Na penězích záleží v každém sportovním odvětví, a ve Formuli 1 se pohybují opravdu velké finance. Pokud nejde o vůbec nejdražší sport na světě, pak jistě atakuje nejvyšší příčky.
Stáje dostávají peníze především prostřednictvím sponzorů. Ti do F1 investují každoročně stovky milionů amerických dolarů. Ostatně pokud sečteme, kolik sponzoři jednotlivých stájí jen loni v dost zvláštním „covidovém roce“ do Formule 1 investovali, celková suma se bude blížit 1,2 miliardy $.
Jak štědří byli sponzoři v roce 2019 zveřejnila motoristická redakce BBC až před krátkou dobou. Proto vám údaje nabízíme s poněkud větším časovým odstupem.
HaasRozpočet 2019: 173 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 30 – 50 milionů $Hlavní sponzoři: Richard Mille (hodinky), Peak (automobilové oleje), Jack and Jones (oděvní značka).
Racing PointRozpočet 2019: 188 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 45 – 75 milionů $Hlavní sponzoři: BWT (úprava vody), JCB (výrobce těžké stavební techniky), NEC (IT), Claro (telekomunikační společnost) plus nejmenovaná sázková společnost se sídlem v Liverpoolu. Další podstatnou část prostředků obdržel Racing Point od Lawrence Strolla, který stáj koupil.
Alfa RomeoRozpočet 2019: 141 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 45 – 75 milionů $Hlavní sponzoři: automobilka Alfa Romeo, Singha (pivo), Carrera (brýle), a Adler Pelzer Group (automoto).
RenaultRozpočet 2019: 272 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 55 – 85 milionů $Hlavní sponzoři: Infiniti (výrobce automobilů), RCi bank (bankovní dům), MAPFRE (pojišťovna), DuPont (chemička), Microsoft (elektronika a software) a Le coq sportif (oblečení). Nemalou sumou pak přispívá i samotná automobilka Renault.
AlphaTauri (bývalé Toro Rosso)Rozpočet 2019: 138 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 60 – 90 milionů $Hlavní sponzoři: Red Bull (energetické nápoje), Moose craft cider (cider), Edifice casio (hodinky), Randstad (personálně-poradenské služby), myWorld (marketing).
WilliamsRozpočet 2019: 132 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 85 – 105 milionů $Hlavní sponzoři: ROKiT (výrobce telefonů), ORLEN (petrochemická společnost), Rexona (kosmetika), Acronus (software).
McLarenRozpočet 2019: 269 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 90 – 120 milionů $Hlavní sponzoři: British American Tobacco (tabáková společnost), Dell (výrobce elektroniky), CNBC (televizní kanál), OnePlus (výrobce mobilních telefonů), Coca-cola (nápojový koncern), Richard Mille (hodinky), Estrella Damm (pivo), Hilton (hotely), FxPro (brokerská společnost). Tabáková reklama je ve Formuli 1 již skoro patnáct let zakázána, avšak British American Tobacco má na vozech McLarenu nápis „A Better Tomorrow“, což propaguje elektronické cigarety této společnosti.
Red Bull RacingRozpočet 2019: 445 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 110 – 140 milionů $Hlavní sponzoři: Red Bull (energetické nápoje), Aston Martin (výrobce automobilů), ExxonMobil (zpracování ropy a plynu), Mobil1 (výrobce automobilových olejů), Esso (paliva), FuturoCoin (kryptoměna), Tag Heuer (hodinky), Puma (oblečení a sportovní vybavení), Citrix (software), Rauch (džusy a nápoje).
MercedesRozpočet 2019: 484 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 135 – 165 milionů $Hlavní sponzoři: Petronas (ropná a plynárenská společnost), BOSE (výrobce sluchátek a reproduktorů), EPSON (tiskárny), Tommy Hilfiger (oděvní společnost), UBS (banka), IWC (hodinky), Marriot Bonvoy (hotely), Monster energy (energetické nápoje), Puma (oblečení a sportovní vybavení), POLICE (brýle).
FerrariRozpočet 2019: 463 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 255 – 285 milionů $Hlavní sponzoři: Mission Winnow (tabáková společnost - stejný systém jako u British American Tobacco), Shell (ropná společnost), Hublot (hodinky), Kaspersky (antivirové programy), UPS (zásilková společnost), Lenovo (výrobce elektroniky), Ray-Ban (brýle), MAHLE (výrobce automoto dílů), AMD (výrobce počítačových komponentů). Ferrari praktikuje některé dlouhodobé spolupráce, například se společností Shell se značka poprvé spojila již v roce 1924, tedy ještě v době, kdy Formule 1 neexistovala.
