Sedmatřicetiletý Scott Speed, rodák ze Spojených států amerických, měl solidně nastartovanou kariéru. V roce 2006 začal jezdit ve Formuli 1, kde předtím třináct let žádný Američan nejezdil. Asi nemusím vysvětlovat, že to pro Formuli 1 mělo za následek zvednutí sledovanosti a přitáhnutí nových amerických sponzorů. Po deseti závodech v roce 2007 však z Formule 1 zmizel. Co se s ním stalo?
Co se motorsportu týče, pak v Americe je ho spousta. Z velkých sérií tu je NASCAR, IndyCar a IMSA. Navíc je tu hromada soutěží menších. I přesto, že má Amerika hodně pilotů, ti se ve Formuli 1 neobjevují. Posledním Američanem ve Formuli 1 byl Alexander Rossi v roce 2015, který ani jednou nedojel na bodovaném místě. Rossi se však zúčastnil pouze poloviny sezóny. Celou naposledy absolvoval právě Scott Speed.
Jak tomu bývá, Speed začal závodit na motokárách. Následoval přesun do Formule Russell series. Byl rychlý, měl ambice a byl Red Bullem vybrán do programu pro mladé americké nadějné jezdce. Díky tomu se dostal do britské Formule 3. Samotný šéf týmu Red Bullu ve Formuli 1 Christian Horner o něm prohlásil, že je novou vlnou amerického talentu, který přichází. Speed byl jediným ze čtyř členů tohoto výběru, který se nakonec do Formule 1 podíval.
Co se jeho účinkování v britské Formuli 3 v roce 2003 týče, tak se mu na rozdíl od týmového kolegy vůbec nedařilo. Speed onemocněl, a vrátil se domů, aby podstoupil léčbu. V roce 2004 se vrátil do Evropy, závodil ve Formuli Renault a celé sezóně dominoval. Přestoupil pak do série GP2, kde se v roce 2005 umístil celkově třetí. Před ním byl jen Nico Rosberg a Heikki Kovalainen.
Red Bull koupil Minardi, stáj přejmenoval na Toro Rosso a v roce 2016 Speed usedl za volant monopostu F1. Jeho týmovým kolegou se stal Vitantonio Liuzzi. A jak se Speedovi tato debutová sezóna vydařila? Příliš ne. Ani jednou nedosáhl na body a skončil jako poslední, pokud jsou do pořadí počítáni pouze jezdci, kteří odjezdili celou sezónu. Hned ve třetím závodě však Speed dojel osmý a měl brát body, avšak ukázalo se, že předjížděl při žlutých vlajkách, a tak byl odsunut na deváté nebodované místo, které bylo nakonec jeho nejlepším umístěním v sezóně. Scott to těžce nesl, a za nadávání si vysloužil pokutu ve výši pěti tisíc amerických dolarů. Jeho týmový kolega Liuzzi na tom nebyl o nic lépe. Celkově skončil o jedno umístění výše, protože v sezóně získal jeden bod v GP USA.
I přes nepříliš přesvědčivé výsledky dostal Speed ještě šanci i v sezóně 2007, ale jen do její poloviny. Ve čtyřech z devíti závodů nedojel a ve zbylých závodech nebodoval, přičemž jeho nejlepším umístěním bylo až čtrnácté místo. Když v GP Evropy opět nedojel do cíle, počkal si na něj v boxech týmový šéf Toro Rosso Franz Tost, Speeda pěstí praštil do zad, vzal jej za kombinézu a přitlačil ke zdi. Ačkoli se Tost později omluvil, Speed z týmu i Formule 1 odešel a nahradil ho mladík jmenující se Sebastian Vettel.
Ačkoli Speed nevybojoval ani jeden bod za sezónu a půl, co ve Formuli 1 byl, nedá se o něm říct, že by patřil k nejhorším pilotům. Vůz Toro Rosso byl pomalý a Američan měl navíc v průběhu sezóny několikrát i smůlu, když se připletl do kolize bez vlastního přičinění. S Red Bullem pak i nadále spolupracoval a s jeho vozy jezdil ARCA series, což je předpokoj NASCAR. V této sérii působil v období 2008 až 2013, ale bez větších úspěchů. Poté si v roce 2014 zkusil RallyCross a Lamborghini Super Trofeo v Severní Americe. Ačkoli v RallyCrossu dojel celkově třetí, tak se rozhodl další sezónu věnovat závodění ve Formuli E, kde však dojel celkově patnáctý. Speed se pak vrátil k RallyCrossu, kde konečně zase zazářil, v roce 2015, 2016 a 2017 se stal světovým šampionem. V roce 2018 se pak stal šampionem v RallyCrossu ježděném pouze v Americe.
Ačkoli jste si až do konce tohoto článku mohli myslet, že Scott Speed patřil k jedněm z nejméně úspěšným pilotům, kteří se kdy dostali do Formule 1. Doufám, že vás předešlý odstavec přesvědčil o tom, že Speed není špatným jezdcem. Jediné co, tak nedosahoval takových kvalit, aby se mohl měřit s těmi nejlepšími ve Formuli 1 a v NASCAR, a tak musel přejít do béčkových závodních sérií, kde se mu pak dařilo. To je také důvod, proč většina lidí o Speedovi po jeho účinkování ve Formuli 1 už neslyšela. Jezdil především v amerických závodních sériích, které v Evropě nejsou populární a ani se tu o nich nepíše.
O Speedovi se v poslední době v Evropě psalo snad jen, když jakožto ambasador iRacingu propadl během hraní opět záchvatu hněvu a byl sprostý. Američan následně dostal zákaz užívat závodní simulátor.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.