Sedmatřicetiletý Scott Speed, rodák ze Spojených států amerických, měl solidně nastartovanou kariéru. V roce 2006 začal jezdit ve Formuli 1, kde předtím třináct let žádný Američan nejezdil. Asi nemusím vysvětlovat, že to pro Formuli 1 mělo za následek zvednutí sledovanosti a přitáhnutí nových amerických sponzorů. Po deseti závodech v roce 2007 však z Formule 1 zmizel. Co se s ním stalo?
Co se motorsportu týče, pak v Americe je ho spousta. Z velkých sérií tu je NASCAR, IndyCar a IMSA. Navíc je tu hromada soutěží menších. I přesto, že má Amerika hodně pilotů, ti se ve Formuli 1 neobjevují. Posledním Američanem ve Formuli 1 byl Alexander Rossi v roce 2015, který ani jednou nedojel na bodovaném místě. Rossi se však zúčastnil pouze poloviny sezóny. Celou naposledy absolvoval právě Scott Speed.
Jak tomu bývá, Speed začal závodit na motokárách. Následoval přesun do Formule Russell series. Byl rychlý, měl ambice a byl Red Bullem vybrán do programu pro mladé americké nadějné jezdce. Díky tomu se dostal do britské Formule 3. Samotný šéf týmu Red Bullu ve Formuli 1 Christian Horner o něm prohlásil, že je novou vlnou amerického talentu, který přichází. Speed byl jediným ze čtyř členů tohoto výběru, který se nakonec do Formule 1 podíval.
Co se jeho účinkování v britské Formuli 3 v roce 2003 týče, tak se mu na rozdíl od týmového kolegy vůbec nedařilo. Speed onemocněl, a vrátil se domů, aby podstoupil léčbu. V roce 2004 se vrátil do Evropy, závodil ve Formuli Renault a celé sezóně dominoval. Přestoupil pak do série GP2, kde se v roce 2005 umístil celkově třetí. Před ním byl jen Nico Rosberg a Heikki Kovalainen.
Red Bull koupil Minardi, stáj přejmenoval na Toro Rosso a v roce 2016 Speed usedl za volant monopostu F1. Jeho týmovým kolegou se stal Vitantonio Liuzzi. A jak se Speedovi tato debutová sezóna vydařila? Příliš ne. Ani jednou nedosáhl na body a skončil jako poslední, pokud jsou do pořadí počítáni pouze jezdci, kteří odjezdili celou sezónu. Hned ve třetím závodě však Speed dojel osmý a měl brát body, avšak ukázalo se, že předjížděl při žlutých vlajkách, a tak byl odsunut na deváté nebodované místo, které bylo nakonec jeho nejlepším umístěním v sezóně. Scott to těžce nesl, a za nadávání si vysloužil pokutu ve výši pěti tisíc amerických dolarů. Jeho týmový kolega Liuzzi na tom nebyl o nic lépe. Celkově skončil o jedno umístění výše, protože v sezóně získal jeden bod v GP USA.
I přes nepříliš přesvědčivé výsledky dostal Speed ještě šanci i v sezóně 2007, ale jen do její poloviny. Ve čtyřech z devíti závodů nedojel a ve zbylých závodech nebodoval, přičemž jeho nejlepším umístěním bylo až čtrnácté místo. Když v GP Evropy opět nedojel do cíle, počkal si na něj v boxech týmový šéf Toro Rosso Franz Tost, Speeda pěstí praštil do zad, vzal jej za kombinézu a přitlačil ke zdi. Ačkoli se Tost později omluvil, Speed z týmu i Formule 1 odešel a nahradil ho mladík jmenující se Sebastian Vettel.
Ačkoli Speed nevybojoval ani jeden bod za sezónu a půl, co ve Formuli 1 byl, nedá se o něm říct, že by patřil k nejhorším pilotům. Vůz Toro Rosso byl pomalý a Američan měl navíc v průběhu sezóny několikrát i smůlu, když se připletl do kolize bez vlastního přičinění. S Red Bullem pak i nadále spolupracoval a s jeho vozy jezdil ARCA series, což je předpokoj NASCAR. V této sérii působil v období 2008 až 2013, ale bez větších úspěchů. Poté si v roce 2014 zkusil RallyCross a Lamborghini Super Trofeo v Severní Americe. Ačkoli v RallyCrossu dojel celkově třetí, tak se rozhodl další sezónu věnovat závodění ve Formuli E, kde však dojel celkově patnáctý. Speed se pak vrátil k RallyCrossu, kde konečně zase zazářil, v roce 2015, 2016 a 2017 se stal světovým šampionem. V roce 2018 se pak stal šampionem v RallyCrossu ježděném pouze v Americe.
Ačkoli jste si až do konce tohoto článku mohli myslet, že Scott Speed patřil k jedněm z nejméně úspěšným pilotům, kteří se kdy dostali do Formule 1. Doufám, že vás předešlý odstavec přesvědčil o tom, že Speed není špatným jezdcem. Jediné co, tak nedosahoval takových kvalit, aby se mohl měřit s těmi nejlepšími ve Formuli 1 a v NASCAR, a tak musel přejít do béčkových závodních sérií, kde se mu pak dařilo. To je také důvod, proč většina lidí o Speedovi po jeho účinkování ve Formuli 1 už neslyšela. Jezdil především v amerických závodních sériích, které v Evropě nejsou populární a ani se tu o nich nepíše.
O Speedovi se v poslední době v Evropě psalo snad jen, když jakožto ambasador iRacingu propadl během hraní opět záchvatu hněvu a byl sprostý. Američan následně dostal zákaz užívat závodní simulátor.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.