Z výše uvedeného je zřejmé, že Ferrari jede "vlastní ligu" a oproti Haasu má od sponzorů více než šestinásobné sponzorské dary. Italská stáj je mezi fanoušky bezesporu nejoblíbenější, a tak se není čemu divit, že má nejvíce peněz od sponzorů; a to navzdory tomu, že Pohár konstruktérů nebo titul mistra světa naposledy vyhrála před více než deseti lety.
Ačkoli týmy vozí reklamu rozličných sponzorů, převládají zejména značky vyrábějící elektroniku, hodinky nebo firmy obchodující s palivy či jiným automobilovým příslušenstvím. První skupina má na trhu obrovskou konkurenci a zároveň také velké příjmy, a tak si reklamu ve Formuli 1 může dovolit.
Výrobci hodinek se prezentují luxusními kousky a jejich „promo“ koresponduje s luxusními sportovními událostmi jako jsou golfové turnaje, dostihy či právě Formule 1. Navíc hodinářské společnosti mají s motorsportem dlouholetou historii, stačí se podívat na fotografie legend Formule 1 a téměř vždy najdeme na jejich ruce hodinky od svého sponzora.
Například švýcarský výrobce TAG Heuer po sezóně 1974, kdy Regazzoni (Ferrari) jen těsně přišel o titul, daroval jemu a Laudovi luxusní hodinky jako "odškodnění" a později dokonce vyráběl pohledné budíky zabudované do malých napodobenin závodních přileb. U třetí skupiny se přímo vybízí sponzorovat motorsport, navíc se opět jedná o podniky s dostatečnými financemi pro podobné investice.
Sauber Motorsport otevře v tomto roce nové technické centrum ve Velké Británii, což je klíčový krok v jejich přípravách na přechod k Audi jako oficiálnímu továrnímu týmu ve Formuli 1 od roku 2026.
Bitva o titul ve Formuli 1 v roce 2025 bude extrémně těsná. Každý detail může rozhodnout, a i když je to ve světě F1 běžné, letošní sezóna slibuje být ještě napínavější než kdy dřív.
Carlos Sainz prozradil, co ho přimělo spojit svou budoucnost s Williamsem. Klíčovou roli sehrály dvě věci – ambiciózní projekt a lidé v týmu, kteří ho okamžitě nadchli.
George Russell si pro sezonu 2025 stanovil několik cílů, přičemž za jednu z hlavních priorit považuje zlepšení svého závodního tempa, které považuje za klíčové pro úspěch v nadcházející sezóně.
Moet & Chandon se stalo oficiálním dodavatelem šampaňského pro Formuli 1, čímž francouzský sekt po čtyřech letech na pódiu nahradil italské šumivé víno Ferrari. Společnost LVMH uzavřela s Formulí 1 desetiletý sponzorský kontrakt, který zahrnuje i značky Louis Vuitton a TAG Heuer.
Lewis Hamilton pokračuje v poznávání techniky Ferrari, a podle informací byl již stanoven termín, kdy poprvé usedne za volant vozu F1 2025.
Lewis Hamilton stojí před jednou z nejtěžších zkoušek své kariéry. V barvách Ferrari se musí utkat s Charlesem Leclercem, který je odhodlaný dokázat, že je týmovou jedničkou. Podaří se Hamiltonovi získat rekordní osmý titul mistra světa?
Test pneumatik Pirelli na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya ve středu zakončili Lewis Hamilton, Charles Leclerc a Oscar Piastri, kteří si vyzkoušeli nové pneumatiky pro sezónu 2026.
Formule 1 dnes oznámila novou spolupráci, podle které bude šampaňské značky Moët & Chandon oficiálně podáváno na stupních vítězů po závodech Velké ceny.
Lewis Hamilton opět ukázal svou štědrou stránku. Po více než deseti letech v týmu Mercedes, kde dosáhl mnoha úspěchů, obdaroval všechny zaměstnance svého bývalého zaměstnavatele. Jeho podobizna z Monaka 2019, kterou vytvořil britský umělec Paul Oz, teď zdobí centrálu Mercedesu v Brackley.
Jean Todt, bývalý šéf Ferrari, potvrdil, že více než deset let po vážné nehodě, která změnila život Michaela Schumachera, jej stále pravidelně navštěvuje.
Carlos Sainz, který se připojil k Williamsu, by mohl mít na tento tým podobný vliv, jaký měl přestup Lewise Hamiltona do Ferrari nebo Adrian Neweyho do Aston Martinu. I když jde o silná tvrzení, pro tým, který dlouhodobě zápasí s výsledky, jsou zkušenosti bývalého pilota Ferrari a McLarenu neocenitelné. Tento názor sdílí i šéf Williamsu James Vowles.