Pandemie koronaviru COVID-19 se postarala nejenom v prostředí Formule 1 doslova o zemětřesení. Letošní kalendář velkých cen tak dozná zřejmě mnoha změn, výjimkou nebude ale ani již tradiční letní přestávka.
První čtyři podniky letošního ročníku byly prozatím odloženy, přinejmenším ale další dva v pořadí čeká podobný osud. Dle maximálně optimistických odhadů by mohla sezóna čítat 19 místo původně plánovaných 22 závodů. Aby tohoto čísla ale mohlo být vůbec dosaženo, musí se zásadně říznout do plánovaného kalendáře.
Ferrari již svou továrnu v Maranellu uzavřelo a tím dočasně přerušilo i aktivity svého závodního týmu. Mohlo by se zdát, že oproti svým soupeřům bude ve značné nevýhodě, neboť dvou- až třítýdenní skluz ve vývoji musí být nutně znát. Avšak po dnešním hlasování zavřou svá sídla všechny stáje. Proč? Letní přestávka právě začíná a bude trvat rovnou o týden déle než obvykle...
"Ve světle globálního vlivu koronaviru COVID-19, jenž v současné době postihuje organizaci podniků pod hlavičkou FIA Světového šampionátu Formule 1, schválila Světová rada motorsportu změnu Sportovních pravidel F1 2020 v podobě přesunu období letní odstávky z července a srpna na březen a duben a prodlužuje jí ze 14 na 21 dní. Všichni účastníci soutěže tímto musí dodržet v průběhu měsíců březen a nebo duben období odstávky 21 po sobě jdoucích dní. Tato změna byla jednomyslně podpořena jak Strategickou skupinou F1, tak Komisí F1," píše se v oficiálním prohlášení vedení Mezinárodní automobilové federace (FIA).
"Jako tým aktuálně plánujeme třítýdenní odstávku na 27. březen, ačkoli vzhledem k neustále se měnící povaze pandemie může být kolem těchto datumů určitá flexibilita," zaznělo z tábora Red Bullu.
"Zatímco bychom se my všichni s láskou vrátili k závodění, vážnost této globální pandemie se mění z hodiny na hodinu a její dopad přesahuje náš sport. Proto s opatřeními, přijatými za účelem snížení rizika přenosu souhlasíme a podpoříme jakékoli další odklady závodů, jež budou považovány za nutné," doplňuje šéf rakouské stáje Christian Horner.
Jako tým prý podniknou pro ochranu jejich pracovního prostředí speciální opatření a "přání všeho nejlepšího jdou za jejich kolegy z McLarenu a Pirelli, kteří se zotavují z viru COVID-19, stejně tak i členům týmu McLaren, kteří jsou současné době v karanténě v Austrálii."
Mezitím byly stáje Mercedes, Red Bull, McLaren a Williams požádány vládou o pomoc například při vývoji ventilačních jednotek. Ty jsou zapotřebí u některých važně postižených pacientů, jelikož tento koronavirus napadá právě plíce. Týmy Formule 1 disponují pokrokovými technologiemi a aktuální pauza tím dává příležitost k jejich efektivnímu využití i mimo sféru závodního prostředí...
Christian Horner byl v úterý oficiálně odvolán z vedení týmu Red Bull a ve středu se emotivně rozloučil se zaměstnanci v továrně v Milton Keynes. Red Bull zároveň zpřísnil komunikaci s médii a veškerá veřejná prohlášení nyní řídí centrála v Salcburku.
Red Bull provedl zásadní změnu ve svém vedení, když se rozhodl ukončit spolupráci s Christianem Hornerem. Max Verstappen na tuto nečekanou zprávu reagoval s klidem a zaměřil se na pokračování sportovních cílů týmu.
Nečekané odvolání Christiana Hornera z čela Red Bull Racing může zásadně ovlivnit budoucnost Maxe Verstappena. Verstappen nyní stojí před rozhodnutím, zda zůstane u týmu, nebo využije výstupní klauzuli ve své smlouvě.
Martin Brundle potvrdil, že napjatá atmosféra uvnitř Red Bullu je v paddocku snadno rozpoznatelná. Podle něj není těžké vycítit, že v týmu není vše v pořádku.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.