V roce 2026 dojde k další úpravě v oblasti pohonných jednotek pro Formuli 1. Ve hře je několik alternativních návrhů nových technických pravidel, o nichž se v příštích letech bude intenzívně jednat.
Současná pravidla pro 1,6litrové V6 motory se systémem pro rekuperaci energie (ERS) prostřednictvím dvou motorgenerátorů využívající kinetickou (MGU-K) a tepelnou (MGU-H) energii budou platit do roku 2025. Poté se musí výrobci s F1 dohodnout na dalším dostupném formátu s důrazem na udržitelnost sportu a smysluplnost pro automobilky.
Sportovní šéf F1 Ross Brawn minulý týden uvedl, že i když nejsou na dohled žádní noví zájemci o vstup do šampionátu Formule 1, tak přesto zůstávají otevření vůči všem možnostem. To, že pravidla zůstanou do té doby stabilní, vnímají současní účastníci jako správný krok k úspoře nákladů.
"Po stránce pohonné jednotky je zřejmě zapotřebí odvést více práce. Závody ve zbrojení v oblasti vývoje pohonných jednotek jsme omezili tím, že jsme omezili počet nových homologací ročně a počet hodin na dynamometru," říká šéf Renaultu Cyril Abiteboul.
"Je to dobré, ale pořád to je strašně drahé tyto motory udržovat a provozovat. Dalším krokem je podívat se na to, co můžeme udělat v tom, aby další generace pohonných jednotek byla ekonomičtější," pokračuje 42letý Pařížan.
"Začínáme přemýšlet o tom, co bychom chtěli dosáhnout alespoň z hlediska sportovních cílů. Zmínil jsem už zřejmě ten nejdůležitější: ekonomickou udržitelnost příštího programu pohonných jednotek, protože u té současné to je očividně velmi náročné," popisuje šéf Renaultu.
"Další věcí je použitá technologie. Vidíme rychlost, kterou ve světě nabírá elektrifikace, a proto musíme usilovně přemýšlet o tom, co to znamená pro F1, co to znamená v kontextu závodění, v kontextu s určitou koexistencí s Formulí E," pokračuje Abiteboul.
"Musíme o tom přemýšlet, protože podle mě jde o další bojiště. Myslím, že bychom rádi měli odsouhlasený hlavní princip motorů v roce 2021 nebo 2022, abychom tak mohl v roce 2023 začít s vývojem. Máme tak trochu na mysli makro plánování," nastiňuje před velkou změnou.
Někteří v rámci zjednodušení a zlevnění navrhují odstranit MGU-H ze současných pohonných jednotek, což by ale podle Abiteboula nebylo tím správným krokem: "MGU-H máme kvůli palivové efektivitě motoru. Jsme připraveně ztratit kolem 20 - 30 % palivové efektivity?"
"Nemyslím, že bychom měli jezdit s větším množstvím paliva, protože už tak budou auta v roce 2022 těžší. Hovoříme o dalších 50 kg paliva, pokud odstraníme MGU-H, abychom měli stejnou úroveň hustoty energie.
Je to velmi složitá rovnice. S vyhlídkou na to, že auta nebudou lehčí, tak to podle mě bude těžké odstranit takové zařízení, chceme-li získat stejnou úroveň udržitelného výkonu... bez něho to půjde těžko," dodává Abiteboul.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.
Jezdec IndyCar z týmu Andretti se stane testovacím pilotem Cadillacu ve Formuli 1. Pomůže Valtterimu Bottasovi a Sergiu Pérezovi s přípravami na vstup stáje do šampionátu v roce 2026.
Lando Norris přiznal, že jeho osobnost a přístup k závodění se liší od špičkových jezdců F1, Maxe Verstappena a Oscara Piastriho. Podle něj to ovlivňuje nejen jeho výkon, ale i způsob, jakým zvládá tlak na trati.
Max Verstappen po Zandvoortu otevřeně kritizoval Red Bull a přiznal, že souboj se sesterským týmem Racing Bulls by se vůbec neměl odehrávat.
Šéf Mercedesu Toto Wolff připustil, že Hamiltonův odchod do Ferrari mu ulehčil situaci, protože se tak vyhnul těžkému rozhodnutí o Britově budoucnosti u stříbrných šípů.
Půl století uplynulo od chvíle, kdy Niki Lauda poprvé korunoval svou kariéru mistrovským titulem. Ve službách Ferrari tehdy začal psát příběh, který z něj učinil jednu z největších ikon F1.
Mistr světa Max Verstappen i po tolika letech a titulech nepřestává tým Red Bull překvapovat. Jeho touha po dokonalosti a schopnost posouvat limity z něj dělají klíčového jezdce