Prezident FIA Jean Todt nemá problém s odhalením detailů tajné dohody, která byla uzavřena po vyšetřování loňské pohonné jednotky Ferrari. To je však proti, což nikterak nepomáhá podezření, že závodili s ilegálním motorem - spíše naopak.
Todt si myslí, že FIA udělala dobře, když veřejně oznámila uzavření tajné dohody se Scuderií. Povzbuzovala také soupeře, aby podali protest - více však udělat nemohla.
"Pokud byste se mě zeptali, tak bych moc rád odhalil veškeré detaily situace, jenže oni [Ferrari] byli proti. Byli tedy sankcionováni, ale nemůžu prozradit detaily týkající se sankcí," říká pro Motorsport prezident FIA.
"A samozřejmě, že jsme nemuseli nic říkat. Ale cítili jsme, že by to nebylo správné neoznamovat nic o případu Ferrari, o kterém se diskutovalo a po němž byli sankcionováni," ohrazuje se Todt proti tvrzení, že FIA měla raději mlčet, než vydat polovičaté prohlášení.
"Upřímně, je to velmi jednoduché. Velmi jednoduché. Vložili jsme tolik úsilí do našich závěrů, s nimiž týmy nesouhlasí. Žel už jde z technického hlediska o uzavřenou záležitost, protože naši technici řekli: 'Nemůžeme s jistotou prokázat tolik, kolik bychom měli, že Ferrari nebylo legální,'" potvrzuje Todt podezření.
Sedm rozzlobených týmů vedených Mercedesem poté Todtovi napsalo dopis, v němž požadovalo odhalení detailů, a pohrozilo žalobou. Jenže Mercedes pak ustoupil, a tak zůstali jen nespokojeni AlphaTauri, McLaren, Racing Point, Red Bull, Renault a Williams.
Todt jim v odpovědi vysvětloval, proč si myslí, že FIA jednala v tom nejlepším zájmu sportu, jejich přání o zprůhlednění celé kauzy ovšem nevyslyšel.
"Hovořil jsem individuálně s některými ze sedmi týmů. Jeden z nich se rozhodl z toho zcela vycouvat, přestože byl jedním z lídrů. Poté už jsem o žádné změně u nich neslyšel. V tisku jsem si přečetl, že šlo o diskusi mezi dvěma předsedy," komentuje prezident FIA.
"Dostal jsem v odpovědi na můj dopis další dopis, v němž potvrdil to, že chápou pozici FIA. To ale neznamená, že s pozicí FIA byli spokojeni. A byli by moc rádi, kdyby Ferrari umožnilo zprůhlednění případu, což bych také rád udělal. Ale nemůžu," brání se Todt.
Týmy a celá F1 teď řeší mnohem vážnější záležitosti týkající se pandemie koronaviru. Red Bull, jemuž jde o více než 15 mil. dolarů z odměn, se již ale nechal slyšet, že kauzu nelegálního motoru Ferrari nenechá jen tak být jako Mercedes.
Helmut Marko hrozí dalšími právními kroky: "Momentálně se žel musíme vypořádat s jinými věcmi. Nicméně to neznamená, že se vzdáme toho obchodu mezi FIA a Ferrari, až se věci vrátí k normálu. Kvůli koronaviru teď panuje krize, my se však stále domníváme, že ta dohoda byla skandální."
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.