Šéf traťových inženýrů Mercedes Andrew Shovlin přiznává, že jej penalizace uděleny Lewisovi Hamiltonovi v Soči za jeho nácvik startů mimo vymezené oblasti zas tak moc nepřekvapily.
Hamilton se při výjezdu z boxové uličky svého týmu tázal, zda si může start nacvičit mimo obvyklou oblast, protože v ní byla podle něj spousta gumy. Jeho inženýr Peter Bonnington mu odpověděl, že může. Neměl ale k dispozici záběry toho, kam až pilot Mercedes zajel.
Lewis si po průjezdu boxy nacvičoval start podruhé, opět ze stejného místa, což už si kamery povšimly a FIA zahájila vyšetřování. Komisaři mu udělili dvě pětisekundové penalizace, které narušily jeho závodu. Kvůli nim se po své zastávce v boxech propadl až na 11. místo, v cíli pak finišoval jako třetí.
Brit byl samozřejmě naštvaný, podle něj se jej komisaři "snaží zastavit" a FIA mění pravidla jen pro to, aby "bylo závodění vzrušující." Podle komisařů získal sportovní výhodu, podle Shovlina si jen hledal reprezentativnější kus asfaltu.
A look back at the time penalties incurred by polesitter Lewis Hamilton before lights out - which ended up changing the complexion of the Russian Grand Prix#RussianGP 🇷🇺 #F1 pic.twitter.com/3EZ43De2UB
— Formula 1 (@F1) September 27, 2020"V některých místech je box, který vyznačí na podlaze, a musíte do dělat v tomto boxu. Jinde jde o obecnou oblast. A často tam bývá spousta gumy, což neodpovídá roštu. Piloti a také inženýři se snaží najít kousek, který více odpovídá tomu, co očekávají na roštu," popisuje Shovlin po včerejším incidentu.
"A Lewis se jen dotázal na to, zda může zajet o něco dále. Neuvědomili jsme si, kam se až dostal. Ale jde vážně jen o to najít kousek asfaltu, který více odpovídá tomu, ze kterého budete startovat do závodu," pokračuje šéfinženýr Mercedesu.
Poté přiznal, že když viděli záběry Lewisova druhého nácviku startu, tak jim bylo jasné, že s tím bude problém: "Ten první jsme neviděli. A když jsme spatřili ten druhý, tak jsme si pomysleli: 'Tohle se jim líbit nebude!' Nepovažovali jsme to ale za nebezpečné."
"A vzhledem k tomu, že se v poznámkách k podniku uváděla pravá strana za výjezdem z boxů, tak jsme si mysleli, že by to mohlo vypadat natolik nejednoznačné, aby nám jen vyčinili," doufali zástupci Mercedesu. Komisaři měli nicméně jiný názor.
"Když jsme viděli pozici auta, nebylo zcela jasné, že se jim to nebude zamlouvat. A bezpochyby se mohly najít týmy, podle kterých to bylo příliš, nebo si to FIA či komisaři sami povšimli," uvažuje Showlin.
FIA kromě trestu v závodu Hamiltonovi udělila také dva trestné body, ty mu však po přehodnocení situace smazala a místo nich udělila Mercedesu pokutu ve výši 25 tisíc dolarů (670 tis. Kč).
K Hamiltonově námitce, že v pravidlech se o místu nácviku startu nic neříká, ředitel závodu Michael Masi uvádí: "Místo pro nácvik startu se liší od okruhů, detaily jsou vždy v poznámkách k danému podniku. Tuto oblast určujeme s ohledem na bezpečnost všech jezdců, takže si všichni uvědomují, co se vlastně děje. Toto místo určujeme záměrně."
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.