Lewis Hamilton, sedminásobný mistr světa Formule 1, čelí těžkému období, kdy se zdá, že vše, čemu věřil a za co se v posledních letech zasazoval, se během několika týdnů zhroutilo. Pilot Ferrari vyjádřil znepokojení nad kroky amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho administrativy, ale ujistil, že i nadále bude bojovat za rovnost a inkluzi.
Pohledy na svět, které mají pilot Ferrari Lewis Hamilton a americký prezident Donald Trump, se zdají být naprosto protikladné. Hamilton, jenž se postupně stal symbolem boje za rovnost a inkluzi, se aktivně angažuje v projektech zaměřených na podporu menšin, černošské komunity a LGBTQ+ práv. Byl to právě on, kdo v roce 2020 neúnavně propagoval hnutí Black Lives Matter, které vyzývalo k ukončení policejní brutality vůči černochům.
Na opačném pólu stojí Trump, jehož administrativní kroky zaměřené na omezení práv menšin, imigrantů a progresivních hnutí od jeho nástupu do úřadu v lednu 2020 vyvolávají silné kontroverze. Hamilton však v rozhovoru pro magazín Time vyjádřil, že i přes tyto politické zvraty se nevzdá své mise: „Nezměním to, co Trump nebo jeho vláda dělá. Jediné, co mohu udělat, je snažit se zajistit, abych v mém prostoru, v mém prostředí, nadále povznášel lidi. Na cestě budou síly, které to nechtějí, z důvodů, které nemohu pochopit. To mě ale nezastaví. Je to boj, který budeme dál bojovat.“
Hamiltonova snaha o změnu je dlouhodobá a konkrétní. V roce 2019 založil projekt Mission 44, jehož cílem je podporovat mladé lidi z nedostatečně zastoupených skupin a pomoci jim v úspěchu prostřednictvím zmírnění propasti v příležitostech. Tento projekt byl dalším krokem v jeho boji za inkluzi, který se neomezuje pouze na sportovní svět, ale zasahuje i do pracovního prostředí.
V loňském roce Hamilton dokonce tlačil na svůj bývalý tým Mercedes, aby zajistil, že minimálně 25 % jeho zaměstnanců budou lidé ne-bílé pleti. „Říkal jsem si: Bože, konečně máme rozmanitější pracovní prostředí, které jsme vybudovali v průběhu času. A teď se vracím na začátek svého působení v Mercedesu, kde to nebylo rozmanité,“ komentoval s nostalgií nad vývojem diverzity v automobilovém průmyslu.
S novým angažmá ve Ferrari se Hamilton opět pustil do boje za inkluzi. Spolu s týmem se jim podařilo podepsat Chartu diverzity a inkluze, která je součástí širšího úsilí o změnu nejen v automobilovém světě. Tento krok je pro Hamiltona další potvrzení, že jeho vize rovnosti a diverzity nejsou jen slova, ale konkrétní činy.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.
Charles Leclerc si na Velké ceně Rakouska vyjel třetí místo, čímž potvrdil svou stabilní formu v aktuální sezóně. Jeho výkon opět ukázal, že je jedním z hlavních adeptů na špičkové příčky v šampionátu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil hrdost na výkon svých jezdců na GP Rakouska. I přesto, že Oscar Piastri posunul hranice týmových „Papaya Rules“ téměř za hranu, týmový šéf jejich jízdu ocenil.
Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.
Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.
Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho.
Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.
Yuki Tsunoda zažil na Velké ceně Rakouska zklamání v podobě předčasného vypadnutí už v Q1. Japonský jezdec se tak musí smířit s tím, že jeho víkend skončil dříve, než čekal, a bude muset v závodě najít způsob, jak napravit nepovedenou kvalifikaci.
Oscar Piastri se bude muset spokojit s třetím místem na startovním roštu, poté co žlutá vlajka zhatila jeho poslední pokus o postup do první řady. Jeho týmový kolega Lando Norris naopak zazářil a vybojoval pole position, čímž zajistil McLarenu skvělý výchozí bod pro závod.