Šéf Renaultu nemá radost z odchodu Hondy z Formule 1. Podle něj jde o vážnou událost, kvůli níž je zapotřebí urychlit plánované změny v pravidlech pro pohonné jednotky, k nimž mělo dojít po sezóně 2025.
V současnosti se vedou diskuse o podobě budoucího motoru. Podle šéfa F1 Rosse Brawna se žádný výrobce do vrcholné disciplíny motorsportu v nejbližší době nechystá - a kvůli vysokým nákladům na vývoj, složitosti současných pohonných jednotek není divu. Jak je vidět na příkladu Hondy, dostat svůj agregát do konkurenceschopné podoby může trvat dlouhou dobu.
Podle Abiteboula by proto měly být uspíšeny ohlášené změny poté, co se Honda minulý týden rozhodla po sezóně 2021 z F1 odejít: "Chci dát velmi jasně najevo, že mě situace Hondy vůbec netěší. Nejde o pozitivní vývoj pro F1. Chceme, aby v ní byly automobilky, výrobci systémů, dodavatelé motorů."
"Mít tři výrobce motorů nepředstavuje pozitivní vývoj. Musíme z toho vyvodit určité jasné závěry. Povzbuzuji vedoucí orgán k tomu, aby se na to podívali pečlivě. Motorová situace je jednoduše neudržitelná. Zejména z ekonomického hlediska, ale také z pohledu technologického," pokračuje šéf Renaultu.
"Nejsem si jistý tím, jestli si můžeme dovolit takové vnímání. Buď jsme schopni změnit tento náhled na současnou architekturu motorů, nebo musíme urychlit přijetí architektury nové, abychom se znovu dostali na lepší pozici, pokud jde o to vnímání. Očekával bych, že tento vývoj povede k usilovnějšímu přemýšlení o plánování nové generace pohonného ústrojí," uvádí Abiteboul.
Současná pravidla podle něj žádné nové výrobce nepřitáhnou: "Vstupní cena je vysoká, pokud jde náklady, ale i o technologii. I kdybyste utratili obrovskou částku, tak vám to chvíli zabere, než se do toho dostanete. Ukázku toho jsme sami zažili, byť se nyní samozřejmě cítíme o něco lépe."
Stažení Hondy je dle Abiteboula "zkrátka dalším dokladem toho, že jsme selhali při sestavování té správné zprávy a marketingu těchto nových pravidel pro motory, které jsou úžasné - na světě neexistuje nic pokročilejšího, pokud jde o pohonné ústrojí. Nic, co by se blížilo této úrovni efektivity u lehkých vozidel, a to je významné."
O to smutnější je skutečnost, že F1 to nedokáže světu vysvětlit, šířit o tom poznatky a přitáhnout další zájemce. Výrobci by mohli pro propagaci svých technologií udělat podstatně více. "Týká se to nás všech. F1 zmeškala příležitost vyzdvihnout to cenné, co máme. Společně jsme do toho investovali zřejmě miliardy. Jde o základy marketingu musíme dát světu poznat, co děláme - ne jen to dělat a stěžovat si na to!"
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.