Šéf traťových inženýrů Mercedes Andrew Shovlin přiznává, že jej penalizace uděleny Lewisovi Hamiltonovi v Soči za jeho nácvik startů mimo vymezené oblasti zas tak moc nepřekvapily.
Hamilton se při výjezdu z boxové uličky svého týmu tázal, zda si může start nacvičit mimo obvyklou oblast, protože v ní byla podle něj spousta gumy. Jeho inženýr Peter Bonnington mu odpověděl, že může. Neměl ale k dispozici záběry toho, kam až pilot Mercedes zajel.
Lewis si po průjezdu boxy nacvičoval start podruhé, opět ze stejného místa, což už si kamery povšimly a FIA zahájila vyšetřování. Komisaři mu udělili dvě pětisekundové penalizace, které narušily jeho závodu. Kvůli nim se po své zastávce v boxech propadl až na 11. místo, v cíli pak finišoval jako třetí.
Brit byl samozřejmě naštvaný, podle něj se jej komisaři "snaží zastavit" a FIA mění pravidla jen pro to, aby "bylo závodění vzrušující." Podle komisařů získal sportovní výhodu, podle Shovlina si jen hledal reprezentativnější kus asfaltu.
A look back at the time penalties incurred by polesitter Lewis Hamilton before lights out - which ended up changing the complexion of the Russian Grand Prix#RussianGP 🇷🇺 #F1 pic.twitter.com/3EZ43De2UB
— Formula 1 (@F1) September 27, 2020"V některých místech je box, který vyznačí na podlaze, a musíte do dělat v tomto boxu. Jinde jde o obecnou oblast. A často tam bývá spousta gumy, což neodpovídá roštu. Piloti a také inženýři se snaží najít kousek, který více odpovídá tomu, co očekávají na roštu," popisuje Shovlin po včerejším incidentu.
"A Lewis se jen dotázal na to, zda může zajet o něco dále. Neuvědomili jsme si, kam se až dostal. Ale jde vážně jen o to najít kousek asfaltu, který více odpovídá tomu, ze kterého budete startovat do závodu," pokračuje šéfinženýr Mercedesu.
Poté přiznal, že když viděli záběry Lewisova druhého nácviku startu, tak jim bylo jasné, že s tím bude problém: "Ten první jsme neviděli. A když jsme spatřili ten druhý, tak jsme si pomysleli: 'Tohle se jim líbit nebude!' Nepovažovali jsme to ale za nebezpečné."
"A vzhledem k tomu, že se v poznámkách k podniku uváděla pravá strana za výjezdem z boxů, tak jsme si mysleli, že by to mohlo vypadat natolik nejednoznačné, aby nám jen vyčinili," doufali zástupci Mercedesu. Komisaři měli nicméně jiný názor.
"Když jsme viděli pozici auta, nebylo zcela jasné, že se jim to nebude zamlouvat. A bezpochyby se mohly najít týmy, podle kterých to bylo příliš, nebo si to FIA či komisaři sami povšimli," uvažuje Showlin.
FIA kromě trestu v závodu Hamiltonovi udělila také dva trestné body, ty mu však po přehodnocení situace smazala a místo nich udělila Mercedesu pokutu ve výši 25 tisíc dolarů (670 tis. Kč).
K Hamiltonově námitce, že v pravidlech se o místu nácviku startu nic neříká, ředitel závodu Michael Masi uvádí: "Místo pro nácvik startu se liší od okruhů, detaily jsou vždy v poznámkách k danému podniku. Tuto oblast určujeme s ohledem na bezpečnost všech jezdců, takže si všichni uvědomují, co se vlastně děje. Toto místo určujeme záměrně."
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.