Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
V paddocku Yas Marina se už před závodem říkalo, že Grand Prix Abú Zabí může být posledním závodem Helmuta Marka v roli poradce Red Bullu pro motorsport, informuje Motorsport.com.
Rozhodnutí o jeho odchodu padlo v pondělí během schůzky s vrcholovým vedením Red Bullu včetně Olivera Mintzlaffa. Oficiální oznámení následovalo v úterý, čímž skončila éra trvající více než dvacet let.
Podle oficiální verze Red Bullu Marko odchází do důchodu, což je v jeho 82 letech zcela přirozené. Mintzlaff vyjádřil lítost nad jeho odchodem, avšak skutečnost byla složitější a ovlivnilo ji několik faktorů, mimo jiné reorganizace týmu a větší kontrola rakouské centrály nad provozem F1.
Nová struktura týmu se projevila mimo jiné při rozhodování o jezdcích a citlivých PR otázkách. Marko měl jako šéf juniorského programu dlouhodobě rozhodující slovo, což bylo zřejmé i při nedávných případech Arvida Lindblada a Alexe Dunna. Zatímco Lindbladův postup do F1 vyvolal jen drobné diskuse, Dunneovo angažování naráželo na rozpory uvnitř vedení.
Dunne ukončil smlouvu s McLarenem a Marko veřejně uvedl, že by byl ideálním jezdcem pro Red Bull, přičemž plánoval jeho podpis. Management týmu však nebyl informován a nebyl tak přesvědčen, což poukazuje na rozdílné priority a změnu organizační dynamiky, kterou Marko sám komentoval slovy, že potřebuje „cítit se komfortně“ pro pokračování.
Marko byl vždy známý tím, že říká věci nahlas a bez cenzury, což v moderním F1 světe řízeném PR představovalo zajímavou výjimku. Jeho otevřenost byla osvěžující pro média a fanoušky, ale ne vždy se líbila vedení Red Bullu, což se projevilo například při jeho komentáři o incidentu s Andreou Kimi Antonellim v Kataru.
Otázkou zůstává, jaký dopad bude mít Markův odchod na Maxe Verstappena. Marko výrazně urychlil jeho cestu do F1 a obě strany si dlouhodobě zachovaly vzájemnou loajalitu. Verstappen dokonce při Saúdské Grand Prix v roce 2024 uvedl: „Pokud Helmut odejde, půjdu také,“ což ukazuje, jak silné byly vazby mezi nimi.
Zároveň ale vedení týmu a vlastníci potvrdili svou oddanost Verstappenovi, přičemž jeho budoucnost bude záviset především na výkonech Red Bullu v nové éře a na jeho postoji k pravidlům F1 pro rok 2026. Marko tak odchází s impozantní bilancí: osm titulů mistrů světa, šest konstruktérských šampionátů a 130 vítězství v závodech, přičemž Sebastian Vettel a Max Verstappen patří k jeho nejvýraznějším produktům.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.
Carlos Sainz po závodě vyzdvihl úspěch svého bývalého parťáka Landa Norrise a ocenil nejen jeho rychlost, ale i cestu, kterou si k prvnímu titulu mistra světa vyšlapal.
Odcházející jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda obdržel jeden trestný bod na svou superlicenci za incident během závodu v Abú Zabí, potvrdila FIA.
Lewis Hamilton plánuje po náročné sezoně F1 2025 během zimní přestávky úplně vypnout a odpočinout si od závodění i mediálních povinností.
Poté, co Lando Norris získal titul mistra světa F1 pro rok 2025, Oscar Piastri uvedl, že nečeká žádnou změnu v jejich vzájemné dynamice. Podle něj zůstane vztah mezi jezdci McLarenu stejný jako dosud.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.