Sezóna Formule 1 2025 přinese několik klíčových změn v pravidlech, které mohou ovlivnit průběh závodů i výsledky šampionátu. Přinášíme přehled nejdůležitějších úprav, včetně nového bodového systému.
Ačkoli se hlavní změny pravidel chystají až na rok 2026, sezóna Formule 1 2025 přináší několik důležitých úprav. Mezi nejvýznamnější patří nový bodový systém a větší prostor pro nováčky. Sestavili jsme seznam sedmi klíčových změn, které mohou ovlivnit průběh šampionátu.
Od sezóny 2019 mohli jezdci získat bonusový bod za nejrychlejší kolo závodu, pokud skončili v první desítce. To vedlo k taktickým zastávkám v boxech na konci závodů a kontroverzním momentům, jako když Daniel Ricciardo v Singapuru 2024 pomohl Maxi Verstappenovi tím, že odebral bonusový bod Landu Norrisovi.
Po této situaci F1 rozhodla o zrušení bodu za nejrychlejší kolo, takže od sezóny 2025 bude maximální počet bodů za závod bez sprintu 25.
Hmotnost vozů Formule 1 je v posledních letech stále důležitějším tématem, zejména vzhledem k tomu, že současná generace vozů je nejtěžší v historii šampionátu a pro rok 2025 se očekává ještě vyšší hmotnost.
V roce 2024 činila hmotnost vozu včetně jezdce 798 kg, ale v roce 2025 se má zvýšit na 800 kg, částečně kvůli zvýšení minimální hmotnosti jezdců na 82 kg, aby se umožnilo místo pro vyšší piloty.
Po extrémních teplotách během Velké ceny Kataru 2023, kdy někteří jezdci omdleli nebo zvraceli, se FIA rozhodla zavést nová bezpečnostní opatření.
Týmy budou muset přizpůsobit své vozy klimatickým podmínkám, včetně instalace chladicího systému pro jezdce, pokud teplota vzduchu přesáhne 31 °C. Tento systém zahrnuje mikro chladič a speciální tričko s potrubím pro chladicí kapalinu. V souladu s těmito změnami se v roce 2025 zvýší minimální hmotnost vozů o 5 kg, aby se do nich vešly nové chladicí komponenty.
Došlo také ke změně pravidel ohledně povinného času pro nováčky během tréninků. Týmy nyní musí umožnit nováčkům dva tréninky navíc, což znamená, že každé auto dostane dvě příležitosti pro nováčka, čímž se celkový počet příležitostí zvyšuje na čtyři pro každý tým. Nováček však nesmí absolvovat více než dvě Grand Prix, aby se kvalifikoval k těmto tréninkům.
Po loňských problémech během Velké ceny Sao Paula FIA upravila pravidla týkající se určení pořadí na startovním roštu, pokud bude kvalifikace zrušena kvůli nepříznivému počasí. Pokud kvalifikace nebude možná, pořadí na startu bude určeno podle klasifikace šampionátu jezdců. Stejný postup platí i pro kvalifikace ve sprintu. V případě, že několik jezdců nezajede čas v Q3, pořadí se určí podle výsledků z Q2. Pokud jezdec odstoupí ze závodu 75 minut před startem, může to vést k přeskupení jezdců na startovním roštu.
V souladu s loňskými změnami pravidel, FIA upravila pravidla týkající se testování předchozích vozů (TPC). Nyní platí, že týmy mohou absolvovat maximálně 20 dní TPC v kalendářním roce, přičemž závodní jezdci se mohou účastnit pouze ve čtyřech dnech a nesmí překročit 1000 km během testů. Lewis Hamilton již letos dokončil čtyři dny testování, včetně neplánovaného testu pro Ferrari na začátku roku.
Od Velké ceny Španělska FIA zavádí zvýšené zátěžové testy pro přední křídla, aby omezila flexibilitu těchto komponent. Tento krok je reakcí na loňské kontroverze kolem "Mini DRS" křídla McLarenu, které se dostalo do centra pozornosti po protestech Red Bullu a Ferrari. Týmy budou muset prokázat, že jejich přední křídla splňují nové zátěžové testy, jinak mohou čelit technickým porušením. Nová pravidla jsou součástí technické směrnice, která nevyžaduje specifikace pro konstrukci křídel, ale klade důraz na jejich výkonnost při testování.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.