Na penězích záleží v každém sportovním odvětví, a ve Formuli 1 se pohybují opravdu velké finance. Pokud nejde o vůbec nejdražší sport na světě, pak jistě atakuje nejvyšší příčky.
Stáje dostávají peníze především prostřednictvím sponzorů. Ti do F1 investují každoročně stovky milionů amerických dolarů. Ostatně pokud sečteme, kolik sponzoři jednotlivých stájí jen loni v dost zvláštním „covidovém roce“ do Formule 1 investovali, celková suma se bude blížit 1,2 miliardy $.
Jak štědří byli sponzoři v roce 2019 zveřejnila motoristická redakce BBC až před krátkou dobou. Proto vám údaje nabízíme s poněkud větším časovým odstupem.
HaasRozpočet 2019: 173 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 30 – 50 milionů $Hlavní sponzoři: Richard Mille (hodinky), Peak (automobilové oleje), Jack and Jones (oděvní značka).
Racing PointRozpočet 2019: 188 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 45 – 75 milionů $Hlavní sponzoři: BWT (úprava vody), JCB (výrobce těžké stavební techniky), NEC (IT), Claro (telekomunikační společnost) plus nejmenovaná sázková společnost se sídlem v Liverpoolu. Další podstatnou část prostředků obdržel Racing Point od Lawrence Strolla, který stáj koupil.
Alfa RomeoRozpočet 2019: 141 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 45 – 75 milionů $Hlavní sponzoři: automobilka Alfa Romeo, Singha (pivo), Carrera (brýle), a Adler Pelzer Group (automoto).
RenaultRozpočet 2019: 272 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 55 – 85 milionů $Hlavní sponzoři: Infiniti (výrobce automobilů), RCi bank (bankovní dům), MAPFRE (pojišťovna), DuPont (chemička), Microsoft (elektronika a software) a Le coq sportif (oblečení). Nemalou sumou pak přispívá i samotná automobilka Renault.
AlphaTauri (bývalé Toro Rosso)Rozpočet 2019: 138 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 60 – 90 milionů $Hlavní sponzoři: Red Bull (energetické nápoje), Moose craft cider (cider), Edifice casio (hodinky), Randstad (personálně-poradenské služby), myWorld (marketing).
WilliamsRozpočet 2019: 132 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 85 – 105 milionů $Hlavní sponzoři: ROKiT (výrobce telefonů), ORLEN (petrochemická společnost), Rexona (kosmetika), Acronus (software).
McLarenRozpočet 2019: 269 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 90 – 120 milionů $Hlavní sponzoři: British American Tobacco (tabáková společnost), Dell (výrobce elektroniky), CNBC (televizní kanál), OnePlus (výrobce mobilních telefonů), Coca-cola (nápojový koncern), Richard Mille (hodinky), Estrella Damm (pivo), Hilton (hotely), FxPro (brokerská společnost). Tabáková reklama je ve Formuli 1 již skoro patnáct let zakázána, avšak British American Tobacco má na vozech McLarenu nápis „A Better Tomorrow“, což propaguje elektronické cigarety této společnosti.
Red Bull RacingRozpočet 2019: 445 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 110 – 140 milionů $Hlavní sponzoři: Red Bull (energetické nápoje), Aston Martin (výrobce automobilů), ExxonMobil (zpracování ropy a plynu), Mobil1 (výrobce automobilových olejů), Esso (paliva), FuturoCoin (kryptoměna), Tag Heuer (hodinky), Puma (oblečení a sportovní vybavení), Citrix (software), Rauch (džusy a nápoje).
MercedesRozpočet 2019: 484 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 135 – 165 milionů $Hlavní sponzoři: Petronas (ropná a plynárenská společnost), BOSE (výrobce sluchátek a reproduktorů), EPSON (tiskárny), Tommy Hilfiger (oděvní společnost), UBS (banka), IWC (hodinky), Marriot Bonvoy (hotely), Monster energy (energetické nápoje), Puma (oblečení a sportovní vybavení), POLICE (brýle).
