Pirelli po Velké ceně Británie provedlo analýzu defektů a seznamuje nás s jejími závěry. Co bylo jejich příčinou a jakou roli hráli úlomky na dráze? Jeho šéf Mario Isola věří, že přechod na měkčí směsi před dalším víkendovým závodem nepředstavuje žádné riziko - týmy se budou důsledněji řídit pokyny Pirelli a volit kratší stinty.
Pirelli po analýze defektů na vozech Mercedesu a McLarenu Carlose Sainze potvrdilo, že šlo o neobvykle dlouhé stinty po brzkých zastávkách v boxech, kam zamířili po výjezdu safety caru.
Příčina defektů objasněna"Klíčovým důvodem je sada individuálních závodních podmínek, které vedly k extrémně dlouhému využití druhé sady pneumatik. Druhý výjezd safety caru vedl téměř všechny týmy k dřívější zastávce v boxech než plánovali a následně k dlouhému finálnímu stintu o 40 kolech, což je více než 3/4 celkové délky závodů na jedné z nejnáročnějších tratí kalendáře," vysvětluje výrobce pneumatik.
"Společně s výrazně vyšší rychlostí F1 vozů 2020 (čas pole-position byl o 1,2 rychlejší než v roce 2019) to vedlo k tomu, že poslední kola Velké ceny Británie byla obzvlášť náročná kvůli nejvyšším silám, jež byly kdy generovány nejrychlejším vozy F1 v historii," pokračuje se ve zprávě.
"Výsledkem byly ty nejnáročnější podmínky pro provoz pneumatik. Vedly k maximální zátěži levé přední pneumatiky (ta v Silverstone dostává zabrat nejvíce) po velkém počtu kol, což vedlo k vysokému opotřebení. Proto byla méně chráněná před působením extrémních sil," uvádí Pirelli, které vloni vyvinulo pro rok 2020 silnější konstrukci kvůli předpokládanému vyššímu přítlaku a vyšším rychlostem, týmy však tyto nové pneumatiky odmítly s tím, že si přejí zachovat status quo.
Nejtvrdší použitá směs (C1) se však tento týden už neobjeví, před Výroční 70. velkou cenou se totiž přejde na měkčí směsi (C2, C3 a C4). Výhradní dodavatel pneumatik se však nebojí, že by to mělo představovat nějaké riziko navíc, bude ovšem vyžadovat o něco vyšší minimální tlaky (o 2 PSI vpředu a o 1 PSI vzadu).
"Vyšetřování ukázalo, že příčinou prvotní ztráty tlaku a následného vypuštění vzduchu byla úroveň zátěže pneumatiky, její konstrukce. A z tohoto důvodu pro příští závod přistoupíme ke zvýšení tlaků, protože ty samozřejmě konstrukci pomáhají," objasňuje šéf Pirelli Mario Isola.
Pirelli zůstává v klidu"Zůstaneme u stejných směsí C2, C3 a C4, o kterých bylo rozhodnuto před několika týdny. Běhoun směsi nikterak neovlivňuje to, co se pneumatikám stalo. Nechci použít slova 'perfektní bouře,' protože to nemám rád, ale fakt, že safety car vyjel v 12 kol samozřejmě všechny vedl ke změně v 12. kole. Za normální situace, při normální strategii by auta jedoucí na jednu zastávku cílila na 18. - 20. kolo," tvrdí.
"Také berte v úvahu, že při jízdě za safety carem tlaky klesají, a potom při restartu následuje chvíle, kdy rostou. Po restartu tam máte velmi rychlou zatáčku, v níž pneumatikou prochází spousta energie. Obvykle s tím počítáme ve svých odhadech, určujeme předpisy, zohledňujeme to vše. A telemetrie potvrdila, že úroveň energie byla velmi, velmi vysoká.
Takže safety car plus velmi dlouhý stint plus méně chráněná konstrukce s menším množstvím vedly k prvotní ztrátě tlaku, a ztráta tlaku vedla k úniku vzduchu. Když se podíváte na ty pneumatiky měly obě bočnici stále na svém místě, ve správné pozici, a kruh běhounu byl poškozen - to je typická situace, kdy jedete s vypuštěnou pneumatikou," poukazuje Isola.
Úlomky na dráze, zářezy v pneumatikáchRovněž potvrzuje roli úlomků, jejichž stopy se našly na pneumatikách: "Je pravda, že jsme zaznamenaly vysoký počet zářezů, obzvlášť na pneumatikách z druhého stintu. Věřím, že jejich hlavním důvodem byly kousky předního křídla, jež ztratil Kimi Räikkönen.
Měli jsme jednu pneumatiku s defektem, byla od Latifiho, pokud si dobře pamatuji. Ztrácela vzduch, i když přijel zpět do parc fermé. Můžu potvrdit, že na dráze byly úlomky, potvrzuji, že jsme našli záseky. Také u pneumatik z prvního stintu, zřejmě o nehodě Kvjata," souhlasí Isola.
K defektům Mercedesů a Sainze však podle něj přispělo opotřebení, nikoliv úlomky. "Ale těžko říct, jestli řezy v Maxově pneumatice byly dost velké na to, aby jej zastavily bez dodatečné zastávky v boxech," komentuje.
V následujícím víkendu díky měkčím směsím týmy budou volit automaticky kratší stinty a více zastávek. Šéf Pirelli pochybuje, že by C2 směs v neděli zvládla přes 30 kol, starosti si ovšem nedělá, týmy podle něj budou opatrnější a raději se řídit pokyny výrobce.
.@kvyatofficial was flying until a puncture put him out of the #BritishGP, up 7 places in 12 laps 👊 #AlphaTauri #F1 pic.twitter.com/vfxiXSzN0U
— Scuderia AlphaTauri (@AlphaTauriF1) August 4, 2020Kvjatova zadní pneumatika putuje do Milána k analýze, u ní šlo o jinou situaci - zřejmě o pomalý defekt
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.