Sezóna Formule 1 2025 přinese několik klíčových změn v pravidlech, které mohou ovlivnit průběh závodů i výsledky šampionátu. Přinášíme přehled nejdůležitějších úprav, včetně nového bodového systému.
Ačkoli se hlavní změny pravidel chystají až na rok 2026, sezóna Formule 1 2025 přináší několik důležitých úprav. Mezi nejvýznamnější patří nový bodový systém a větší prostor pro nováčky. Sestavili jsme seznam sedmi klíčových změn, které mohou ovlivnit průběh šampionátu.
Od sezóny 2019 mohli jezdci získat bonusový bod za nejrychlejší kolo závodu, pokud skončili v první desítce. To vedlo k taktickým zastávkám v boxech na konci závodů a kontroverzním momentům, jako když Daniel Ricciardo v Singapuru 2024 pomohl Maxi Verstappenovi tím, že odebral bonusový bod Landu Norrisovi.
Po této situaci F1 rozhodla o zrušení bodu za nejrychlejší kolo, takže od sezóny 2025 bude maximální počet bodů za závod bez sprintu 25.
Hmotnost vozů Formule 1 je v posledních letech stále důležitějším tématem, zejména vzhledem k tomu, že současná generace vozů je nejtěžší v historii šampionátu a pro rok 2025 se očekává ještě vyšší hmotnost.
V roce 2024 činila hmotnost vozu včetně jezdce 798 kg, ale v roce 2025 se má zvýšit na 800 kg, částečně kvůli zvýšení minimální hmotnosti jezdců na 82 kg, aby se umožnilo místo pro vyšší piloty.
Po extrémních teplotách během Velké ceny Kataru 2023, kdy někteří jezdci omdleli nebo zvraceli, se FIA rozhodla zavést nová bezpečnostní opatření.
Týmy budou muset přizpůsobit své vozy klimatickým podmínkám, včetně instalace chladicího systému pro jezdce, pokud teplota vzduchu přesáhne 31 °C. Tento systém zahrnuje mikro chladič a speciální tričko s potrubím pro chladicí kapalinu. V souladu s těmito změnami se v roce 2025 zvýší minimální hmotnost vozů o 5 kg, aby se do nich vešly nové chladicí komponenty.
Došlo také ke změně pravidel ohledně povinného času pro nováčky během tréninků. Týmy nyní musí umožnit nováčkům dva tréninky navíc, což znamená, že každé auto dostane dvě příležitosti pro nováčka, čímž se celkový počet příležitostí zvyšuje na čtyři pro každý tým. Nováček však nesmí absolvovat více než dvě Grand Prix, aby se kvalifikoval k těmto tréninkům.
Po loňských problémech během Velké ceny Sao Paula FIA upravila pravidla týkající se určení pořadí na startovním roštu, pokud bude kvalifikace zrušena kvůli nepříznivému počasí. Pokud kvalifikace nebude možná, pořadí na startu bude určeno podle klasifikace šampionátu jezdců. Stejný postup platí i pro kvalifikace ve sprintu. V případě, že několik jezdců nezajede čas v Q3, pořadí se určí podle výsledků z Q2. Pokud jezdec odstoupí ze závodu 75 minut před startem, může to vést k přeskupení jezdců na startovním roštu.
V souladu s loňskými změnami pravidel, FIA upravila pravidla týkající se testování předchozích vozů (TPC). Nyní platí, že týmy mohou absolvovat maximálně 20 dní TPC v kalendářním roce, přičemž závodní jezdci se mohou účastnit pouze ve čtyřech dnech a nesmí překročit 1000 km během testů. Lewis Hamilton již letos dokončil čtyři dny testování, včetně neplánovaného testu pro Ferrari na začátku roku.
Od Velké ceny Španělska FIA zavádí zvýšené zátěžové testy pro přední křídla, aby omezila flexibilitu těchto komponent. Tento krok je reakcí na loňské kontroverze kolem "Mini DRS" křídla McLarenu, které se dostalo do centra pozornosti po protestech Red Bullu a Ferrari. Týmy budou muset prokázat, že jejich přední křídla splňují nové zátěžové testy, jinak mohou čelit technickým porušením. Nová pravidla jsou součástí technické směrnice, která nevyžaduje specifikace pro konstrukci křídel, ale klade důraz na jejich výkonnost při testování.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.