Nejen sportovní kluby, ale také týmy Formule 1 nyní v období pandemie koronaviru řeší, co se svými početnými zaměstnanci. McLaren ty své jako první posílá na nucenou dovolenou, kterou bude částečně platit stát. A co s piloty, kteří berou miliony?
Norris se Sainzem sami přišli s tím, aby jim v této těžké době byly sníženy jejich platy v době, kdy všechny týmy a celá Formule 1 hledá způsob, jak se zachránit při současném finančním tlaku.
Jejich příjmy kvůli šíření nemoci Covid-19 klesají na minimum poté, co bylo zrušeno či odloženo prvních 8 závodů sezóny 2020 a další podniky v kalendáři čeká podobný osud. Všichni totiž žijí z odměn, jež jsou vypláceny za účast a umístění ve velkých cenách. Ty jsou nyní ale nulové, protože se nezávodí. A jelikož sezóna bude obsahovat méně podniků (pokud letos vůbec začne), tak dojde rovněž ke snížení příspěvků od sponzorů i z příjmů plynoucích z prodeje televizních práv. A to už je pro sport pořádný problém!
Pravidla pro sezónu 2021 byla odložena o rok, aby se týmy nemusely věnovat nákladnému vývoji, co však s početnými davy zaměstnanců, kterých má jen Mercedes AMG F1 například kolem 1600?
McLaren jako první přistoupil k nepopulárnímu krátkodobému kroku, aby jejich místa ochránil - poslal je domů s tím, že nebudou dostávat plnou mzdu. Využívá program britské vlády na udržení zaměstnanosti, který počítá s příspěvkem až do výše 80 % mzdy nebo max. 2500 liber měsíčně (kolem 77 000 Kč) v případě těch, které firmy nepropustí.
Tento program byl stanoven pro nadcházející tři měsíce, stále však není jasné, jak se bude dařit zvládat epidemii koronaviru a kdy se začne závodit. Šéfové F1 stále spoléhají na polovinu června, což je podle některých odborníků příliš optimistické.
V případě zaměstnanců, kteří nebudou posláni na nucenou dovolenou, budou pracovat za nižší plat. To se pochopitelně týká také výkonného ředitele Zaka Browna a jeho jezdců, kteří bez problémů souhlasili se snížením svých gáží.
Všech sedm stájí sídlících v Británii se nyní věnuje vývoji ventilátorů pro nemocnice, nicméně očekává se, že ostatní napodobí McLaren v přístupu ke svým zaměstnancům. "Sledujeme, co podniká vláda... všichni personální šéfové se mezi týmy domlouvají, abychom přijali co nejkonzistentnější opatření," potvrzuje Christian Horner z Red Bullu sídlícího v Milton Keynes, kde chtějí z místního zimního stadionu udělat kvůli vysokému počtu obětí nemoci Covid-19 provizorní márnici.
Týmy se proto maximálně snaží šetřit. Potíže mají ty velké, které podporují automobilky, a zejména ty menší, které bojují o přežití. "Některé náklady už šly k ledu. Snažíme se zjistit, kolik peněz můžeme ušetřit, pokud bychom odjeli jen 10 či 12 závodů v sezóně," říká Otmar Szafnauer z Racing Pointu, jenž se řadí k těm menším stájím.
"To se u všech týmu liší, podle mě utrácíme nejméně. Myslím si, že bychom mohli ušetřit něco mezi 25 a 30 miliony liber, pokud bychom absolvovali jen 10 či 12 závodů," dodává šéf Racing Pointu, z něhož se příští rok stane Aston Martin.
Due to the impact of COVID19, the McLaren Group has adopted difficult temporary measures regarding its staff to hopefully protect jobs in the long term. I fully understand these tough decisions and I have obviously decided to take a pay cut. We are all in this together. pic.twitter.com/O2woN7kYKt
— Carlos Sainz (@Carlossainz55) April 2, 2020
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.