"Selhali jsme." Renault chce uspíšit změnu motorů v F1, z odchodu Hondy nemá žádnou radost

Esteban Ocon s Renaultem RS20 ve Velké ceně Španělska
Esteban Ocon s Renaultem RS20 ve Velké ceně Španělska, foto: Renault Sport F1
Petr Hlawiczka 8. října 2020 06:05
Sdílej:

Šéf Renaultu nemá radost z odchodu Hondy z Formule 1. Podle něj jde o vážnou událost, kvůli níž je zapotřebí urychlit plánované změny v pravidlech pro pohonné jednotky, k nimž mělo dojít po sezóně 2025.

V současnosti se vedou diskuse o podobě budoucího motoru. Podle šéfa F1 Rosse Brawna se žádný výrobce do vrcholné disciplíny motorsportu v nejbližší době nechystá - a kvůli vysokým nákladům na vývoj, složitosti současných pohonných jednotek není divu. Jak je vidět na příkladu Hondy, dostat svůj agregát do konkurenceschopné podoby může trvat dlouhou dobu.

Podle Abiteboula by proto měly být uspíšeny ohlášené změny poté, co se Honda minulý týden rozhodla po sezóně 2021 z F1 odejít: "Chci dát velmi jasně najevo, že mě situace Hondy vůbec netěší. Nejde o pozitivní vývoj pro F1. Chceme, aby v ní byly automobilky, výrobci systémů, dodavatelé motorů."

"Mít tři výrobce motorů nepředstavuje pozitivní vývoj. Musíme z toho vyvodit určité jasné závěry. Povzbuzuji vedoucí orgán k tomu, aby se na to podívali pečlivě. Motorová situace je jednoduše neudržitelná. Zejména z ekonomického hlediska, ale také z pohledu technologického," pokračuje šéf Renaultu.

"Nejsem si jistý tím, jestli si můžeme dovolit takové vnímání. Buď jsme schopni změnit tento náhled na současnou architekturu motorů, nebo musíme urychlit přijetí architektury nové, abychom se znovu dostali na lepší pozici, pokud jde o to vnímání. Očekával bych, že tento vývoj povede k usilovnějšímu přemýšlení o plánování nové generace pohonného ústrojí," uvádí Abiteboul.

Současná pravidla podle něj žádné nové výrobce nepřitáhnou: "Vstupní cena je vysoká, pokud jde náklady, ale i o technologii. I kdybyste utratili obrovskou částku, tak vám to chvíli zabere, než se do toho dostanete. Ukázku toho jsme sami zažili, byť se nyní samozřejmě cítíme o něco lépe."

Stažení Hondy je dle Abiteboula "zkrátka dalším dokladem toho, že jsme selhali při sestavování té správné zprávy a marketingu těchto nových pravidel pro motory, které jsou úžasné - na světě neexistuje nic pokročilejšího, pokud jde o pohonné ústrojí. Nic, co by se blížilo této úrovni efektivity u lehkých vozidel, a to je významné."

O to smutnější je skutečnost, že F1 to nedokáže světu vysvětlit, šířit o tom poznatky a přitáhnout další zájemce. Výrobci by mohli pro propagaci svých technologií udělat podstatně více. "Týká se to nás všech. F1 zmeškala příležitost vyzdvihnout to cenné, co máme. Společně jsme do toho investovali zřejmě miliardy. Jde o základy marketingu  musíme dát světu poznat, co děláme - ne jen to dělat a stěžovat si na to!"

Stalo se
Novinky
Max Verstappen

Napětí roste: Max Verstappen má učinit klíčové rozhodnutí už v srpnu, říká Piquet Jr.

Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.

Novinky
Liam Lawson

Liam Lawson po ztracené šanci na Silverstonu ví, že F1 je často boj o přežití

Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.

Novinky
Christian Horner, Bernie Ecclestone a Helmut Marko v Brazílii

Bernie Ecclestone bez slitování: Horner si hrál na dvacátníka

Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.

Novinky
První den Laurenta Mekiese v pozici šéfa Red Bullu

První den v Red Bullu: Laurent Mekies přebírá otěže s odhodláním a vášní

Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.