Pandemie koronaviru COVID-19 se postarala nejenom v prostředí Formule 1 doslova o zemětřesení. Letošní kalendář velkých cen tak dozná zřejmě mnoha změn, výjimkou nebude ale ani již tradiční letní přestávka.
První čtyři podniky letošního ročníku byly prozatím odloženy, přinejmenším ale další dva v pořadí čeká podobný osud. Dle maximálně optimistických odhadů by mohla sezóna čítat 19 místo původně plánovaných 22 závodů. Aby tohoto čísla ale mohlo být vůbec dosaženo, musí se zásadně říznout do plánovaného kalendáře.
Ferrari již svou továrnu v Maranellu uzavřelo a tím dočasně přerušilo i aktivity svého závodního týmu. Mohlo by se zdát, že oproti svým soupeřům bude ve značné nevýhodě, neboť dvou- až třítýdenní skluz ve vývoji musí být nutně znát. Avšak po dnešním hlasování zavřou svá sídla všechny stáje. Proč? Letní přestávka právě začíná a bude trvat rovnou o týden déle než obvykle...
"Ve světle globálního vlivu koronaviru COVID-19, jenž v současné době postihuje organizaci podniků pod hlavičkou FIA Světového šampionátu Formule 1, schválila Světová rada motorsportu změnu Sportovních pravidel F1 2020 v podobě přesunu období letní odstávky z července a srpna na březen a duben a prodlužuje jí ze 14 na 21 dní. Všichni účastníci soutěže tímto musí dodržet v průběhu měsíců březen a nebo duben období odstávky 21 po sobě jdoucích dní. Tato změna byla jednomyslně podpořena jak Strategickou skupinou F1, tak Komisí F1," píše se v oficiálním prohlášení vedení Mezinárodní automobilové federace (FIA).
"Jako tým aktuálně plánujeme třítýdenní odstávku na 27. březen, ačkoli vzhledem k neustále se měnící povaze pandemie může být kolem těchto datumů určitá flexibilita," zaznělo z tábora Red Bullu.
"Zatímco bychom se my všichni s láskou vrátili k závodění, vážnost této globální pandemie se mění z hodiny na hodinu a její dopad přesahuje náš sport. Proto s opatřeními, přijatými za účelem snížení rizika přenosu souhlasíme a podpoříme jakékoli další odklady závodů, jež budou považovány za nutné," doplňuje šéf rakouské stáje Christian Horner.
Jako tým prý podniknou pro ochranu jejich pracovního prostředí speciální opatření a "přání všeho nejlepšího jdou za jejich kolegy z McLarenu a Pirelli, kteří se zotavují z viru COVID-19, stejně tak i členům týmu McLaren, kteří jsou současné době v karanténě v Austrálii."
Mezitím byly stáje Mercedes, Red Bull, McLaren a Williams požádány vládou o pomoc například při vývoji ventilačních jednotek. Ty jsou zapotřebí u některých važně postižených pacientů, jelikož tento koronavirus napadá právě plíce. Týmy Formule 1 disponují pokrokovými technologiemi a aktuální pauza tím dává příležitost k jejich efektivnímu využití i mimo sféru závodního prostředí...
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.