V roce 2026 dojde k další úpravě v oblasti pohonných jednotek pro Formuli 1. Ve hře je několik alternativních návrhů nových technických pravidel, o nichž se v příštích letech bude intenzívně jednat.
Současná pravidla pro 1,6litrové V6 motory se systémem pro rekuperaci energie (ERS) prostřednictvím dvou motorgenerátorů využívající kinetickou (MGU-K) a tepelnou (MGU-H) energii budou platit do roku 2025. Poté se musí výrobci s F1 dohodnout na dalším dostupném formátu s důrazem na udržitelnost sportu a smysluplnost pro automobilky.
Sportovní šéf F1 Ross Brawn minulý týden uvedl, že i když nejsou na dohled žádní noví zájemci o vstup do šampionátu Formule 1, tak přesto zůstávají otevření vůči všem možnostem. To, že pravidla zůstanou do té doby stabilní, vnímají současní účastníci jako správný krok k úspoře nákladů.
"Po stránce pohonné jednotky je zřejmě zapotřebí odvést více práce. Závody ve zbrojení v oblasti vývoje pohonných jednotek jsme omezili tím, že jsme omezili počet nových homologací ročně a počet hodin na dynamometru," říká šéf Renaultu Cyril Abiteboul.
"Je to dobré, ale pořád to je strašně drahé tyto motory udržovat a provozovat. Dalším krokem je podívat se na to, co můžeme udělat v tom, aby další generace pohonných jednotek byla ekonomičtější," pokračuje 42letý Pařížan.
"Začínáme přemýšlet o tom, co bychom chtěli dosáhnout alespoň z hlediska sportovních cílů. Zmínil jsem už zřejmě ten nejdůležitější: ekonomickou udržitelnost příštího programu pohonných jednotek, protože u té současné to je očividně velmi náročné," popisuje šéf Renaultu.
"Další věcí je použitá technologie. Vidíme rychlost, kterou ve světě nabírá elektrifikace, a proto musíme usilovně přemýšlet o tom, co to znamená pro F1, co to znamená v kontextu závodění, v kontextu s určitou koexistencí s Formulí E," pokračuje Abiteboul.
"Musíme o tom přemýšlet, protože podle mě jde o další bojiště. Myslím, že bychom rádi měli odsouhlasený hlavní princip motorů v roce 2021 nebo 2022, abychom tak mohl v roce 2023 začít s vývojem. Máme tak trochu na mysli makro plánování," nastiňuje před velkou změnou.
Někteří v rámci zjednodušení a zlevnění navrhují odstranit MGU-H ze současných pohonných jednotek, což by ale podle Abiteboula nebylo tím správným krokem: "MGU-H máme kvůli palivové efektivitě motoru. Jsme připraveně ztratit kolem 20 - 30 % palivové efektivity?"
"Nemyslím, že bychom měli jezdit s větším množstvím paliva, protože už tak budou auta v roce 2022 těžší. Hovoříme o dalších 50 kg paliva, pokud odstraníme MGU-H, abychom měli stejnou úroveň hustoty energie.
Je to velmi složitá rovnice. S vyhlídkou na to, že auta nebudou lehčí, tak to podle mě bude těžké odstranit takové zařízení, chceme-li získat stejnou úroveň udržitelného výkonu... bez něho to půjde těžko," dodává Abiteboul.
Mercedes si v pátečních trénincích v Montrealu vybojoval první a třetí místo, přičemž George Russell ujistil, že během svého nejlepšího kola ve druhém tréninku plně využil potenciál vozu a nijak nešetřil.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.
Úřadující šampion Max Verstappen ovládl chaotický první trénink Velké ceny Kanady. Na kluzkém montrealském okruhu si nejlépe poradil s náročnými podmínkami s Williamsy v zádech.
Yuki Tsunoda zatím v barvách Red Bullu dosud nepřekročil deváté místo a před Velkou cenou Kanady přiznává, že potřebuje zlepšit výkony. Montreal vnímá jako ideální příležitost k restartu sezony a návratu do boje o body.
Max Verstappen před Velkou cenou Kanady přiznal, že další vítězství na tomto okruhu je tentokrát nepravděpodobné, a varoval před silou Mercedesu. Podle něj se konkurence výrazně přibližuje a letošní sezona bude mnohem těsnější než v minulosti.
Francouzský nováček Isack Hadjar naznačil, že by rád dokončil svou první sezonu ve Formuli 1 v barvách Racing Bulls. Po slibném začátku ročníku 2025 si buduje silnou pozici v týmu a svými výkony si říká o dlouhodobější důvěru vedení stáje. Hadjar tak dává jasně najevo, že si svou šanci v F1 hodlá udržet až do konce sezony a ideálně i dál.
Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.
George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.