Mercedes už naplno pracuje na nové éře Formule 1, která odstartuje v roce 2026 zásadní změnou technických pravidel. Podle Simoneho Restyho v ní vidí nejen obrovskou výzvu, ale i šanci vrátit se na vrchol, pokud tým správně odhadne vývojový směr.
Změna pravidel Formule 1 pro rok 2026 se blíží a technické týmy napříč paddockem už dávno nenechávají nic náhodě. V Mercedesu se podle zástupce technického ředitele Simoneho Resty věří, že přechod na novou éru nebude spojen s žádnými velkými překvapeními, navzdory dřívějším obavám.
„Nemyslím si, že nás čekají nějaká překvapení. Pravidla se zdají být poměrně kompletní,“ prohlásil Resta pro Motorsport.com. „FIA je momentálně velmi aktivní a sbírá podněty od všech týmů, aby uzavřela mezery v pravidlech.“
Roky plánovaná technická revoluce přinese vozy lehčí o padesát kilogramů, nové aerodynamické koncepty bez přítlaku generovaného podlahou, aktivní aerodynamiku, menší pneumatiky a především nové pohonné jednotky bez MGU-H, které budou více spoléhat na elektrický výkon a využívat udržitelné palivo. Resta ale upozorňuje, že kromě těchto klíčových prvků se změní téměř každá mechanická část monopostu.
„Přijde úplně nový motor bez MGU H, s novým palivem, ale to není všechno. Budou nové aerodynamické předpisy, nové elektronické systémy, menší pneumatiky, auta budou lehčí, přibydou nové bezpečnostní prvky, nové převodovky, brzdy, zavěšení a také aktivní aerodynamika. Je to trochu jako dokonalá bouře, všechno přichází najednou,“ řekl Resta. „Dříve se takové změny dělaly postupně. Tentokrát se to sešlo ve stejný okamžik.“
I přesto, že některé týmy v minulosti varovaly před možným vyčerpáním baterií na okruzích jako Monza, Resta tyto obavy tlumí. „Možná se objeví problémy v závislosti na trati, ale na mnoha okruzích to nebude patrné. V Monze to asi uvidíme, ale už teď dochází ke změnám v používání pohonné jednotky. Nemyslím si, že to bude velký problém.“
Z pohledu Mercedesu je pozitivní i to, že pravidla se po měsících úprav konečně stabilizovala. „Od ledna už všechny týmy mohly pracovat na vývoji – jak v aerodynamickém tunelu, tak pomocí CFD. Díky tomu už víme, jak se tyto vozy chovají. Zahájili jsme vývoj a začali jsme ztracený přítlak získávat zpět.“
Závěrem Resta podtrhl, že nová pravidla budou představovat jednu z největších výzev v moderní historii F1: „Týmy budou mít spoustu příležitostí, jak se odlišit – ale zároveň bude mnohem snazší udělat chybu než dřív.“
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.
Úřadující šampion Max Verstappen ovládl chaotický první trénink Velké ceny Kanady. Na kluzkém montrealském okruhu si nejlépe poradil s náročnými podmínkami s Williamsy v zádech.
Yuki Tsunoda zatím v barvách Red Bullu dosud nepřekročil deváté místo a před Velkou cenou Kanady přiznává, že potřebuje zlepšit výkony. Montreal vnímá jako ideální příležitost k restartu sezony a návratu do boje o body.
Max Verstappen před Velkou cenou Kanady přiznal, že další vítězství na tomto okruhu je tentokrát nepravděpodobné, a varoval před silou Mercedesu. Podle něj se konkurence výrazně přibližuje a letošní sezona bude mnohem těsnější než v minulosti.
Francouzský nováček Isack Hadjar naznačil, že by rád dokončil svou první sezonu ve Formuli 1 v barvách Racing Bulls. Po slibném začátku ročníku 2025 si buduje silnou pozici v týmu a svými výkony si říká o dlouhodobější důvěru vedení stáje. Hadjar tak dává jasně najevo, že si svou šanci v F1 hodlá udržet až do konce sezony a ideálně i dál.
Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.
George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.
Lewis Hamilton vyjádřil jasnou podporu šéfovi Ferrari Frédéricovi Vasseurovi, jehož pozice byla v poslední době předmětem spekulací. Podle něj je Vasseur skvělý lídr, kterému plně důvěřuje a s nímž má dlouhodobě dobrý vztah.
S rostoucím tlakem na Freda Vasseura Ferrari zvažuje možné změny ve vedení týmu. Novým kandidátem na jeho místo je Antonello Coletta, což svědčí o nejistotě a snaze zlepšit výkonnost stáje.
Flavio Briatore už nehovoří tak jistě o budoucnosti Franca Colapinta v Alpine jako dříve, a po třech slabých závodech se pozice argentinského nováčka začíná otřásat. Tlak na výsledky roste a v týmu, kde rozhoduje výkon, nemusí mít prostor pro druhé šance.