Příští sezona měla být ve znamení revoluční změny pravidel. Jenže vše bude nejspíš jinak. Řada stájí je totiž chce minimálně o rok odložit. Důvodem je kromě jiného ekonomická recese, která naši společnost v brzké době postihne.
O oddálení začátku letošní sezony už se toho napsalo a namluvilo hodně. Může za to nový typ koronaviru, jehož ohnisko je nyní v Evropě. Momentálně to vypadá, že prvních závodů bychom se mohli dočkat někdy během červa.
Když to dobře půjde…
Ani tento termín totiž neoplývá přílišnou jistotou. Celý problém se vyvíjí velmi dynamicky a věci se často mění doslova z minuty na minutu. Týmy Formule 1 tento fakt samozřejmě vnímají. Z tohoto pohledu asi nikoho nepřekvapí zvěsti, podle nichž se v zákulisí začalo jednat o posunutí nástupu revolučních pravidel.
Ty mají začít platit od sezony 2021. Řada stájí však má chtít jejich odložení. Důvodů je hned několik. Mezi ty nejpádnější údajně patří obavy o ekonomickou situaci celého světa. Nový koronavirus totiž uvedl ekonomiku takřka celé planety do recese, což se může negativně projevit mimo jiné na sportovním sponzoringu.
Zjednodušeně nás čeká šetření firem. Řada lidí přijde o práci, přičemž na seznamu škrtů se nepochybně ocitnou také zmíněné sponzorské aktivity. Z hlediska královny motorsportu jde rovněž o vývoj nových osmnáctipalcových pneumatik. Jeho závěrečná část měla být na programu právě letos, kdy bylo a stále ještě je nové obutí plánováno pro seriál Formule 2. Získané poznatky měly posloužit jako poslední kousek mozaiky s názvem přípravy na sezonu 2021.
Jenže z toho patrně nic nebude. Globální situace se logicky dotýká taktéž F2, takže ani její kalendář momentálně není nikterak závazně stanoven. Pro Pirelli jde o velkou komplikaci.
Jiná je situace ohledně rozpočtového stropu. Ten by měl začít platit v původně plánovaném termínu – tedy za rok. Týmy si od něj slibují snížení nákladů, což se v současné chvíli hodí vzhledem k výše napsanému víc než kdy dřív. Zákulisní informace hovoří o tom, že naprostá většina členů rodiny F1 je pro odklad nových pravidel. Váhat má pouze Ferrari. Další kolo jednání, kde se bude toto téma řešit, má přijít na řadu v nejbližších dnech.
Troufám si říct, že jejich výsledek je zřejmý. Odklad revolučních pravidel je podle všech indicií nevyhnutelný. Nebo snad ne?
Poradce Cadillacu pro Formuli 1, Mario Andretti, vyzval fanoušky, aby brali za pravdu pouze oficiální informace týmu, zatímco stáj chystá oznámení složení jezdeckého dua pro sezonu 2026. Andretti tím reaguje na množící se spekulace a snaží se udržet kontrolu nad komunikací směrem k médiím i fanouškům.
Red Bull plánuje dokončit ročník 2025 s prakticky stejnou specifikací monopostu, jakou představil při Velké ceně Maďarska.
McLaren MCL39 se sice rychle zařadil mezi nejdominantnější vozy sezony 2025, ale zimní testy v Bahrajnu odhalily i jeho slabší stránku. Podle jezdců byl monopost na samotné hranici možností obtížně ovladatelný, což ukazuje, že cesta k současné formě nebyla bez komplikací.
Podle spekulací by Red Bull mohl do dohody o odchodu Christiana Hornera zařadit ustanovení, které by mu znemožnilo vrátit se do Formule 1 v jiné funkci. Pro stáj z Milton Keynes by šlo o preventivní krok, jak zabránit tomu, aby jejich bývalý šéf v budoucnu posílil konkurenci.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.
Lewis Hamilton se od svého příchodu do Ferrari v roce 2025 potýká s problémy, které budí velkou pozornost. Podle Juana Pabla Montoyi ale nemusí jít jen o výkon jezdce.
Sebastian Vettel podpořil návrat motorů V10 do Formule 1, které podle něj měly nezaměnitelný zvuk a charakter. „Nešlo jen o výkon, ale i o emoce, které dokázaly probudit v každém fanouškovi,“ řekl čtyřnásobný mistr světa.
Pilot Mercedesu upozorňuje, že dosavadní výsledky Andrey Kimiho Antonelliho ve Formuli 1 nemusí plně odrážet skutečný pokrok, kterého mladý nováček během své premiérové sezony dosáhl.
Cadillac se blíží k sestavení své první posádky pro debut ve F1 příští rok a zaměřuje se na kombinaci jezdeckých veteránů s bohatými zkušenostmi.
Sebastian Vettel zpochybnil chystaná pravidla F1 pro rok 2026. Podle něj nemusí zajistit slíbený pokrok ani udržitelnost a hrozí, že kvůli jejich složitosti získají výhodu jen určité týmy.
Po více než deseti letech od svého konce se tým Caterham opět dostává do centra pozornosti s možností návratu do Formule 1.
Bývalý inženýr Maxe Verstappena, Bradley Scanes, odhalil, že jezdec měl taktiku, jak znepříjemnit Lewisovi Hamiltonovi život. Verstappen podle něj využíval plánovaný „power trip“ k testování nervů soupeře.