Na penězích záleží v každém sportovním odvětví, a ve Formuli 1 se pohybují opravdu velké finance. Pokud nejde o vůbec nejdražší sport na světě, pak jistě atakuje nejvyšší příčky.
Stáje dostávají peníze především prostřednictvím sponzorů. Ti do F1 investují každoročně stovky milionů amerických dolarů. Ostatně pokud sečteme, kolik sponzoři jednotlivých stájí jen loni v dost zvláštním „covidovém roce“ do Formule 1 investovali, celková suma se bude blížit 1,2 miliardy $.
Jak štědří byli sponzoři v roce 2019 zveřejnila motoristická redakce BBC až před krátkou dobou. Proto vám údaje nabízíme s poněkud větším časovým odstupem.
HaasRozpočet 2019: 173 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 30 – 50 milionů $Hlavní sponzoři: Richard Mille (hodinky), Peak (automobilové oleje), Jack and Jones (oděvní značka).
Racing PointRozpočet 2019: 188 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 45 – 75 milionů $Hlavní sponzoři: BWT (úprava vody), JCB (výrobce těžké stavební techniky), NEC (IT), Claro (telekomunikační společnost) plus nejmenovaná sázková společnost se sídlem v Liverpoolu. Další podstatnou část prostředků obdržel Racing Point od Lawrence Strolla, který stáj koupil.
Alfa RomeoRozpočet 2019: 141 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 45 – 75 milionů $Hlavní sponzoři: automobilka Alfa Romeo, Singha (pivo), Carrera (brýle), a Adler Pelzer Group (automoto).
RenaultRozpočet 2019: 272 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 55 – 85 milionů $Hlavní sponzoři: Infiniti (výrobce automobilů), RCi bank (bankovní dům), MAPFRE (pojišťovna), DuPont (chemička), Microsoft (elektronika a software) a Le coq sportif (oblečení). Nemalou sumou pak přispívá i samotná automobilka Renault.
AlphaTauri (bývalé Toro Rosso)Rozpočet 2019: 138 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 60 – 90 milionů $Hlavní sponzoři: Red Bull (energetické nápoje), Moose craft cider (cider), Edifice casio (hodinky), Randstad (personálně-poradenské služby), myWorld (marketing).
WilliamsRozpočet 2019: 132 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 85 – 105 milionů $Hlavní sponzoři: ROKiT (výrobce telefonů), ORLEN (petrochemická společnost), Rexona (kosmetika), Acronus (software).
McLarenRozpočet 2019: 269 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 90 – 120 milionů $Hlavní sponzoři: British American Tobacco (tabáková společnost), Dell (výrobce elektroniky), CNBC (televizní kanál), OnePlus (výrobce mobilních telefonů), Coca-cola (nápojový koncern), Richard Mille (hodinky), Estrella Damm (pivo), Hilton (hotely), FxPro (brokerská společnost). Tabáková reklama je ve Formuli 1 již skoro patnáct let zakázána, avšak British American Tobacco má na vozech McLarenu nápis „A Better Tomorrow“, což propaguje elektronické cigarety této společnosti.
Red Bull RacingRozpočet 2019: 445 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 110 – 140 milionů $Hlavní sponzoři: Red Bull (energetické nápoje), Aston Martin (výrobce automobilů), ExxonMobil (zpracování ropy a plynu), Mobil1 (výrobce automobilových olejů), Esso (paliva), FuturoCoin (kryptoměna), Tag Heuer (hodinky), Puma (oblečení a sportovní vybavení), Citrix (software), Rauch (džusy a nápoje).
MercedesRozpočet 2019: 484 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 135 – 165 milionů $Hlavní sponzoři: Petronas (ropná a plynárenská společnost), BOSE (výrobce sluchátek a reproduktorů), EPSON (tiskárny), Tommy Hilfiger (oděvní společnost), UBS (banka), IWC (hodinky), Marriot Bonvoy (hotely), Monster energy (energetické nápoje), Puma (oblečení a sportovní vybavení), POLICE (brýle).
FerrariRozpočet 2019: 463 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 255 – 285 milionů $Hlavní sponzoři: Mission Winnow (tabáková společnost - stejný systém jako u British American Tobacco), Shell (ropná společnost), Hublot (hodinky), Kaspersky (antivirové programy), UPS (zásilková společnost), Lenovo (výrobce elektroniky), Ray-Ban (brýle), MAHLE (výrobce automoto dílů), AMD (výrobce počítačových komponentů). Ferrari praktikuje některé dlouhodobé spolupráce, například se společností Shell se značka poprvé spojila již v roce 1924, tedy ještě v době, kdy Formule 1 neexistovala.
Z výše uvedeného je zřejmé, že Ferrari jede "vlastní ligu" a oproti Haasu má od sponzorů více než šestinásobné sponzorské dary. Italská stáj je mezi fanoušky bezesporu nejoblíbenější, a tak se není čemu divit, že má nejvíce peněz od sponzorů; a to navzdory tomu, že Pohár konstruktérů nebo titul mistra světa naposledy vyhrála před více než deseti lety.
Ačkoli týmy vozí reklamu rozličných sponzorů, převládají zejména značky vyrábějící elektroniku, hodinky nebo firmy obchodující s palivy či jiným automobilovým příslušenstvím. První skupina má na trhu obrovskou konkurenci a zároveň také velké příjmy, a tak si reklamu ve Formuli 1 může dovolit.
Výrobci hodinek se prezentují luxusními kousky a jejich „promo“ koresponduje s luxusními sportovními událostmi jako jsou golfové turnaje, dostihy či právě Formule 1. Navíc hodinářské společnosti mají s motorsportem dlouholetou historii, stačí se podívat na fotografie legend Formule 1 a téměř vždy najdeme na jejich ruce hodinky od svého sponzora.
Například švýcarský výrobce TAG Heuer po sezóně 1974, kdy Regazzoni (Ferrari) jen těsně přišel o titul, daroval jemu a Laudovi luxusní hodinky jako "odškodnění" a později dokonce vyráběl pohledné budíky zabudované do malých napodobenin závodních přileb. U třetí skupiny se přímo vybízí sponzorovat motorsport, navíc se opět jedná o podniky s dostatečnými financemi pro podobné investice.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.