Příští sezona měla být ve znamení revoluční změny pravidel. Jenže vše bude nejspíš jinak. Řada stájí je totiž chce minimálně o rok odložit. Důvodem je kromě jiného ekonomická recese, která naši společnost v brzké době postihne.
O oddálení začátku letošní sezony už se toho napsalo a namluvilo hodně. Může za to nový typ koronaviru, jehož ohnisko je nyní v Evropě. Momentálně to vypadá, že prvních závodů bychom se mohli dočkat někdy během červa.
Když to dobře půjde…
Ani tento termín totiž neoplývá přílišnou jistotou. Celý problém se vyvíjí velmi dynamicky a věci se často mění doslova z minuty na minutu. Týmy Formule 1 tento fakt samozřejmě vnímají. Z tohoto pohledu asi nikoho nepřekvapí zvěsti, podle nichž se v zákulisí začalo jednat o posunutí nástupu revolučních pravidel.
Ty mají začít platit od sezony 2021. Řada stájí však má chtít jejich odložení. Důvodů je hned několik. Mezi ty nejpádnější údajně patří obavy o ekonomickou situaci celého světa. Nový koronavirus totiž uvedl ekonomiku takřka celé planety do recese, což se může negativně projevit mimo jiné na sportovním sponzoringu.
Zjednodušeně nás čeká šetření firem. Řada lidí přijde o práci, přičemž na seznamu škrtů se nepochybně ocitnou také zmíněné sponzorské aktivity. Z hlediska královny motorsportu jde rovněž o vývoj nových osmnáctipalcových pneumatik. Jeho závěrečná část měla být na programu právě letos, kdy bylo a stále ještě je nové obutí plánováno pro seriál Formule 2. Získané poznatky měly posloužit jako poslední kousek mozaiky s názvem přípravy na sezonu 2021.
Jenže z toho patrně nic nebude. Globální situace se logicky dotýká taktéž F2, takže ani její kalendář momentálně není nikterak závazně stanoven. Pro Pirelli jde o velkou komplikaci.
Jiná je situace ohledně rozpočtového stropu. Ten by měl začít platit v původně plánovaném termínu – tedy za rok. Týmy si od něj slibují snížení nákladů, což se v současné chvíli hodí vzhledem k výše napsanému víc než kdy dřív. Zákulisní informace hovoří o tom, že naprostá většina členů rodiny F1 je pro odklad nových pravidel. Váhat má pouze Ferrari. Další kolo jednání, kde se bude toto téma řešit, má přijít na řadu v nejbližších dnech.
Troufám si říct, že jejich výsledek je zřejmý. Odklad revolučních pravidel je podle všech indicií nevyhnutelný. Nebo snad ne?
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.