Na penězích záleží v každém sportovním odvětví, a ve Formuli 1 se pohybují opravdu velké finance. Pokud nejde o vůbec nejdražší sport na světě, pak jistě atakuje nejvyšší příčky.
Stáje dostávají peníze především prostřednictvím sponzorů. Ti do F1 investují každoročně stovky milionů amerických dolarů. Ostatně pokud sečteme, kolik sponzoři jednotlivých stájí jen loni v dost zvláštním „covidovém roce“ do Formule 1 investovali, celková suma se bude blížit 1,2 miliardy $.
Jak štědří byli sponzoři v roce 2019 zveřejnila motoristická redakce BBC až před krátkou dobou. Proto vám údaje nabízíme s poněkud větším časovým odstupem.
HaasRozpočet 2019: 173 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 30 – 50 milionů $Hlavní sponzoři: Richard Mille (hodinky), Peak (automobilové oleje), Jack and Jones (oděvní značka).
Racing PointRozpočet 2019: 188 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 45 – 75 milionů $Hlavní sponzoři: BWT (úprava vody), JCB (výrobce těžké stavební techniky), NEC (IT), Claro (telekomunikační společnost) plus nejmenovaná sázková společnost se sídlem v Liverpoolu. Další podstatnou část prostředků obdržel Racing Point od Lawrence Strolla, který stáj koupil.
Alfa RomeoRozpočet 2019: 141 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 45 – 75 milionů $Hlavní sponzoři: automobilka Alfa Romeo, Singha (pivo), Carrera (brýle), a Adler Pelzer Group (automoto).
RenaultRozpočet 2019: 272 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 55 – 85 milionů $Hlavní sponzoři: Infiniti (výrobce automobilů), RCi bank (bankovní dům), MAPFRE (pojišťovna), DuPont (chemička), Microsoft (elektronika a software) a Le coq sportif (oblečení). Nemalou sumou pak přispívá i samotná automobilka Renault.
AlphaTauri (bývalé Toro Rosso)Rozpočet 2019: 138 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 60 – 90 milionů $Hlavní sponzoři: Red Bull (energetické nápoje), Moose craft cider (cider), Edifice casio (hodinky), Randstad (personálně-poradenské služby), myWorld (marketing).
WilliamsRozpočet 2019: 132 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 85 – 105 milionů $Hlavní sponzoři: ROKiT (výrobce telefonů), ORLEN (petrochemická společnost), Rexona (kosmetika), Acronus (software).
McLarenRozpočet 2019: 269 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 90 – 120 milionů $Hlavní sponzoři: British American Tobacco (tabáková společnost), Dell (výrobce elektroniky), CNBC (televizní kanál), OnePlus (výrobce mobilních telefonů), Coca-cola (nápojový koncern), Richard Mille (hodinky), Estrella Damm (pivo), Hilton (hotely), FxPro (brokerská společnost). Tabáková reklama je ve Formuli 1 již skoro patnáct let zakázána, avšak British American Tobacco má na vozech McLarenu nápis „A Better Tomorrow“, což propaguje elektronické cigarety této společnosti.
Red Bull RacingRozpočet 2019: 445 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 110 – 140 milionů $Hlavní sponzoři: Red Bull (energetické nápoje), Aston Martin (výrobce automobilů), ExxonMobil (zpracování ropy a plynu), Mobil1 (výrobce automobilových olejů), Esso (paliva), FuturoCoin (kryptoměna), Tag Heuer (hodinky), Puma (oblečení a sportovní vybavení), Citrix (software), Rauch (džusy a nápoje).
MercedesRozpočet 2019: 484 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 135 – 165 milionů $Hlavní sponzoři: Petronas (ropná a plynárenská společnost), BOSE (výrobce sluchátek a reproduktorů), EPSON (tiskárny), Tommy Hilfiger (oděvní společnost), UBS (banka), IWC (hodinky), Marriot Bonvoy (hotely), Monster energy (energetické nápoje), Puma (oblečení a sportovní vybavení), POLICE (brýle).
FerrariRozpočet 2019: 463 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 255 – 285 milionů $Hlavní sponzoři: Mission Winnow (tabáková společnost - stejný systém jako u British American Tobacco), Shell (ropná společnost), Hublot (hodinky), Kaspersky (antivirové programy), UPS (zásilková společnost), Lenovo (výrobce elektroniky), Ray-Ban (brýle), MAHLE (výrobce automoto dílů), AMD (výrobce počítačových komponentů). Ferrari praktikuje některé dlouhodobé spolupráce, například se společností Shell se značka poprvé spojila již v roce 1924, tedy ještě v době, kdy Formule 1 neexistovala.
Z výše uvedeného je zřejmé, že Ferrari jede "vlastní ligu" a oproti Haasu má od sponzorů více než šestinásobné sponzorské dary. Italská stáj je mezi fanoušky bezesporu nejoblíbenější, a tak se není čemu divit, že má nejvíce peněz od sponzorů; a to navzdory tomu, že Pohár konstruktérů nebo titul mistra světa naposledy vyhrála před více než deseti lety.
Ačkoli týmy vozí reklamu rozličných sponzorů, převládají zejména značky vyrábějící elektroniku, hodinky nebo firmy obchodující s palivy či jiným automobilovým příslušenstvím. První skupina má na trhu obrovskou konkurenci a zároveň také velké příjmy, a tak si reklamu ve Formuli 1 může dovolit.
Výrobci hodinek se prezentují luxusními kousky a jejich „promo“ koresponduje s luxusními sportovními událostmi jako jsou golfové turnaje, dostihy či právě Formule 1. Navíc hodinářské společnosti mají s motorsportem dlouholetou historii, stačí se podívat na fotografie legend Formule 1 a téměř vždy najdeme na jejich ruce hodinky od svého sponzora.
Například švýcarský výrobce TAG Heuer po sezóně 1974, kdy Regazzoni (Ferrari) jen těsně přišel o titul, daroval jemu a Laudovi luxusní hodinky jako "odškodnění" a později dokonce vyráběl pohledné budíky zabudované do malých napodobenin závodních přileb. U třetí skupiny se přímo vybízí sponzorovat motorsport, navíc se opět jedná o podniky s dostatečnými financemi pro podobné investice.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.