FerrariRozpočet 2019: 463 milionů $Roční sponzorský příspěvek: cca 255 – 285 milionů $Hlavní sponzoři: Mission Winnow (tabáková společnost - stejný systém jako u British American Tobacco), Shell (ropná společnost), Hublot (hodinky), Kaspersky (antivirové programy), UPS (zásilková společnost), Lenovo (výrobce elektroniky), Ray-Ban (brýle), MAHLE (výrobce automoto dílů), AMD (výrobce počítačových komponentů). Ferrari praktikuje některé dlouhodobé spolupráce, například se společností Shell se značka poprvé spojila již v roce 1924, tedy ještě v době, kdy Formule 1 neexistovala.
Z výše uvedeného je zřejmé, že Ferrari jede "vlastní ligu" a oproti Haasu má od sponzorů více než šestinásobné sponzorské dary. Italská stáj je mezi fanoušky bezesporu nejoblíbenější, a tak se není čemu divit, že má nejvíce peněz od sponzorů; a to navzdory tomu, že Pohár konstruktérů nebo titul mistra světa naposledy vyhrála před více než deseti lety.
Ačkoli týmy vozí reklamu rozličných sponzorů, převládají zejména značky vyrábějící elektroniku, hodinky nebo firmy obchodující s palivy či jiným automobilovým příslušenstvím. První skupina má na trhu obrovskou konkurenci a zároveň také velké příjmy, a tak si reklamu ve Formuli 1 může dovolit.
Výrobci hodinek se prezentují luxusními kousky a jejich „promo“ koresponduje s luxusními sportovními událostmi jako jsou golfové turnaje, dostihy či právě Formule 1. Navíc hodinářské společnosti mají s motorsportem dlouholetou historii, stačí se podívat na fotografie legend Formule 1 a téměř vždy najdeme na jejich ruce hodinky od svého sponzora.
Například švýcarský výrobce TAG Heuer po sezóně 1974, kdy Regazzoni (Ferrari) jen těsně přišel o titul, daroval jemu a Laudovi luxusní hodinky jako "odškodnění" a později dokonce vyráběl pohledné budíky zabudované do malých napodobenin závodních přileb. U třetí skupiny se přímo vybízí sponzorovat motorsport, navíc se opět jedná o podniky s dostatečnými financemi pro podobné investice.
Vysoké teploty v Imole představovaly pro tým Mercedes značnou překážku, která se výrazně podepsala na jejich výsledcích. George Russell skončil až na sedmém místě, zatímco jeho týmový kolega Andrea Kimi Antonelli musel kvůli technickým problémům závod předčasně ukončit.
Osmnáctiletý talent Mercedesu přiznal, že ho při debutu ve Formuli 1 v Itálii přemohla síla okamžiku a nečekaně velká pozornost. Přesto šlo podle něj o nezapomenutelný zážitek a silnější vstup do světa F1, než si kdy dokázal představit.
Lewis Hamilton předvedl v Imole působivý výkon, když se ze 12. místa na startu dokázal propracovat až na čtvrtou příčku. Britský pilot stáje Mercedes tak ukázal, že stále patří mezi nejzkušenější a nejrychlejší jezdce ve startovním poli. Jeho stíhací jízda byla jedním z hlavních momentů závodu.
Max Verstappen zvítězil v Imole zaslouženě, nikoliv náhodou, uvedl šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Podle něj tým překonal zásadní slabinu svého vozu RB21, čímž jasně ukázal svou sílu a připravenost čelit McLarenu.
Max Verstappen položil základ vítězství v Imole už v prvním kole, když se po vnější straně Tamburella prohnal kolem Oscara Piastriho. Přestože se Australan snažil, nic nemělo takový dopad na vývoj závodu jako právě tento klíčový tah.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.