Prezident FIA Jean Todt nemá problém s odhalením detailů tajné dohody, která byla uzavřena po vyšetřování loňské pohonné jednotky Ferrari. To je však proti, což nikterak nepomáhá podezření, že závodili s ilegálním motorem - spíše naopak.
Todt si myslí, že FIA udělala dobře, když veřejně oznámila uzavření tajné dohody se Scuderií. Povzbuzovala také soupeře, aby podali protest - více však udělat nemohla.
"Pokud byste se mě zeptali, tak bych moc rád odhalil veškeré detaily situace, jenže oni [Ferrari] byli proti. Byli tedy sankcionováni, ale nemůžu prozradit detaily týkající se sankcí," říká pro Motorsport prezident FIA.
"A samozřejmě, že jsme nemuseli nic říkat. Ale cítili jsme, že by to nebylo správné neoznamovat nic o případu Ferrari, o kterém se diskutovalo a po němž byli sankcionováni," ohrazuje se Todt proti tvrzení, že FIA měla raději mlčet, než vydat polovičaté prohlášení.
"Upřímně, je to velmi jednoduché. Velmi jednoduché. Vložili jsme tolik úsilí do našich závěrů, s nimiž týmy nesouhlasí. Žel už jde z technického hlediska o uzavřenou záležitost, protože naši technici řekli: 'Nemůžeme s jistotou prokázat tolik, kolik bychom měli, že Ferrari nebylo legální,'" potvrzuje Todt podezření.
Sedm rozzlobených týmů vedených Mercedesem poté Todtovi napsalo dopis, v němž požadovalo odhalení detailů, a pohrozilo žalobou. Jenže Mercedes pak ustoupil, a tak zůstali jen nespokojeni AlphaTauri, McLaren, Racing Point, Red Bull, Renault a Williams.
Todt jim v odpovědi vysvětloval, proč si myslí, že FIA jednala v tom nejlepším zájmu sportu, jejich přání o zprůhlednění celé kauzy ovšem nevyslyšel.
"Hovořil jsem individuálně s některými ze sedmi týmů. Jeden z nich se rozhodl z toho zcela vycouvat, přestože byl jedním z lídrů. Poté už jsem o žádné změně u nich neslyšel. V tisku jsem si přečetl, že šlo o diskusi mezi dvěma předsedy," komentuje prezident FIA.
"Dostal jsem v odpovědi na můj dopis další dopis, v němž potvrdil to, že chápou pozici FIA. To ale neznamená, že s pozicí FIA byli spokojeni. A byli by moc rádi, kdyby Ferrari umožnilo zprůhlednění případu, což bych také rád udělal. Ale nemůžu," brání se Todt.
Týmy a celá F1 teď řeší mnohem vážnější záležitosti týkající se pandemie koronaviru. Red Bull, jemuž jde o více než 15 mil. dolarů z odměn, se již ale nechal slyšet, že kauzu nelegálního motoru Ferrari nenechá jen tak být jako Mercedes.
Helmut Marko hrozí dalšími právními kroky: "Momentálně se žel musíme vypořádat s jinými věcmi. Nicméně to neznamená, že se vzdáme toho obchodu mezi FIA a Ferrari, až se věci vrátí k normálu. Kvůli koronaviru teď panuje krize, my se však stále domníváme, že ta dohoda byla skandální."
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.