Pirelli po Velké ceně Británie provedlo analýzu defektů a seznamuje nás s jejími závěry. Co bylo jejich příčinou a jakou roli hráli úlomky na dráze? Jeho šéf Mario Isola věří, že přechod na měkčí směsi před dalším víkendovým závodem nepředstavuje žádné riziko - týmy se budou důsledněji řídit pokyny Pirelli a volit kratší stinty.
Pirelli po analýze defektů na vozech Mercedesu a McLarenu Carlose Sainze potvrdilo, že šlo o neobvykle dlouhé stinty po brzkých zastávkách v boxech, kam zamířili po výjezdu safety caru.
Příčina defektů objasněna"Klíčovým důvodem je sada individuálních závodních podmínek, které vedly k extrémně dlouhému využití druhé sady pneumatik. Druhý výjezd safety caru vedl téměř všechny týmy k dřívější zastávce v boxech než plánovali a následně k dlouhému finálnímu stintu o 40 kolech, což je více než 3/4 celkové délky závodů na jedné z nejnáročnějších tratí kalendáře," vysvětluje výrobce pneumatik.
"Společně s výrazně vyšší rychlostí F1 vozů 2020 (čas pole-position byl o 1,2 rychlejší než v roce 2019) to vedlo k tomu, že poslední kola Velké ceny Británie byla obzvlášť náročná kvůli nejvyšším silám, jež byly kdy generovány nejrychlejším vozy F1 v historii," pokračuje se ve zprávě.
"Výsledkem byly ty nejnáročnější podmínky pro provoz pneumatik. Vedly k maximální zátěži levé přední pneumatiky (ta v Silverstone dostává zabrat nejvíce) po velkém počtu kol, což vedlo k vysokému opotřebení. Proto byla méně chráněná před působením extrémních sil," uvádí Pirelli, které vloni vyvinulo pro rok 2020 silnější konstrukci kvůli předpokládanému vyššímu přítlaku a vyšším rychlostem, týmy však tyto nové pneumatiky odmítly s tím, že si přejí zachovat status quo.
Nejtvrdší použitá směs (C1) se však tento týden už neobjeví, před Výroční 70. velkou cenou se totiž přejde na měkčí směsi (C2, C3 a C4). Výhradní dodavatel pneumatik se však nebojí, že by to mělo představovat nějaké riziko navíc, bude ovšem vyžadovat o něco vyšší minimální tlaky (o 2 PSI vpředu a o 1 PSI vzadu).
"Vyšetřování ukázalo, že příčinou prvotní ztráty tlaku a následného vypuštění vzduchu byla úroveň zátěže pneumatiky, její konstrukce. A z tohoto důvodu pro příští závod přistoupíme ke zvýšení tlaků, protože ty samozřejmě konstrukci pomáhají," objasňuje šéf Pirelli Mario Isola.
Pirelli zůstává v klidu"Zůstaneme u stejných směsí C2, C3 a C4, o kterých bylo rozhodnuto před několika týdny. Běhoun směsi nikterak neovlivňuje to, co se pneumatikám stalo. Nechci použít slova 'perfektní bouře,' protože to nemám rád, ale fakt, že safety car vyjel v 12 kol samozřejmě všechny vedl ke změně v 12. kole. Za normální situace, při normální strategii by auta jedoucí na jednu zastávku cílila na 18. - 20. kolo," tvrdí.
"Také berte v úvahu, že při jízdě za safety carem tlaky klesají, a potom při restartu následuje chvíle, kdy rostou. Po restartu tam máte velmi rychlou zatáčku, v níž pneumatikou prochází spousta energie. Obvykle s tím počítáme ve svých odhadech, určujeme předpisy, zohledňujeme to vše. A telemetrie potvrdila, že úroveň energie byla velmi, velmi vysoká.
Takže safety car plus velmi dlouhý stint plus méně chráněná konstrukce s menším množstvím vedly k prvotní ztrátě tlaku, a ztráta tlaku vedla k úniku vzduchu. Když se podíváte na ty pneumatiky měly obě bočnici stále na svém místě, ve správné pozici, a kruh běhounu byl poškozen - to je typická situace, kdy jedete s vypuštěnou pneumatikou," poukazuje Isola.
Úlomky na dráze, zářezy v pneumatikáchRovněž potvrzuje roli úlomků, jejichž stopy se našly na pneumatikách: "Je pravda, že jsme zaznamenaly vysoký počet zářezů, obzvlášť na pneumatikách z druhého stintu. Věřím, že jejich hlavním důvodem byly kousky předního křídla, jež ztratil Kimi Räikkönen.
Měli jsme jednu pneumatiku s defektem, byla od Latifiho, pokud si dobře pamatuji. Ztrácela vzduch, i když přijel zpět do parc fermé. Můžu potvrdit, že na dráze byly úlomky, potvrzuji, že jsme našli záseky. Také u pneumatik z prvního stintu, zřejmě o nehodě Kvjata," souhlasí Isola.
K defektům Mercedesů a Sainze však podle něj přispělo opotřebení, nikoliv úlomky. "Ale těžko říct, jestli řezy v Maxově pneumatice byly dost velké na to, aby jej zastavily bez dodatečné zastávky v boxech," komentuje.
V následujícím víkendu díky měkčím směsím týmy budou volit automaticky kratší stinty a více zastávek. Šéf Pirelli pochybuje, že by C2 směs v neděli zvládla přes 30 kol, starosti si ovšem nedělá, týmy podle něj budou opatrnější a raději se řídit pokyny výrobce.
.@kvyatofficial was flying until a puncture put him out of the #BritishGP, up 7 places in 12 laps 👊 #AlphaTauri #F1 pic.twitter.com/vfxiXSzN0U
— Scuderia AlphaTauri (@AlphaTauriF1) August 4, 2020Kvjatova zadní pneumatika putuje do Milána k analýze, u ní šlo o jinou situaci - zřejmě o pomalý defekt
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.