 266 Sebastian Vettel - 257 Sergio Perez - 191 Daniel Ricciardo - 188 Valtteri Bottas - 156 Max Verstappen - 119 Carlos Sainz - 118 Lance Stroll - 78 Esteban Ocon - 67 Pierre Gasly - 64 Charles Leclerc - 59 Antonio Giovinazzi - 40 Lando Norris - 38 George Russell - 38 Nicholas Latifi - 17 Nikata Mazepin - 0 Mick Schumacher - 0 Yuki Tsunoda - 0
Jak staří jsou jezdci F1?
Mezi nejstarším Räikkönenem a nejmladším Tsunodou je rozdíl 21 let. Fin oslaví v roce 2021 své 42. narozeniny a je nejstarším pilotem startovního pole. Mezi jezdci sezóny 2021 se jeden narodil v 70. letech, pět v 80. letech, třináct v 90. letech a jeden v roce 2000. Raikkonen a Alonso tak výrazně nadhodnocují jejich průměrné stáří.
Noví hráči pro sezónu 2021
Jak jsme zmínili v úvodu, pro sezónu 2021 došlo u týmů F1 ke čtyřem změnám. Zkušený Alonso se vrací s dvouletou smlouvou v týmu Alpine. Kromě něj budou mít debut tři jezdci. Yuki Tsunoda bude vůbec prvním jezdcem F1, který se narodil v roce 2000. Schumacher a Mazepin jsou od něj jen o rok starší.
Kdo má nejzkušenější tým?
Jezdci Mercedesu mají v průměru odjetých nejvíce sezón a závodů. Stáje Alpine a Alfa Romeo jsou na pomyslných stupních vítězů, kde průměr nafoukli dva veteráni. Opačným extrémem je tým Haas, oba jeho jezdci se chystají na svůj debut v F1.
Svět Formule 1 celý týden žije odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Své stanovisko k této události už vyjádřil i jeden z mistrů světa.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.