Sezóna Formule 1 2025 přinese několik klíčových změn v pravidlech, které mohou ovlivnit průběh závodů i výsledky šampionátu. Přinášíme přehled nejdůležitějších úprav, včetně nového bodového systému.
Ačkoli se hlavní změny pravidel chystají až na rok 2026, sezóna Formule 1 2025 přináší několik důležitých úprav. Mezi nejvýznamnější patří nový bodový systém a větší prostor pro nováčky. Sestavili jsme seznam sedmi klíčových změn, které mohou ovlivnit průběh šampionátu.
Od sezóny 2019 mohli jezdci získat bonusový bod za nejrychlejší kolo závodu, pokud skončili v první desítce. To vedlo k taktickým zastávkám v boxech na konci závodů a kontroverzním momentům, jako když Daniel Ricciardo v Singapuru 2024 pomohl Maxi Verstappenovi tím, že odebral bonusový bod Landu Norrisovi.
Po této situaci F1 rozhodla o zrušení bodu za nejrychlejší kolo, takže od sezóny 2025 bude maximální počet bodů za závod bez sprintu 25.
Hmotnost vozů Formule 1 je v posledních letech stále důležitějším tématem, zejména vzhledem k tomu, že současná generace vozů je nejtěžší v historii šampionátu a pro rok 2025 se očekává ještě vyšší hmotnost.
V roce 2024 činila hmotnost vozu včetně jezdce 798 kg, ale v roce 2025 se má zvýšit na 800 kg, částečně kvůli zvýšení minimální hmotnosti jezdců na 82 kg, aby se umožnilo místo pro vyšší piloty.
Po extrémních teplotách během Velké ceny Kataru 2023, kdy někteří jezdci omdleli nebo zvraceli, se FIA rozhodla zavést nová bezpečnostní opatření.
Týmy budou muset přizpůsobit své vozy klimatickým podmínkám, včetně instalace chladicího systému pro jezdce, pokud teplota vzduchu přesáhne 31 °C. Tento systém zahrnuje mikro chladič a speciální tričko s potrubím pro chladicí kapalinu. V souladu s těmito změnami se v roce 2025 zvýší minimální hmotnost vozů o 5 kg, aby se do nich vešly nové chladicí komponenty.
Došlo také ke změně pravidel ohledně povinného času pro nováčky během tréninků. Týmy nyní musí umožnit nováčkům dva tréninky navíc, což znamená, že každé auto dostane dvě příležitosti pro nováčka, čímž se celkový počet příležitostí zvyšuje na čtyři pro každý tým. Nováček však nesmí absolvovat více než dvě Grand Prix, aby se kvalifikoval k těmto tréninkům.
Po loňských problémech během Velké ceny Sao Paula FIA upravila pravidla týkající se určení pořadí na startovním roštu, pokud bude kvalifikace zrušena kvůli nepříznivému počasí. Pokud kvalifikace nebude možná, pořadí na startu bude určeno podle klasifikace šampionátu jezdců. Stejný postup platí i pro kvalifikace ve sprintu. V případě, že několik jezdců nezajede čas v Q3, pořadí se určí podle výsledků z Q2. Pokud jezdec odstoupí ze závodu 75 minut před startem, může to vést k přeskupení jezdců na startovním roštu.
V souladu s loňskými změnami pravidel, FIA upravila pravidla týkající se testování předchozích vozů (TPC). Nyní platí, že týmy mohou absolvovat maximálně 20 dní TPC v kalendářním roce, přičemž závodní jezdci se mohou účastnit pouze ve čtyřech dnech a nesmí překročit 1000 km během testů. Lewis Hamilton již letos dokončil čtyři dny testování, včetně neplánovaného testu pro Ferrari na začátku roku.
Od Velké ceny Španělska FIA zavádí zvýšené zátěžové testy pro přední křídla, aby omezila flexibilitu těchto komponent. Tento krok je reakcí na loňské kontroverze kolem "Mini DRS" křídla McLarenu, které se dostalo do centra pozornosti po protestech Red Bullu a Ferrari. Týmy budou muset prokázat, že jejich přední křídla splňují nové zátěžové testy, jinak mohou čelit technickým porušením. Nová pravidla jsou součástí technické směrnice, která nevyžaduje specifikace pro konstrukci křídel, ale klade důraz na jejich výkonnost při testování.
Jolyon Palmer míní, že těsný bodový rozdíl mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim není jen odrazem jejich výkonů, ale i výsledkem štěstí. Podle něj Norrisovi v několika případech výrazně pomohly okolnosti, které mu umožnily zůstat v těsném kontaktu s týmovým kolegou.
James Allison varuje, že i po změně pravidel v roce 2026 zůstanou pneumatiky hlavním limitem výkonu monopostů. Podle něj bude strategie a práce s degradací klíčovější než samotné technické inovace.
Podle amerických médií zvažuje Red Bull možnost přivést do svého týmu F1 šampiona IndyCar Alexe Paloua, který by usedl vedle Maxe Verstappena.
Lewis Hamilton se po letní pauze vrací zpět do dění formule 1 a hned na úvod ho čeká závod, který může zásadně ovlivnit jeho sezonu. Britský šampion tak vstupuje do víkendu s vědomím, že následující velká cena je pro něj i pro Ferrari mimořádně důležitá.
S blížícím se oznámením jezdecké sestavy pro první sezónu týmu Cadillac ve Formuli 1 se podle očekávání tým přiklání ke zkušeným závodníkům. To zároveň značně snižuje šance mladého amerického jezdce Coltona Herty na místo v nové stáji.
Podle neoficiálních zpráv Ferrari připravuje při nadcházející Velké ceně Itálie v Monze speciální poctu k 50. výročí prvního titulu mistra světa Nikiho Laudy.
Lewis Hamilton zažil u Ferrari svůj nejúspěšnější začátek kariéry u nové stáje. Sedminásobný mistr světa zůstává přesto optimistický a věří v dlouhodobou vizi týmu.
Jacques Villeneuve je přesvědčen, že za nedávnou nadvládu Red Bullu stojí především Max Verstappen. Podle něj by si tým měl více uvědomovat, že současné úspěchy nejsou jen zásluhou technické převahy, ale hlavně vynikajících jezdeckých schopností své hvězdy.
Poradce Cadillacu pro Formuli 1, Mario Andretti, vyzval fanoušky, aby brali za pravdu pouze oficiální informace týmu, zatímco stáj chystá oznámení složení jezdeckého dua pro sezonu 2026. Andretti tím reaguje na množící se spekulace a snaží se udržet kontrolu nad komunikací směrem k médiím i fanouškům.
Red Bull plánuje dokončit ročník 2025 s prakticky stejnou specifikací monopostu, jakou představil při Velké ceně Maďarska.
McLaren MCL39 se sice rychle zařadil mezi nejdominantnější vozy sezony 2025, ale zimní testy v Bahrajnu odhalily i jeho slabší stránku. Podle jezdců byl monopost na samotné hranici možností obtížně ovladatelný, což ukazuje, že cesta k současné formě nebyla bez komplikací.
Podle spekulací by Red Bull mohl do dohody o odchodu Christiana Hornera zařadit ustanovení, které by mu znemožnilo vrátit se do Formule 1 v jiné funkci. Pro stáj z Milton Keynes by šlo o preventivní krok, jak zabránit tomu, aby jejich bývalý šéf v budoucnu posílil konkurenci.