Nejen sportovní kluby, ale také týmy Formule 1 nyní v období pandemie koronaviru řeší, co se svými početnými zaměstnanci. McLaren ty své jako první posílá na nucenou dovolenou, kterou bude částečně platit stát. A co s piloty, kteří berou miliony?
Norris se Sainzem sami přišli s tím, aby jim v této těžké době byly sníženy jejich platy v době, kdy všechny týmy a celá Formule 1 hledá způsob, jak se zachránit při současném finančním tlaku.
Jejich příjmy kvůli šíření nemoci Covid-19 klesají na minimum poté, co bylo zrušeno či odloženo prvních 8 závodů sezóny 2020 a další podniky v kalendáři čeká podobný osud. Všichni totiž žijí z odměn, jež jsou vypláceny za účast a umístění ve velkých cenách. Ty jsou nyní ale nulové, protože se nezávodí. A jelikož sezóna bude obsahovat méně podniků (pokud letos vůbec začne), tak dojde rovněž ke snížení příspěvků od sponzorů i z příjmů plynoucích z prodeje televizních práv. A to už je pro sport pořádný problém!
Pravidla pro sezónu 2021 byla odložena o rok, aby se týmy nemusely věnovat nákladnému vývoji, co však s početnými davy zaměstnanců, kterých má jen Mercedes AMG F1 například kolem 1600?
McLaren jako první přistoupil k nepopulárnímu krátkodobému kroku, aby jejich místa ochránil - poslal je domů s tím, že nebudou dostávat plnou mzdu. Využívá program britské vlády na udržení zaměstnanosti, který počítá s příspěvkem až do výše 80 % mzdy nebo max. 2500 liber měsíčně (kolem 77 000 Kč) v případě těch, které firmy nepropustí.
Tento program byl stanoven pro nadcházející tři měsíce, stále však není jasné, jak se bude dařit zvládat epidemii koronaviru a kdy se začne závodit. Šéfové F1 stále spoléhají na polovinu června, což je podle některých odborníků příliš optimistické.
V případě zaměstnanců, kteří nebudou posláni na nucenou dovolenou, budou pracovat za nižší plat. To se pochopitelně týká také výkonného ředitele Zaka Browna a jeho jezdců, kteří bez problémů souhlasili se snížením svých gáží.
Všech sedm stájí sídlících v Británii se nyní věnuje vývoji ventilátorů pro nemocnice, nicméně očekává se, že ostatní napodobí McLaren v přístupu ke svým zaměstnancům. "Sledujeme, co podniká vláda... všichni personální šéfové se mezi týmy domlouvají, abychom přijali co nejkonzistentnější opatření," potvrzuje Christian Horner z Red Bullu sídlícího v Milton Keynes, kde chtějí z místního zimního stadionu udělat kvůli vysokému počtu obětí nemoci Covid-19 provizorní márnici.
Týmy se proto maximálně snaží šetřit. Potíže mají ty velké, které podporují automobilky, a zejména ty menší, které bojují o přežití. "Některé náklady už šly k ledu. Snažíme se zjistit, kolik peněz můžeme ušetřit, pokud bychom odjeli jen 10 či 12 závodů v sezóně," říká Otmar Szafnauer z Racing Pointu, jenž se řadí k těm menším stájím.
"To se u všech týmu liší, podle mě utrácíme nejméně. Myslím si, že bychom mohli ušetřit něco mezi 25 a 30 miliony liber, pokud bychom absolvovali jen 10 či 12 závodů," dodává šéf Racing Pointu, z něhož se příští rok stane Aston Martin.
Due to the impact of COVID19, the McLaren Group has adopted difficult temporary measures regarding its staff to hopefully protect jobs in the long term. I fully understand these tough decisions and I have obviously decided to take a pay cut. We are all in this together. pic.twitter.com/O2woN7kYKt
— Carlos Sainz (@Carlossainz55) April 2, 2020Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.